Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σχολεία στην εντατική

Ο βραχνάς των μεταθέσεων εκπαιδευτικών σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια θα δημιουργήσει και φέτος χιλιάδες κενά, τα οποία με τεράστια δυσκολία θα καλύψει ο μειωμένος προϋπολογισμός του υπ. Παιδείας

EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Σχολεία στην εντατική

  • A-
  • A+

Χιλιάδες είναι οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται αρκετά χρόνια εγκλωβισμένοι σε σχολικές μονάδες εκτός τόπου μόνιμης διαμονής. Πρόκειται κυρίως για δασκάλους και καθηγητές οι οποίοι με μισθό 650-800 ευρώ προσπαθούν κυριολεκτικά να επιβιώσουν, καθώς δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν στοιχειώδεις ανάγκες όπως τη διατροφή τους και το ενοίκιο.

Ο συνολικός αριθμός των εκπαιδευτικών που ζητούν φέτος μετάθεση ξεπερνάει τις 15.000 (6.030 από την πρωτοβάθμια και 9.126 από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση). Για ακόμη μία χρονιά διαπιστώνεται καθυστέρηση στην αποστολή της εγκυκλίου για τον υπολογισμό κενών, με κίνδυνο να υπάρξουν καθυστερήσεις στην ανακοίνωση τόσο των μεταθέσεων όσο και στο σύνολο των μετακινήσεων των εκπαιδευτικών για το 2015.

Το γεγονός αυτό έχει αρνητικότατες συνέπειες τόσο στην έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων όσο και στον οικογενειακό προγραμματισμό και την ψυχολογία χιλιάδων εκπαιδευτικών. Η καθυστέρηση αυτή πριμοδοτείται πρώτον από τη μη χορήγηση μέχρι τώρα οργανικής θέσης στους 3.700 εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων που υποχρεώθηκαν σε μετάταξη στην Α/θμια εκπαίδευση λόγω Μνημονίου και δεύτερον από την καθυστέρηση οριστικοποίησης των αλλαγών στα ωρολόγια προγράμματα του Λυκείου και των αναθέσεων που θα ακολουθήσουν.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι μεταθέσεις θα γίνουν μετά τη λήξη του θέματος των μετατάξεων. Αυτό σημαίνει ότι στα οργανικά κενά θα προλάβουν να υπολογιστούν και οι παραιτήσεις που θα γίνουν στις 20 έως τις 30 Απριλίου 2015. Αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα θα συνεδριάσει το ΚΥΣΠΕ για να εξετάσει τις ειδικές κατηγορίες, τις αμφισβητούμενες αιτήσεις, την ειδική αγωγή, τα διαπολιτισμικά, τις ενστάσεις κ.λπ., έτσι ώστε όλα να είναι έτοιμα για να «τρέξει» το σύστημα μόλις οριστικοποιηθούν οι μετατάξεις.

Ούτε στο ζήτημα των μόνιμων διορισμών και των προσλήψεων αναπληρωτών έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το τοπίο. Δεν έχει ανακοινωθεί ούτε ο αριθμός των μόνιμων διορισμών, ούτε ο τρόπος που θα γίνουν. Οπως είναι γνωστό εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια, οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ήταν μηδαμινές εξαιτίας των πολιτικών συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα.

Την ίδια περίοδο από το 2012 έως και το 2014 είχαμε στην εκπαίδευση συνολικά περίπου 16.000 συνταξιοδοτήσεις (το 2012 είχαμε 4.872 παραιτήσεις, το 2013 5.817 και το 2014 5.262), ενώ πάνω από 5.000 εκπαιδευτικοί θα συνταξιοδοτηθούν πριν από την έναρξη του νέου σχολικού έτους.

Το υπουργείο Παιδείας απαντάει ουσιαστικά ότι το πρόβλημα των κενών δεν μπορεί να λυθεί ούτε τη νέα σχολική χρονιά, απλά φιλοδοξεί «τα κενά να είναι λιγότερα και τα σχολεία της χώρας να ξεκινήσουν με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες στο εκπαιδευτικό δυναμικό τους».

Οσον αφορά τους μόνιμους διορισμούς, ακόμη και ο αριθμός των 15.000 που έχει εγγραφεί στον κρατικό προϋπολογισμό φαίνεται να μην «πατάει γερά στα πόδια του». Και αυτό γιατί πρόσφατα, στη διάρκεια επιστημονικής ημερίδας για εκπαιδευτικούς που διεξήχθη στο ΕΜΠ, ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι συμφωνημένες (σ.σ. με το Μνημόνιο) 15.000 νέες προσλήψεις θα είναι στην πραγματικότητα 12.000, αφήνοντας να εννοηθεί ότι στην εκπαίδευση αντιστοιχούν μόλις 3.000 νέες προσλήψεις για όλες τις βαθμίδες.

Στο θέμα των προσλήψεων αναπληρωτών το υπουργείο Παιδείας έχει κάνει σαφές ότι θα χρησιμοποιήσει και πάλι κονδύλια από το ΕΣΠΑ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παγίωση των ελαστικών σχέσεων εργασίας και στην εκπαίδευση. Αλλά για τη νέα χρονιά τα κονδύλια του ΕΣΠΑ είναι σημαντικά λιγότερα από πέρσι (μειωμένα κατά 300 εκατ. ευρώ περίπου), γεγονός που σημαίνει ότι θα χρειαστούν αυξημένες πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό για να καλυφθούν στοιχειωδώς τα κενά.

Να θυμίσουμε ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε πάρει 43 εκατομμύρια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να πληρώσει τους αναπληρωτές και τους ωρομίσθιους, γεγονός που αφαίρεσε κάθε δυνατότητα παρέμβασης στις σχολικές υποδομές (κατασκευή νέων σχολείων, επιδιορθώσεις, εργαστήρια κ.ά.).

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
Το υπουργείο Παιδείας βρήκε τον εύκολο τρόπο, αφενός να κρύψει τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και αφετέρου να τους οδηγήσει σε αλληλοσπαραγμό: μέσω των νέων... αναθέσεων μαθημάτων προωθεί το μοντέλο του...
Δημιουργική λογιστική στις αναθέσεις μαθημάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
Μία ακόμη σχολική χρονιά ξεκινάει με μηδενικούς μόνιμους διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που καλούνται, τελευταία στιγμή, υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, να καταθέσουν αίτηση.
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 3+3 «παραδοτέα» του υπουργείου Παιδείας
​Φόρτο «νομοθετικής εργασίας» ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας με τις διατάξεις για το αναθεωρημένο μνημόνιο που υπέγραψε με την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Διορισμοί, επιτροπές αξιολόγησης, διδακτικές...
Τα 3+3 «παραδοτέα» του υπουργείου Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα πήραν όλα κι έφυγαν!
Οι εκπρόσωποι των θεσμών επιμένουν σ’ αυτά που έχει συνυπογράψει η κυβέρνηση με το 3ο Μνημόνιο: αύξηση του εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών....
Τα πήραν όλα κι έφυγαν!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μύθος και πραγματικότητα για την αξιολόγηση των σχολείων
Αύγουστο του 1999, το δελτίο Τύπου του υπ. Παιδείας σημείωνε: «Η διαφοροποίηση μεταξύ γειτονικών Λυκείων ερμηνεύεται μόνο με βάση την ποιοτική διαφορά του εκπαιδευτικού έργου. Το γεγονός αυτό αποκαλύπτει και...
Μύθος και πραγματικότητα για την αξιολόγηση των σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
Πώς τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία, με οδηγό το σχέδιο-εφιάλτη του ΣΕΒ που στόχο έχει τη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, επιχειρούν να περάσουν την πλήρη εμπορευματοποίηση των σπουδών. Η εισαγωγή...
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας