Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απόσυρση του ν/σ του υπουργείου Παιδείας ζητά και το ΕΔΙΠ του ΕΚΠΑ
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Απόσυρση του ν/σ του υπουργείου Παιδείας ζητά και το ΕΔΙΠ του ΕΚΠΑ

  • A-
  • A+

Την άμεση απόσυρση του πολυνομοσχέδιου-οδοστρωτήρα του υπουργείο Παιδείας, που επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα και βρίσκεται σε διαβούλευση, ζητά και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών τονίζοντας πως σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση κινείται σε δύο βασικές κατευθύνσεις: της περαιτέρω εμπορευματοποίησης και του «απο-δημοκρατισμού» του Πανεπιστημίου.

Στην ανακοίνωσή του ο ΠΑΣΕΔΙΠ, που έρχεται να προστεθεί στο πλήθος αντιδράσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας, καταγγέλλει την απαξίωση όλων των κλάδων εργαζομένων πλην του ΔΕΠ και ζητά επίσης τη συνδιαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης μέσα από διάλογο του υπουργείου με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης και ακαδημαϊκής κοινότητας.

Ο Σύλλογος επισημαίνει πως το νομοσχέδιο υποβλήθηκε «προς διαβούλευση εν μέσω καραντίνας λόγω κορωνοιού, σε μια περίοδο κατά την οποία το δημόσιο Πανεπιστήμιο δοκιμάζεται και στο μέτρο του δυνατού καταφέρνει με την άμεση ανταπόκριση όλων των κλάδων εργαζομένων του να ανταποκριθεί επιτυχώς σε μια έκτακτη συνθήκη (της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εν γένει λειτουργίας), στηρίζοντας -στο βαθμό που του αναλογεί- για ακόμα μία φορά έμπρακτα την κοινωνία, παρά τις συστηματικές μειώσεις στην χρηματοδότηση και το προσωπικό».

Όλη η ανακοίνωση έχει ως εξής: 

 

Εν μέσω πανδημίας και μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει να φέρει προς ψήφιση νομοσχέδιο το οποίο επηρεάζει σημαντικές πτυχές τόσο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας όσο και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με αυτή του την απόφαση το Υπουργείο φανερώνει την πολιτική του βούληση, η οποία συνίσταται στην παράκαμψη των εκπαιδευτικών κοινοτήτων, καθώς χωρίς καμία πρότερη συζήτηση και εν μέσω «αναστολής» των όποιων συνδικαλιστικών διεργασιών, λόγω κορωνοϊού, επιλέγει να επιβάλλει το ιδεολογικό του αποτύπωμα σε νευραλγικές πτυχές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Σε μια πρώτη προσέγγιση του υπό διαβούλευση κειμένου, αυτό φαίνεται να αποτελεί προέκταση της βαθύτατα αντιδημοκρατικής και νεοφιλελεύθερης λογικής που διέπει την πολιτική στρατηγική του Υπουργείου.

Σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, είναι ενδεικτικό της λογικής «εξοικονόμησης» εκπαιδευτικών και υποδομών το γεγονός ότι προβλέπεται η αύξηση του ορίου μαθητών ανά τμήμα ενώ ενδεικτικά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση απαγορεύεται η εγγραφή μαθητών άνω των 17 ετών στα ΕΠΑΛ. Την ίδια στιγμή αποδίδεται έμφαση στην «αριστεία», με αύξηση των πρότυπων σχολείων στην κατεύθυνση διαμόρφωσης εκπαίδευσης πολλαπλών ταχυτήτων και διαφορετικού θεσμικού καθεστώτος κατά τα αγγλοσαξονικά πρότυπα. Επιπλέον παρά τις ψηφιακές ανισότητες και τα προβλήματα που προέκυψαν κατά την περίοδο της πανδημίας  το Υπουργείο επιδεικτικά αδιαφορεί για τις ανάγκες ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος.

Σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το νομοσχέδιο κινείται σε δύο βασικές κατευθύνσεις: της περαιτέρω εμπορευματοποίησης και του «απο-δημοκρατισμού» του Πανεπιστημίου.

Ως προς το πρώτο, θεσμοθετεί με τον πλέον επίσημο τρόπο τη σύσταση και λειτουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών (Ξ.Π.Σ.), τα οποία θα «απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης» (Άρθρο 76) και περιλαμβάνουν τη δυνατότητα επιβολής «τελών φοίτησης», ενώ ως πιθανοί πόροι αυτών των προγραμμάτων -πέραν των τελών φοίτησης- αναφέρονται δωρεές, χορηγίες και πάσης φύσεως οικονομικές ενισχύσεις, κληροδοτήματα, πόροι από ερευνητικά έργα ή προγράμματα, επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και ίδιοι πόροι του οικείου Α.Ε.Ι. (Άρθρο 80). Η διατύπωση του εν λόγω άρθρου παραπέμπει σε λογική περαιτέρω εμπορευματοποίησης του Πανεπιστημίου, καθώς τοποθετεί την κρατική χρηματοδότηση απλά ως «δυνατή» ανάμεσα σε άλλες ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης.

Εν συνεχεία το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προβλέπει κατ’ αρχάς την εκλογή των ανώτατων μονοπρόσωπων διοικητικών αρχών των Πανεπιστημίων (Πρύτανη, Αντιπρυτάνεων) αποκλειστικά και μόνο από τα μέλη ΔΕΠ (Άρθρο 62). Με αυτή τη διάταξη το Υπουργείο παραγνωρίζει ότι σκοπός των Πανεπιστημίων είναι αφ’ ενός η παραγωγή και μετάδοση επιστημονικής γνώσης προς όφελος της κοινωνίας και αφ’ ετέρου η εμπέδωση των αξιών της δημοκρατίας, της ισότητας και της δικαιοσύνης. Ειδικά οι τρεις τελευταίες αξίες (θα πρέπει να) αποτελούν θεμέλιους λίθους για την οικοδόμηση κάθε κοινωνικού συστήματος.  Πώς όμως μπορεί να λαμβάνει χώρα η εμπέδωση αυτών των αξιών εντός του Πανεπιστημίου, όταν αυτό αποτελεί πεδίο εφαρμογής μεθόδων που κάθε άλλο παρά σε δημοκρατικότητα και ισότητα παραπέμπουν; Πώς γίνεται ένα Πανεπιστήμιο που αποτελεί κομμάτι μιας κοινωνίας της οποίας η πολιτική/εκλογική δραστηριότητα στηρίζεται στην αρχή «ένας άνθρωπος-μία ψήφος» να μην εφαρμόζει αυτή την αρχή;

Η επαναφορά μιας τέτοιας πρακτικής θεμελιώνει -στο επίπεδο της διοίκησης- τον αντιδημοκρατικό χαρακτήρα του Πανεπιστημίου, δημιουργώντας εργαζομένους δύο (τουλάχιστον) ταχυτήτων. Τα μέλη ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ καθώς και το Διοικητικό προσωπικό των Πανεπιστημίων επιτελούν έργο κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του Πανεπιστημίου, συμβάλλοντας σε ισάξιο βαθμό με τα μέλη ΔΕΠ στην εύρυθμη λειτουργία και πολύπλευρη ανάπτυξη του Πανεπιστημίου. Αποτελούν, δε, εργαζομένους τους οποίους επηρεάζουν άμεσα οι αποφάσεις των διοικητικών αρχών/οργάνων του Πανεπιστημίου. Ως εκ τούτου οι προαναφερθείσες κατηγορίες προσωπικού των Πανεπιστημίων θα πρέπει να συμμετέχουν ΙΣΟΤΙΜΑ με τα μέλη ΔΕΠ τόσο στις εκλογές των διοικητικών αρχών του Πανεπιστημίου, όσο και στις συνεδριάσεις των διοικητικών οργάνων των Ιδρυμάτων (Τομείς, Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων, Γενικές Συνελεύσεις Σχολών, Κοσμητείες Σχολών, Σύγκλητο).

Εάν θέλουμε το Πανεπιστήμιο να προχωρήσει μπροστά, απαλλαγμένο από τις αγκυλώσεις και τις στενές συντεχνιακές πρακτικές του παρελθόντος, πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ένα Πανεπιστήμιο που να αξιοποιεί τη δημιουργική δύναμη ΟΛΩΝ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ των εργαζομένων του. Βασική προϋπόθεση για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι η ισότητα όλων των εργαζομένων του Πανεπιστημίου σε ό,τι αφορά την εκλογή των αρχών των Ιδρυμάτων και τη συμμετοχή στα συλλογικά διοικητικά όργανα. Ο πλουραλισμός των απόψεων, η ενεργή συμμετοχή και η ισότητα αποτελούν αναγκαία και αδιαπραγμάτευτα εφαλτήρια για ένα Πανεπιστήμιο που πρέπει να βρίσκεται στην προμετωπίδα της προόδου και της χειραφέτησης της κοινωνίας. Ένα Πανεπιστήμιο πολλαπλά ωφέλιμο για όλη την κοινωνία.

Συμπερασματικά, το προς διαβούλευση σχέδιο νόμου κινείται στη λογική της εμπορευματοποίησης και της περαιτέρω συρρίκνωσης της κρατικής χρηματοδότησης προς το Πανεπιστήμιο ενώ επιβάλλει την αντι-δημοκρατική λειτουργία του, απαξιώνοντας όλους τους κλάδους εργαζομένων πλην του ΔΕΠ. Υποβάλλεται προς διαβούλευση εν μέσω καραντίνας λόγω κορωνοιού, σε μια περίοδο κατά την οποία το δημόσιο Πανεπιστήμιο δοκιμάζεται και στο μέτρο του δυνατού καταφέρνει με την άμεση ανταπόκριση όλων των κλάδων εργαζομένων του να ανταποκριθεί επιτυχώς σε μια έκτακτη συνθήκη (της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εν γένει λειτουργίας), στηρίζοντας -στο βαθμό που του αναλογεί- για ακόμα μία φορά έμπρακτα την κοινωνία, παρά τις συστηματικές μειώσεις στην χρηματοδότηση και το προσωπικό.

Για όλα τα παραπάνω ζητάμε:

Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου

Συνδιαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης μέσα από διάλογο του υπουργείου με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης και ακαδημαϊκής κοινότητας

Για το ΔΣ

Ελένη Λουτράρη, Πρόεδρος

Σταμάτης Πουλακιδάκος, Γραμματέας

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ούτε ενημέρωση και διαβούλευση έγινε ούτε αντιδράσεις στον δρόμο επιτρέπονται
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, αυξάνοντας δραματικά τον βαθμό δυσκολίας και συντηρητισμού.
Ούτε ενημέρωση και διαβούλευση έγινε ούτε αντιδράσεις στον δρόμο επιτρέπονται
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οργή και κινητοποιήσεις για τις ρυθμίσεις της Κεραμέως
Την ακαριαία και εκρηκτική αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας προκάλεσε η ανακοίνωση του πολυνομοσχεδίου-οδοστρωτήρα για όλες τις βαθμίδες.
Οργή και κινητοποιήσεις για τις ρυθμίσεις της Κεραμέως
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ
Πατρίς, θρησκεία... και τύφλα να ’χει η Παιδεία
Η Νίκη Κεραμέως εμφανίστηκε ξαφνικά στο κόμμα της Ν.Δ. και γρήγορα έφτασε στην κορυφή. Πολιτεύτηκε το 2015, μέσα σε έναν χρόνο έγινε κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος και τομεάρχης Παιδείας, ενώ το 2019...
Πατρίς, θρησκεία... και τύφλα να ’χει η Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κατατεμαχίζουν τα Πειραματικά
Η αποσύνδεση τριών ιστορικών Πειραματικών Σχολείων, που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου-οδοστρωτήρα του υπουργείου Παιδείας, έχει συγκεντρώσει αρνητικά στο σύνολό τους, σχόλια.
Κατατεμαχίζουν τα Πειραματικά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παγώνουν το εθνικό απολυτήριο και η αξιολόγηση
Διαδοχικές συναντήσεις με τις δύο μεγαλύτερες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες είχε η Νίκη Κεραμέως, όπου συζητήθηκαν τα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου και από τις οποίες προκύπτει πως η υπουργός «παγώνει» ζητήματα που...
Παγώνουν το εθνικό απολυτήριο και η αξιολόγηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αποχώρησε η ΟΙΕΛΕ από τη συνάντηση-παρωδία με την Ν. Κεραμέως
Άνθρωπο τακτοποίησης επιχειρηματικών ρουσφετιών και «δεύτερο Αρβανιτόπουλο» χαρακτήρισαν την υπουργό Παιδείας εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.
Αποχώρησε η ΟΙΕΛΕ από τη συνάντηση-παρωδία με την Ν. Κεραμέως

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας