Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αμηχανία και χτυποκάρδια (των εκπαιδευτικών) στα θρανία

3ο Λύκειο Αργους

EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αμηχανία και χτυποκάρδια (των εκπαιδευτικών) στα θρανία

  • A-
  • A+
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με τις ελλείψεις και τα προβλήματα να είναι εμφανή όπως περιγράφουν εκπαιδευτικοί από διάφορα μέρη της χώρας.

Χάθηκαν τα χαμόγελα

Παιδιά Ρομά που έτρεχαν–ορμούσαν να με αγκαλιάσουν και να προσπαθώ να τους εξηγήσω πως αυτό δεν επιτρέπεται για φέτος. Παιδιά μάλλον πειθαρχημένα, φορώντας τη μάσκα, ακόμα και ο μικρός Βασίλης, ο οποίος συνήθως ορμούσε, μου πρόταξε τον αγκώνα. Εμεινα έκπληκτος! Είπα μέσα μου: Νέοι, επιβεβλημένοι από τα ΜΜΕ, κανόνες πειθαρχίας; Μάλλον αποτελεσματικότεροι! Αλήθεια, τόση πειθώ; Φόβος γαρ; Στον ιό ή στην απομόνωση; Χάθηκαν τα χαμόγελα. Μέσα από τις ματιές προσπαθείς να διαβάσεις… τη χαρά, την αγωνία; Μόνο το χαμόγελο του παπα-Λάζαρου ξεχώριζε καθώς έψελνε και γυρνούσε στις τάξεις.

Γύρω από τα κάγκελα της αυλής κρεμασμένοι σαν τσαμπιά από σταφύλι παππούδες, γιαγιάδες, μητέρες και πού και πού κανένας πατέρας. Ολοι/ες με την αγωνία στα μάτια. Ευτυχώς στο σχολείο μας ο αριθμός των παιδιών κατά τμήμα είναι μικρός. Τα περισσότερα είναι 15άρια. Να και μια φορά που τα σχολεία του Δενδροποτάμου βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση!

Το μάθημα της πρώτης μέρας τέλειωσε με επιτυχία! «Επιτεύχθηκαν όλοι οι στόχοι»: πειθαρχία στην είσοδο, στην έξοδο. Μετά από 37 χρόνια δάσκαλος δεν περίμενα ότι θα βίωνα τέτοιες συνθήκες. Πάντα έλεγα ότι η ομοιομορφία στην εκπαίδευση είναι συνώνυμη της χειραγώγησης και αποτελεί τροχοπέδη στην πολιτισμική εξέλιξη και πρόοδο της κοινωνίας. Η μεγάλη μου αγωνία είναι μην τυχόν η προσωρινή αναγκαιότητα των μέτρων υγείας καταστήσει μόνιμες ομοιόμορφες εκπαιδευτικές πρακτικές χειραγώγησης με στόχο την αντικατάσταση της απολύμανσης των χεριών από την ιδεολογική απολύμανση. Ηδη καταγράφονται πολλές ιδεολογικές εκτροπές. Κρατάμε αποστάσεις για την κοινωνική αλληλεγγύη. Μεταφορά της πολιτικής-διοικητικής ευθύνης στους δασκάλους–πρόσωπα. Για το αν τα σχολεία δεν έχουν υποδομές, υπεύθυνα είναι τα πρόσωπα των δασκάλων - και πολλές άλλες εκτροπές.

Αγγελος Χατζηνικολάου
Δάσκαλος, 5ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Μενεμένης (Δενδροπόταμος), δρ Παιδαγωγικής


Σε παράλληλο σύμπαν

Γύρισα από τα σχολεία που επισκέφτηκα με την ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. της τοπικής ΕΛΜΕ και άνοιξα την τηλεόραση να ακούσω «τα νέα». Ακουσα την υπουργό Παιδείας να δηλώνει πως στα σχολεία είναι όλα στην εντέλεια. Ή εγώ επισκέφτηκα άλλα σχολεία ή η υπουργός ζει σε άλλη χώρα. Αυτά που διαπίστωσα ήταν εντελώς διαφορετικά. Μαθητές που συγχρωτίζονταν κατά την είσοδό τους στο διδακτήριο και 20 έως 40 καθηγητές παστωμένοι σε ένα γραφείο 30 τ.μ. ο ένας πάνω στον άλλον. Συνάδελφοι παραπονέθηκαν πως τα παιδιά ανά τμήμα ξεπερνούν τα 23 και στις περισσότερες περιπτώσεις πλησιάζουν τα 27, το προσωπικό καθαριότητας των χώρων δεν επαρκεί (τεράστια συγκροτήματα με μία καθαριστήρια, η οποία πολλές φορές δουλεύει και σε δύο σχολεία). Και το φοβερό! Δόθηκε μία μάσκα ανά μαθητή και όχι δύο (τι θα γίνει όταν υγρανθεί;) η οποία είναι XXXL, πολύ μεγαλύτερη από τα προσωπάκια των παιδιών και φυσικά άχρηστη, γιατί δεν μπορεί να στηριχτεί σωστά και πέφτει. Από αντισηπτικά ήταν καλά (γιατί είχαν και τα περσινά)!..

Δυστυχώς, από την πλευρά του υπουργείου σχεδόν όλα έγιναν στο πόδι. Ενα ολόκληρο καλοκαίρι δεν φρόντισαν να εξασφαλίσουν αίθουσες και προσωπικό, ώστε τα τμήματα να είναι 15 παιδιών, δεν φρόντισαν να προσληφθεί έγκαιρα το προσωπικό καθαριότητας. Δεν έγιναν απολυμάνσεις, ούτε ένα τεστ ελέγχου για τον κορονοϊό (ήδη υπήρχαν κρούσματα στην εκπαιδευτική κοινότητα πριν έρθουν τα παιδιά στο σχολείο). Η Τοπική Αυτοδιοίκηση κατώτερη της περίστασης (αργοπορία στη διανομή μασκών...)

Δημήτρης Μαδεντζόγλου
Ειδικός Γραμματέας στο Δ.Σ. της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης


Πρώτα η εικόνα μετά η υγεία

Καλή σχολική χρονιά με… υγεία;

Με μοναδικά μέτρα προστασίας τη μάσκα, τα αντισηπτικά και τον… αγιασμό άνοιξαν τα σχολεία του Πειραιά. Ούτε λόγος για τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων, που δεν μπόρεσαν εκ των πραγμάτων να τηρηθούν λόγω της απόφασης του υπουργείου να αυξήσει αντί να μειώσει τον μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τάξη (25 σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία) και να δημιουργήσει ή να διατηρήσει τμήματα με 25, 26, ακόμα και 27 μαθητές. Στοιβαγμένοι στις τάξεις οι μαθητές και σε απόσταση αναπνοής να κάθονται δίπλα δίπλα στα θρανία. Με τα σπαστά διαλείμματα να οδηγούν σε συνεχόμενα εξοντωτικά δίωρα μαθήματα, όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί θα φοράνε συνεχώς τη μάσκα.

Με ήδη καταγεγραμμένα κρούσματα σε σχολεία του Πειραιά, με λιγότερους εκπαιδευτικούς, βοηθητικό προσωπικό και καθαρίστριες σε σχέση με τις ανάγκες, με αναπληρωτές τρίμηνων συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου που θα αναπληρώνουν… αδιόριστους αναπληρωτές (!) καθώς και την απουσία στοιχειωδών ελέγχων και προγραμματισμού (τεστ δεν γίνονται ούτε καν εκεί όπου υπάρχουν διαπιστωμένα κρούσματα), είναι βέβαιο ότι δεν θα αποφύγουμε την αύξηση των κρουσμάτων στην εκπαίδευση και συνεπώς στην κοινωνία.

Φαίνεται ότι το μόνο που απασχολεί είναι να παρουσιαστεί μια εικόνα «κανονικότητας», με την υγεία εκπαιδευτικών και μαθητών σε δεύτερη μοίρα. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η πανδημία αναδείχτηκε σε «ιδανικό πεδίο» εφαρμογής νόμων και διατάξεων εις βάρος μαθητών και εκπαιδευτικών.

Δεν μπορούμε όμως να συνεχίσουμε έτσι. Να αντιδράσουμε! Το οφείλουμε στους μαθητές, στους εαυτούς μας και στην κοινωνία.

Ζήσης Γκέρτσος
Γυμνάσιο Καμινιών


2ο Δημοτικό Παγκρατίου

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Απογοήτευση και θλίψη

Πρώτη μέρα…

Το παραδέχομαι! Είχα αγωνία, γιατί τούτη ήταν μια αλλιώτικη πρώτη μέρα. Ενα σχολείο που πάλευε μέχρι την τελευταία ώρα να εμφανιστεί ευπρεπώς στους μαθητές του…

Ευτυχώς όμως τα παιδιά είναι πάντοτε ίδια: είναι παιδιά! Ορμησαν χαρούμενα στην αυλή και το χαμόγελό τους ξεχείλιζε από τη μάσκα τους (την αγορασμένη και όχι του υπουργείου). Χάρηκα που τα συνάντησα και βυθιζόμουν στο βλέμμα τους σκεπτόμενη ότι αξίζουν το καλύτερο. Αλλά δεν το έχουν συχνά…

Γρήγορα όμως τα συναισθήματα άλλαξαν!

Απογοητεύτηκα, καθώς είδα την αίθουσα να ξεχειλίζει από θρανία για να χωρέσει τα είκοσι παιδιά, χωρίς να πληρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις… Ενιωσα αμήχανη, όταν τα παιδιά μοιράζονταν μαζί μου τις απορίες τους για το πώς θα γίνεται το μάθημα, πώς θα παίζουν στο διάλειμμα, αν θα πηγαίνουν εκδρομές…

Λυπήθηκα, όταν τα παιδιά απογοητεύτηκαν γιατί η μάσκα ήταν τεράστια για τα προσωπάκια τους, μουντή, χωρίς ένα ίχνος παιδικότητας, και το παγουρίνο τους ήταν κάπου στον δρόμο για το σχολείο…

Συγκινήθηκα, όταν οι γονείς με χαιρετούσαν από μακριά (πίσω από τα κάγκελα) και η ευχή τους για «καλή σχολική χρονιά, με δύναμη και υγεία!» ήταν ποτισμένη με αγωνία. Η πρώτη μέρα κύλησε! Τα δύσκολα τώρα αρχίζουν…

Φρόσω Χατζηαγοράκη
Δασκάλα, 34ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών


Xάλασαν και τη γιορτινή μέρα

«Πρώτη μέρα στο σχολείο» είναι ο τίτλος έκθεσης που ακουμπά γλυκιές αναμνήσεις πάνω στο χαρτί. Σήμερα εμπλουτίστηκαν τα συναισθήματα. Πάνω στην τρυφερότητα που φέρανε τα πρωτάκια και την τσαχπινιά των παιδιών κάθισαν το μπάχαλο και ο τσαμπουκάς του υπουργείου. Η συγκίνηση κρατήθηκε κάπως μακριά, τηρήθηκαν οι αποστάσεις. Αλλά η γκρίνια ήρθε πολύ κοντά, μας ακούμπησε.

Το μπάχαλο διαχρονικό, αυξήθηκε από τη λογική της ατομικής ευθύνης που στην εκπαίδευση μεταφράζεται πως «κάθε σχολείο θα τα βγάλει πέρα μόνο του», να βρει λύσεις για τα άλυτα. Κάθε σχολείο πρέπει να διαχειριστεί μόνο του τον συνωστισμό τις τάξεις. Φέτος τα τμήματα είναι πιο μεγάλα από πέρσι, ο ένας μαθητής πάνω στον άλλον. Καμιά απόσταση, η μάσκα ό,τι κάνει, όταν φοριέται.

Πάνω στον συνωστισμό μέσα στις τάξεις κάθισε ο τσαμπουκάς του υπουργείου. Οργανωμένοι οι άριστοι! Οι εγκύκλιοι κατέφτασαν αφού έκλεισαν τα σχολεία την Παρασκευή. Η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ διαμαρτυρήθηκαν εντόνως που χάλασε ο προγραμματισμός όσων δεν προγραμματίζονται με τίποτα. Τελικά η Κεραμέως κοίταξε γύρω της, δεν είδε αντίπαλο και με μια απειλητική δήλωση στα κανάλια, «όταν λέμε οχτώ το εννοούμε», πέρασε το δικό της. Θέλει να περάσει και τον νόμο της, που τσακίζει δικαιώματα, που πετά τους μαθητές εκτός σχολείου.

Πανδημία, επίθεση-νόμος Κεραμέως και συνδικαλιστική αδράνεια εμφανίστηκαν από την πρώτη μέρα. Πήραμε ως ιθαγενείς μάσκες τεράστιες, μικρό παγουρίνο κι έναν διαφημιστικό σελιδοδείκτη Λασκαρίδη.

Κόντρα στα σημάδια της σημερινής μέρας να δώσουμε μάχες και να διεκδικήσουμε από την κυβέρνηση και όλα τα εξαπτέρυγα που χάλασαν τη γιορτή της πρώτης μέρας.

Βαγγελιώ Δερμιτζάκη
Δασκάλα, 1ο Δημοτικό Πικερμίου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μεγαλώνει η λίστα με τα «λουκέτα» σε σχολικές μονάδες και τμήματα
Πληθαίνουν τα κρούσματα κορονοϊού στις σχολικές μονάδες. Ξεπέρασαν τα 100, τα σχολεία και τα τμήματα που παραμένουν κλειστά.
Μεγαλώνει η λίστα με τα «λουκέτα» σε σχολικές μονάδες και τμήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οργή και κορονοϊός κλείνουν σχολεία στη Βόρεια Ελλάδα
Μία εβδομάδα μετά την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς οι σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας παραμένουν κλειστές λόγω αυξημένου επιδημιολογικού φορτίου.
Οργή και κορονοϊός κλείνουν σχολεία στη Βόρεια Ελλάδα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μάσκα και μόνο μάσκα στις τάξεις
Τι προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε για το άνοιγμα των σχολείων ● Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Μάσκα και μόνο μάσκα στις τάξεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας