Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι προτάσεις του Συντονιστικού για τα Μουσικά Σχολεία

ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ/EUROKINISSI

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι προτάσεις του Συντονιστικού για τα Μουσικά Σχολεία

  • A-
  • A+
Οι εκπρόσωποι 41 σχολείων σε σύνολο 48 μονάδων από ολόκληρη την περιφέρεια δούλεψαν για δύο μήνες και υπέβαλαν τις αναλυτικές προτάσεις τους για τον νέο νόμο που θα καθορίζει τη διοίκηση και τη λειτουργία των σχολείων αυτών.

Μετά τον αναβρασμό που δημιουργήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο, όταν το υπουργείο Παιδείας επιχείρησε να αλλάξει τη φυσιογνωμία των Μουσικών Σχολείων, συστάθηκε Συντονιστικό Διευθυντών προκειμένου να γίνει καταγραφή προτάσεων για τον νέο νόμο που θα καθορίζει τη διοίκηση και τη λειτουργία των σχολείων αυτών. Η «Εφ.Συν.» εξασφάλισε τις προτάσεις του Συντονιστικού και τις παρουσιάζει αναλυτικά.

Στις αρχές Δεκέμβρη, το υπουργείο υποχώρησε στις πιέσεις των μαθητών και των γονέων των Μουσικών Σχολείων της χώρας και αποφάσισε να αποσύρει την επίμαχη διάταξη από το σχέδιο νόμου «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστηµίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστηµίου Αθηνών, Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας µε τα ΤΕΙ Θεσσαλίας», που άλλαζε δραστικά τη φυσιογνωμία των Μουσικών Σχολείων.

Στο Συντονιστικό των Διευθυντών συμμετείχαν 41 σχολεία σε σύνολο 48 μονάδων από ολόκληρη την περιφέρεια. Οι εκπρόσωποι των σχολείων δούλεψαν για σχεδόν δύο μήνες και υπέβαλαν προ ημερών τις αναλυτικές προτάσεις τους. Το υπουργείο από την πλευρά του ανακοίνωσε ότι οι προτάσεις αυτές θα συνεκτιμηθούν στο υπό διαμόρφωση σχέδιο νόμου.

Βασικό σημείο τριβής ήταν η φυσιογνωμία, ο σκοπός των Μουσικών Σχολείων, με το υπουργείο Παιδείας να κάνει λόγο για «ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις τέχνες, καλλιέργεια και ανάπτυξη των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν...».

Πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων

Από την πλευρά τους τα σχολεία προτείνουν ως σκοπό των Μουσικών Σχολείων την «παροχή γενικής εκπαίδευσης και την παροχή μουσικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των μαθητών».

Μάλιστα, στην πρόταση των σχολείων δηλώνεται ρητά ότι οι απόφοιτοι Μουσικών Σχολείων «μετά από εξετάσεις δύνανται να πιστοποιήσουν τις γνώσεις και δεξιότητές τους στη μουσική» και ότι «στους τελειόφοιτους και απόφοιτους των Μουσικών Λυκείων χορηγούνται πτυχία μουσικής ειδικότητας [...] Τα χορηγούμενα πτυχία είναι ισότιμα με τα χορηγούμενα από τα ωδεία και τις μουσικές σχολές».

Μέχρι τώρα, οι μαθητές των Μουσικών Σχολείων και οι οικογένειές τους αναγκάζονται να πληρώνουν την παρακολούθηση μαθημάτων σε ωδεία, γεγονός το οποίο κινείται στη σφαίρα του παραλόγου, καθώς θα έπρεπε η εξαετής φοίτηση σε δημόσιο σχολείο να εξασφαλίζει την πιστοποίηση των μουσικών γνώσεων.

Στην πρόταση των σχολείων συμπεριλαμβάνεται φυσικά ότι στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνονται «μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα μουσικής παιδείας και αισθητικής αγωγής».

Ως προς αυτό το τελευταίο, πηγές του υπουργείου είχαν τοποθετηθεί σε σχετικό ερώτημα που τους είχαμε θέσει στο πλαίσιο του ρεπορτάζ («Σε συναγερμό τα Μουσικά Σχολεία» 22.11.2018), αναγνωρίζοντας ως λάθος εκ παραδρομής το γεγονός ότι στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν συμπεριλαμβάνονται τα μαθήματα Αισθητικής Παιδείας -δηλαδή τα µαθήµατα µουσικής και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης- στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων.

Εξατομικευμένα μαθήματα σε όργανα

Ενα πολύ σημαντικό σημείο της πρότασης είναι αυτό σχετικά με την ανάγκη πραγματοποίησης «εξατομικευμένων μαθημάτων σε όργανο επιλογής». Ειδικά για ορισμένα μουσικά όργανα είναι φύσει αδύνατο να εξασκούνται σε αυτά περισσότεροι από ένας μαθητές. Μία τέτοια περίπτωση είναι το πιάνο, για παράδειγμα.

«Το σημαντικότερο έργο των Μουσικών Σχολείων είναι η δημιουργία μουσικών συνόλων. Αν λοιπόν υπάρχουν κενά στη διδασκαλία μουσικών οργάνων, τότε καταργείται στην πράξη ο σκοπός των σχολείων», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Νίκος Καρδούλιας, διευθυντής του Μουσικού Πειραιά και μέλος του Συντονιστικού Διευθυντών.

Προβληματισμό δημιουργεί η πρόταση για ξεχωριστούς πίνακες εκπαιδευτικών, διευθυντών και υποδιευθυντών για τα Μουσικά Σχολεία (αφορά προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και τοποθέτηση στελεχών των μονάδων).

«Γιατί κάποιος μαθηματικός που ξέρει πιάνο να είναι καλύτερος από έναν μαθηματικό που δεν ξέρει; Το ίδιο ισχύει και για τους διευθυντές. Στα ζητήματα διοίκησης και στη διδασκαλία μαθημάτων γενικής παιδείας, δεν μπορεί και δεν πρέπει να παίζει κανέναν ρόλο η γνώση ή μη μουσικής», υποστηρίζει διαφωνώντας ο Ν. Καρδούλιας.

Ενα πάγιο αίτημα της κοινότητας των Μουσικών Σχολείων, το οποίο δεν προβλέπεται μέχρι στιγμής, είναι οι μαθητές Δημοτικού να έρχονται σε επαφή με τα Μουσικά Γυμνάσια που λειτουργούν ούτως ώστε να αποφασίζουν αν θέλουν να ακολουθήσουν σπουδές προς αυτή την κατεύθυνση. Στην πρόταση του Συντονιστικού φυσικά συμπεριλαμβάνεται η δυνατότητα οργάνωσης προαιρετικής παρακολούθησης μουσικής παιδείας και αισθητικής αγωγής για μαθητές Δημοτικού.

Ως προς την -από καιρό παροπλισμένη- Καλλιτεχνική Επιτροπή Μουσικών Σχολείων, η οποία απαλείφθηκε από το προτεινόμενο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, η πρόταση του Συντονιστικού Διευθυντών που συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους περιλαμβάνει την ίδρυση Διεύθυνσης Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων. Η εν λόγω διεύθυνση θα εποπτεύει τα σχολεία και οι αρμοδιότητές της θα κινούνται σε θέματα εκπαιδευτικού προσωπικού, μαθητικά θέματα και θέματα σπουδών.

Μάλιστα προβλέπεται η λειτουργία δύο επιμέρους τμημάτων εντός της Διεύθυνσης (Τμήμα Μουσικών Σχολείων και Τμήμα Καλλιτεχνικών Σχολείων) με διοικούσες επιτροπές τριετούς θητείας, οι οποίες θα απαρτίζονται από δύο καθηγητές Μουσικών Σχολείων, δύο πανεπιστημιακούς, έναν καλλιτέχνη, έναν καθηγητή γενικής παιδείας και ένα μέλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας (ΙΕΠ) ή έναν σύμβουλο.

Πηγές από το υπουργείο τονίζουν ότι οι προτάσεις κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και ότι θα ληφθούν σοβαρά υπόψη για τη διαμόρφωση του σχεδίου νόμου για τη λειτουργία των Μουσικών Σχολείων της χώρας, τα οποία έχουν αποδείξει ότι παρ’ όλες τις επιθέσεις που δέχθηκαν -ειδικά τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης- εξακολουθούν να παράγουν παιδεία και πολιτισμό και να επιδεικνύουν φλογερή διάθεση για αγώνα, αποτελώντας σημείο αναφοράς των μαθητικών διεκδικήσεων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νίκη μετά μουσικής
Μετά την έντονη αντίδραση γονέων και μαθητών των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να αποσύρει τη διάταξη που άλλαζε ριζικά την εκπαιδευτική και διοικητική...
Νίκη μετά μουσικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε συναγερμό τα Μουσικά Σχολεία
Οι ρυθμίσεις που έχουν ξεσηκώσει αντιδράσεις εντοπίζονται στο άρθρο 40 του νομοσχεδίου και αφορούν την κατάργηση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, την απαλοιφή των μαθημάτων Αισθητικής Παιδείας από το πρόγραμμα...
Σε συναγερμό τα Μουσικά Σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προκάτ... εκπαίδευση
«Δεν μπορεί να καθυστερήσει περαιτέρω η εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης» αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, απαντώντας σε ερώτημα αναφορικά με τη δυνατότητα λειτουργίας αιθουσών...
Προκάτ... εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αναβολή ζητούν τα Μουσικά Σχολεία
Mαθητές και γονείς των Μουσικών Σχολείων ζητούν να μην εφαρμοστεί φέτος η Υπουργική Απόφαση σχετικά με τον νέο τρόπο εισαγωγής στα τμήματα Μουσικών Σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι...
Αναβολή ζητούν τα Μουσικά Σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
Οι καταλήψεις με εθνικιστικό πρόσημο δεν ενόχλησαν καμία αρχή, αλλά μία συγκεκριμένη κατάληψη κατά των προτεινόμενων αλλαγών στο Λύκειο και της έλλειψης βιβλίων προκάλεσε όχι μόνο αστυνομική παρέμβαση...
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Περίπατος για το σχολείο... με την κιθάρα στην πλάτη
Διαμαρτυρία ενάντια στους χιλιομετρικούς περιορισμούς στη δωρεάν μετακίνηση μαθητών από Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία πραγματοποίησαν γονείς, καθώς η ΚΥΑ που θα ισχύσει από του χρόνου ορίζει πως αυτά τα...
Περίπατος για το σχολείο... με την κιθάρα στην πλάτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας