Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι νέοι παράγοντες που θα επηρεάσουν φέτος τις βάσεις εισαγωγής
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι νέοι παράγοντες που θα επηρεάσουν φέτος τις βάσεις εισαγωγής

  • A-
  • A+
Με το «σύστημα Γαβρόγλου» θα διεξαχθούν σε λίγες μέρες οι εξετάσεις, χωρίς συντελεστή βαρύτητας μαθημάτων, με Κοινωνιολογία αντί για Λατινικά, με λιγότερη ύλη που ίσως δυσκολέψει τα θέματα και υπό τη σκιά του... κορονοϊού.

Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι περίπου 100.000 υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων (82.159 ΓΕΛ, ημερήσια και εσπερινά, παλαιό και νέο σύστημα, και περίπου 18.000 ΕΠΑΛ), καθώς απομένουν μόνο λίγα 24ωρα μέχρι να ριχτούν στη μάχη για μία από τις 77.970 θέσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι εξετάσεις θα αρχίσουν στις 15 Ιουνίου για τα Γενικά και στις 16 Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια και θα ολοκληρωθούν στις 26 Ιουνίου και 30 Ιουνίου αντίστοιχα. Θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων από 1η έως και 13 Ιουλίου. Το χρονικό διάστημα διεξαγωγής των υγειονομικών εξετάσεων και της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού έχει οριστεί από τις 29 Ιουνίου έως και τις 10 Ιουλίου.

Να διευκρινίσουμε ευθύς εξ αρχής τα παρακάτω: δεν έχει νόημα να κοιτάζουν οι υποψήφιοι τις περσινές βάσεις, γιατί πέρα από τη διαφοροποίηση που θα υπάρχει από τις επιδόσεις των υποψηφίων, υπάρχουν φέτος και άλλες κρίσιμες διαφορές σε σχέση με πέρσι που θα επηρεάσουν τις βάσεις εισαγωγής. Ολα τα στοιχεία δείχνουν ότι η κίνηση των φετινών βάσεων εισαγωγής, η πτώση ή η άνοδός τους θα επηρεαστούν από τρεις «διαταρακτικούς» παράγοντες που είναι οι εξής:

1.Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις βάσεις των τεσσάρων επιστημονικών πεδίων. Φέτος έχουμε ελαφρά μικρότερο αριθμό εισακτέων σε σχέση με πέρσι (-365), ενώ ο αριθμός των υποψηφίων είναι περίπου ο ίδιος με τον περσινό.

Συνεπώς φέτος από την άποψη της αναλογίας υποψήφιοι-θέσεις εισακτέων ελάχιστα επηρεάζονται οι βάσεις εισαγωγής. Ωστόσο η διαφοροποίηση στην κατανομή των θέσεων στα Τμήματα Νοσηλευτικής θα επηρεάσει τις βάσεις στα τμήματα αυτά: για παράδειγμα η αύξηση των θέσεων στο Τμήμα Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (από 184 σε 221) θα ωθήσει προς τα κάτω τη βάση εισαγωγής του.

2.Ο δεύτερος παράγοντας των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων είναι ο βαθμός δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων. Προφανώς αυτή τη στιγμή δεν μπορεί κανείς να εκτιμήσει τον φετινό βαθμό δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων. Η γενική εκτίμηση είναι ότι ο βαθμός δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων δεν μπορεί να διαφέρει σημαντικά από πέρσι και αυτό κυρίως διότι τα τελευταία χρόνια με τα λεγόμενα διαβαθμισμένα θέματα (απλά, εύκολα, δύσκολα, δυσκολότερα), έχει βρεθεί ένας τρόπος βαθμολογικής διασποράς και κατανομής των υποψηφίων, κοντολογίς μια «στρατηγική διαχείρισης» του πληθυσμού των υποψηφίων. Κι αν ένα μάθημα έχει πιο αυξημένο βαθμό δυσκολίας από τον περσινό, ένα άλλο θα έχει σίγουρα μικρότερο, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα στατιστικό ισοδύναμο.

Ωστόσο φέτος έχουμε κάποιες αλλαγές που σαφώς σχετίζονται με τον δεύτερο «διαταρακτικό» παράγοντα:

Α. Για τους υποψηφίους που θα εξεταστούν με το «σύστημα Γαβρόγλου», το οποίο θα ισχύσει για πρώτη φορά φέτος (και πιθανόν τελευταία εάν ψηφιστεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας), τα μαθήματα δεν θα έχουν συντελεστή βαρύτητας. Μέχρι και την περσινή χρονιά, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης αυξημένης βαρύτητας που έδιναν περισσότερα μόρια από τα άλλα. Τα μαθήματα αυτά ήταν τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία Κατεύθυνσης για το 1ο Πεδίο, τα Μαθηματικά και η Φυσική για το 2ο Πεδίο, η Βιολογία και η Χημεία για το 3ο και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και η Οικονομία για το 4ο Πεδίο.

Συνήθως αυτά τα μαθήματα ήταν βαρόμετρο για την πορεία των βάσεων σε συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία. Ωστόσο, μετά από αυτή την αλλαγή φέτος και τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι ισοδύναμα (κάθε μάθημα δίνει τώρα 250 μόρια, σε αντίθεση με το 2019) και θα έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας.

Πιθανότατα αυτή η αλλαγή να δημιουργήσει μια αυξητική τάση για τα μόρια εισαγωγής που θα συγκεντρώσουν οι υποψήφιοι, καθώς στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας οι υποψήφιοι έγραφαν συνήθως χαμηλότερους βαθμούς, γιατί ήταν δυσκολότερα μαθήματα από τα άλλα, με αποτέλεσμα όταν έχουμε αυξημένη βαρύτητα οι υποψήφιοι να συγκεντρώνουν λιγότερα μόρια από όταν δεν έχουμε αυξημένη βαρύτητα. Με λίγα λόγια, η αλλαγή αυτή διαμορφώνει όρους ανόδου των βάσεων κυρίως των χαμηλόβαθμων σχολών.

Β. Επιπλέον φέτος, για πρώτη φορά, οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα εξεταστούν στο μάθημα της Κοινωνιολογίας αντί των Λατινικών. Σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας, η εξέταση του μαθήματος θα περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων, με πέντε υποερωτήματα και 50 μονάδες ανά ομάδα. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει δύο θέματα ευρείας ανάπτυξης και απαιτεί ικανότητες συνθετικής ανάλυσης και διασύνδεσης γνώσεων.

Πόσο αυτό μπορεί να επηρεάσει τις επιδόσεις σε σχέση με τα Λατινικά είναι άγνωστος Χ. Είναι πιθανόν να έχουμε χαμηλότερες επιδόσεις στην Κοινωνιολογία, καθώς τα Λατινικά είχαν ένα «τυπικό» που «δημιουργούσε» καλύτερες επιδόσεις, ή να «κατασκευαστούν» χειρότερες επιδόσεις στην Κοινωνιολογία για να αποσπαστεί από τους υποψηφίους η συναίνεση στην κατάργηση του μαθήματος την επόμενη χρονιά.

Γ. Παράλληλα η ύλη σε όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα έχει μειωθεί, καθώς στις 11 Μαρτίου έκλεισαν τα σχολεία. Η μείωση της ύλης είναι πιθανόν να διαδραματίσει εμμέσως ρόλο στην πορεία των βάσεων, καθώς θα υπάρχει μικρότερη δυνατότητα επιλογής ερωτήσεων και άρα περιορισμένη δυνατότητα για διαβάθμιση των θεμάτων. Μπορεί να φαίνεται παράδοξο, αλλά η εκτίμηση είναι όσο λιγότερη η ύλη τόσο πιο δύσκολα τα θέματα.

3.Ο τρίτος «διαταρακτικός» παράγοντας είναι οι επιλογές των υποψηφίων. Πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι τα τμήματα που θα συγκεντρώσουν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων δεν θα διαφέρουν ορατά από εκείνα που επέλεξαν οι υποψήφιοι το 2019. Είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι και φέτος, όπως και πέρσι, την κούρσα των υψηλόβαθμων σχολών θα οδηγήσουν τα περιζήτητα και ήδη υψηλόβαθμα Ιατρικά και Πολυτεχνικά Τμήματα, τα οποία θα «στρατολογήσουν», μαζί με τη Νομική Αθήνας, το μεγαλύτερο μέρος της αφρόκρεμας των αριστούχων, αφήνοντας μάλιστα ένα σημαντικό τμήμα τους εκτός.

Ωστόσο και εδώ έχουμε μια διαφοροποίηση. Κρίσιμος θα είναι ο παράγοντας για την επιλογή τμημάτων από τους υποψηφίους, καθώς θεωρείται βέβαιο ότι η χρονική συγκυρία που διεξάγονται οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο θα συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου. Αφενός οι οικονομικές δυσκολίες λόγω κορονοϊού που αντιμετωπίζουν χιλιάδες ελληνικές οικογένειες, η αβεβαιότητα για τους επόμενους μήνες καθώς και το ενδεχόμενο να υπάρξει ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας στη χώρα αναμένεται να οδηγήσει ακόμα περισσότερους υποψήφιους να βάλουν στην κορυφή του μηχανογραφικού τμήματα τα οποία εδρεύουν κοντά στον τόπο κατοικίας τους.

Και αυτό προκειμένου να γλιτώσουν τα έξοδα για τη συντήρηση ακόμα ενός σπιτιού, αλλά και για να βρίσκονται στην «ασφάλεια» της οικογενειακής τους εστίας σε περίπτωση που η Ελλάδα έρθει αντιμέτωπη με ένα νέο κύμα της πανδημίας. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε μεγαλύτερη πίεση στις σχολές Αθήνας και Θεσσαλονίκης και αναλογικά μικρότερη στις σχολές μικρότερων πόλεων της χώρας. Προφανώς και αυτό θα διαδραματίσει τον δικό του διακριτό ρόλο στη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των πανελλαδικών
Στις εννέα το πρωί της Παρασκευής (28/08) θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2020 για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.
Ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των πανελλαδικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οδηγίες για τις πανελλαδικές εξετάσεις, εν μέσω Covid-19
Προαιρετική η χρήση μάσκας για τους υποψηφίους και υποχρεωτική για τους επιτηρητές, απόσταση 1,5 μέτρου και φυσικός αερισμός στις αίθουσες, χωρίς ανεμιστήρες, οι προϋποθέσεις στις φετινές Πανελλαδικές...
Οδηγίες για τις πανελλαδικές εξετάσεις, εν μέσω Covid-19
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με φυσική παρουσία στα λύκεια, έως 14/5 επιβεβαίωση των Αιτήσεων για Πανελλαδικές
Με φυσική παρουσία στα λύκεια θα πρέπει να γίνει φέτος επιβεβαίωση της Αίτησης-Δήλωσης των υποψηφίων των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2020 για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια...
Με φυσική παρουσία στα λύκεια, έως 14/5 επιβεβαίωση των Αιτήσεων για Πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το πρόγραμμα των Πανελλαδικών
Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών Λυκείων (με το Νέο και με το Παλαιό σύστημα) και των Επαγγελματικών Λυκείων 2020.
Το πρόγραμμα των Πανελλαδικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μαθήματα τέλος, Ιούνιο ή Ιούλιο οι πανελλαδικές
Χωρίς προαγωγικές εξετάσεις φέτος σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια ● Οι επιδόσεις των μαθητών μέχρι τις 10 Μαρτίου θα καθορίσουν τη βαθμολογία τους, που θα την πληροφορούνται τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά.
Μαθήματα τέλος, Ιούνιο ή Ιούλιο οι πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
​Τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, αναβαθμισμένο απολυτήριο Λυκείου, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλά και κατάθεση Μηχανογραφικού με την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, είναι ορισμένες μόνο από τις αλλαγές που...
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας