Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία

  • A-
  • A+
Από τον διαχωρισμό πειραματικών-πρότυπων σχολείων, την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ, την επέκταση των σχολικών γευμάτων, τις αλλαγές σε Γυμνάσια - Λύκεια και ΑΕΙ, αλλά και στον τρόπο πρόσβασης στα Πανεπιστήμια μέχρι τη διαμάχη για το μάθημα των Θρησκευτικών και το ναυάγιο του διαλόγου Πολιτείας-Εκκλησίας: όλα όσα έγιναν ή δρομολογήθηκαν επί υπουργίας Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου

Διαχρονικά η Παιδεία αποτελεί κρίσιμο τομέα πολιτικής και ακόμη πιο κρίσιμο πεδίο διακυβέρνησης. Γι’ αυτό, διαχρονική και η σκληρή πολιτική αντιπαράθεση επ’ αυτής. Κατά την τετραετία της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όλα αυτά προσέλαβαν ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.

Από τη μια, «πρώτη φορά Αριστερά» εξουσία –και όχι αντιπολίτευση– στην εκπαίδευση και από την άλλη, η τρόικα στην έδρα με τον χάρακα. Η Παιδεία ήταν βασικό μέρος όλων των μνημονίων, λογιζόμενη ως μέρος της επιδιωκόμενης ανάπτυξης…

Αριστείδης Μπαλτάς

EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Μια απλή καταγραφή των γεγονότων οδηγεί σε μια αποκαλυπτική ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά που προκάλεσαν οι παρεμβάσεις (ή οι αποτυχίες αυτών) στην Παιδεία, μέσα σ’ αυτή την τετραετία την οποία κανείς μας δεν θα μπορέσει να ξεχάσει έτσι κι αλλιώς. Εχει πάρει τη θέση της στην Ιστορία.

Το μπαρούτι μυρίζει ακόμη στο Παιδείας πεδίο. Οχι μόνο για το «γκρέμισμα» που υπόσχεται ο κ. Μητσοτάκης αν γίνει πρωθυπουργός, αλλά και εξαιτίας των μαχών που μοιάζουν να μην έχουν ακόμη τελειώσει.

Νίκος Φίλης

EUROKINISSI / ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Πανεπιστημιακό άσυλο, Θρησκευτικά, μάθημα Ιστορίας, νέος χάρτης ΑΕΙ, νέο σύστημα πρόσβασης που αν και ψηφισμένο παραμένει μετέωρο λόγω εθνικών εκλογών.

Ας δούμε όμως τι έγινε και τι όχι μέσα σ’ αυτή την τετραετία, πόσα προχώρησαν, πόσα έμειναν πίσω, πόσα έμειναν μισά και πόσα ξεχάστηκαν. Οδηγός, οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και οι δράσεις του υπουργείου.

Κώστας Γαβρόγλου

EUROKINISSI / ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Εκλογές Ιανουαρίου 2015 - Προγραμματικές δηλώσεις Φεβρουαρίου 2015:

▶ Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και για τις τρεις βαθμίδες, σε ορίζοντα τετραετίας.

▶ Αμεση κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων (επιλογή θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων κατά 50% από αυτήν).

▶ Κατάργηση Συμβουλίων Ιδρύματος του νόμου Διαμαντοπούλου.

▶ Προώθηση έρευνας - Δημιουργία θέσης αναπληρωτή υπουργού Ερευνας - Αναχαίτιση brain drain.

▶ Αμεση αποκατάσταση των υπαλλήλων που απολύθηκαν «αντισυνταγματικά» από το Δημόσιο «χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός».

Τι έγινε:

■ Εγιναν οι πρώτες θεσμικές παρεμβάσεις από τον πρώτο υπουργό Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά: διαχωρισμός πειραματικών-πρότυπων σχολείων, επαναφορά ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ που είχαν «εξαφανιστεί» με τη διαθεσιμότητα, σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Το τελευταίο κρίθηκε αντισυνταγματικό από το ΣτΕ το 2017 και ο Κώστας Γαβρόγλου το αναδιαμόρφωσε. Ο κ. Μπαλτάς στην προσπάθειά του να εξηγήσει τη διαφορά ανάμεσα στο πειραματικό και το πρότυπο σχολείο, μίλησε για τη «ρετσινιά της αριστείας» και έμεινε με τη ρετσινιά.

■ Καταργήθηκε άμεσα η περιβόητη Τράπεζα Θεμάτων. Και ξεχάστηκε πολύ γρήγορα.

■ Η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος ήταν εξαγγελία-ορόσημο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τον θεσμό-ορόσημο του νόμου Διαμαντοπούλου και μαζί των πολιτικών της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.

Χρειάστηκαν, όμως, τρεις υπουργοί, σκληρή υπόγεια διαπραγμάτευση με τους θεσμούς που είχαν σχέση-μπετόν με τους υποστηρικτές (εντός και εκτός Βουλής) της προηγούμενης κατάστασης, αργή αποψίλωση αρμοδιοτήτων και εν τέλει δύο χρόνια για να φτάσουμε στον Αύγουστο του 2017, οπότε και καταργήθηκαν οριστικά.

Προς αντικατάστασή τους ορίστηκαν τα Ακαδημαϊκά Περιφερειακά Συμβούλια, τα οποία επίσης δεν είχαν καλή τύχη ή τουλάχιστον δεν πρόλαβαν να τη συναντήσουν. Για την Ιστορία, ο Αριστείδης Μπαλτάς εξήγγειλε την κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος, αλλά ατύχησε λόγω των δραματικών διαπραγματεύσεων τον Ιούλιο του 2015 και φυσικά του νέου μνημονίου, ο Νίκος Φίλης άρχισε το ξεδόντιασμά τους (με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου) και ο Κώστας Γαβρόγλου τα αποτελείωσε.

■ Ο Κώστας Φωτάκης ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της Ερευνας. Πολλές πρωτοβουλίες, αύξηση των δαπανών για την έρευνα, αποκορύφωμα η δημιουργία του ΕΛΙΔΕΚ - Ελληνικό Ιδρυμα Ερευνας και Καινοτομίας (Οκτώβριος 2016) το οποίο, όμως, ξεκίνησε πολύ φιλόδοξα αλλά δεν έδειξε ότι μπορεί ν’ αλλάξει δραστικά τη γνωστή κατάσταση. Εξακολουθούν να τρώνε τη μερίδα του λέοντος χρηματοδότησης οι μεγάλοι παίκτες της Αθήνας και της Κρήτης.

Εκλογές Σεπτεμβρίου 2015 - Προγραμματικές Οκτωβρίου 2015

▶ Αμεση αναστολή του εξαγγελθέντος μέτρου για 23% ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση «τουλάχιστον μέχρι την ψήφιση του προϋπολογισμού στα μέσα Νοέμβρη».

▶ Σύγχρονο σύστημα Ειδικής Αγωγής.

▶ Σύγχρονο πλαίσιο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

▶ Νέο νομικό πλαίσιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.

▶ Νέος χάρτης ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας.

Τι έγινε:

Αναστολή του μέτρου για 23% ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση και καταχώρισή του σ’ αυτά τα περιπετειώδη μέτρα που προγραμματίστηκαν αλλά δεν εφαρμόστηκαν ποτέ. Εν προκειμένω, ήταν ιδέα του υπουργείου Οικονομικών, η οποία ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων αλλά παρέμεινε μόνο μια ιδέα.

Αύγουστος 2016: Οι πρώτες ρυθμίσεις για την ιδιωτική εκπαίδευση –επί Νίκου Φίλη– προκάλεσαν επίσης ισχυρές αντιδράσεις, αλλά άντεξαν. Συγκεκριμένα, περιορίστηκαν οι ελεύθερες απολύσεις, με την επαναφορά της διάταξης για τις αιτιολογημένες, έστω με το μετέπειτα «ψαλίδισμα» τον Δεκέμβριο μέσω της αλλαγής του τρόπου ελέγχου των καταχρηστικών απολύσεων. Στις βασικές ρυθμίσεις περιλαμβάνεται η επαναφορά ελέγχου και εποπτείας των ιδιωτικών σχολείων στο υπουργείο Παιδείας αλλά και άλλες διατάξεις υπέρ των εργαζομένων.

Ρυθμίστηκε η ελληνόγλωσση και η διαπολιτισμική εκπαίδευση, ενισχύθηκε η Ειδική Αγωγή και αναβαθμίστηκε η Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αναμορφώθηκε το Επαγγελματικό Λύκειο με επαναφορά καταργημένων τομέων και την παράλληλη επαναφορά 2.500 εκπαιδευτικών από το καθεστώς διαθεσιμότητας, θεσμοθετήθηκε η Μαθητεία, η οποία με τη βοήθεια και του μεγάλου πακέτου ΕΣΠΑ (περίπου 200 εκατ. ευρώ) απογείωσε τις εγγραφές και ήδη άρχισε να δείχνει αποτελέσματα επαγγελματικής αποκατάστασης. Σημαντική και η ρύθμιση για την πρόσβαση των αποφοίτων ΕΠΑΛ με διευρυμένο ποσοστό θέσεων σε σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας, αλλά και η προνομιακή πρόσβαση στις διετείς δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΑΕΙ.

Σεπτέμβριοσ 2016: Ο Νίκος Φίλης ανακοινώνει τις αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών. «Χωρίς ομολογιακό χαρακτήρα και με πλούσιο «Φάκελο μαθητή»».

Τότε, ξεκίνησε μια περιπέτεια που γρήγορα οδήγησε τον ίδιο στην αποπομπή του και την αντικατάστασή του από τον Κώστα Γαβρόγλου. Θυμίζουμε ότι το ΣτΕ πέρυσι έκρινε αντισυνταγματικές τις αλλαγές, με τον Κ. Γαβρόγλου να αποφεύγει τον σκόπελο επικαλούμενος τις μεταγενέστερες δικές του αποφάσεις. Οι αλλαγές παρέμειναν, όπως επισημαίνει και ο ίδιος ο Ν. Φίλης.

Σεπτέμβριοσ 2016: Εξαγγέλθηκαν αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες. Μεταξύ άλλων, η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων και της Ιστορίας, με τον τότε υπουργό να δηλώνει ότι το βάρος θα δοθεί κυρίως στην αναβάθμιση του Λυκείου και όχι στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων. Για τα ΑΕΙ, προαναγγέλλει επαναφορά πρυτανικού συμβουλίου και φοιτητικής συμμετοχής στα όργανα διοίκησης.

Εξαγγέλλεται Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία, του οποίου το πόρισμα δύσκολα μπορεί να θυμηθεί κανείς.

Μάιος 2016: Ψήφιση σχεδίου νόμου για καθιέρωση ενιαίου τύπου ολοήμερου σχολείου, κατάργηση αυτοδίκαιης διαγραφής φοιτητών λόγω μη εγγραφής σε δύο εξάμηνα κ.ά.

Νοέμβριος 2016: Αναλαμβάνει ο Κώστας Γαβρόγλου και εξαγγέλλει «Τριετές σχέδιο για την Παιδεία». Οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς συνεχίζονται. Πρώτοι στόχοι, νέα έκθεση ΟΟΣΑ και ξεπάγωμα συζήτησης για διορισμούς. Επιτεύχθηκαν.

Μάιος 2017: Επίσκεψη πρωθυπουργού στο υπουργείο Παιδείας όπου πλέον έχει αναλάβει ο Κώστας Γαβρόγλου. Νέες, συγκεκριμένες εξαγγελίες για 14χρονη εκπαίδευση, επέκταση του ολοήμερου σχολείου σε όλες τις μονάδες της χώρας, μείωση μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, επέκταση προγράμματος για σχολικά γεύματα, νέα προγράμματα σπουδών σε Ιστορία, Θρησκευτικά και τεχνικά μαθήματα, ίδρυση νέων καλλιτεχνικών σχολείων, προγράμματα σίτισης, «ριζική αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου που θα οδηγήσει στην κατάργηση των πανελλαδικών», αναγνώριση 5ετών σπουδών ως μάστερ, δημιουργία Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (συγχώνευση ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά). Να σημειωθεί ότι ήταν η τελευταία φορά που ακούστηκε η έκφραση «κατάργηση πανελλαδικών» καθώς γρήγορα έγινε αντιληπτή η πολυπλοκότητα του ζητήματος.

Μάιος 2017: Νόμος για επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων, ρυθμίσεις για το ισλαμικό τέμενος Αθηνών για το οποίο συστήνεται διοικούσα επιτροπή.

Ιούλιος 2017: Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση: κατάργηση Σχολής Ικάρων, καθιέρωση ΑΠΕΣ, επαναφορά ασύλου και σύσταση επιτροπής υπό τον Νίκο Παρακευόπουλο η οποία κατέληξε σε ένα ακόμη σοβαρό κείμενο πλην όχι ικανό να λύσει την τρομοσυζήτηση για την ανάγκη ή όχι ύπαρξης του ασύλου και τον τρόπο διαχείρισής του. Παράλληλα επανήλθε το πρυτανικό συμβούλιο, ορίστηκαν χωριστές εκλογές πρυτάνεων-αντιπρυτάνεων, ενώ εξασφαλίστηκε η φοιτητική συμμετοχή στη διοίκηση με ενίσχυση της παρουσίας στη Σύγκλητο. Δωρεάν μεταπτυχιακά και έλεγχος στα επί πληρωμή. Ρύθμιση πλαισίου για διδακτορικά και διά βίου εκπαίδευση. Ξενόγλωσσα προπτυχιακά σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο και περιορισμός του ρόλου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). «Κόλλησε» για ένα διάστημα η διάταξη για την αναγνώριση των πενταετών ως μάστερ, ενώ μόλις πρόσφατα ρυθμίστηκε το εν λόγω ζήτημα. Ανοιξε ο δρόμος για συγχωνεύσεις στην τριτοβάθμια.

Στο ίδιο νομοσχέδιο: κατάργηση της αναφοράς της Διαγωγής Κοσμίας στα πάσης φύσεως αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών, κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου.

Νοέμβριος 2017: Ρυθμίσεις για τη δευτεροβάθμια: κατάργηση της διάκρισης δικαιολογημένων-αδικαιολόγητων απουσιών, κατάργηση συγκέντρωσης δικαιολογητικών, ηλεκτρονική ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων κ.ά.

Σεπτέμβριος 2018: Οι πρώτες ανακοινώσεις για τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης και το Λύκειο. Πρώτο και δεύτερο μηχανογραφικό, εισαγωγή στην τριτοβάθμια με απολυτήριο, 4 ομάδες προσανατολισμού, κατάργηση Λατινικών και αντικατάστασή τους από την Κοινωνιολογία. Προσμέτρηση κατά 10% του απολυτηρίου στην εισαγωγή, πρόβλεψη που αποσύρθηκε από τις τελικές ανακοινώσεις.

Οκτώβριος 2018: Ανακοινώνεται η δραστική μείωση των γραπτών εξετάσεων σε Α’ και Β’ Λυκείου. Εχει προηγηθεί η δρομολόγηση της μείωσης του φόρτου εργασίας αλλά και των εξετάσεων στο Γυμνάσιο.

Ανακοινώνονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής τα νέα προγράμματα σπουδών για την Ιστορία από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο. Ηδη έχει αρχίσει η περιπέτεια για το μάθημα, περιπέτεια η οποία κόπασε ύστερα από λίγους μήνες, όταν έγινε αντιληπτό ότι οι μεν οδηγίες δόθηκαν, αλλά τα βιβλία καθυστερούν. Βασικό στίγμα, πάντως, είναι η σύγχρονη μεθοδολογία για την αρχαία Ιστορία και γνώση της σύγχρονης Ιστορίας.

Μάρτιος 2018: Νόμος για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, σχολικών συμβούλων κ.ά. Στρογγυλεμένη παρέμβαση σε σχέση με τις αρχικές ριζοσπαστικές προθέσεις, που δεν συμπεριελάμβαναν καν τον όρο «αξιολόγηση», και μετά κατέφυγαν στην «αποτίμηση».

Την ίδια περίοδο υπογράφεται η απόφαση για τις μετεγγραφές αδελφών στα ΑΕΙ.

Απρίλιος 2018: Παρουσιάζεται η έκθεση του ΟΟΣΑ «Εκπαίδευση για ένα λαμπρό μέλλον στην Ελλάδα». Το υπουργείο ζήτησε νέα έκθεση βάσει στοιχείων επί οικονομικής κρίσης και μ’ αυτήν πέτυχε την αναγνώριση της ανάγκης των διορισμών. Από τότε άνοιξε ο δρόμος για τις 15.000 προσλήψεις. Στην ίδια έκθεση τέθηκε θέμα «πλήρους αναμόρφωσης των πανελλαδικών εξετάσεων».

Νοέμβριος 2018: Ανακοινώνεται από τον πρωθυπουργό και τον αρχιεπίσκοπο το σχέδιο συμφωνίας Πολιτείας-Εκκλησίας. Η έναρξη διαλόγου μπορεί να άργησε, αλλά δεν συνέβη το ίδιο με το ναυάγιο. Το μισθολογικό των ιερέων, η αιτία.

Μάρτιος 2019: Οι πρώτες ανακοινώσεις για το νέο σύστημα πρόσβασης που προβλέπει: α) δραστική μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων για το απολυτήριο καθώς αυτά θα είναι τα ίδια ακριβώς με αυτά των πανελλαδικών, β) τμήματα ελεύθερης πρόσβασης με το πρώτο μηχανογραφικό, γ) αναβάθμιση απολυτηρίου με εξετάσεις ανά περιφέρεια. Οι αντιδράσεις οδήγησαν στην αναβολή της εφαρμογής του μέτρου για τον συνυπολογισμό του βαθμού απολυτηρίου στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών, ενώ τα Λατινικά επανέρχονται ως μάθημα επιλογής στη Γ’ Λυκείου και στη μετάθεση του χρόνου υποβολής του θεσπιζόμενου πρώτου μηχανογραφικού («Α’ Δήλωση») από το τέλος της Β’ Λυκείου (Ιούνιο) στις αρχές της Γ’ Λυκείου (Οκτώβριο).

■ Απρίλιος 2019: Τελικό σχέδιο για πρόσβαση στην τριτοβάθμια και οι τελευταίες συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ που είχαν ξεκινήσει πολλούς μήνες πριν. Ο χρόνος πίεζε για να καταρτιστεί ο νέος χάρτης των ΑΕΙ που δεν έχει πλέον ΤΕΙ και το οποίο έπρεπε να γνωρίζουν οι φετινοί υποψήφιοι των πανελλαδικών. Μεγάλη η κατακραυγή για τις βιαστικές και πιεστικές προσπάθειες να μη μείνει κανένα ΤΕΙ εκτός αυλών Πανεπιστημίων. Καταγγελίες για πελατειακές εξυπηρετήσεις, δυσαρέσκειες από το εσωτερικό του κυβερνητικού κόμματος για τη μετεξέλιξη του οράματος του ενιαίου χώρου μέσω μελετημένων και εφικτών συμπράξεων σε άρον άρον συνενώσεις αμφιβόλου αποτελεσματικότητος και μέλλοντος.

Και μετά εκλογές…

 


 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Φοιτητές και... Μπολόνια τα «αγκάθια»
Η συμμετοχή ή μη των φοιτητών στα όργανα των Πανεπιστημίων και η θεσμοθέτηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Συσσώρευσης και Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS), βάσει της ευρωπαϊκής Διακήρυξης της Μπολόνια,...
Φοιτητές και... Μπολόνια τα «αγκάθια»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τριετία αναβάθμισης της Παιδείας
Μέχρι τον Μάρτιο θα ληφθούν οι αποφάσεις για την αναβάθμιση του Λυκείου και το εξεταστικό, μέσα στην επόμενη τριετία θα γίνει η εφαρμογή αυτών καθώς και όλων των προγραμματικών σχεδίων που ανακοίνωσε, χθες, ο...
Τριετία αναβάθμισης της Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κόφτης» και στο κόστος των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων
Τη θέσπιση εξονυχιστικών ελέγχων, καθώς και αυστηρών κριτηρίων και προδιαγραφών σε ό,τι αφορά την κοστολόγηση των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων προωθεί με τροπολογία που κατέθεσε, χθες, ο υπουργός Παιδείας....
«Κόφτης» και στο κόστος των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
Εχει γίνει κανόνας, σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, η ανάγκη αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος μπροστά στην πραγματικότητα της «παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης» και της «παγκόσμιας κοινωνίας των...
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι έτοιμο προς κατάθεση, αλλά ακόμα δεν μπορεί να προεξοφληθεί η αίσια πορεία του προς τη Βουλή, καθώς κομίζει όλα όσα έχουν προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση των...
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας