Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα βήμα εμπρός, δύο πίσω
EUROKINISSI / ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα βήμα εμπρός, δύο πίσω

  • A-
  • A+
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας από τη μία κατήργησε την αναγραφή του θρησκεύματος στους τίτλους σπουδών, αλλά από την άλλη ακύρωσε τοn νόμο Γαβρόγλου για το μάθημα των Θρησκευτικών ως... αντισυνταγματικό!

Η πρόοδος και η οπισθοδρόμηση συγκρούονται καθημερινά σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας. Ενδεικτικές αυτής της μάχης είναι και οι χθεσινές αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπου από τη μια έχουμε την κατάργηση της αναγραφής του θρησκεύματος στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας ως αντισυνταγματικής και από την άλλη την ακύρωση των υπουργικών αποφάσεων Γαβρόγλου για το μάθημα των Θρησκευτικών ως... ανεπαρκώς χριστιανικών ορθόδοξων.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ, με πρόεδρο τον Αθανάσιο Ράντο, ακύρωσε ως αντισυνταγματικές τις υπουργικές αποφάσεις του τέως υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με το Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, κρίνοντας ότι πρέπει να επιδιώκεται η ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης.

«Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, τα επίδικα προγράμματα σπουδών δεν αποβλέπουν στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των ορθόδοξων μαθητών, διότι τα μεν προγράμματα του δημοτικού και του γυμνασίου δεν περιέχουν ολοκληρωμένη -και διακριτή έναντι άλλων δογμάτων και θρησκειών- διδασκαλία των δογμάτων, ηθικών αξιών και παραδόσεων της ορθόδοξης εκκλησίας, το δε πρόγραμμα του λυκείου είναι αποσυνδεδεμένο από τη διδασκαλία αυτή. Αντιθέτως, δίδεται ιδιαίτερη έμφαση είτε στην προβολή στοιχείων κοινών με τη διδασκαλία άλλων δογμάτων και θρησκειών είτε στη διδασκαλία διαφόρων ηθικών και κοινωνικών ζητημάτων, τα οποία είτε είναι αντικείμενο κυρίως άλλων μαθημάτων είτε είναι άσχετα ή και αντίθετα με την ορθόδοξη χριστιανική διδασκαλία», αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ.

Ο Κώστας Γαβρόγλου, σχολιάζοντας την απόφαση, υποστηρίζει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών αποκτά ξανά ομολογιακό χαρακτήρα, τονίζοντας ότι τα προγράμματα σπουδών είχαν την αποδοχή της Ιεραρχίας.

«Η απόφαση του ΣτΕ είναι αναμφισβήτητα μια ιστορική απόφαση. Καταργεί ολόκληρη την επιστημονική, παιδαγωγική και θεολογική εξέλιξη του μαθήματος μετά το 1974 και την προσπάθεια χιλιάδων θεολόγων να κατακτήσουν στη συνείδηση των συναδέλφων τους και των μαθητών, αλλά και στην καθημερινή παιδαγωγική πράξη την πραγματική επιστημονική και παιδαγωγική ισοτιμία των Θρησκευτικών με τα άλλα μαθήματα. (...) Το μάθημα των Θρησκευτικών δεν είναι πλέον μάθημα, αλλά κατήχηση. Δεν είναι γνώση, αλλά εξέταση για την πίστη των μαθητών και των γονιών τους. Ενα μάθημα που θα μπορούσε και θα έπρεπε να είναι χρήσιμο και απολύτως απαραίτητο, μετατρέπεται πια επίσημα σε άκρως επικίνδυνο αναχρονισμό», δηλώνει ο τέως υπουργός Παιδείας.

Τη σκυτάλη πήρε ο τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, που υποστηρίζει ότι η νομολογία του ΣτΕ γυρνάει την εκπαίδευση «στη σκοτεινή δεκαετία του ’50», κάνοντας μάλιστα λόγο για απόφαση που μεθοδεύτηκε από «εκκλησιαστικούς και παρεκκλησιαστικούς παράγοντες».

«Με τα νέα Προγράμματα Σπουδών, επιχειρήσαμε το μάθημα των Θρησκευτικών να είναι μάθημα γνώσης και όχι πίστης, προβληματισμού και ουσιαστικής μάθησης και όχι κατήχησης και προσηλυτισμού. Αυτή η κατεύθυνση αντανακλά τη νέα κοινωνική πραγματικότητα και ανταποκρίνεται σε ένα σχολείο κοσμικό και δημοκρατικό. Οι αποφάσεις του ΣτΕ γυρίζουν την εκπαίδευση στη σκοτεινή δεκαετία του ‘50 και στο “ελληνοχριστιανικό” Σύνταγμα του 1952», λέει ο Νίκος Φίλης, σχολιάζοντας μάλιστα ότι η νομολογία του ΣτΕ έρχεται σε αντίθεση με το ώριμο κοινωνικά αίτημα του διαχωρισμού και της δημοκρατικής ρύθμισης των σχέσεων Κράτους - Εκκλησίας.

Το Κίνημα Αλλαγής, με σκληρή γλώσσα, χαρακτηρίζει την απόφαση ληξιαρχική πράξη θανάτου επιστημονικών, παιδαγωγικών και δημοκρατικών κατακτήσεων σαράντα χρόνων: «Επιχειρείται όχι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, ούτε καν η ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης, αλλά η επιβολή με τη χρήση των κρατικών μηχανισμών μιας συγκεκριμένης αντίληψης για την Ορθοδοξία, που την εκφράζουν αυτοί που σήμερα χαίρονται. Παραφράζοντας το γνωστό μεταξικό ποιηματάκι, ας αναρωτηθούμε “ποιοι χαίρονται και χαμογελούν σήμερα πατέρα;”. Η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Είναι οι ιδεολογικοί επίγονοι του Μεταξά και του Παπαδόπουλου, οι υποστηρικτές του Γ’ Ελληνοχριστιανικού Πολιτισμού. Για τη σημερινή, αδιανόητα αρνητική εξέλιξη έχουν ιστορικές ευθύνες και οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα όμως προέχει το πώς δεν θα επιτραπεί σε μια κυβέρνηση της Δεξιάς να μετατρέψει το σχολείο σε ένα γιγάντιο κατηχητικό. Προέχει να υπερασπιστούμε το δικαίωμα των θεολόγων να διδάσκουν ένα κανονικό μάθημα και όχι να κατηχούν τα παιδιά».

Το υπουργείο Παιδείας, από την πλευρά του, λέει ότι θα επανεξετάσει το κανονιστικό πλαίσιο, προβαίνοντας στις απαραίτητες ενέργειες για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών του μαθήματος, ούτως ώστε να διασφαλιστεί «η συμβατότητα των σχετικών ρυθμίσεων με τις συνταγματικές επιταγές».

Πολύ μακριά από τα σκοτάδια, με άλλη απόφασή της η Ολομέλεια του ανώτατου δικαστηρίου -με πρόεδρο αυτή τη φορά την Αικατερίνη Σακελλαροπούλου- έκρινε ότι η αναγραφή του θρησκεύματος στα πιστοποιητικά σπουδών γυμνασίου και λυκείου συνιστά παραβίαση τόσο του Συντάγματος όσο και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), αλλά και διατάξεων της νομοθεσίας περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε ότι παραβιάζεται το άρθρο 13 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει το ατομικό δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας και το άρθρο 9 της ΕΣΔΑ περί «Ελευθερίας σκέψης, συνείδησης και θρησκείας», καθώς η αναγραφή του θρησκεύματος «ενέχει τον κίνδυνο διακριτικής μεταχείρισης των κατόχων τους στις σχέσεις τους με τη διοίκηση ή και στις επαγγελματικές τους σχέσεις, ενώ ακόμη και η προαιρετική αναγραφή ενέχει τον κίνδυνο θετικών ή αρνητικών διακρίσεων μεταξύ των προσώπων που θα επιλέξουν να εκδηλώσουν το θρήσκευμά τους και εκείνων που θα αφήσουν κενό ή θα θέσουν μια παύλα στο σχετικό πεδίο».

◼ Μια ακόμη απόφαση με θετικό πρόσημο είναι και αυτή με την οποία απορρίπτονται οι αιτήσεις ακύρωσης του από θέσεως προέδρου του Πανελληνίου Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, Μητροπολίτη Σύρου Δωρόθεου Β’, ανοίγοντας τον δρόμο για τον διορισμό των μελών της νέας Διοικούσας Επιτροπής που αναδείχθηκαν μέσω αρχαιρεσιών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαμαρτυρία για τα διδακτικά κενά στο «Γεννάδειο»
Η σημερινη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει εκφράσει πολλάκις τη στήριξή της στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, με τελευταία τοποθέτηση αυτήν του νέου προέδρου του ΙΕΠ.
Διαμαρτυρία για τα διδακτικά κενά στο «Γεννάδειο»
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Προσφυγή γονέων και μαθητή στη Δικαιοσύνη για την απαλλαγή από τα Θρησκευτικά
Την απαλλαγή μαθητή της Α' Λυκείου από τα Θρησκευτικά ζητούν οι γονείς του, οι οποίοι έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη για μη εφαρμογή απόφασης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Προσφυγή γονέων και μαθητή στη Δικαιοσύνη για την απαλλαγή από τα Θρησκευτικά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ετσι στέλνουν τους νέους από το λύκειο στα κολέγια
Το καταστροφικό για τη δημόσια δωρεάν παιδεία σχέδιο της κυβέρνησης της Ν.Δ. έχει αρχίσει να ξετυλίγεται συντεταγμένα εντός και εκτός Βουλής, ένα σχέδιο το οποίο καταργεί στην πράξη συνταγματικές επιταγές.
Ετσι στέλνουν τους νέους από το λύκειο στα κολέγια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πιέσεις της Ιεράς Συνόδου προς το υπ. Παιδείας για τα Θρησκευτικά
Την εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με την οποία «πρέπει να επιδιώκεται η ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης», αναμένει από το υπουργείο Παιδείας η Διαρκής...
Πιέσεις της Ιεράς Συνόδου προς το υπ. Παιδείας για τα Θρησκευτικά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αγωνία και συγκίνηση για τα σχολεία που χτίζουν γέφυρες
Κατάμεστο το αμφιθέατρο του ΕΚΠΑ στην εκδήλωση αποχαιρετισμού του πρωτοποριακού προγράμματος για τα παιδιά (και όχι μόνο) της μειονότητας ● Αδεια παρέμεινε η τιμητική θέση για την υπουργό Παιδείας ή τον...
Αγωνία και συγκίνηση για τα σχολεία που χτίζουν γέφυρες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Έμαθε το μάθημά της
Παρά τις αρχικές ενστάσεις της, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως συμμορφώθηκε με την απόφαση της Αρχής Προστασίας προσωπικών δεδομένων για τη μη αναγραφή θρησκεύματος και ιθαγένειας στα απολυτήρια.
Έμαθε το μάθημά της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας