Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κολλημένη με τους άριστους σημαιοφόρους η Κεραμέως
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κολλημένη με τους άριστους σημαιοφόρους η Κεραμέως

  • A-
  • A+
Παρά τις αντίθετες προβλέψεις των νόμων και τη νομολογία του ΣτΕ, το υπουργείο Παιδείας ζήτησε με εγκύκλιο από τις διοικήσεις των σχολείων να μην κάνουν κλήρωση για την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Επιλεκτική συμμόρφωση της υπουργού με τις αποφάσεις του ΣτΕ

Με επείγουσα εγκύκλιο που εστάλη χθες σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας, το υπουργείο Παιδείας καλεί τις διοικήσεις των σχολείων να μην προχωρήσουν στη διαδικασία της κλήρωσης για την ανάδειξη σημαιοφόρου για τη μαθητική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, καθώς τις επόμενες μέρες αναμένεται να ψηφιστεί διάταξη που θα καταργεί την παρ. 5 του άρθρου 3 του Π.Δ. 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017) σύμφωνα με την οποία «η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης» και αντ’ αυτού η επιλογή θα γίνεται πλέον βάσει των σχολικών επιδόσεων των μαθητών.

Το ζήτημα των «αρίστων», από την πρώτη στιγμή που τέθηκε από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αντιμετωπίστηκε με χιούμορ από τους χρήστες του Διαδικτύου αλλά και με κριτική διάθεση.

Ενα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η τοποθέτηση του πρώην υπουργού Παιδείας και βουλευτή Α’ Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη, ο οποίος σε σχετική ανακοίνωση απαντούσε στα περί αριστείας των νηπίων λέγοντας μεταξύ άλλων ότι το εθνικό σύμβολο που ενώνει όλους τους Ελληνες δεν μπορεί να μετατρέπεται σε έπαθλο και αιτία διαχωρισμών, ενώ αποκαλύπτει και την αστειότητα του όλου θέματος τονίζοντας ότι το «Αριστα 10» και το «Αριστα 9» αφορά συνήθως ακόμη και το 90% των μαθητών δημοτικού και άρα η επιλογή του σημαιοφόρου θα γίνεται και πάλι με κλήρωση για να βρεθεί όχι ο «άριστος των αρίστων» αλλά ο «τυχερός άριστος».

Κόντρα στους νόμους

Πέραν όμως αυτών, η απόφαση της τωρινής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει ο τρόπος επιλογής των σημαιοφόρων έρχεται κόντρα τόσο στη νομοθεσία όσο και σε σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Τυχόν διάταξη που θα προβλέπει ότι οι σημαιοφόροι στο Δημοτικό Σχολείο μπορούν να είναι μόνο οι «άριστοι των αρίστων» έρχεται σε σύγκρουση με την ισχύουσα νομοθεσία σχετικά με τον σκοπό της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, έτσι όπως αυτός καθορίζεται στην παρ. 1 και 2 του άρθρου 1 του Ν. 1566/1985, και τον σκοπό της αξιολόγησης των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου, δηλαδή το Προεδρικό Διάταγμα 8/1995 -το οποίο έχει εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 11 του άρθρου 4 του οικείου νόμου-, από το οποίο προκύπτει ότι η αξιολόγηση σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα δεν ενισχύει τον ανταγωνισμό και δεν συνδέεται μόνο με την επίδοση στα μαθήματα, αλλά αποβλέπει πρωτίστως στην ενθάρρυνση της προσπάθειας που καταβάλλει ο μαθητής ή η μαθήτρια, της δημιουργικότητας και των πρωτοβουλιών τους, καθώς και του πνεύματος συνεργασίας στο σχολείο.

Συγκεκριμένα, στον νόμο 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» διαβάζουμε μεταξύ άλλων:

«Βασικοί συντελεστές για την επίτευξη των παραπάνω σκοπών είναι: [...] δ) η δημιουργία του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος, με την ανάπτυξη αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την προσωπικότητα του κάθε μαθητή», ενώ στο Π.Δ. 8/1995, στο άρθρο 1 παρ. 3 αναφέρεται ρητά ότι: «Η αξιολόγηση, ως εξατομικευμένη εκτίμηση της επίδοσης του μαθητή, δεν είναι αυτοσκοπός και σε καμιά περίπτωση δεν προσλαμβάνει χαρακτήρα ανταγωνιστικό ή επιλεκτικό για τον μαθητή του Δημοτικού Σχολείου. Αυτή δεν αναφέρεται μόνο στην επίδοσή του στα διάφορα μαθήματα, αλλά και σε άλλα χαρακτηριστικά του, όπως είναι η προσπάθεια που καταβάλλει, το ενδιαφέρον του, οι πρωτοβουλίες που αναπτύσσει, η δημιουργικότητά του, η συνεργασία του με άλλα άτομα και ο σεβασμός των κανόνων λειτουργίας του σχολείου».

Η επιχειρούμενη ρύθμιση, όμως, αντίκειται και σε νομολογία του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας. Γονείς μαθητών της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού είχαν προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση του Π.Δ. 79/2017 (Α’ 109) κατά το μέρος το οποίο ορίζει ότι η επιλογή σημαιοφόρου στις παρελάσεις των Δημοτικών Σχολείων πραγματοποιείται με κλήρωση μεταξύ όλων των μαθητών της τελευταίας τάξης του Δημοτικού, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω ρύθμιση «παραβιάζει τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, διότι ανατρέπεται αιφνιδίως και αναιτιολόγητα η πάγια ρύθμιση της ανάδειξης ως σημαιοφόρου του άριστου μαθητή, με αποτέλεσμα την πιθανότητα να φέρει τη σημαία ο μαθητής με τον χειρότερο βαθμό ή τη χειρότερη διαγωγή».

Το σκεπτικό του ΣτΕ

Το ανώτατο δικαστήριο απέρριψε την αίτηση ακύρωσης και μάλιστα σύμφωνα με την 2374/2018 (753369) απόφασή του: «Η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η δε ενεργός σχέση των μαθητών του δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους, αφού η συμμετοχή στις παρελάσεις και η παράσταση στη σημαία συνδέεται πρωτίστως με την ίδια την ιδιότητα του μαθητή ως μέλους της σχολικής κοινότητας της τάξης του, την οποία, μάλιστα, ενισχύει, καθώς και με τα καθήκοντα που απορρέουν από την ιδιότητα αυτή, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εν λόγω εκπαιδευτικής βαθμίδας (νεαρή ηλικία των μαθητών, επιδίωξη εξάλειψης ανταγωνισμού και βαθμοθηρίας), ενώ απόκειται, κατά τα λοιπά, στον νομοθέτη να διαμορφώσει τα κριτήρια και τα μέσα επιβράβευσης των επιδόσεων των μαθητών».

Να θυμίσουμε ότι πρόσφατα, στο ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών, το υπουργείο Παιδείας δήλωνε ότι θα επανεξετάσει το κανονιστικό πλαίσιο και θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών του μαθήματος, ούτως ώστε να διασφαλιστεί «η συμβατότητα των σχετικών ρυθμίσεων με τις συνταγματικές επιταγές». Δεν παρατηρούμε όμως την ίδια σπουδή και στο ζήτημα της σημαίας. Αριστεία και... άγιος ο Θεός.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παιδεία για όλο και... λιγότερους
Νέο εξεταστικό σύστημα, νέα προγράμματα σπουδών, χρηματοδότηση και αξιολόγηση των πανεπιστημίων είναι ορισμένες από τις αλλαγές που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας.
Παιδεία για όλο και... λιγότερους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κεραμίδα» σε 38 τμήματα ΑΕΙ
Σημείο σημείο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως επιχειρεί να καταργήσει όλα όσα θεσμοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Εντελώς αιφνιδιαστικά αναστέλλει τη λειτουργία 38 πανεπιστημιακών τμημάτων. Οι πρώτες...
«Κεραμίδα» σε 38 τμήματα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΥΡΙΖΑ: Θέλουν ένα «μικρό, φτωχό, υποβαθμισμένο και αυταρχικό Πανεπιστήμιο»
Για επαναφορά δοκιμασμένων και αποτυχημένων θεσμών, έμμεση ιδιωτικοποίηση, μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και αποκλεισμό χιλιάδων νέων υποψήφιων φοιτητών κάνει λόγο η Επιτροπή Ελέγχου Κοινοβουλευτικού...
ΣΥΡΙΖΑ: Θέλουν ένα «μικρό, φτωχό, υποβαθμισμένο και αυταρχικό Πανεπιστήμιο»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μύδροι κατά Κεραμέως από Φίλη για τη σημαία
Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης κατακεραυνώνει την υπουργό Νίκη Κεραμέως για τις δηλώσεις της ότι τη σημαία στα σχολεία θα την κρατάει αυτός που έχει την καλύτερη επίδοση.
Μύδροι κατά Κεραμέως από Φίλη για τη σημαία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Έμαθε το μάθημά της
Παρά τις αρχικές ενστάσεις της, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως συμμορφώθηκε με την απόφαση της Αρχής Προστασίας προσωπικών δεδομένων για τη μη αναγραφή θρησκεύματος και ιθαγένειας στα απολυτήρια.
Έμαθε το μάθημά της
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσφυγόπουλα εκτός σχολείων
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε, αλλά όχι για όλα τα παιδιά... Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, σχεδόν κανένα...
Προσφυγόπουλα εκτός σχολείων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας