Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
5 «καυτές» παρατηρήσεις για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ
ΕUROKINISSI / ILIALIVE.GR / ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

5 «καυτές» παρατηρήσεις για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ

  • A-
  • A+

«Με τις επικείμενες αλλαγές, στόχος είναι να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα αφενός να λάβουν ουσιαστική παιδεία και αφετέρου να προετοιμαστούν επαρκώς και με τρόπο παιδαγωγικά αποδεκτό για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ μέσα στο σχολείο, με περιορισμό των οικονομικών βαρών της παραπαιδείας, να αποκτήσουν ένα αναβαθμισμένο, αξιόπιστο απολυτήριο με αξιοκρατικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας και, ενδεχομένως, να εισαχθούν με ελεύθερη πρόσβαση στο Τμήμα της προτίμησής τους χωρίς εξετάσεις, εφόσον το επιθυμούν» (υπουργείο Παιδείας).

Να ξεκαθαρίσουμε αρχικά ότι όσα εξήγγειλε για ακόμη μία φορά ο υπουργός Παιδείας για το σύστημα εισαγωγής περιγράφουν ένα Λύκειο ακόμα πιο προσδεδεμένο στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, πιο ταξικό και απογυμνωμένο από γενικότερη μόρφωση.

Και θέλουμε στο σημείο αυτό να κάνουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις:

1η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Για άλλη μια φορά στο πολυπαιγμένο εκπαιδευτικό δραματολόγιο βρήκαν αγκυροβόλιο «υποσχετικές-καρμπόν» για «αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών», «πτυχίο με αξία», για περιορισμό ή και εξαφάνιση «της φροντιστηριακής εκπαίδευσης που εξανεμίζει τα οικονομικά της ελληνικής οικογένειας».

Αν διαβάσει κανείς τις διακηρύξεις των μεταρρυθμίσεων στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης από τη μεταπολίτευση και μετά, θα δει ότι όλοι οι ισχυρισμοί αποδείχθηκαν ολωσδιόλου αβάσιμοι. Ουσιαστικά έμεινε άθικτος ο εξεταστικοκεντρικός προσανατολισμός του Λυκείου και οι εξετάσεις στην Γ’ Λυκείου μετατράπηκαν σε κορυφαία πράξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με αποτέλεσμα όλα μέσα στο Λύκειο, από την Α’ τάξη μέχρι την Γ’, να κινούνται γύρω από αυτές. Παρεπόμενά τους, η εκπαίδευση της αμάθειας, τα φροντιστήρια και η οικονομική εξουθένωση των πιο αδύναμων νοικοκυριών.

2η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η ύλη πολλών μαθημάτων είναι μεγαλύτερη και από αυτή των δεσμών ή από αυτήν του συστήματος του Αρσένη. Ο υπουργός προκλητικά δηλώνει: «Σε κάποια μαθήματα τριπλασιάζουμε τις ώρες διδασκαλίας, αλλά δεν αυξήσαμε και την ύλη κατά 300%». Πέρα από τις αναλήθειες της δήλωσης σχετικά με συγκεκριμένα μαθήματα, όπως στα Μαθηματικά, που στη νέα ύλη ενσωματώθηκε και η ύλη των Μαθηματικών γενικής παιδείας και άλλο ένα κεφάλαιο, οι ώρες από 7 γίνονται 6, η αύξηση της ύλης μάς οδηγεί σε ορισμένες διαπιστώσεις. Η αντικατάσταση ή η αναμόρφωση μαθημάτων γίνεται περισσότερο με εξεταστικά κριτήρια ή διαχείρισης εκπαιδευτικού δυναμικού και λιγότερο παίρνοντας υπόψη τη μορφωτική διάσταση.

3η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Αν μέχρι σήμερα το Λύκειο κατηγορούνταν ως άτυπος προθάλαμος των Πανεπιστημίων, στο νέο Λύκειο τα παραπάνω χαρακτηριστικά θα είναι ενσωματωμένα στο DNA του. Την ίδια ώρα η Γ’ τάξη του Λυκείου θα σπάσει σε τρεις ομάδες μαθητών, σε αυτούς που θα διεκδικούν τις σχολές υψηλής ζήτησης (Ιατρικές, Πολυτεχνεία, Νομικές κ.λπ.), σε αυτούς που θα αναζητούν ένα καταφύγιο σχολών χαμηλής ζήτησης, τις ίδιες ακριβώς στις οποίες εισάγονται σήμερα με 3, 4, 5 ή 7 χιλιάδες μόρια και συνήθως τις εγκαταλείπουν (καθώς αποτελούν στέγαστρα ταξικής διαφοροποίησης ή ανάγκης), και σε μια τρίτη ομάδα που θα εξαντλεί τη «δυναμική» τους μέχρι την απόκτηση του απολυτηρίου.

Παράλληλα είναι σαφές ότι πλέον η απόκτηση του Απολυτηρίου θα είναι μία σαφώς δύσκολη διαδικασία, καθώς τα θέματα και η βαθμολόγηση θα γίνεται όχι από τους καθηγητές του σχολείου τους που γνωρίζουν το επίπεδο της τάξης αλλά από καθηγητές Ομάδας Σχολείων. Ουσιαστικά, όσοι επιλέξουν να τελειώσουν το Λύκειο ή να κατευθυνθούν στις λεγόμενες σχολές χαμηλής ζήτησης θα πρέπει να πάρουν μέρος σε απολυτήριες εξετάσεις με τα χαρακτηριστικά των Πανελλαδικών εξετάσεων. «Αλογα κούρσας» και «ουραγοί», ταξικά οριοθετημένοι, θα νομιμοποιούν με την επιλογή τους που θα μοιάζει ελεύθερη το νέο αριστοκρατικό Λύκειο που ετοιμάζεται.

4η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Είναι ολοφάνερο, οι αλλαγές που ανακοινώθηκαν δεν αφορούν την Γ’ τάξη Λυκείου, τελεία και παύλα. Αφορούν τον μαθητή από τα πρώτα τρυφερά χρόνια του Γυμνασίου. Γι’ αυτό τον λόγο, η νέα Γ’ Λυκείου και το σύστημα εισαγωγής αποτελούν μέρος ενός συνολικότερου σχεδίου και οι νέες ρυθμίσεις βαθμιαία θα επεκταθούν μέχρι και την Α’ Γυμνασίου, ενώ συνδέονται τόσο με τις εξελίξεις στα Επαγγελματικά Λύκεια όσο και με τη λειτουργία των Διετών Προγραμμάτων Σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Το υπουργείο Παιδείας ομολογεί ότι «δεν πρόκειται να γίνει κατανοητό το σύνολο του σχεδίου εάν δεν τοποθετηθεί μέσα σε ένα πλέγμα μιας συνολικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και η μεταρρύθμιση αυτή έχει σχέση και με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όπως θα δούμε και με την επιμόρφωση των καθηγητών»!

5η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Ο χωρισμός των πανεπιστημιακών τμημάτων σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης όχι μόνο αντίκειται σε όποια μορφωτική διάσταση, αλλά γίνεται με αγοραίους όρους προσφοράς και ζήτησης. Τμήματα και επιστημονικά αντικείμενα που δεν παίζουν στην αγορά, που δεν θα μπορούν να «προσελκύσουν» εισακτέους, θα έχουν ορατό το ενδεχόμενο της κατάργησής τους.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πτώση των βάσεων στην πλειονότητα των σχολών
Ενώ λίγα 24ωρα απέμειναν για την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων των φετινών υποψηφίων, παρουσιάζουμε τις πρώτες γενικές εκτιμήσεις για τους όλους τους υποψήφιους και αναλυτικές εκτιμήσεις για την κίνηση...
Πτώση των βάσεων στην πλειονότητα των σχολών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
40.000 υποψήφιοι με βαθμούς κάτω από τη βάση!
Η ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας των στατιστικών στοιχείων κλιμάκωσης των μορίων των φετινών υποψηφίων ανοίγει τον δρόμο για πιο συνολική εκτίμηση της κίνησης των βάσεων εισαγωγής ● Πάνω από 100 τμήματα...
40.000 υποψήφιοι με βαθμούς κάτω από τη βάση!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι 4 παράγοντες που θα κρίνουν αν θα πέσουν ή θα ανέβουν οι βάσεις
Περίπου 86.000 υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (Γενική Παιδεία). Ενα μάθημα στο οποίο παραδοσιακά η βαθμολογία «άριστα» (18-20) αφορά μόλις το 1%-2% των...
Οι 4 παράγοντες που θα κρίνουν αν θα πέσουν ή θα ανέβουν οι βάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πτώση των βάσεων σε κέντρο και περιφέρεια
Η ανίχνευση τού «πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις» στηρίζεται ουσιαστικά στον «βαθμό δυσκολίας-ευκολίας» των θεμάτων και τις επιδόσεις τις προηγούμενες χρονιές, στον αριθμό των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό...
Πτώση των βάσεων σε κέντρο και περιφέρεια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πώς θα υπολογίσετε τα μόρια και η «αξία» των μονάδων κάθε μαθήματος
Ο αριθμός των εισακτέων φέτος πρόκειται να επηρεαστεί από δύο δεδομένα: τη δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και τη νέα διάταξη για τις μετεγγραφές φοιτητών που αναμένεται να «φορτώσει» τα...
Πώς θα υπολογίσετε τα μόρια και η «αξία» των μονάδων κάθε μαθήματος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις
Στα Γυμνάσια τα μαθήματα λήγουν στις 26 Μαΐου, ενώ στις 31 Μαΐου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα φοίτησης και την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Στα Λύκεια τα μαθήματα τελειώνουν...
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας