Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κολλημένη με τους άριστους σημαιοφόρους η Κεραμέως
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κολλημένη με τους άριστους σημαιοφόρους η Κεραμέως

  • A-
  • A+
Παρά τις αντίθετες προβλέψεις των νόμων και τη νομολογία του ΣτΕ, το υπουργείο Παιδείας ζήτησε με εγκύκλιο από τις διοικήσεις των σχολείων να μην κάνουν κλήρωση για την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Επιλεκτική συμμόρφωση της υπουργού με τις αποφάσεις του ΣτΕ

Με επείγουσα εγκύκλιο που εστάλη χθες σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας, το υπουργείο Παιδείας καλεί τις διοικήσεις των σχολείων να μην προχωρήσουν στη διαδικασία της κλήρωσης για την ανάδειξη σημαιοφόρου για τη μαθητική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, καθώς τις επόμενες μέρες αναμένεται να ψηφιστεί διάταξη που θα καταργεί την παρ. 5 του άρθρου 3 του Π.Δ. 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017) σύμφωνα με την οποία «η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης» και αντ’ αυτού η επιλογή θα γίνεται πλέον βάσει των σχολικών επιδόσεων των μαθητών.

Το ζήτημα των «αρίστων», από την πρώτη στιγμή που τέθηκε από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αντιμετωπίστηκε με χιούμορ από τους χρήστες του Διαδικτύου αλλά και με κριτική διάθεση.

Ενα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η τοποθέτηση του πρώην υπουργού Παιδείας και βουλευτή Α’ Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη, ο οποίος σε σχετική ανακοίνωση απαντούσε στα περί αριστείας των νηπίων λέγοντας μεταξύ άλλων ότι το εθνικό σύμβολο που ενώνει όλους τους Ελληνες δεν μπορεί να μετατρέπεται σε έπαθλο και αιτία διαχωρισμών, ενώ αποκαλύπτει και την αστειότητα του όλου θέματος τονίζοντας ότι το «Αριστα 10» και το «Αριστα 9» αφορά συνήθως ακόμη και το 90% των μαθητών δημοτικού και άρα η επιλογή του σημαιοφόρου θα γίνεται και πάλι με κλήρωση για να βρεθεί όχι ο «άριστος των αρίστων» αλλά ο «τυχερός άριστος».

Κόντρα στους νόμους

Πέραν όμως αυτών, η απόφαση της τωρινής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει ο τρόπος επιλογής των σημαιοφόρων έρχεται κόντρα τόσο στη νομοθεσία όσο και σε σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Τυχόν διάταξη που θα προβλέπει ότι οι σημαιοφόροι στο Δημοτικό Σχολείο μπορούν να είναι μόνο οι «άριστοι των αρίστων» έρχεται σε σύγκρουση με την ισχύουσα νομοθεσία σχετικά με τον σκοπό της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, έτσι όπως αυτός καθορίζεται στην παρ. 1 και 2 του άρθρου 1 του Ν. 1566/1985, και τον σκοπό της αξιολόγησης των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου, δηλαδή το Προεδρικό Διάταγμα 8/1995 -το οποίο έχει εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 11 του άρθρου 4 του οικείου νόμου-, από το οποίο προκύπτει ότι η αξιολόγηση σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα δεν ενισχύει τον ανταγωνισμό και δεν συνδέεται μόνο με την επίδοση στα μαθήματα, αλλά αποβλέπει πρωτίστως στην ενθάρρυνση της προσπάθειας που καταβάλλει ο μαθητής ή η μαθήτρια, της δημιουργικότητας και των πρωτοβουλιών τους, καθώς και του πνεύματος συνεργασίας στο σχολείο.

Συγκεκριμένα, στον νόμο 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» διαβάζουμε μεταξύ άλλων:

«Βασικοί συντελεστές για την επίτευξη των παραπάνω σκοπών είναι: [...] δ) η δημιουργία του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος, με την ανάπτυξη αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την προσωπικότητα του κάθε μαθητή», ενώ στο Π.Δ. 8/1995, στο άρθρο 1 παρ. 3 αναφέρεται ρητά ότι: «Η αξιολόγηση, ως εξατομικευμένη εκτίμηση της επίδοσης του μαθητή, δεν είναι αυτοσκοπός και σε καμιά περίπτωση δεν προσλαμβάνει χαρακτήρα ανταγωνιστικό ή επιλεκτικό για τον μαθητή του Δημοτικού Σχολείου. Αυτή δεν αναφέρεται μόνο στην επίδοσή του στα διάφορα μαθήματα, αλλά και σε άλλα χαρακτηριστικά του, όπως είναι η προσπάθεια που καταβάλλει, το ενδιαφέρον του, οι πρωτοβουλίες που αναπτύσσει, η δημιουργικότητά του, η συνεργασία του με άλλα άτομα και ο σεβασμός των κανόνων λειτουργίας του σχολείου».

Η επιχειρούμενη ρύθμιση, όμως, αντίκειται και σε νομολογία του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας. Γονείς μαθητών της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού είχαν προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση του Π.Δ. 79/2017 (Α’ 109) κατά το μέρος το οποίο ορίζει ότι η επιλογή σημαιοφόρου στις παρελάσεις των Δημοτικών Σχολείων πραγματοποιείται με κλήρωση μεταξύ όλων των μαθητών της τελευταίας τάξης του Δημοτικού, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω ρύθμιση «παραβιάζει τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, διότι ανατρέπεται αιφνιδίως και αναιτιολόγητα η πάγια ρύθμιση της ανάδειξης ως σημαιοφόρου του άριστου μαθητή, με αποτέλεσμα την πιθανότητα να φέρει τη σημαία ο μαθητής με τον χειρότερο βαθμό ή τη χειρότερη διαγωγή».

Το σκεπτικό του ΣτΕ

Το ανώτατο δικαστήριο απέρριψε την αίτηση ακύρωσης και μάλιστα σύμφωνα με την 2374/2018 (753369) απόφασή του: «Η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η δε ενεργός σχέση των μαθητών του δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους, αφού η συμμετοχή στις παρελάσεις και η παράσταση στη σημαία συνδέεται πρωτίστως με την ίδια την ιδιότητα του μαθητή ως μέλους της σχολικής κοινότητας της τάξης του, την οποία, μάλιστα, ενισχύει, καθώς και με τα καθήκοντα που απορρέουν από την ιδιότητα αυτή, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εν λόγω εκπαιδευτικής βαθμίδας (νεαρή ηλικία των μαθητών, επιδίωξη εξάλειψης ανταγωνισμού και βαθμοθηρίας), ενώ απόκειται, κατά τα λοιπά, στον νομοθέτη να διαμορφώσει τα κριτήρια και τα μέσα επιβράβευσης των επιδόσεων των μαθητών».

Να θυμίσουμε ότι πρόσφατα, στο ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών, το υπουργείο Παιδείας δήλωνε ότι θα επανεξετάσει το κανονιστικό πλαίσιο και θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών του μαθήματος, ούτως ώστε να διασφαλιστεί «η συμβατότητα των σχετικών ρυθμίσεων με τις συνταγματικές επιταγές». Δεν παρατηρούμε όμως την ίδια σπουδή και στο ζήτημα της σημαίας. Αριστεία και... άγιος ο Θεός.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γίνε και εσύ γιατρός με 17.000 ευρώ τον χρόνο
Δεν έχασε χρόνο η Ιατρική του ΑΠΘ και μόλις λίγες μέρες μετά την ψήφιση του σαρωτικού πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε τη δημιουργία Ξενόγλωσσου Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών για...
Γίνε και εσύ γιατρός με 17.000 ευρώ τον χρόνο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διορισμοί ορφανοί από... πατέρα
Η Νίκη Κεραμέως πανηγυρίζει την ανακοίνωση οριστικών πινάκων για τις 4.500 προσλήψεις καθηγητών Ειδικής Αγωγής που είχαν αποφασιστεί επί ΣΥΡΙΖΑ.
Διορισμοί ορφανοί από... πατέρα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιδράσεις για τα 15... status quo που θέλει να περάσει η Νίκη Κεραμέως
Ξεκίνησε, χθες, η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Αναβάθμιση του...
Αντιδράσεις για τα 15... status quo που θέλει να περάσει η Νίκη Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στα κάγκελα οι κοινωνιολόγοι για την απαξίωση του μαθήματός τους
Το άρθρο 7, του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση είναι ένα από τα άρθρα που έχουν συγκεντρώσει τα περισσότερα σχόλια, κυρίως για το ζήτημα της επαναφοράς των Λατινικών στα...
Στα κάγκελα οι κοινωνιολόγοι για την απαξίωση του μαθήματός τους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εξ αποστάσεως διδασκαλία, αλλά όχι για όλους
Από το 3ο Γενικό Λύκειο Νέας Φιλαδελφείας θα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, σήμερα, στις 14.00, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.
Εξ αποστάσεως διδασκαλία, αλλά όχι για όλους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αλλαγές στο Λύκειο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο νόμου θα περιέχει, μεταξύ άλλων, αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, ρυθμίσεις σχετικά με τα νέα προγράμματα σπουδών, τις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης και την...
Αλλαγές στο Λύκειο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας