Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρώτο κουδούνι: ο πιο καλός ο μαθητής ήταν... η προχειρότητα

Έξω από το 2ο πρότυπο Γυμνάσιο Αθηνών

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρώτο κουδούνι: ο πιο καλός ο μαθητής ήταν... η προχειρότητα

  • A-
  • A+
Πρεμιέρα χθες στα σχολεία της χώρας με ευτράπελα και ερωτήματα. ● Οι μαθητές θεωρούν ότι τα μέτρα προστασίας θα τους κουράσουν παραπάνω, οι γονείς ανησυχούν για τα πολυπληθή τμήματα και οι εκπαιδευτικοί για το τιτάνιο έργο που έπεσε στις πλάτες τους.

Χωρίς παρατράγουδα και διαπληκτισμούς για τη χρήση μάσκας άνοιξαν τα περισσότερα σχολεία στην Αττική. Αρκετά ήταν τα σχόλια για τις... extra large μάσκες που έφτασαν στο παρά πέντε κι έγιναν βορά στο διαδικτυακό χιούμορ και τα όχι και τόσο πρακτικά παγουράκια των χορηγών. Τα πραγματικά όμως ερωτήματα σχετίζονται με τον αυξημένο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, τις ανεπαρκείς αριθμητικά καθαρίστριες και τις εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας για τον κορονοϊό που εφαρμόζονται κατά το δοκούν, αφού εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο στην «Εφ.Συν.» για ελλιπή ενημέρωση και τεχνογνωσία.

Βρεθήκαμε για το «πρώτο κουδούνι» στο 2ο Πρότυπο Λύκειο Αθηνών, που αποτελεί ένα από τα πολυπληθέστερα σχολεία της πόλης, με περίπου 480 μαθητές. Αυτό δεν επιτρέπει να καταρτιστούν ολιγομελή τμήματα, με αποτέλεσμα να συναντάμε τουλάχιστον 25 μαθητές ανά τάξη. Η εισαγωγή στο σχολείο γίνεται πλέον κατόπιν εξετάσεων, αλλά φαίνεται ότι η αριστεία της υπουργού Παιδείας κατακτάται μόνο μέσα από ιδιαίτερα πολυπληθή τμήματα. Η συντριπτική πλειονότητα των γονιών δεν έχει αντίρρηση στο μέτρο για τις μάσκες, κάποιοι μάλιστα αστειεύονται ότι το κλασικό «ζακέτα να πάρεις» προς τα παιδιά τους θα αλλάξει σε «μάσκα να πάρεις».

Το 2ο πρότυπο Λύκειο Αθηνών

Η προσέλευση γίνεται ανά τάξη κάθε περίπου 45 λεπτά προς αποφυγή του συνωστισμού. Λίγο αργότερα οι πρώτοι μαθητές αποχωρούν από το Λύκειο φορτωμένοι με βιβλία μέσα σε πλαστικές σακούλες που είχαν ήδη προετοιμαστεί. Επίσης τους μοιράστηκε μία υφασμάτινη μάσκα μέσα σε πλαστικό σακουλάκι. Μερικοί αστειεύονται για τα χρώματα και τα μεγέθη της μάσκας. Ο Μάνος, μαθητής της Γ' Λυκείου, μας περιγράφει τις εντυπώσεις της πρώτης μέρας θεωρώντας σωστή την προσέλευση ανά τάξη, αλλά εκφράζοντας ανησυχία για τη χρήση μάσκας αφού έτσι κι αλλιώς είναι δύσκολο να συγκεντρωθεί και πιστεύει ότι η μάσκα θα τον κουράσει παραπάνω. Για τον Μάνο, η μεγαλύτερη αβεβαιότητα έχει να κάνει με τον τρόπο που θα ολοκληρωθεί η χρονιά και τις συνθήκες διεξαγωγής των πανελλαδικών.

Δύο δύο στα θρανία

Οπως μας είπε η Αγγελική Μαργαριτίδου, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, τα νέα δεδομένα απαιτούν προσπάθειες προσαρμογής από όλες τις πλευρές. «Το σχολείο έχει τμήματα με 27 παιδιά. Κάθονται δύο δύο στα θρανία και αυτό είναι πρόβλημα. Ούτε στην επαρχία υπάρχουν τμήματα με 15 παιδιά. Τόσα θα έπρεπε να είναι για να κάνουν σοβαρό μάθημα και να τηρούνται αποστάσεις. Το υπουργείο είχε όλο το καλοκαίρι για να λύσει αυτά τα θέματα αλλά δεν το έκανε. Φανταστείτε, σε 500 άτομα αναλογούν 4 καθαρίστριες».

Τον μεγάλο αριθμό μαθητών ανά τμήμα παραδέχεται στην «Εφ.Συν.» και η διευθύντρια Ελενα Τσίκιζα, που μιλά για μια τεράστια προσπάθεια από πλευράς εκπαιδευτικών και ζητά να διαμορφωθούν ολιγομελή τμήματα: «Σε κάθε τάξη ορίστηκαν υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί που ενημέρωσαν τα παιδιά για τον κορονοϊό. Επίσης, θα υπάρχουν διαφορετικοί χώροι διαλείμματος ανά τάξη και χώρος απομόνωσης σε πιθανό κρούσμα. Δίπλα υπάρχει άδειο κτίριο με 10 αίθουσες τις οποίες θέλουμε να αξιοποιήσουμε. Θα καταθέσουμε αίτημα προς τον Δ. Αθηναίων, αλλά απαιτούνται και οι αντίστοιχοι διορισμοί εκπαιδευτικών...».

«Ενα χάος στον δρόμο, όλοι έχουν συνωστιστεί και περιμένουν να αφήσουν τα παιδιά», λέει με άγχος στο τηλέφωνο μητέρα φεύγοντας από Δημοτικό στο Γαλάτσι, αντικατοπτρίζοντας μια κοινή συνθήκη που ίσχυσε σε όσα σχολεία επισκεφθήκαμε. Ο διευθυντής του σχολείου κρατά ένα χαρτί και σημειώνει το όνομα κάθε παιδιού που εισέρχεται στο προαύλιο. Οι γονείς είχαν ενημερωθεί μέσω μέιλ για τις οδηγίες που θα έπρεπε να ακολουθήσουν την πρώτη μέρα. Με την ώρα προσέλευσης να διαφέρει από τη συνηθισμένη αλλά και από σχολείο σε σχολείο, τα παιδιά φτάνουν φορώντας τις μάσκες τους λίγο πριν από τις 11. Ο αγιασμός έγινε ανά τμήμα, βιβλία όμως δεν μοιράστηκαν, ενώ οι δάσκαλοι παρότρυναν τα παιδιά να φέρνουν μωρομάντιλα, αντισηπτικά και χαρτομάντιλα.

Εξωσχολικές δραστηριότητες

Η κόρη της Γιούλης φέτος πάει Τετάρτη. Στο τμήμα της βρίσκονται 23 παιδιά. «Εκαναν μάθημα για μία ώρα περίπου, μίλησαν με τους δασκάλους για τα μέτρα που πρέπει να τηρούν, τη χρήση μάσκας και τις αποστάσεις. Πήραν ένα παγουρίνο και μία μάσκα υπερβολικά μεγάλη, ούτε στη μεγάλη μου κόρη που πάει Δευτέρα Λυκείου δεν κάνει», μας λέει.

Για εκείνη ο μεγαλύτερος κίνδυνος βρίσκεται στις εξωσχολικές δραστηριότητες που απαιτούν περισσότερη προσοχή: «Η κόρη μου φεύγει από το σχολείο, κάνει αγγλικά, μετά εξωσχολικές δραστηριότητες με άλλα παιδιά, είναι πολύ δύσκολο. Πιστεύω πως τα παιδιά θα κατανοήσουν το πρόβλημα, αλλά θα είναι πολύ δύσκολο να τηρούν τα μέτρα, εδώ δυσκολεύομαι να φοράω εγώ μάσκα όλη μέρα στο κατάστημα εστίασης όπου δουλεύω...», καταλήγει. Η Μαρία, από την άλλη, μητέρα ενός 10χρονου αγοριού, διαμαρτύρεται ότι «ούτε ενημέρωση για τις μάσκες έγινε ούτε έκαναν συζήτηση για τα μέτρα, ενώ δεν τους έδωσαν ούτε παγούρια ούτε μάσκα ούτε τίποτα», και αναρωτιέται ρητορικά πού είναι η κρατική μέριμνα.

Για έλλειψη «κρατικής ευθύνης» μάς μιλά και η Σοφία Ζεργιώτη, δασκάλα σε Δημοτικό του Χαλανδρίου με 330 μαθητές. Οπως μας πληροφορεί, οι καθαρίστριες προσλήφθηκαν μόλις πριν από μερικές μέρες και δεν επαρκούν για τόσες αίθουσες και τα αυστηρά -τουλάχιστον στα χαρτιά- πρωτόκολλα υγιεινής: «Δεν είναι κανείς έτοιμος για το πώς θα αντιμετωπιστεί ένα κρούσμα ή μία "ύποπτη" περίπτωση. Καλέσαμε γιατρούς-γονείς να μας ενημερώσουν εθελοντικά. Στους εκπαιδευτικούς δεν έγιναν τεστ ούτε μπήκαμε σε καραντίνα μετά τις διακοπές. Θα έπρεπε οι δήμοι ή το υπουργείο να φρόντιζαν γι' αυτό πριν ξεκινήσει η χρονιά».

Τέλος, αναφέρει ότι υπήρξαν μεμονωμένες περιπτώσεις γονέων που προσκόμισαν δήλωση υπογεγραμμένη από δικηγόρο σύμφωνα με την οποία τα παιδιά τους δεν θα φορέσουν μάσκες και θα παραμείνουν στο σπίτι μέχρι νεωτέρας. Οι συγκεκριμένοι γονείς παραπέμφθηκαν στην αρμόδια διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κι έτσι κάπως ξεκινά μια ιδιαίτερη σχολική χρονιά, που θα περάσει από πολλά κύματα, κι όχι μόνο κορονοϊού, μέχρι να ολοκληρωθεί...

Μάθημα σε υπόγεια, σε αίθουσες με 27 μαθητές, αλλά με μάσκα!

Υπόγειες αίθουσες σε σχολεία της Θεσσαλονίκης

Το 2ο και 3ο Δημοτικό Σχολείο Διαβατών περιγράφεται ως υγειονομική βόμβα. Γονείς χθες, μέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς, συγκεντρώθηκαν έξω από το Δημαρχείο Σίνδου ζητώντας να πάψουν να λειτουργούν οι υπόγειες αίθουσες των 20 τ.μ. όπου στριμώχνονται τα παιδιά. Σε πολλά από τα σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης και του κέντρου, όπως στο 2ο ΓΕΛ, σε κάθε τάξη υπάρχουν 27 μαθητές κατά μέσο όρο.

Στο 3ο ΓΕΛ Ευόσμου, κτίριο με προβλήματα στατικότητας, πέντε αίθουσες στεγάζονται σε υπόγειο και δεν αερίζονται.

Στο 12ο Νηπιαγωγείο Καλαμαριάς τα τμήματα είναι υπεράριθμα. Στο 90ό Δημοτικό Σχολείο του Δήμου Θεσσαλονίκης η συνύπαρξη Δημοτικού και Νηπιαγωγείου έχει… επιστρατεύσει αίθουσες σε kibos για τους δεκάδες μικρούς μαθητές.

Οπου έχουμε συστέγαση Νηπιαγωγείων με το Δημοτικό η κατάσταση είναι τραγική. Δεν υπάρχει λειτουργία του ολοήμερου σχολείου λόγω έλλειψης χώρων και οι τουαλέτες είναι υποχρεωτικά τούρκικες, γεγονός ιδιαίτερα προβληματικό για ένα νήπιο τεσσάρων χρόνων, λέει η Καλλιόπη Αποστολίδου, εκπαιδευτικός και εκπρόσωπος γονέων και κηδεμόνων των προνηπίων της Καλαμαριάς.

Κατά τα άλλα, στοίχιση, αποστάσεις, μάσκες και αντισηπτικά. Ελάχιστες οι εξαιρέσεις των απείθαρχων. Αλλά και οι μάσκες και τα παγούρια δεν έφτασαν παντού! Ομως, από τα ουσιαστικά προβλήματα στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης, εκτός από την έλλειψη υποδομών, είναι και η έλλειψη εκπαιδευτικών. «Ζητάμε να πραγματοποιηθεί άμεσα η β' φάση αποσπάσεων και προσλήψεων αναπληρωτών, ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά, λαμβάνοντας υπόψη και τις άδειες από εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου» λέει ο συνδικαλιστής δάσκαλος Ηλίας Σμήλιος. Ψιλά γράμματα, βέβαια.

ΣΤΕΛΛΙΝΑ ΜΑΡΓΑΡΙΤΙΔΟΥ

 

«Συγγνώμη, λάθος» από τη Γ.Γ. Δημόσιας Υγείας για τις... full face μάσκες

Να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα για το μέγεθος των μασκών επιχείρησε με χθεσινοβραδινή ανακοίνωσή της η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας. Οπως υποστήριξε, οι αρμόδιες επιτροπές συνέστησαν τις διαστάσεις για τις μάσκες σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, όμως αυτές αφορούσαν το μέγεθος του υφάσματος... «πριν από τη συρραφή του και όχι το τελικό μέγεθος των δύο τύπων μασκών».

Ετσι, αυτή η «δημιουργική ασάφεια» είχε αποτέλεσμα αρκετές από τις μάσκες που διανεμήθηκαν (κοστίζοντας 6,2 εκατ. ευρώ) να έχουν τελικά μέγεθος μεγαλύτερο του ενδεδειγμένου.

Τουλάχιστον η ΓΓΔΥ μάς διαβεβαιώνει ότι αυτή τη φορά επαναδιατύπωσε ευκρινώς τις σωστές προδιαγραφές και θα τις αποστείλει εκ νέου στην ΚΕΔΕ, η οποία με τη σειρά της ζήτησε από τις εταιρείες να σταματήσουν την παραγωγή και να επανεκκινήσουν βάσει των νέων διαστάσεων, ώστε οι επόμενες μάσκες που θα διανεμηθούν να έχουν το κατάλληλο μέγεθος. Οπως είχε πει κάποτε ποδοσφαιρικός παράγοντας, «αυτό ακριβώς, τίποτε άλλο...».

Μ.-Α.Κ.

 

Αδικαιολόγητη η κυβέρνηση για την ανοργανωσιά

Ο Κ. Μητσοτάκης και η Ν. Κεραμέως στο 7ο Δημοτικό σχολείο Αγίων Αναργύρων

Της ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ

Η κατάσταση στα σχολεία δεν είναι ούτε για γέλια ούτε για κλάματα. Είναι κοροϊδία. Χθες, πολλοί εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς γέλασαν με τα μωρουδιακά παγούρια και τις μάσκες-κουκούλες, αλλά οι περισσότεροι ένιωσαν κορόιδα.

Για τις δουλειές του ποδαριού που στήθηκαν γρήγορα και γέμισαν τα σχολεία με ακατάλληλο υλικό, για την κωλυσιεργία στις προσλήψεις των καθαριστριών, που δημιουργεί σοβαρό ζήτημα υγιεινής, για την απουσία της κυβερνητικής ευθύνης από τα θρανία. Ισως γι' αυτό, ο πρωθυπουργός έσπευσε να πει στους μαθητές που επισκέφθηκε -στους Αγίους Αναργύρους- ότι θαυμάζει το γεγονός πως «όλοι και όλες δείχνετε αυτή τη συνέπεια και θα κάνετε τελικά αυτό το οποίο είναι σωστό»!

Ο τραγέλαφος χθες ξεκίνησε από νωρίς. Δεν τηρήθηκε, φυσικά, η τελευταίας στιγμής οδηγία του υπουργείου Παιδείας για μαζική προσέλευση των μαθητών στις 8.15 και όχι σταδιακή, όπως είχαν προγραμματίσει τα ίδια τα σχολεία. Παρ' όλα αυτά, από νωρίς άρχισαν να συγκεντρώνονται γονείς και μαθητές. Η προσέλευση στις τάξεις όπως και η αποχώρηση αποδείχθηκε δύσκολη υπόθεση. «Στα Λύκεια, τα παιδιά άρχισαν γρήγορα να γκρινιάζουν και έστησαν ολόκληρο debate με τους εκπαιδευτικούς για τη διάρκεια… της τιμωρίας», μας λέει καθηγήτρια σε Λύκειο της Αθήνας.

«Πώς να συγκρατήσουμε τα παιδιά στη σκάλα ή έξω; Τα βγάζουμε δύο δύο, αλλά μετά τρέχουν για να κατέβουν όλα μαζί τη σκάλα. Αν περιμένουμε περισσότερη ώρα, όλες οι τάξεις, τότε θα χαθεί το διάλειμμα!», έλεγε δασκάλα με 27 (!) παιδιά στην τάξη ενός Δημοτικού στο κέντρο της Αθήνας. Και είναι πολλά τα Δημοτικά με μέσο όρο 25 παιδιά στην τάξη. Εκατοντάδες σχολεία έχουν τάξεις με 25-26-27 μαθητές.

Ειδικά σε Αττική και νομό Θεσσαλονίκης. Και χωρίς καμία απολύτως λήψη άλλων μέτρων. Το ένα παιδί δίπλα στο άλλο, δύο δύο στα θρανία και τα θρανία στοιβαγμένα στις αίθουσες των 20-25 τ.μ. Και να μην ξεχνάμε τα γερασμένα κτίρια και τα ακατάλληλα. Στη Δυτική Θεσσαλονίκη υπάρχουν 50 αίθουσες σε υπόγεια! Η κ. Κεραμέως, όμως, διάλεξε να επισκεφθεί, παραμονές αγιασμού, το 3ο Πρότυπο Ευόσμου, το πιο σύγχρονο σχολείο της Δυτικής Θεσσαλονίκης! Η πραγματικότητα είναι παρακάτω.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, σε αρκετούς νομούς, εκπαιδευτικοί μαζί με τους δήμους αναζήτησαν και εντόπισαν χώρους που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν τάξεις με μεγάλες συγκεντρώσεις παιδιών. Οταν όμως πήγαν στους διευθυντές Εκπαίδευσης, η απάντηση ήταν αρνητική διότι, όπως οι ίδιοι είπαν, «δεν το επιτρέπει ο νόμος που ψηφίστηκε το καλοκαίρι και προβλέπει αύξηση του αριθμού των μαθητών (με κατώτατο όριο) και όχι μείωση»!

Σε πολλά σχολεία δεν έχουν εμφανιστεί ακόμα καθαρίστριες, σε άλλα μία καθαρίστρια μέσα σε τρεις ώρες (λόγω σύμβασης) έχει να καθαρίσει χώρους 800 τ.μ. με 30 αίθουσες, χώρους γραφείων, τουαλέτες, προαύλιο. Πόσα προβλήματα, πια, να λύσει αυτή η «ατομική ευθύνη»; Υστερα από τόσον καιρό που είχε στη διάθεσή της η κυβέρνηση, τέτοια σαστισμάρα, ανοργανωσιά, επικίνδυνη προχειρότητα και παράλληλα τέτοια αυταρέσκεια δεν παίρνουν καμία δικαιολογία.

«Οι μάσκες-κουκούλες που μοίρασε η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη στους μικρούς μαθητές για το άνοιγμα των σχολείων, όπως φαίνεται από τις εκατοντάδες φωτογραφίες που έχουν κατακλύσει το διαδίκτυο, θα ήταν για γέλια εάν δεν ήταν για κλάματα και άκρως επικίνδυνες», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νάσος Ηλιόπουλος.

«Φέτος το άνοιγμα των σχολείων γίνεται σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Χωρίς σωστή προετοιμασία από την κυβέρνηση για την προφύλαξή τους από την πανδημία και αποφυγή του συνωστισμού στις τάξεις. Εκπαιδευτικοί, παιδιά και γονείς μαζί με τον αγώνα της μάθησης δίνουν και τον αγώνα για την προστασία της υγείας τους», δήλωσε η Φώφη Γεννηματά, πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγή.

«Εκπαιδευτικοί λείπουν. Καθαρίστριες λείπουν. Υποδομές λείπουν. Αυτά είναι τα κύρια και τα σημαντικά και όχι ένα παγουρίνο και δυο μάσκες. Αυτό το σχολείο είναι που δοκιμάστηκε πριν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας», ανακοίνωσε το ΚΚΕ.

«Να σταματήσουν την αποδόμηση του δημόσιου σχολείου χάριν εξυπηρέτησης συμφερόντων και να πάψουν να ρισκάρουν την υγεία και τις ζωές μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων», τόνισε το ΜέΡΑ25.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανοίγουν τα σχολεία με ευχολόγια και τα μισά μέτρα προστασίας
Για τις 14 Σεπτεμβρίου ορίστηκε η έναρξη της σχολικής χρονιάς με τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη όπως προτείνουν οι ειδικοί να μην είναι στο άμεσο σχέδιο του υπουργείου.
Ανοίγουν τα σχολεία με ευχολόγια και τα μισά μέτρα προστασίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαμαρτύρονται εκπαιδευτικοί και γονείς
Πορεία έξω από τη Βουλή πραγματοποίησαν γονείς και εκπαιδευτικοί διαμαρτυρόμενοι για τις αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Διαμαρτύρονται εκπαιδευτικοί και γονείς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μεγαλώνει η λίστα με τα «λουκέτα» σε σχολικές μονάδες και τμήματα
Πληθαίνουν τα κρούσματα κορονοϊού στις σχολικές μονάδες. Ξεπέρασαν τα 100, τα σχολεία και τα τμήματα που παραμένουν κλειστά.
Μεγαλώνει η λίστα με τα «λουκέτα» σε σχολικές μονάδες και τμήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οργή και κορονοϊός κλείνουν σχολεία στη Βόρεια Ελλάδα
Μία εβδομάδα μετά την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς οι σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας παραμένουν κλειστές λόγω αυξημένου επιδημιολογικού φορτίου.
Οργή και κορονοϊός κλείνουν σχολεία στη Βόρεια Ελλάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας