Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παιδεία για όλο και... λιγότερους

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως περιέγραψε σε συνέντευξή της τις αλλαγές που ετοιμάζει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ (ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟΥ)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παιδεία για όλο και... λιγότερους

  • A-
  • A+

Νέο εξεταστικό σύστημα, νέα προγράμματα σπουδών, χρηματοδότηση και αξιολόγηση των πανεπιστημίων είναι ορισμένες από τις αλλαγές που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στην εφημερίδα «Καθημερινή», αναφέρθηκε στον σχεδιασμό για ένα εθνικό απολυτήριο, ο βαθμός του οποίου θα προκύπτει συνυπολογίζοντας τις επιδόσεις των μαθητών και στις τρεις τάξεις του Λυκείου.

Μάλιστα η υπουργός μίλησε για θέματα διαβαθμισμένης και αυξανόμενης βαρύτητας μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων, την οποία σκοπεύει να επαναφέρει από το ερχόμενο κιόλας σχολικό έτος, διατηρώντας τον αριθμό των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων στα τέσσερα.

Μιλάμε δηλαδή για ένα ακραία εξεταστικοκεντρικό σύστημα, το οποίο σε συνδυασμό και με τη νεκρανάσταση του αποτυχημένου θεσμού της Τράπεζας Θεμάτων θα οδηγήσει μοιραία στην περαιτέρω ενίσχυση της παραπαιδείας, αλλά και στην «ελάφρυνση» του σχολείου από μαθητές.

Παράλληλα η υπουργός αφιέρωσε πολύ χρόνο να μιλάει για τις αλλαγές που ετοιμάζει στα προγράμματα σπουδών στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης, ξεκινώντας μάλιστα από τα «θεμέλια», όπως χαρακτήρισε το νηπιαγωγείο.

Με όχημα τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA, η υπουργός βρήκε ευκαιρία να περάσει την ατζέντα της κάνοντας λόγο ακόμη μια φορά για «επίπεδο δεξιοτήτων των μαθητών», ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει την εκπαίδευση.

Η τεχνοκρατική προσέγγισή της γίνεται απόλυτα ορατή όταν εμφανίζεται να δηλώνει:

«Θέλουμε να δώσουμε έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη και η συνεργατικότητα. Να επιβραβεύεται η επιδίωξη για συνεχή αυτοβελτίωση και όχι να συντηρούμε πρότυπα ήσσονος προσπάθειας και εξισωτισμού προς τα κάτω [...]

»Η προσθήκη νέων δεξιοτήτων στο σχολικό πρόγραμμα είναι αναγκαία, ώστε πέραν της σφαιρικής προσέγγισης και εμβάθυνσης σε γνωστικά αντικείμενα να παρέχονται στους νέους επιπλέον εφόδια που θα τους επιτρέπουν να αξιοποιούν καλύτερα την παρεχόμενη γνώση και να προσαρμόζονται πιο ευέλικτα στο διαρκώς μεταβαλλόμενο επαγγελματικό και κοινωνικό περιβάλλον.

»Ο εμπλουτισμός αυτός δρομολογείται αφενός με την προσθήκη νέων θεματικών στο σχολικό πρόγραμμα, όπως ο εθελοντισμός, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή, η καταπολέμηση των εξαρτήσεων, αφετέρου με την αναμόρφωση των ήδη υπαρχόντων σχολικών προγραμμάτων και εγχειριδίων.

»Επιπλέον, η αξιοποίηση εργαλείων, όπως το πολλαπλό βιβλίο, που προάγουν την κριτική σκέψη και άλλες ήπιες δεξιότητες, είναι στις προτεραιότητές μας. Αυτονοήτως θα προκύψει και η ανάγκη στοχευμένης ανακατανομής των προγραμμάτων και των ωραρίων».

Αξιολόγηση-χρηματοδότηση

Φυσικά από τη συνέντευξη δεν θα μπορούσε να λείπει αναφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την υπουργό να μιλάει για ξεκάθαρη σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όπως ψηφίστηκε ήδη και αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2020.

Προκειμένου λοιπόν τα πανεπιστήμια να λάβουν το 80% της τακτικής χρηματοδότησης θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια (αριθμός φοιτητών -εγγεγραμμένων και «ενεργών»-, μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος κ.ά.), ενώ το υπόλοιπο 20% «θα εξαρτάται από προδιαγεγραμμένους δείκτες ποιότητας, τους οποίους θα επιλέγει το ίδιο το Ιδρυμα και εν συνεχεία θα αξιολογείται βάσει αυτών» όπως τόνισε η υπουργός, η οποία βέβαια άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλείσουν όσα τμήματα κοπούν στην αξιολόγηση.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κόβουν» τον δρόμο μαθητών προς τα ΑΕΙ
Τη βάση θα ορίζουν τα πανεπιστημιακά τμήματα. ● Μηχανογραφικό σε δύο φάσεις, με περιορισμένες επιλογές. ● Περικοπή τμημάτων που ιδρύθηκαν την προηγούμενη τετραετία, μέσα από το «Αθηνά 2».
«Κόβουν» τον δρόμο μαθητών προς τα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαφωνίες της Συνόδου Πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
Τη μεγάλη μείωση εισακτέων που φέρνουν οι αλλαγές στον νέο τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια επισημαίνει και η Σύνοδος των Πρυτάνεων, εκφράζοντας και την αντίθεσή της σε μια σειρά ζητήματα που εισάγονται με το...
Διαφωνίες της Συνόδου Πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κόβουν τη διπλή εξεταστική για τους τελειόφοιτους
Αντίδραση από τους σπουδαστές του Μαθηματικού Πατρών μετά την απόφαση να μη δοθεί η δυνατότητα στους επί πτυχίω φοιτητές να εξεταστούν στα χρωστούμενα μαθήματα ανεξαρτήτως εξαμήνου.
Κόβουν τη διπλή εξεταστική για τους τελειόφοιτους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ψωμί, Παιδεία, Αστυνομία 
Ποια τα όπλα και καθήκοντα της πανεπιστημιακής αστυνομίας. Το επικίνδυνο τρίπτυχο. Θεσπίζεται αυστηρό πειθαρχικό δίκαιο με ποινές κατά φοιτητών.
Ψωμί, Παιδεία, Αστυνομία 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γίνε και εσύ γιατρός με 17.000 ευρώ τον χρόνο
Δεν έχασε χρόνο η Ιατρική του ΑΠΘ και μόλις λίγες μέρες μετά την ψήφιση του σαρωτικού πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε τη δημιουργία Ξενόγλωσσου Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών για...
Γίνε και εσύ γιατρός με 17.000 ευρώ τον χρόνο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μπάχαλο με τα μαθήματα και την εξεταστική στα Πανεπιστήμια
Το υπουργείο πέταξε την ευθύνη στα ιδρύματα, οι πρυτάνεις των ιδρυμάτων στους καθηγητές και οι καθηγητές στους φοιτητές, με το πρόγραμμα των εξεταστικών να παραμένει άγνωστο.
Μπάχαλο με τα μαθήματα και την εξεταστική στα Πανεπιστήμια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας