Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνες οι μετέχοντες της ημετέρας Παιδείας

Με τις νέες διατάξεις θα διευθετηθούν οι 13.000 αιτήσεις για τη χορήγηση ιθαγένειας, που εκκρεμούν από την αναστολή του «νόμου Ραγκούση», καθώς και οι 25.000 συσσωρευμένες αιτήσεις ασύλου

ΕUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ελληνες οι μετέχοντες της ημετέρας Παιδείας

  • A-
  • A+

Τις τελευταίες λεπτομέρειες του νομοσχεδίου για την ιθαγένεια επεξεργάζεται η κυβέρνηση, προκειμένου να το καταθέσει προς διαβούλευση, πιθανότατα και μέσα στην εβδομάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, που επεξεργάστηκε το νομοσχέδιο, ιθαγένεια θα δικαιούνται όσοι αλλοδαποί εμπίπτουν σε τρεις κατηγορίες:

Ανήλικοι που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και γράφτηκαν στην Α' Δημοτικού, με τις ακόλουθες προϋποθέσεις: ο ένας γονιός να έχει ζήσει τουλάχιστον πέντε χρόνια στην Ελλάδα πριν από τη γέννηση και ο ένας ή οι δύο γονείς (δεν έχει αποσαφηνιστεί) να βρίσκονται νόμιμα στην Ελλάδα τη στιγμή της γέννησης, τη στιγμή της εγγραφής του μαθητή και κατά την αίτηση για την απόκτηση ιθαγένειας.

– Ανήλικοι που δεν γεννήθηκαν στην Ελλάδα, αλλά ολοκλήρωσαν στην Ελλάδα τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή φοίτησαν εννιά χρόνια σε ελληνικό σχολείο, με την προϋπόθεση να ζουν νόμιμα στην Ελλάδα ο ένας ή οι δύο γονείς (δεν έχει αποσαφηνιστεί) κατά την αίτηση για την απόκτηση ιθαγένειας. Αν δεν συντρέχει η προϋπόθεση, οι μαθητές αυτής της κατηγορίας δικαιούνται ιθαγένεια όταν ενηλικιωθούν.

– Ενήλικοι που ζουν νόμιμα στη χώρα και έχουν ελληνικό πτυχίο ανώτερης ή ανώτατης εκπαίδευσης και απολυτήριο ελληνικού λυκείου.

Σε περιπτώσεις μονογονεϊκής οικογένειας ή όταν υπάρχει επιμελητής του παιδιού, οι προϋποθέσεις απόκτησης ιθαγένειας προσαρμόζονται προς όφελος του παιδιού, σύμφωνα με όσα ορίζει διάταξη του νομοσχεδίου. Το νομοσχέδιο ορίζει, επίσης, ότι δεν είναι δυνατή η απέλαση μεταναστών δεύτερης γενιάς που φοιτούν σε ελληνικό σχολείο, δίνοντας τέλος σε περιπτώσεις βάναυσης αποκοπής μαθητών από το περιβάλλον τους που είχαν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια.

Νομοθετικό κενό

Το νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει το νομοθετικό κενό που προέκυψε τον Νοέμβριο του 2012, όταν ο τότε αν. υπουργός Εσωτερικών Χ. Αθανασίου έσπευσε να αναστείλει τις διατάξεις του νόμου 3838/2010, γνωστού ως νόμου Ραγκούση, ύστερα από πληροφορίες πως θα κριθεί αντισυνταγματικός από το ΣτΕ.

Πράγματι, στην απόφαση 460/2013 που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2013, το ΣτΕ αποφάσισε κατά πλειοψηφία πως τα «τυπικά κριτήρια, όπως είναι η νόμιμη παραμονή στη χώρα και η διάρκεια αυτής [θα πρέπει να συνδυάζονται] και με ουσιαστικά κριτήρια, ούτως ώστε να τεκμηριώνεται ο γνήσιος δεσμός του αλλοδαπού προς την ελληνική κοινωνία, δηλαδή η ενσωμάτωσή του σε αυτήν».

Μια ισχυρή μειοψηφία είχε υποστηρίξει, αντιθέτως, πως δεν απορρέει συνταγματική «υποχρέωση του νομοθέτη να θέτει ως προϋπόθεση για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας τη διαπίστωση γνήσιου δεσμού με το ελληνικό έθνος, δηλαδή την ύπαρξη ήδη διαμορφωθείσης εθνικής συνείδησης των πολιτογραφούμενων αλλοδαπών», καθώς με την απόκτηση ιθαγένειας ο αλλοδαπός γίνεται συμπολίτης και όχι ομοεθνής.

Προκειμένου να καλυφθούν οι απαιτήσεις της απόφασης του ΣτΕ, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε ετοιμάσει νομοσχέδιο, το οποίο όμως δεν κατέθεσε στη Βουλή. Σημαντικές διατάξεις εκείνου του νομοσχεδίου τις παίρνει υπόψη το νομοσχέδιο που καταθέτει το τωρινό υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, το οποίο συνδυάζει τόσο το τυπικό κριτήριο της νομιμότητας παραμονής όσο και το ουσιαστικό κριτήριο της ενσωμάτωσης.

Γονείς και άσυλο

Ως προς τις προϋποθέσεις που τίθενται για τους γονείς των ανηλίκων, αυτό συμβαίνει γιατί στην Ελλάδα θεωρείται πως δεν έχει δικαιοπρακτικό δικαίωμα ο ανήλικος και άρα μπορεί να κάνει αίτηση απόκτησης ιθαγένειας μόνο μέσω των γονιών του, οι οποίοι -για να προβούν σε δικαιοπρακτική πράξη- πρέπει ασφαλώς να ζουν νόμιμα στη χώρα.

Οσες αιτήσεις έμειναν μετέωρες από την κατάργηση του νόμου Ραγκούση, περίπου 13.000, θα εξεταστούν με τις νέες προϋποθέσεις. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για ζητήματα του Κώδικα Μετανάστευσης που προέκυψαν τον τελευταίο χρόνο, όπως επίσης τις 25.000 συσσωρευμένες αιτήσεις ασύλου που είχαν γίνει στην Αστυνομία, πριν από την ίδρυση της νέας Υπηρεσίας Ασύλου.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 11 εκατ. βελτίωσαν το κλίμα
Σε κλίμα περισσότερο συναινετικό απ’ όσο αναμενόταν έληξε η συνάντηση του υπουργού με τους πρυτάνεις. Σίγουρα σ’ αυτό βοήθησαν από τη μια η αναγγελία της επιχορήγησης συνολικού ύψους 11 εκατ. ευρώ και από την...
Τα 11 εκατ. βελτίωσαν το κλίμα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
Συνεχίζει τις πρωτοβουλίες συγκρότησης του ενιαίου χώρου στην ανώτατη εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας κυρίως ενισχύοντας το προφίλ των ΤΕΙ. Μετά την πλήρη αντιστοίχιση ονομασιών οργάνων στα Ιδρύματα των δύο...
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στη σύνοδο των πρυτάνεων πρυτάνευσε... ο Γαβρόγλου
Εξι πανεπιστημιακοί ζήτησαν την απόσυρση του σχεδίου νόμου για τα ΑΕΙ αλλά οι υπόλοιποι δώδεκα διαφώνησαν. Μόνη σοβαρή διαφωνία που παραμένει είναι ο τρόπος εκλογής των πρυτανικών αρχών. Νέα συνάντηση...
Στη σύνοδο των πρυτάνεων πρυτάνευσε... ο Γαβρόγλου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαρροή του 10% των «εγκεφάλων» της χώρας λόγω Μνημονίου
Στους 200.000 ανέρχεται ο αριθμός των «υπερπροσοντούχων» νέων (μόλις 3% δεν έχει κάποιο πτυχίο, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό) που ψάχνουν την τελευταία πενταετία μια αξιοπρεπή ζωή στο εξωτερικό. Τρεις στους δέκα...
Διαρροή του 10% των «εγκεφάλων» της χώρας λόγω Μνημονίου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση
Χωρίς αλλαγές στις ρυθμίσεις για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, με μικρές αλλαγές στις διατάξεις για τα ΑΕΙ στις οποίες δεσπόζει η κατάργηση των Συμβουλίων και, τέλος, με το οριστικό σύστημα για τις...
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας