Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το σχολείο στη... φορμόλη!
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το σχολείο στη... φορμόλη!

  • A-
  • A+
Φτηναίνουν την εκπαίδευση, εξαφανίζουν μαθήματα, εξοστρακίζουν καθηγητές ● Από το νέο πρόγραμμα σε Γυμνάσια και Λύκεια σχεδόν απουσιάζει η Οικιακή Οικονομία, αφανίζουν τον κλάδο των Κοινωνικών, Οικονομικών και Νομικών Επιστημών και καταργούν τα Καλλιτεχνικά και τη Μουσική.

Σε «σφαγή» μαθημάτων και ολόκληρων κλάδων καθηγητών προχώρησε τις τελευταίες μέρες το υπουργείο, ανακοινώνοντας νέα ωρολόγια προγράμματα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας. Τα νέα ωρολόγια προγράμματα Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου εξαφανίζουν σχεδόν το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας από το Γυμνάσιο. Εκατοντάδες καθηγητές χάνουν οργανικές θέσεις, ενώ η συντριπτική πλειονότητά τους από τη νέα σχολική χρονιά είναι αναγκασμένη να διδάσκει σε πέντε σχολεία για να μπορεί να συμπληρώνει το υποχρεωτικό ωράριο.

Παράλληλα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αφ’ ενός προχώρησε στον εξοβελισμό και στην κατάργηση της Κοινωνιολογίας από το Γενικό Λύκειο ύστερα από 35 χρόνια συνεχούς διδασκαλίας και αφ’ ετέρου προέβη στον εξοβελισμό των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από τη Β’ Λυκείου και στη μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας στην Α’ Λυκείου. Για το υπουργείο, οι μαθητές δεν χρειάζεται να γνωρίζουν όσα τους αφορούν ως κοινωνικά και πολιτικά όντα!

Στερεί από τους μαθητές της ομάδας προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών που θα είναι υποψήφιοι στις πανελλαδικές για όλες τις σχολές των Κοινωνικών Επιστημών (όπως Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Κοινωνιολογίας, Διεθνών κι Ευρωπαϊκών Σπουδών, Δημόσιας Διοίκησης) το προπαρασκευαστικό μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών», που αποτελεί γνωστικό θεμέλιο για τα πανεπιστημιακά αυτά τμήματα, καθώς το περιεχόμενό του άπτεται των βασικών προσεγγίσεων στην Οικονομία, την Πολιτική Επιστήμη και την Κοινωνιολογία, αλλά και με αναφορά στις μεθόδους των Κοινωνικών Επιστημών. Αντί το μάθημα αυτό να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ωρολόγιου προγράμματος, καταργείται!

Ουσιαστικά και τυπικά αφανίζει τον κλάδο των Κοινωνικών, Οικονομικών και Νομικών Επιστημών από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθόσον στερεί αφ’ ενός από όλους τους εκπαιδευτικούς των παραπάνω ειδικοτήτων διδακτικές ώρες, αφ’ ετέρου από τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς των κλάδων τη δυνατότητα εργασίας, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με το φάσμα της ανεργίας.

Και ενώ στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα το θέμα ήταν η ποίηση ως γιατρικό (και είναι γνωστό ότι η ποίηση είναι ζωγραφική με λέξεις και η ζωγραφική ποίηση χωρίς λέξεις κι ότι, όπως και η ποίηση έτσι και η ζωγραφική, η μουσική, η γλυπτική αποτελούν γιατρικό για τη ζωή μας, όπως επισημαίνει η ζωγράφος-καθηγήτρια Καλλιτεχνικών μαθημάτων Ελένη Γούναρη), με διαδικασίες «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε» καταργεί κάθε μορφή Καλλιτεχνικού μαθήματος από τη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τα μαθήματα της Τέχνης που καταργούνται είναι τα Καλλιτεχνικά μαθήματα και η Μουσική. Στο Γυμνάσιο διδασκόταν το μάθημα των Καλλιτεχνικών σε όλες τις τάξεις. Με τις νέες προτάσεις παραμένει το μάθημα μόνο στην Α’ Γυμνασίου. Ετσι εξοστρακίζεται η Τέχνη από το νέο σχολείο.

Σοβαρή έλλειψη

Ωστόσο, πέρα από την καλλιέργεια, τη γνώση και την αισθητική που θα στερείται ο μαθητής του Γυμνασίου και του Λυκείου, στερείται και τη διδασκαλία των καλλιτεχνικών μαθημάτων Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, αν και τα μαθήματα αυτά εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις και η επίδοση σ’ αυτά είναι βασική προϋπόθεση για πολλές ανώτατες σχολές και ιδρύματα της χώρας.

Και επειδή αυτά παραμένουν ίδια με κάθε εκπαιδευτικό σύστημα και μάλιστα έχουν πάντα υποχρεωτική τη βάση του 10, καταλαβαίνουμε ότι αυτού του είδους οι σπουδές θα αφορούν μόνο τις πλούσιες οικογένειες.

«Κατασκευάζει» το υπουργείο Παιδείας καθηγητές χωρίς ωράριο, πλεονάζοντες, μόνιμους μετανάστες σε 4 και 5 σχολεία; «Κατασκευάζει» το υπουργείο Παιδείας καθηγητές που δεν μπορούν πλέον να πάρουν πουθενά και ποτέ οργανική θέση; «Κατασκευάζει» στόχους το υπουργείο Παιδείας για να μπορεί την κατάλληλη στιγμή να τους θεωρήσει πλεονάζοντες και να τους περάσει στη διαθεσιμότητα-απόλυση, όπως έκανε ο πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Αρβανιτόπουλος;

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
Μικρούς εμφύλιους δημιουργούν οι σχεδιαζόμενες αλλαγές. Χημικοί μηχανικοί και αρχιτέκτονες οι μεγάλοι χαμένοι, καθώς το υπουργείο προωθεί το μοντέλο του καθηγητή-δασκάλου που «τα κάνει όλα και συμφέρει». Το...
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσλήψεις εκπαιδευτικών, κενά και υποκρισία!
Δεκάδες χιλιάδες ώρες έχουν χαθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς, που σύμφωνα με τον υπ. Παιδείας «βασιλεύει η κανονικότητα». Δυο μήνες από την έναρξη του έτους, εκατοντάδες κενά σε Δημοτικά, Γυμνάσια και...
Προσλήψεις εκπαιδευτικών, κενά και υποκρισία!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η υποκρισία της «θεματικής βδομάδας» στα γυμνάσια
Mια ακόμη «καινοτόμα ιδέα» του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που καλούνται να υλοποιήσουν υποχρεωτικά τα γυμνάσια της χώρας, είναι ο θεσμός της «θεματικής εβδομάδας»....
Η υποκρισία της «θεματικής βδομάδας» στα γυμνάσια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι... παραχαράξεις του ΟΟΣΑ στρώνουν τον δρόμο των μνημονίων
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»: Πόσο αξιόπιστος είναι ο... οικουμενικός αξιολογητής των εκπαιδευτικών συστημάτων; Είναι πολιτικά ουδέτερες οι τεχνοκρατικές προσεγγίσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και...
Οι... παραχαράξεις του ΟΟΣΑ στρώνουν τον δρόμο των μνημονίων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
8+1 αλλαγές σε Γυμνάσια και Λύκεια
Η «Εφ.Συν.» παρουσιάζει πώς θα διαμορφωθούν τα σχολεία από τη νέα σχολική χρονιά. Εξετάσεις δύο φορές τον χρόνο στο Γυμνάσιο, μείωση του ωραρίου και αναμόρφωση της διδακτέας ύλης, επέκταση του σχολικού έτους...
8+1 αλλαγές σε Γυμνάσια και Λύκεια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ρυθμίσεις που θα καταλήγουν σε 6 χρόνια στην ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια»
Η «Εφ.Συν.» συνεχίζει σήμερα τον φάκελο «Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία» με μια συνέντευξη του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και ομότιμου καθηγητή Κώστα Γαβρόγλου. Πιστεύει ότι το...
«Ρυθμίσεις που θα καταλήγουν σε 6 χρόνια στην ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας