Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανοίγουν τα σχολεία με ευχολόγια και τα μισά μέτρα προστασίας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανοίγουν τα σχολεία με ευχολόγια και τα μισά μέτρα προστασίας

  • A-
  • A+
Η Κεραμέως δεν ακούει ούτε τους αρμόδιους επιστήμονες για τις αποστάσεις μεταξύ των θρανίων. ● Αγώνας δρόμου για την παραγωγή και διανομή των μασκών. ● Αμφίβολο αν οι δήμοι (που μόλις πριν από μία εβδομάδα ανέλαβαν την ευθύνη του διαγωνισμού) θα προλάβουν να τις παραδώσουν πριν από τον αγιασμό.

«Οι τάξεις θα λειτουργήσουν σε πλήρη σύνθεση», δήλωσε κατηγορηματικά η υπουργός Παιδείας, κλείνοντας και εξαντλώντας το θέμα της ασφάλειας των μαθητών στη μάσκα, το μοναδικό όπλο, προφανώς, για την κυβέρνηση απέναντι στην επιδημία. Με άλλα λόγια, οι τάξεις δεν πρόκειται να αλλάξουν είτε τα παιδιά είναι 17 είτε 27 είτε πάνω από 30.

Και μπορεί η κ. Κεραμέως να θέλησε να πείσει πως οι τάξεις στα ελληνικά σχολεία αριθμούν (κατά μέσο όρο) 17 μαθητές, η πραγματικότητα όμως επιμένει: περίπου 700.000 μαθητές, δηλαδή περισσότεροι από τους μισούς (1.350.000), είναι σε τάξεις με περισσότερους από 21 μαθητές, ενώ στην πλειονότητα των ιδιωτικών στοιβάζονται σε τάξεις των 30 και 33 μαθητών. Αρμόδιοι επιστήμονες, δε, συνεχίζουν να επιμένουν πως η μάσκα δεν αρκεί αν δεν συνδυαστεί κυρίως με την απόσταση, δηλαδή τη μείωση του αριθμού των μαθητών στην τάξη.

«Σε όλες τις χώρες οι οδηγίες είναι πρώτα η απόσταση και μετά η μάσκα. Δηλαδή χρειάζεται η μάσκα, αλλά υπό τον όρο ότι υπάρχει και η απόσταση για να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος», δήλωνε η καθηγήτρια Επιδημιολογίας Αθηνά Λινού χθες, λίγες ώρες νωρίτερα από τη συνέντευξη Τύπου της κ. Κεραμέως μετά του υπουργού Εσωτερικών και του προέδρου της ΚΕΔΕ, προκειμένου να ανακοινωθεί και επισήμως η 14η Σεπτεμβρίου ως ημέρα έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς. Ο ίδιος, δε, ο κ. Τσιόδρας δηλώνει πως το ιδανικό είναι «ένας μαθητής ανά θρανίο με δύο μέτρα απόσταση μεταξύ των θρανίων». Αυτό δηλαδή που δεν θα γίνει στα ελληνικά σχολεία.

«Ακόμα δεν έχω ακούσει τίποτα για τη δυνατότητα να υπάρξουν μεγαλύτερες αίθουσες ή να σπάσουν τα τμήματα, ώστε τα παιδιά να βρίσκονται σε απόσταση και αυτό που λέμε η “φούσκα”, η “κάψουλα” κάθε τάξης να περιλαμβάνει τα 50-60 άτομα, που είναι οι μαθητές του τμήματος και η οικογένειά τους μαζί με 1 ή 2 εκπαιδευτικούς, διαφορετικά θα είναι πολύ ευκολότερη η διασπορά», συμπλήρωσε η καθηγήτρια, για να ταυτιστεί με τον κ. Τσιόδρα επισημαίνοντας: «Σχεδόν διπλάσιος είναι ο χώρος ανά μαθητή που συστήνεται για την αποφυγή διασποράς του κορονοϊού στα σχολεία σε σχέση με τα όσα ακούγονται περί 1,5 τ.μ. ανά άτομο, οι μάσκες μόνες τους θα βοηθήσουν ελάχιστα».

Σε ό,τι αφορά το μεγάλο μπάχαλο με την παραγωγή και διανομή των μασκών, είναι πολύ πιθανό να εκθέσει την κυβέρνηση. Θεωρείται ακόμα αμφίβολο αν οι δήμοι (που μόλις πριν από μία εβδομάδα ανέλαβαν την ευθύνη του διαγωνισμού) θα προλάβουν να παραδώσουν τις μάσκες πριν από τον αγιασμό ή και τις πρώτες μέρες λειτουργίας των σχολείων. «Σήμερα (σ.σ. χθες) ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την προμήθεια των μασκών. Υποβλήθηκαν 91 προσφορές από ισάριθμες εταιρείες», δήλωσε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου. Οπως είπε: «Η εξέταση των προσφορών αυτών ξεκίνησε ήδη με τη συμμετοχή παρατηρητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και θα ολοκληρωθεί άμεσα», θέλοντας μάλλον να σβήσει την ανησυχία που εξέφραζε δημοσίως μία μέρα νωρίτερα. Προχθές δήλωνε στην «Εφ.Συν.» πως «η διαδικασία έτρεξε οριακά. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν διαθέσιμες μάσκες στην αγορά που να καλύπτουν τις ανάγκες των σχολείων, ούτε και οι υπάρχουσες βιομηχανίες είναι έτοιμες να παραδώσουν τόσο μεγάλο αριθμό μασκών τόσο σύντομα». Χθες, δίπλα στον υπουργό Εσωτερικών και παραδίπλα στην υπουργό Παιδείας διαβεβαίωσε πως «όλα τα σχολεία πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα έχουν προμηθευτεί τις μάσκες που τους αναλογούν». Ομως, επειδή είναι βαρύ το φορτίο, δεν άντεξε και είπε: «Για κάποιους η Τοπική Αυτοδιοίκηση αναλαμβάνει υποχρεώσεις και ευθύνες που ίσως να μην της αναλογούν».

Από την άλλη, δεν μπορούσε να μη δηλώσει αισιοδοξία. Αλλωστε, η αισιοδοξία είναι η βάση όλης της επικοινωνιακής προσπάθειας της κυβέρνησης ώστε να πείσει τον κόσμο όχι μόνο να κάνει τα απαραίτητα, αλλά και να δεχθεί ως μονόδρομο ό,τι εκείνη αποφασίζει και επιβάλλει. Αισιοδοξία για την προσπάθεια των παιδιών που «προσαρμόζονται με εντυπωσιακό τρόπο», αισιοδοξία για τους καθηγητές που «χωρίς τη βοήθειά τους δεν μπορούν να εφαρμοστούν τα μέτρα», αισιοδοξία για τους δήμους που θα πρέπει να τα βγάλουν πέρα, μπορούν-δεν μπορούν.

Ο ίδιος ο κ. Παπαστεργίου, αφού δήλωσε ότι θέλουν 1 εκατ. τον μήνα για τα αντισηπτικά, ρωτήθηκε αν και πώς θα βρεθούν αυτά τα χρήματα και απάντησε ως εξής: «Ηδη έχουμε λάβει επιχορήγηση, αλλά αν χρειαστεί θα στραφούμε σε ίδιους πόρους». Τα περί ιδίων πόρων μάλλον ακούστηκαν σαν μαύρο ανέκδοτο σε περιόδους παρατεταμένης χρεοκοπίας των δήμων, οπότε έσπευσε ο υπουργός Εσωτερικών: «Ηδη έχουν δοθεί 90 εκατ. ευρώ και υπάρχει δέσμευση για δεύτερη δόση μόλις διαπιστωθούν πραγματικές ανάγκες».

Στο ζήτημα της καθαριότητας των σχολείων, ο κ. Παπαστεργίου είπε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει επιδοθεί σ’ έναν αγώνα δρόμου και ήδη έχουν προσληφθεί οι καθαρίστριες, έχουν αγοραστεί αντισηπτικά και όλα τα υπόλοιπα αναλώσιμα. Ο κ. Θεοδωρικάκος υπερηφανεύτηκε για την πρόσληψη 5.000 συμβασιούχων καθαριστριών με πλήρες ωράριο (έναντι 3.761 πέρυσι), καθώς και 4.474 μερικής απασχόλησης. «Μάλιστα, σε αντιδιαστολή με ό,τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, από φέτος οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα θα απολαμβάνουν πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα, με αποτέλεσμα φέτος το κράτος να διαθέτει 28 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι στον τομέα της καθαριότητας των σχολείων».

Αναφέρθηκε, βεβαίως και στην επιχορήγηση της ΚΕΔΕ με ποσό 6,2 εκατ. ευρώ προκειμένου να διατεθούν δωρεάν μάσκες στο σύνολο των μαθητών όλων των σχολείων, δημόσιων και ιδιωτικών, και στο σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού. Παρέλειψε, φυσικά, να πει πως αποφασίστηκε μόλις πριν από μία εβδομάδα να δοθεί η ευθύνη διεξαγωγής των διαγωνισμών στους δήμους (τι περίμεναν;) και μόλις την τελευταία στιγμή να αναλάβει το κράτος τη δωρεάν διανομή πάνινων μασκών στους 332 δήμους και στη συνέχεια σε όλα τα σχολεία της χώρας, φυσικά μέσω των δήμων.

Κυλικεία

Σε ό,τι αφορά, πάντως, τα υπόλοιπα ανακοινωθέντα από τον υπουργό Εσωτερικών:

● Διατέθηκαν 175 εκατ. ευρώ στις περιφέρειες για τις δαπάνες μεταφοράς 240.000 μαθητών από και προς το σχολείο τους, καθώς και 128 εκατ. ευρώ στις σχολικές επιτροπές για συντήρηση και επισκευή υλικών.
● Τα κυλικεία θα λειτουργήσουν κανονικά με αυστηρή εφαρμογή των μέτρων που έχουν υποδείξει οι ειδικοί, διαθέτοντας σφραγισμένα και προσυσκευασμένα υλικά.
● Για τους γονείς δημοσίους υπαλλήλους με παιδιά που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες και πρέπει να μείνουν σπίτι τους, θα προβλεφθεί η δυνατότητα να εργάζονται από απόσταση ή με μειωμένο ωράριο προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ένας από τους δύο γονείς θα είναι στο σπίτι.

Η υπουργός Παιδείας, παίζοντας πάντα την ίδια κασέτα, υπεραμύνθηκε του ενός και μοναδικού όπλου κατά της πανδημίας, δηλαδή της μάσκας, δεν απάντησε σε ερωτήσεις για τους ελέγχους εφαρμογής έστω αυτού του μονάκριβου μέτρου, δεν είπε κάτι πέραν αυτών που λέει καιρό τώρα. Για τρια μόνο θέματα ήταν σαφής:

● Για τη μάσκα, που είναι «το αποτελεσματικότερο μέτρο ασφάλειας».
● Για την ημερομηνία έναρξης της σχολικής χρονιάς: η 14η Σεπτεμβρίου ώστε «να δοθεί ικανό χρονικό διάστημα από την επιστροφή των εκδρομέων και να περιοριστούν οι μετακινήσεις των ασυμπτωματικών, καθώς στοιχεία δείχνουν ότι σημαντικό τμήμα του πληθυσμού δεν έχει ακόμη επιστρέψει».
● Για τον αγιασμό που θα γίνει ανά τάξη στο προαύλιο

Για όλα τα υπόλοιπα, σιωπή ή παραπλάνηση αντί απαντήσεως. Για τον κίνδυνο να μην ανταποκριθούν τα μικρά παιδιά στη μάσκα επιτυχώς, για την απουσία εναλλακτικών μέτρων (με εξαίρεση τη χρήση προμετωπίδας στην Ειδική Αγωγή), για την απουσία ελέγχου των εφαρμοζόμενων ειδικά στην ιδιωτική εκπαίδευση με τις ασφυκτικές τάξεις των 30+ μαθητών, για τις προσλήψεις στο ολοήμερο κ.ά. Μόνο ύστερα από επίμονες ερωτήσεις για τις πολυάριθμες τάξεις, σε δημόσια και ιδιωτικά, είπε πως «τα μέτρα θα αξιολογούνται κάθε μέρα και δεν θα διστάσουμε να τα αναπροσαρμόσουμε είτε προς το αυστηρότερο είτε αντίθετα». Για τα δε ιδιωτικά με τις τάξεις των 30+ μαθητών, περιορίστηκε στα εύκολα: Οι οδηγίες δεν διαφέρουν μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών. Για έλεγχο, όχι, δεν μίλησε.

Πυρά από τα κόμματα της αντιπολίτευσης

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Αμεσες και σφοδρές ήταν οι αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης στην απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει τα σχολεία χωρίς κανένα άλλο δραστικό μέτρο πλην της πολύωρης χρήσης της μάσκας και των μη κοστοβόρων μέτρων του αναπρογραμματισμού διαλειμμάτων, προσέλευσης και αποχώρησης.

«Τα σχολεία να ανοίξουν με ασφάλεια: με τις ζωές των παιδιών μας δεν παίζουμε!» ανακοίνωσε ο τομέας Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνοντας: «Σε επαναληπτικό μάθημα «παπαγαλίας» και σε τροπάριο στομφώδους κοινοτοπίας επιδόθηκε σήμερα η υπουργός Παιδείας. Με μοναδικό νέο στοιχείο την προαναγγελθείσα μετάθεση κατά μία εβδομάδα της ημερομηνίας έναρξης των σχολείων». Οπως τονίζεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση «οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι οικογένειές τους δεν άκουσαν απολύτως τίποτα για:

● την αραίωση των μαθητών στις τάξεις και την τήρηση των αποστάσεων, δεδομένου ότι 1 εκατ. μαθητές (75% του συνόλου) φοιτούν σε τμήματα άνω των 17 μαθητών,
● την αναζήτηση αιθουσών και χώρων ώστε να μικρύνουν οι τάξεις και να διαμορφωθούν παντού τμήματα των 15 μαθητών,
● τις επιπλέον προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας, εκπαιδευτικών, την έκτακτη χρηματοδότηση κ.ά.

«Το παιχνίδι της κυβέρνησης με την ημερομηνία έναρξης της σχολικής χρονιάς εξυπηρετεί μόνο τη μετάθεση της συζήτησης από το κεντρικό ζήτημα, που δεν είναι άλλο από τις συνθήκες που ανοίγουν τα σχολεία, αφού αυτές δεν προσφέρουν ασφάλεια σε μαθητές και εκπαιδευτικούς» αναφέρει το ΚΚΕ, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «κάνει “λάστιχο” τα υγειονομικά πρωτόκολλα, που το Μάη -σε λιγότερο βεβαρημένες επιδημιολογικά συνθήκες- παρουσίαζε ως αναγκαία».

«Ο συνωστισμός στην τάξη επιβάλλεται τελικά, κ. Μητσοτάκη. Ρίσκο για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Και εδώ βλέποντας και κάνοντας, χωρίς σχέδιο, για το άνοιγμα των σχολείων. 30 παιδιά στην τάξη με τη μάσκα και το παγούρι. Άριστα» ήταν η χαρακτηριστική δήλωση της Φώφης Γεννηματά, προέδρου του ΚΙΝ.ΑΛΛ.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι ομοιότητες με τις αναχρονιστικές παρεμβάσεις Κεραμέως
Δύο ήταν οι μαθητικές κινητοποιήσεις που έγιναν κινήματα, αυτές του 1990 και του 1999 που έχουν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με αποφάσεις της Νίκης Κεραμέως σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων.
Οι ομοιότητες με τις αναχρονιστικές παρεμβάσεις Κεραμέως
ΥΓΕΙΑ
Τα σενάρια για τα μέτρα τη νέα σχολική χρονιά
Η χρήση μάσκας και η εκ περιτροπής διδασκαλία είναι σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων τα οποία, προς το παρόν, δεν αλλάζουν ημερομηνία έναρξης.
Τα σενάρια για τα μέτρα τη νέα σχολική χρονιά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτο κουδούνι σε ήχο φάλτσο
Με ένα αχρείαστο ρίσκο θα ξεκινήσει η εβδομάδα με την κυβέρνηση να ανοίγει τα σχολεία για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Πρώτο κουδούνι σε ήχο φάλτσο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σμίκρυνση της διδακτικής ώρας, τέλος οι εκδρομές
Το υπ. Παιδείας, αναλόγως των εξελίξεων στο μέτωπο του κορονοϊού, εξετάζει τα ενδεχόμενα παράτασης του σχολικού έτους, μαθημάτων στις μέρες διακοπών του Πάσχα και εκπαίδευσης εξ αποστάσεως.
Σμίκρυνση της διδακτικής ώρας, τέλος οι εκδρομές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας