Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πώς αλλάζει η Γ' Λυκείου και η εισαγωγή στα ΑΕΙ
EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πώς αλλάζει η Γ' Λυκείου και η εισαγωγή στα ΑΕΙ

  • A-
  • A+
Μειώνονται δραστικά τα μαθήματα της τελευταίας τάξης και τα εξεταζόμενα μαθήματα για την απόκτηση του απολυτηρίου ● Το τελικό σχέδιο αφορά τους σημερινούς μαθητές της Β' Λυκείου και το επόμενο σχολικό έτος 2019-2020.

Μικρές εκπλήξεις και αναμενόμενες υποχωρήσεις επιφύλασσε η ανακοίνωση, χθες, της νέας Γ' Λυκείου και του νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το επόμενο σχολικό έτος 2019-2020.

Χωρίς καμία αλλαγή στα συστατικά στοιχεία του εξεταστικού όπως αυτό είχε ανακοινωθεί από το ΙΕΠ στην αρχή της σχολικής χρονιάς, το τελικό σχέδιο που αφορά τους φετινούς μαθητές της Β' Λυκείου προβλέπει:

● Δραστική μείωση των μαθημάτων της Γ' Λυκείου αλλά και των εξεταζόμενων μαθημάτων για την απόκτηση του απολυτηρίου, καθώς απολυτήριες και πανελλαδικές εξετάσεις θα γίνονται στα ίδια ακριβώς τέσσερα απαιτούμενα μαθήματα -τον Μάιο οι πρώτες, τον Ιούνιο οι δεύτερες.

● Δημιουργία Τμημάτων Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) με τη συμπλήρωση του α' μηχανογραφικού, έναν μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τον Οκτώβρη.

● Αναβάθμιση του απολυτηρίου με τη θέσπιση απολυτήριων εξετάσεων ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης και ομάδες σχολείων.

Μετά τις αντιδράσεις μαθητών και εκπαιδευτικών για τον κίνδυνο βαθμοθηρίας ή πρόωρων και εσφαλμένων αποφάσεων από τους νεαρούς μαθητές, μετά τις ακόμα πιο έντονες πολιτικές αντιδράσεις κυρίως της Ν.Δ., στο πλαίσιο μάλιστα ενός ολοένα και οξύτερου προεκλογικού κλίματος, οι ανακοινώσεις όχι μόνον δεν προχώρησαν πιο πέρα από τις γνωστές προτάσεις, αλλά οδήγησαν και στην απόλυτη χαλάρωση ορισμένων εκ των ειδοποιών διαφορών με το υπάρχον σύστημα:

Α. Αναβάλλεται (για την πρώτη χρονιά ισχύος του νέου συστήματος) το μέτρο για τον συνυπολογισμό του βαθμού απολυτηρίου στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών.

Β. Μετατίθεται ο χρόνος υποβολής του θεσπιζόμενου πρώτου μηχανογραφικού («Α' Δήλωση») από το τέλος της Β' Λυκείου (Ιούνιο) στις αρχές της Γ' Λυκείου (Οκτώβριο).

◼ Μειώνονται εντυπωσιακά τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, αφού στο πρόγραμμα μένουν μόνον η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τα Θρησκευτικά, η Γυμναστική και ένα μάθημα επιλογής.

◼ Μειώνονται τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού στα τρία εξεταζόμενα.

◼ Τόσο οι απολυτήριες εξετάσεις όσο και οι πανελλαδικές γίνονται στα ίδια ακριβώς τέσσερα μαθήματα. Δηλαδή, στα τρία μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού και στη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία.

◼ Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας στα μαθήματα προσανατολισμού (έξι ανά μάθημα)) και μαζί η εξεταστέα ύλη.

◼ Καταργείται, από το έτος 2020-2021, ο διαχωρισμός σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β' Λυκείου.

Ακόμη:

● Οι Ομάδες Προσανατολισμού γίνονται τέσσερις και αντιστοιχίζονται απόλυτα με τα τέσσερα επιστημονικά πεδία. Ωστόσο, η πρόσβαση θα μπορεί να επιτυγχάνεται και μέσα από περισσότερες Ομάδες Προσανατολισμού ή από περισσότερα του ενός πεδία (δεν ανακοινώθηκαν οι αναγκαίες λεπτομέρειες).

● Καταργείται η δυνατότητα πρόσβασης σε άλλο επιστημονικό πεδίο μέσω ενός μαθήματος Γενικής Παιδείας (λόγω της δραστικής μείωσής τους).

● Η εξέταση στα ειδικά μαθήματα θα γίνεται μόνο στο πλαίσιο πανελλαδικών εξετάσεων, ανεξαρτήτως αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει την εισαγωγή του μέσω Τμήματος Ελεύθερης Πρόσβασης ή πανελλαδικών.

● Η πρώτη επιλογή τμημάτων γίνεται με τη λεγόμενη Α' Δήλωση, τον Οκτώβριο. Δηλώνουν έως 10 τμήματα. Τον Φεβρουάριο αποφασίζουν αν θα εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α' Δήλωση ή αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές. Τον Οκτώβριο η Α' Δήλωση δεν είναι δεσμευτική. Τον Φεβρουάριο η επιβεβαίωση είναι οριστική και δεσμευτική.

Μετά το πέρας της προθεσμίας για αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α' δήλωση με έως 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά «τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος».

Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης» (ΤΕΠ).

Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ.

Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:

● Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,

● Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.

Οι μαθητές της κατηγορίας Β θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές μια και στις προτιμήσεις τους στην Α' δήλωση δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.

Μετά τη λήξη του 1ου τετραμήνου, οι μαθητές της κατηγορίας Α επιβεβαιώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α' δήλωση. Η επιβεβαίωση αυτή είναι οριστική και δεσμευτική.

Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στην Α' Δήλωση μπορεί:

● να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει, ή

● να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στην Α' δήλωση, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό με μόνη προϋπόθεση την κτήση του απολυτηρίου της Γ' Λυκείου. Αν για την εισαγωγή στο Τμήμα που επέλεξε προβλέπεται και εξέταση σε ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος θα εξεταστεί στο ειδικό αυτό μάθημα μαζί με τους υποψηφίους που εξετάζονται πανελλαδικά.

Σημειώνεται ότι οι μαθητές που θα επιλέξουν τις πανελλαδικές θα συμπληρώσουν το δεύτερο και κανονικό μηχανογραφικό του Ιουλίου με όσες επιλογές τμημάτων επιθυμούν «ασχέτως του περιεχομένου της Α' Δήλωσης» και θα εισαχθούν σε αυτά με βάση τις επιδόσεις τους, «όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής». Για τους μαθητές που διάλεξαν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές δεν θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

Απολυτήριες εξετάσεις

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων.

Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10.30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11.00 δίωρη γραπτή εξέταση. Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος.

Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από δημόσιο σχολείο και ένας από ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση του βαθμού του απολυτηρίου:

◼ Βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5

◼ Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο Μ.Ο. διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δυο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης

◼ Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δυο τετραμήνων

◼ Στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.

Σε ό,τι αφορά τα Εσπερινά Γενικά Λύκεια, η Δ' Λυκείου τετραετούς και η Γ' Λυκείου τριετούς Εσπερινού ΓΕΛ διατηρούν το δικαίωμα του 1% για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.

Ομως το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή, ταυτίζεται με αυτό των ημερήσιων ΓΕΛ. Εξομοιώνεται και η ύλη. Οσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα μπορούν να δώσουν πανελλαδικές την ίδια χρονιά με τους αποφοίτους των ημερήσιων ΓΕΛ.

Σημειώνεται ότι πριν από τη δημοσιοποίηση του σχεδίου, οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ συναντήθηκαν με τον υπουργό, χθες, αργά το μεσημέρι. Οι εκπαιδευτικοί διατύπωσαν τις ίδιες επιφυλάξεις για τον συνυπολογισμό του βαθμού του απολυτηρίου στον γενικό βαθμό πρόσβασης μετά τις πανελλαδικές και για τον κίνδυνο διασφάλισης του αδιάβλητου στις περιφερειακές απολυτήριες εξετάσεις.

Στην παρατήρηση ότι η αύξηση της ύλης επιβαρύνει τους μαθητές, το υπουργείο απαντά: «Αν κάποιος συνυπολογίσει τη μείωση των αντικειμένων με την αύξηση της ύλης, ο τελικός φόρτος του μαθητή/υποψήφιου της Γ' Λυκείου μειώνεται και, το κυριότερο, εστιάζεται σε αυτά που πραγματικά απασχολούν τους μαθητές».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενδοσχολικές... Πανελλαδικές
Το Λύκειο ξεκινά φέτος χωρίς αλλαγές, με μόνη εξαίρεση την ελάφρυνση των μαθητών της Α’ Λυκείου από το εξεταστικό βάρος με τη μερική αντικατάσταση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Την επόμενη χρονιά θα γίνουν...
Ενδοσχολικές... Πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με χαμόγελα άρχισαν χθες οι πανελλαδικές
Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες ήταν τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, με τα οποία, χθες, έγινε η πρεμιέρα των πανελλαδικών. Με το ίδιο μάθημα ξεκινούν, σήμερα, τη δική τους...
Με χαμόγελα άρχισαν χθες οι πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές
Αμέσως μετά τις νομοθετικές παρεμβάσεις στην Παιδεία, ο αν. υπουργός Τάσος Κουράκης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τις αλλαγές και τις δυσκολίες της επόμενης χρονιά, τις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση και το εξεταστικό...
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δεν κάνουμε πειράματα με τους μαθητές»
Ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, ΤάσοςΚουράκης, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για το νέο μοντέλο του Λυκείου, τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016, τους εκπαιδευτικούς που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα, αλλά και για το...
«Δεν κάνουμε πειράματα με τους μαθητές»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε μια εβδομάδα οι νέοι αριθμοί εισακτέων στα ΑΕΙ
Γύρω στις 15 με 16 Μαΐου αναμένεται να ανακοινωθεί ο αριθμός των φετινών εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ● Μετ’ εμποδίων η χαρτογράφηση του νέου τοπίου που διαμορφώνεται στην ανώτατη εκπαίδευση μετά την...
Σε μια εβδομάδα οι νέοι αριθμοί εισακτέων στα ΑΕΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας