Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ετοιμάζουν κι άλλο νόμο-πλαίσιο για ΑΕΙ

Στιγμιότυπο από την πρώτη συνάντηση που είχε τον Ιούλιο η Νίκη Κεραμέως με τα προεδρεία των πρυτάνεων και της ΠΟΣΔΕΠ

EUROKINISSI/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ετοιμάζουν κι άλλο νόμο-πλαίσιο για ΑΕΙ

  • A-
  • A+
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ενημέρωσε χτες τους πρυτάνεις για τις αλλαγές που επεξεργάζεται ● Κρίσιμα ζητήματα το σύστημα εισαγωγής και ο τρόπος που θα καθορίζεται ο αριθμός των εισακτέων ● Συμφωνία για τους λογαριασμούς της έρευνας ● Επιφυλάξεις για τον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών και την επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος

Για τις μεγάλες παρεμβάσεις που σκοπεύει να κάνει στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, οι περισσότερες των οποίων εντάσσονται στο μεγάλο ξήλωμα των ρυθμίσεων ΣΥΡΙΖΑ, ενημέρωσε η υπουργός Παιδείας, χθες, το προεδρείο των πρυτάνεων. Εντός της εβδομάδας, θα σταλεί στις διοικήσεις των Ιδρυμάτων επιστολή με τις προτάσεις του υπουργείου σχετικά με: την απελευθέρωση των μεταπτυχιακών, τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά, την επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος, τις αλλαγές στον τρόπο ανάδειξης των πρυτανικών αρχών, το «άνοιγμα» των ΑΕΙ στην αγορά, την προσέλκυση (μέσω δωρεών κ.ά.) ιδιωτικών πηγών χρηματοδότησης, αλλά και τον ρόλο των ΑΕΙ στον καθορισμό εισακτέων και στο σύστημα εισαγωγής.

Η απλοποίηση της λειτουργίας των ΕΛΚΕ και η συμμετοχή των Ιδρυμάτων στον καθορισμό του αριθμού εισακτέων αποτελούν πάγιο αίτημα των ΑΕΙ και συνεπώς σημείο συμφωνίας των δύο πλευρών. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι το τέλος του μήνα η ρύθμιση για τους λογαριασμούς έρευνας θα έχει κατατεθεί, ενώ όλες οι υπόλοιπες αλλαγές θα συμπεριληφθούν σε έναν (ακόμη) νόμο - πλαίσιο που θα είναι έτοιμος μέχρι το τέλος του χρόνου. Σε ό,τι αφορά τους εισακτέους, το προεδρείο έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και η υπουργός με τη σειρά της (αν και χωρίς διευκρινίσεις) όλες τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις για τη συμμετοχή των Ιδρυμάτων στον καθορισμό του αριθμού. Θυμίζουμε πως εδώ και πολλά χρόνια τα Ιδρύματα ζητούν τους μισούς από όσους ορίζει κάθε χρόνο το υπουργείο.

Μια δραστική αλλαγή στους αριθμούς θα επέφερε ντόμινο επιδράσεων στο σύστημα εισαγωγής, αν δεν υπάρξει ολοκληρωμένη μελέτη. Ισως γι’ αυτό και δεν έγινε καμιά αναφορά σε αποκλειστικό ρόλο των Ιδρυμάτων σ’ αυτή την κρίσιμη διαδικασία.

Κατά τ’ άλλα, η κ. Κεραμέως δήλωσε ότι δεν προλαβαίνει να προβεί σε κάποια ρύθμιση σχετικά με τις μετεγγραφές (είναι και πολύ νωρίς πολιτικά για τέτοιες τολμηρές κινήσεις), ενώ απέφυγε να δώσει λεπτομέρειες για τις προτάσεις που ετοιμάζει τόσο σχετικά με το πλαίσιο και την ουσία της «αυτονομίας» που προαναγγέλλει όσο και με τις παρεμβάσεις στη διοίκηση. Ετσι, δεν συζητήθηκαν επί της ουσίας θέματα, όπως οι νέες πηγές χρηματοδότησης, το ενδεχόμενο σύνδεσης της δημόσιας χρηματοδότησης με την αξιολόγηση και η λογοδοσία των Ιδρυμάτων. Ούτε η επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος, η πρόταση για τον νέο τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών κ.ά.

Πάντως, η στάση αναμονής των διοικήσεων για ορισμένες από τις προτάσεις δείχνει -αν μη τι άλλο- επιφυλάξεις για το περιεχόμενο των παρεμβάσεων. Είναι, για παράδειγμα, ενδεικτική η απάντηση από πρύτανη μεγάλου πανεπιστημίου σε ερώτηση για τα Συμβούλια Ιδρύματος: «Δεν ξέρουμε ποια μορφή θα έχουν. Δεν ξέρουμε αν θα είναι ελεγκτικός ο ρόλος τους ή συμβουλευτικός. Αναμένουμε». Καμία σύγκριση με την ανεπιφύλακτη χαρά για τους ΕΛΚΕ και τους εισακτέους.

Το «όραμα»

Η κ. Κεραμέως, πάντως, σε σχετική ανακοίνωση περιέγραψε τη δρομολογούμενη νομοθετική πρωτοβουλία ως το μέσο με το οποίο θα γίνει «πράξη το όραμα της κυβέρνησης για Ανώτατα Ιδρύματα αυτοδιοίκητα, ευέλικτα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν ήδη δρομολογηθεί διαδικασίες για την αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, σε συνεργασία με το συναρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων».

Οι πρυτάνεις, από την πλευρά τους, ανακοίνωσαν πως η ηγεσία του υπουργείου ενημέρωσε για την πρόθεσή της να προχωρήσει εντός του έτους σε «ευρεία νομοθετική πρωτοβουλία σχετικά με το πλαίσιο λειτουργίας των πανεπιστημίων, ενισχύοντας την αυτοδιοίκηση και την ευελιξία τους», παραπέμποντας στην αναμόρφωση της λειτουργίας των ΕΛΚΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης.

Για όλα τα υπόλοιπα θέματα, το προεδρείο ενημέρωσε για τα δικά του αιτήματα, τα οποία αφορούν την αύξηση του προϋπολογισμού, την ενίσχυση του προσωπικού, την αναθεώρηση του αριθμού εισακτέων και το πλαίσιο διαχείρισης των μετεγγραφών, την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τη στέγαση και τη σίτιση των φοιτητών, την αναβάθμιση της ΑΔΙΠ κ.ά.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μέσω Ε.Ε. φέρνει τους αποφοίτους κολεγίων στο Δημόσιο
Οι διευκρινίσεις της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε το σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση, που βάζει από την πίσω πόρτα στο Δημόσιο τους αποφοίτους κολεγίων, επιβεβαιώνουν...
Μέσω Ε.Ε. φέρνει τους αποφοίτους κολεγίων στο Δημόσιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αναγνώριση των κολεγίων δια της πλαγίας
Το υπουργείο Παιδείας απελευθερώνει πλήρως τη δυνατότητα κατάληψης μιας θέσης στο Δημόσιο, βάζοντας από την... πόρτα πλέον τα επί πληρωμή πτυχία από κάθε φύσης ιδιωτικά κολέγια.
Αναγνώριση των κολεγίων δια της πλαγίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μέσω αξιολόγησης η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων
Επιφυλακτικοί οι πρυτάνεις περιμένουν να δουν το τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου, το οποίο θα παρουσιαστεί αύριο από την υπουργό Παιδείας και αυτομάτως θα τεθεί σε δεκαπενθήμερη διαβούλευση.
Μέσω αξιολόγησης η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κεραμίδα» σε 38 τμήματα ΑΕΙ
Σημείο σημείο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως επιχειρεί να καταργήσει όλα όσα θεσμοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Εντελώς αιφνιδιαστικά αναστέλλει τη λειτουργία 38 πανεπιστημιακών τμημάτων. Οι πρώτες...
«Κεραμίδα» σε 38 τμήματα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διαφωνίες με αντεπιχειρήματα
Είτε με σκληρή κριτική είτε με τεκμηριωμένες προτάσεις, ιδρύματα και σύλλογοι μελών ΔΕΠ απαντούν στην ανοιχτή επιστολή της υπουργού Παιδείας με τα 22 σημεία αλλαγών που προτίθεται να συμπεριλάβει στον υπό...
Διαφωνίες με αντεπιχειρήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιδράσεις για τις 22 αλλαγές στα πανεπιστήμια
Κατόπιν της επιστολής Κεραμέως αντιδράσεις στις επικείμενες σαρωτικές παρεμβάσεις στη διοίκηση και λειτουργία των ελληνικών ΑΕΙ έχουν αρχίσει να εκδηλώνονται στο εσωτερικό των Ιδρυμάτων.
Αντιδράσεις για τις 22 αλλαγές στα πανεπιστήμια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας