Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προφάσεις εν αμαρτίαις από τον κ. πρύτανη

Περικλής Μήτκας, πρύτανης ΑΠΘ

MOTION TEAM / ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προφάσεις εν αμαρτίαις από τον κ. πρύτανη

  • A-
  • A+

«Το μήλο αποκτά τη φήμη του όταν το τρώμε» έλεγε ο Μπρεχτ και το νόημα της φράσης το κατάλαβαν καλά τις προηγούμενες μέρες ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας και τα μέλη του τμήματος Ποιμαντορικής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου. Βοήθησε η απόφασή του να κάνουν επίτιμο διδάκτορα τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμο, πραγματοποιώντας την τελετή εν κρυπτώ και, επιπλέον, μεταβαίνοντας οι ίδιοι στο Επισκοπείο. Ο χρόνος, επιπλέον, που επιλέχθηκε για την απόδοση της τιμής κατέδειξε πως ό,τι έγινε και όπως έγινε συνέβη για να αποφευχθούν οι αντιδράσεις που είχαν ήδη ματαιώσει μία φορά την αναγόρευση αυτή πριν από δύο χρόνια.

Η παρουσία αστυνομικών δυνάμεων στο κέντρο της πόλης, γύρω από τη Μητρόπολη, ολοκλήρωσε την απεχθή εικόνα. Μόνο που τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως είχαν σχεδιαστεί, αφού εκτός από τη μερίδα των καθηγητών του ΑΠΘ που αντέδρασαν με δηλώσεις τους στα μέσα επικοινωνίας και στον εσωτερικό ηλεκτρονικό διάλογο, αντέδρασε και η κοινωνία. Αν και μέσα Ιουλίου, πολίτες ξεκίνησαν συγκέντρωση υπογραφών διαμαρτυρίας που είχαν φτάσει μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές στον εξωπραγματικό αριθμό των 30.000 - και η συλλογή συνεχίζεται.

Ευρισκόμενος ενώπιον καταστάσεως που δεν είχε φανταστεί, ο κ. Μήτκας απάντησε αρχικά ότι ήταν «μια σεμνή τελετή που θέλαμε να την κάνουμε σε μικρό κλειστό κύκλο»! Αντιλαμβανόμενος όμως πως αυτό οδηγούσε σε αυτο-αποδόμηση, άλλαξε τακτική και απάντησε επικαλούμενος τοποθετήσεις του σε επίμαχα θέματα, το αυτοδιοίκητο του ιδρύματος και, κυρίως, «αδειάζοντας» κυριολεκτικά το Τμήμα Ποιμαντικής με το να του φορτώνει την ευθύνη για τη μυστικότητα της επιχείρησης…

Η επιστολή του πρύτανη

Με γράμμα που απέστειλε στα μέλη του ΑΠΘ, ο κ. Μήτκας θυμίζει ότι «μια από τις πρώτες υποθέσεις που έπρεπε να χειριστώ στην αρχή της θητείας μου, το φθινόπωρο του 2014, ήταν η ίδρυση της κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή, υπόθεση που είχε ξεκινήσει επί της θητείας των προκατόχων μου. Οι αντιδράσεις ήταν ιδιαίτερα έντονες από μεγάλες ομάδες πληθυσμού, κυρίως εξωπανεπιστημιακές, αλλά και από πολλά μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Κατηγορίες και απειλές κάθε είδους έφταναν στο γραφείο μου. Επρόκειτο όμως για πρόταση και απόφαση της Σχολής, δηλαδή συλλογικού οργάνου, που το Ιδρυμα και ο Πρύτανης όφειλαν να σεβαστούν και να διεκπεραιώσουν. Ας σημειωθεί ότι με την απόφαση εκείνη δυσαρεστήθηκαν πολλοί, μεταξύ των οποίων και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης».

Το επιχείρημα έχει ενδιαφέρον διότι η στάση του τότε, στάση ακαδημαϊκού δασκάλου, θα έπρεπε τώρα να αποτελεί συνηγορία κατά της επιτιμοποίησης του κ. Ανθιμου, ως πολέμιου της γνώσης. Σε άλλη περίπτωση, έχουμε ένα σόφισμα που μοιάζει με «αντίδωρο», προσπάθεια εξευμενισμού δηλαδή του δέσποτα. Προσθέτει ο κ. Μήτκας πως «σχεδόν πέντε χρόνια αργότερα οι ρόλοι έχουν αντιστραφεί. Οι υποστηρικτές εκείνης της διαδικασίας, του σεβασμού δηλαδή της αυτοτέλειας ενός Τμήματος και μιας Σχολής και της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της απόφασης ενός συλλογικού οργάνου, έγιναν σήμερα κατήγοροι και ζητούν την κατάλυσή της».

«Ο Πρύτανης εξισώνει ατυχώς ένα καινοτόμο για τα ελληνικά δεδομένα επιστημονικό Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών, όπως αυτό της Εισαγωγικής Κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών, για την ίδρυση του οποίου χρειάστηκε η έγκριση πολλών αρμοδίων φορέων -Τμήμα Θεολογίας, Σύγκλητος ΑΠΘ, Μονάδα Διασφάλισης της Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ), Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ΣτΕ και ΥΠΕΠΘ-, με την απόφαση ενός Τμήματος και μιας αμφιλεγόμενης ως προς τους επιστημονικούς της όρους επιτιμοποίησης, η οποία έγινε εν κρυπτώ εν μέσω θέρους» σχολιάζει στην «Εφ.Συν.» η καθηγήτρια Θεολογικής του ΑΠΘ, Αγγελική Ζιάκα, που εργάστηκε σκληρά για το στήσιμο και την επιτυχία του συγκεκριμένου τμήματος.

Στη συνέχεια ο κ. Μήτκας αλλάζει και επικαλείται δύο αρχές του Πανεπιστημίου, «το αυτοδιοίκητο, μέσα από τον σεβασμό στις αποφάσεις των συλλογικών του οργάνων, και την ελεύθερη έκφραση». Οπως λέει, «ο Πρύτανης δεν διοικεί με βάση προσωπικές πεποιθήσεις και αντιλήψεις και δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να παρεμβαίνει σε αποφάσεις Συλλογικών Οργάνων, πέραν των προβλεπόμενων στη Νομοθεσία περιπτώσεων. Επιπρόσθετα, οφείλει να διασφαλίζει ότι μια ηχηρότερη ή πολυπληθέστερη ομάδα δεν θα επιβάλει την άποψή της σε μια μικρότερη. Και αυτό έπραξα ως Πρύτανης και στις δύο περιπτώσεις».

Η καθηγήτρια της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, Ζωή Μπαμπλέκου, μιλώντας στην εφημερίδα μας, απαντά στους ισχυρισμούς του κ. Μήτκα πως «είναι θλιβερό ότι ο κ. Πρύτανης αντιλαμβάνεται τον ρόλο του στο ανώτατο αξίωμα ενός πανεπιστημίου όπως το ΑΠΘ ως εκτελεστή αποφάσεων, επικαλούμενος το αυτοδιοίκητο. Είχε δικαίωμα και υποχρέωση να φροντίσει να μη διασυρθεί το ίδρυμα από δυνάμεις που γελοιοποιούν την επιστήμη και προάγουν ρητορική μίσους. Οι σύννομοι τρόποι υπάρχουν.

Αυτοαθωώνεται

»Πολύ περισσότερο αυτό ισχύει όταν έχει αντισταθεί σθεναρά σε μετακινήσεις μελών ΔΕΠ σε άλλα ΑΕΙ, μέλη ΔΕΠ τα οποία αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα υγείας και επιθυμούσαν να βρίσκονται κοντά στον οικογενειακό ιστό ώστε να λάβουν στήριξη και φροντίδα. Στην περίπτωσή τους υπήρξαν θετικές αποφάσεις των οικείων τμημάτων. Πολύ φοβάμαι ότι οι μεταγενέστεροι θα θυμούνται τον κ. Πρύτανη με τη φράση «α, ήταν αυτός που έκανε τον Ανθιμο επίτιμο». Λυπάμαι πολύ γι’ αυτό». «Προφάσεις εν αμαρτίαις» προσθέτει ο Αλέξης Μπένος, καθηγητής Κοινωνικής Ιατρικής ΑΠΘ, τονίζοντας ότι και μόνο ο χρόνος και ο τρόπος που επιλέχθηκαν για την επιτιμοποίηση είναι αποκαλυπτικά.

Εσχατο αλλά όχι τελευταίο, ο κ. πρύτανης αυτοαθωώνεται ρίχνοντας τις ευθύνες στο τμήμα Ποιμαντικής, γράφοντας πως «τα διαδικαστικά (όπως ο χώρος διεξαγωγής, λόγω βεβαρημένης υγείας του τιμωμένου) όλων των τελετών αναγόρευσης είναι αποκλειστικά στην ευθύνη των Τμημάτων, με την υποχρέωση παρουσίας του Πρύτανη». Του δώσανε δηλαδή «δηλητηριασμένο μήλο»;

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ξεσηκωμός ενάντια στην αναγόρευση του Ανθιμου ως διδάκτορα
Οργή λαού έχει προκαλέσει η απόφαση του απερχόμενου πρύτανη του ΑΠΘ να τιμήσει με τη θέση του επίτιμου διδάκτορα τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης ο οποίος έχει κάνει ακραίες δηλώσεις για σειρά θεμάτων.
Ξεσηκωμός ενάντια στην αναγόρευση του Ανθιμου ως διδάκτορα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τσουνάμι αντιδράσεων κατά του Άνθιμου
Έντονες είναι οι αντιδράσεις για τη «μυστική» αγόρευση του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου σε επίτιμο διδάκτορα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Τσουνάμι αντιδράσεων κατά του Άνθιμου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με απόλυτη μυστικότητα και με τα ΜΑΤ «πέρασε» ο Ανθιμος στο ΑΠΘ
Σε σύγχρονο κρυφό σχολειό μετατράπηκε, προχθές το μεσημέρι, η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης προκειμένου να αναγορευτεί επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του...
Με απόλυτη μυστικότητα και με τα ΜΑΤ «πέρασε» ο Ανθιμος στο ΑΠΘ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η συζήτηση για το άσυλο άνοιξε πριν καν φέρει νομοσχέδιο η Ν.Δ.
Η συζήτηση για το πανεπιστημιακό άσυλο άνοιξε την επόμενη κιόλας μέρα των εκλογών και πριν ακόμη φέρει το νομοσχέδιο που έχει υποσχεθεί η ΝΔ.
Η συζήτηση για το άσυλο άνοιξε πριν καν φέρει νομοσχέδιο η Ν.Δ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προχωρά το Διεθνές Πανεπιστήμιο
Ενα βήμα μπρος και… μισό στον αέρα έγιναν στη Θεσσαλονίκη, με ένα νέο Πανεπιστήμιο να γεννιέται στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ ένα δεύτερο αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέσα στην εβδομάδα, όπως προέκυψε από τις...
Προχωρά το Διεθνές Πανεπιστήμιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Αγκάθια» στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας
​Δύο προβλήματα με μία σύσκεψη επιχειρεί να λύσει σήμερα στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, αλλά ενώ από τη μία πλευρά αναμένεται να επιβεβαιωθεί ότι προχωρά χωρίς προσκόμματα η συγχώνευση...
«Αγκάθια» στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας