Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τον... αδύναμο κρίκο της εκπαίδευσης εντόπισε η ΓΣΕΕ

Η έρευνα προτείνει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για τη στήριξη της διά βίου μάθησης και τη διασύνδεση της επαγγελματικής κατάρτισης με τον μηχανισμό διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, επαγγελμάτων, ειδικοτήτων και δεξιοτήτων.

EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τον... αδύναμο κρίκο της εκπαίδευσης εντόπισε η ΓΣΕΕ

  • A-
  • A+
Τη διασύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση υποστηρίζει έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής ● Οι ερευνητές επισημαίνουν την «αδυναμία της οικονομίας να δημιουργήσει υψηλής προστιθέμενης αξίας θέσεις εργασίας, ενώ ταυτοχρόνως η μεγάλη έκταση του φαινομένου διαμορφώνει συνθήκες περαιτέρω εγκλωβισμού της οικονομίας στον αρνητικό της κύκλο» ● Η αγορά εργασίας στη χώρα δεν ανταμείβει το επίπεδο τεχνολογικής εξειδίκευσης των αποφοίτων της εκπαίδευσης, αντίθετα έχει υιοθετήσει ένα μοντέλο που προκρίνει ως ικανοποιητικά προσόντα εργασίας τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, τη γνώση της αγγλικής σε επίπεδο επάρκειας και την τριετή προϋπηρεσία στο αντικείμενο.

Η πολυετής κρίση άφησε το αποτύπωμά της όχι μόνο στην οικονομία της χώρας αλλά και στην εκπαίδευση. Τα δυσθεώρητα ποσοστά ανεργίας δεν συνδέονται αποκλειστικά και μόνο με την υφεσιακή πορεία της αγοράς εργασίας, η οποία συρρικνώθηκε δραματικά τα μνημονιακά χρόνια, αλλά σχετίζονται και με το γεγονός ότι η εκπαίδευση δεν συνδιαλέγεται με την απασχόληση.

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει η πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ), η οποία αποτελεί περισσότερο μια «αποτύπωση της εξέλιξης των βασικών δεικτών της αγοράς εργασίας και των εκροών του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα την περίοδο 2001-2018, καθώς και συσχέτισή τους με τους αντίστοιχους μέσους δείκτες στα κράτη-μέλη της Ε.Ε.-28», όπως είπε ο μαθηματικός-ερευνητής και επιστημονικός συνεργάτης του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, Νίκος Παΐζης κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των στοιχείων της έρευνας στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Εκπαίδευση & απασχόληση: βασικά μεγέθη και διαστάσεις μιας επωφελούς διασύνδεσης», η οποία καταδεικνύει την ανάγκη διασύνδεσης της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση.

Το παραπάνω αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα της Αριστεράς, που κάνει λόγο για «ισχυρά πτυχία τα οποία να κατοχυρώνουν την εργασία», ενώ πρόσφατα εμφανίστηκε και στη ρητορική της Ν.Δ., με τον Κυριάκο Μητσοτάκη αλλά και την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να αναφέρονται σε «εξωστρέφεια» και «ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας».

Πολιτική χροιά

Το ζήτημα αποκτά έντονη πολιτική χροιά όταν φτάνουμε στο επίδικο, δηλαδή τον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών προς την κατεύθυνση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Στον έναν πόλο συναντάμε τη ρητορική της καθολικής πρόσβασης στη δημόσια εκπαίδευση, σε μια ισχυρή δημόσια εκπαίδευση με ισχυρά πτυχία που θα εξασφαλίζουν την εργασία και στον άλλο πόλο έχουμε τη νεοφιλελεύθερη άποψη που προτείνει «μαθητεία» για παιδιά Γυμνασίου (!) σε επιχειρήσεις και ζητάει αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για την απελευθέρωση της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, την ίδια ώρα που λέει ότι η κρατική χρηματοδότηση προς τα ΑΕΙ θα γίνεται «βάσει κριτηρίων και δεικτών και θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης».

Εχοντας λοιπόν κατά νου αυτό το πλαίσιο, ας δούμε ορισμένα από τα βασικά ευρήματα της έρευνας του ΚΑΝΕΠ - ΓΣΕΕ:

● Η Ελλάδα, το 2018, κατείχε την τελευταία θέση στην Ε.Ε., με ποσοστό 69,6%, σε απασχολούμενους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας 20-34 ετών.

● Την τελευταία θέση (με ποσοστό 55,3%) κατείχε το ίδιο έτος σε απασχολούμενους αποφοίτους τουλάχιστον ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας 20-34 ετών.

● Την περίοδο 2009-2014 το μέσο ισοδύναμο καθαρό εισόδημα των ατόμων ηλικίας 18-64 ετών στην Ελλάδα καταγράφει σημαντική μείωση τόσο για αποφοίτους χαμηλού (κατά 4.207€ ή -36,6%) και μέσου (κατά 5.296€ ή -36,6%) όσο και υψηλού (κατά 8.373€ ή -37,3%) μορφωτικού επιπέδου, με μικρές αυξομειώσεις την περίοδο 2016-2018.

● Η Ελλάδα κατέχει αρνητική πρωτιά στην Ε.Ε., με ποσοστό 19,9%, σε ανέργους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας 25-39. Αντίστοιχα αρνητική είναι και η πρωτιά (19,6%) σε μακροχρόνια ανέργους αποφοίτους τριτοβάθμιας.

● Η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση στην Ε.Ε. σε νέους ηλικίας 15-34 ετών (neets) που βρίσκονται ταυτόχρονα εκτός εργασίας και εκπαίδευσης/κατάρτισης (τυπικής & μη τυπικής).

● Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στην Ε.Ε. στην κάθετη αναντιστοιχία προσόντων και δεξιοτήτων, σε εργαζόμενους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η θέση εργασίας των οποίων υπολείπεται του μορφωτικού τους επιπέδου, με το χάσμα να διευρύνεται σημαντικά την περίοδο της κρίσης (2010-2018).

● Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην Ε.Ε. σε αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-34 ετών οι οποίοι βρίσκονται σε υλική και κοινωνική αποστέρηση το 2018.

Πιο αναλυτικά, από την έρευνα προκύπτει ότι η αγορά εργασίας στη χώρα δεν ανταμείβει το επίπεδο τεχνολογικής εξειδίκευσης των αποφοίτων της εκπαίδευσης, αντίθετα έχει υιοθετήσει ένα μοντέλο που προκρίνει ως ικανοποιητικά προσόντα εργασίας τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, τη γνώση της αγγλικής σε επίπεδο επάρκειας και την τριετή προϋπηρεσία στο αντικείμενο.

Ωστόσο, το αντικείμενο εργασίας που προσφέρεται αντιστοιχεί σε εξειδικευμένο απόφοιτο Επαγγελματικού Λυκείου ή IEK, ενώ η προσφερόμενη εργασία αμείβεται με μισθό κατώτερο του αποφοίτου Γυμνασίου (ανειδίκευτου εργαζόμενου).

Η τάση αυτή φαίνεται να διογκώνει τα φαινόμενα της διαρροής εγκεφάλων στο εξωτερικό (brain drain) και της σπατάλης εγκεφάλων (brain waist) στην αγορά με την αναντιστοιχία δεξιοτήτων.

Καινοτόμο... το Δημόσιο

Τέλος, τονίζεται ότι, σε αντίθεση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, κυρίως ο δημόσιος τομέας επενδύει στην έρευνα και την ανάπτυξη. «Η αγορά φαίνεται να “αμύνεται” για μια οικονομία έντασης εργασίας έναντι μιας οικονομίας έντασης γνώσης» ανέφεραν οι εισηγητές της έρευνας προσθέτοντας: «Τα παραπάνω ευρήματα συνδέονται κυρίως με την αδυναμία της οικονομίας να δημιουργήσει υψηλής προστιθέμενης αξίας θέσεις εργασίας, ενώ ταυτοχρόνως η μεγάλη έκταση του φαινομένου διαμορφώνει συνθήκες περαιτέρω εγκλωβισμού της οικονομίας στον αρνητικό της κύκλο».

Βάσει των παραπάνω, η έρευνα καταλήγει να προτείνει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για τη στήριξη της διά βίου μάθησης το οποίο θα περιλαμβάνει μια ισχυρότερη και καλύτερα χρηματοδοτούμενη επαγγελματική κατάρτιση σε σύνδεση με την αγορά εργασίας αλλά και διευρυμένες δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης, την αναβάθμιση των συστημάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με παράλληλη αναβάθμιση των ενδο-επιχειρησιακών και δια-επιχειρησιακών προγραμμάτων εκπαίδευσης/κατάρτισης, την επανίδρυση και αναβάθμιση του ρόλου του ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού) και τη διασύνδεση της επαγγελματικής κατάρτισης με τον μηχανισμό διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, επαγγελμάτων, ειδικοτήτων και δεξιοτήτων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σχολικές εκδρομές... λίγες, αλλά για όλους
«Φρένο» στις ανεξέλεγκτες σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό, που λόγω πανύψηλου κόστους αποτελούσαν πολυτέλεια για λίγους, βάζει το υπουργείο Παιδείας αυστηροποιώντας τις προϋποθέσεις για μετακίνηση. Ο πρόεδρος...
Σχολικές εκδρομές... λίγες, αλλά για όλους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 5 προαπαιτούμενατων εκπαιδευτικών
​Τις εξελίξεις στην Παιδεία και τα εργασιακά θέματα συζήτησαν οι εκπρόσωποι των τριών μεγάλων εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, κατά τη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε εν όψει της ψήφισης του...
Τα 5 προαπαιτούμενατων εκπαιδευτικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαξιφισμοί για το νομοσχέδιο περί ιδιωτικής εκπαίδευσης
Αίσθηση προκαλούν οι καταγγελίες του προεδρείου της ΟΙΕΛΕ για τη στάση του ΠΑΣΟΚ στο σχέδιο νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση. Ενώ ο τομέας Παιδείας του κόμματος είχε ταχθεί υπέρ, η ανακοίνωση που εκδόθηκε...
Διαξιφισμοί για το νομοσχέδιο περί ιδιωτικής εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενα βήμα εμπρός, δύο πίσω
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας από τη μία κατήργησε την αναγραφή του θρησκεύματος στους τίτλους σπουδών, αλλά από την άλλη ακύρωσε τοn νόμο Γαβρόγλου για το μάθημα των Θρησκευτικών ως......
Ενα βήμα εμπρός, δύο πίσω
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μαθητής ΑμεΑ εκτός σχολείου
Καθηγητές, σπουδαστές και γονείς διαμαρτύρονται για την κατάργηση τομέων στα ΕΠΑ.Λ. και εξαναγκάζει πολλά παιδιά με ποσοστό αναπηρίας 67% να μετακινούνται από το σπίτι τους ή να αλλάξουν ειδικότητα.
Μαθητής ΑμεΑ εκτός σχολείου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσφυγόπουλα εκτός σχολείων
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε, αλλά όχι για όλα τα παιδιά... Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, σχεδόν κανένα...
Προσφυγόπουλα εκτός σχολείων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας