Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Οδοστρωτήρας» Κεραμέως στην ανώτατη εκπαίδευση
(EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ)

«Οδοστρωτήρας» Κεραμέως στην ανώτατη εκπαίδευση

  • A-
  • A+

Τις αλλαγές που σχεδιάζει να φέρει στην ανώτατη εκπαίδευση εισάγοντας ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και ρυθμίσεις όπως η θέσπιση κατώτατης βάσης εισαγωγής, καταργήσεις - συγχωνεύσεις τμημάτων και ανώτατο όριο σπουδών θέτει επί τάπητος η υπουργός Παιδείας καλώντας την ακαδημαϊκή κοινότητα να τοποθετηθεί επ’ αυτών αλλά και να καταθέσει δικές της προτάσεις.

Ειδικότερα, με επιστολή της προς τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας η κ. Κεραμέως τους καλεί να υποβάλλουν έως τις 30 Σεπτεμβρίου τις προτάσεις και τις απόψεις τους για τις προωθούμενες αλλαγές σε πέντε βασικές θεματικές ενότητες.

«Η κεντρική κατεύθυνση και στόχευση της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας, όπως άλλωστε αυτή σκιαγραφήθηκε και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, είναι σαφής: ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων, καθώς και δημιουργία των κατάλληλων εκείνων θεσμών, μηχανισμών και κινήτρων που θα εμπεδώσουν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα πιο σύγχρονα και εξωστρεφή, αξιολογούμενα, πιο ανταγωνιστικά και σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας. Απώτερος σκοπός είναι να αναβαθμίσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο, απελευθερώνοντας τις δημιουργικές του δυνάμεις και αναδεικνύοντάς το σε εκπαιδευτικό κόμβο σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο», αναφέρει μεταξύ άλλων στην επιστολή.

Οι πέντε ενότητες στις οποίες προωθούνται αλλαγές έχουν ως εξής: 

Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης

Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου (εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων).

Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου, απαραίτητα για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο στα Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου: Συμβούλιο Ιδρύματος (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).

Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).

Οικονομική Διαχείριση & Προσέλκυση Επιπλέον Πόρων

2.1 Κρατική Χρηματοδότηση

Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ίδρυμα. Σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης.

Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός.

2.2 Πρόσθετοι Πόροι

Ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας Πανεπιστημίων.

Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων κανόνων, διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και επιστημονικών ιδεών κ.αλ.).

Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων.

Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές.

Σημειωτέον ότι προχωρούμε ήδη σε απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ για την ουσιαστική επιτάχυνση των σχετικών διοικητικών ενεργειών (τροποποίηση ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, διαδικασιών κ.αλ. για μεγαλύτερη ευελιξία και μείωση της γραφειοκρατίας), με τις κατάλληλες θεσμικές εγγυήσεις διαφάνειας και λογοδοσίας. Οι σχετικές διατάξεις θα σας αποσταλούν για το σχολιασμό σας.

Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Ποιότητας

Αναβάθμιση και ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Θέσπιση νέου κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων εν γένει, καθώς και για τη διαμόρφωση εφεξής του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας (συγχωνεύσεις, ενοποιήσεις Ιδρυμάτων, δημιουργία νέων τμημάτων), ιδίως με τη θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών και κριτηρίων και την πρόβλεψη προηγούμενης σχετικής τεκμηρίωσης.

Ενίσχυση του θεσμού της αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών.

Προγράμματα Σπουδών

Διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.

Απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών.

Ενίσχυση των θερινών/χειμερινών προγραμμάτων.

Καθιέρωση ενός εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.

Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ’ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

Ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.

Καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2 (πλην ορισμένων εξαιρέσεων).

Λοιπά Θέματα

Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος των Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού εισακτέων.

Ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα και προτεινόμενες δράσεις για την επίλυση προβλημάτων (διοικητικής φύσης ή άλλης) που δημιουργήθηκαν από την πρόσφατη ενοποίηση των πρώην Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ετοιμάζουν κι άλλο νόμο-πλαίσιο για ΑΕΙ
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ενημέρωσε χτες τους πρυτάνεις για τις αλλαγές που επεξεργάζεται ● Κρίσιμα ζητήματα το σύστημα εισαγωγής και ο τρόπος που θα καθορίζεται ο αριθμός των εισακτέων ● Συμφωνία για...
Ετοιμάζουν κι άλλο νόμο-πλαίσιο για ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το Πανεπιστήμιο δεν είναι πια προσβάσιμο σε όλους
Τέλος βάζει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στη δυνατότητα των αποφοίτων της Γ’ Λυκείου να μπαίνουν σε ορισμένες σχολές μόνο με το απολυτήριό τους ● Η διάταξη αυτή θα σπρώξει ακόμα περισσότερους νέους στην...
Το Πανεπιστήμιο δεν είναι πια προσβάσιμο σε όλους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
Μία ακόμη σχολική χρονιά ξεκινάει με μηδενικούς μόνιμους διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που καλούνται, τελευταία στιγμή, υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, να καταθέσουν αίτηση.
Μονιμοποίηση της αναπλήρωσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κάτω τα χέρια από το άσυλο»
Πάνω από 5.000 κόσμος συμμετείχε σε δύο διαδηλώσεις, μία από φοιτητικούς συλλόγους, πρωτοβουλίες και οργανώσεις της Αριστεράς και του αναρχικού χώρου και μία από τις δυνάμεις του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.
«Κάτω τα χέρια από το άσυλο»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποβαθμίζεται η εποπτεία στην ιδιωτική εκπαίδευση
Η μεταφορά της εποπτείας της Διεύθυνσης Ιδ. Εκπαίδευσης από την υπ. Παιδείας στη Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής ερμηνεύεται ως κλείσιμο του ματιού για εργοδοτικές αυθαιρεσίες.
Υποβαθμίζεται η εποπτεία στην ιδιωτική εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας