Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μήνυμα του υπ. Παιδείας για την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας
EUROKINISSI / Βασίλης Ρούγγος

Μήνυμα του υπ. Παιδείας για την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

  • A-
  • A+

Αξίζει να τιμάται μια γλώσσα πολύτιμη ως παρακαταθήκη για τη Δύση και αναντικατάστατη ως θεμέλιο για την εθνική ταυτότητα του ελληνισμού, τονίζει σε μήνυμά του για τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας το υπουργείο Παιδείας.

«Την ελληνική γλώσσα αξίζει κανείς και να τη μάθει και να την αγαπήσει. Και για τις αρετές της, αλλά κυρίως διότι έχει εκφράσει έναν μεγάλο πολιτισμό, ο οποίος στην αρχή της μακράς διάρκειάς του διαμόρφωσε και κωδικοποίησε την πρώτη και καταστατική στρώση του ανώτερου λεξιλογίου και του εννοιολογίου του δυτικού πολιτισμού, και που δεν έπαψε έκτοτε, σε όλη την ιστορική συνέχειά του, να ζυμώνεται με τις μεγάλες ιστορικές στιγμές της Ανατολής και της Δύσης» σημειώνει εισαγωγικά το υπουργείο και προσθέτει:

«Για να αγαπήσεις όμως πρέπει να γνωρίσεις. Να γνωρίσεις πάνω απ’ όλα τους δόκιμους συγγραφείς που έγραψαν στη γλώσσα αυτή. Στο ερώτημα πώς θα γίνει τούτο δεν υπάρχει πιο δοκιμασμένη απάντηση από τη συγκρότηση Αναγνωστικών Κύκλων: φίλοι, συμμαθητές, ή συμφοιτητές συνέρχονται, σε μικρές ομάδες ανά μία ή δύο εβδομάδες για ένα δίωρο ή τρίωρο σε φιλικό σπίτι, και διαβάζουν κείμενα συγγραφέων της επιλογής τους.

»Ένας διαβάζει, και οι λοιποί παρακολουθούν με το κείμενο ανά χείρας. Για έργα, μάλιστα, ξενόγλωσσων λογοτεχνιών (ή και της αρχαίας ελληνικής γραμματείας), συνηθίζεται σε φανατικούς κύκλους και η πρακτική ο αναγνώστης να διαβάζει από μια μετάφραση, και οι συναναγνώστες να παρακολουθούν από το πρωτότυπο! Δεν είναι καθόλου, μα καθόλου, απαραίτητο να ακολουθεί συζήτηση ή σχολιασμός των κειμένων.

»Προέχει η γνωριμία με τα αναγνώσματα. Αυτό είναι το καίριο. Με την ανάγνωση το στατικό οπτικό σήμα μετατρέπεται σε παλλόμενο άκουσμα, και από το αφτί εισχωρεί στην καρδιά και στο μυαλό. Εξού και η από στήθους εκμάθηση στα γαλλικά ονομάζεται par coeur και στα αγγλικά by heart! Αν για την εκμάθηση μιας γλώσσας δεν υπήρξε ποτέ καλύτερο στήριγμα από το αφτί, πάλι το αφτί αποδεικνύεται ο καταλύτης για τη μετατροπή ενός κειμένου σε σώμα και αίμα πολιτισμού. Έτσι μπαίνει η ελληνική λογοτεχνία στο κυκλοφοριακό σύστημα της σύγχρονης εποχής».

Καταληκτικά το υπουργείο Παιδείας επισημαίνει πως «η πρακτική των αναγνωστικών κύκλων έρχεται από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα, και συνεχίζεται με διάφορες μορφές ως και τη νεότερη εποχή. Στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο. Με μαθητές, φοιτητές, δασκάλους. Με το νεότερο ακαδημαϊκό προσωπικό, συχνά μαζεμένο στο σπίτι του καθηγητή. Συχνά ο βίος τέτοιων κύκλων κρατούσε χρόνια ολόκληρα, και οι αναγνώσεις, που οργάνωναν όμιλοι φίλων στις έδρες ελληνικών σπουδών, κάλυπταν ολόκληρες μικρές βιβλιοθήκες.

»Την εμπειρία την αγάπησαν και σπουδαίοι σύγχρονοι συγγραφείς –κάποτε σε τέτοιους κύκλους διάβαζαν και δικά τους έργα εν προόδω-- και την καταξίωσαν αφοσιωμένοι φιλόλογοι, φιλόσοφοι και μεταφραστές. Δεν είναι δύσκολη υπόθεση η ίδρυση αναγνωστικών ομίλων από θιασώτες της ελληνικής γλώσσας και γραμματείας, η αδιάκοπη όμως λειτουργία τους στο όνομα μορφών των ελληνικών γραμμάτων που θαυμάζουμε απαιτεί πίστη και αφοσίωση όχι συνηθισμένες. Για την ανάγνωση στην αρχαιότητα πάντως δεν θα βρεθεί εμβληματικότερη μορφή από τον Αριστοτέλη --αυτόν που ο Πλάτων ονόμαζε "ο αναγνώστης"».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενστάσεις για το «κουδούνι» στις 9 π.μ.
Τις ενστάσεις τους για την καθιέρωση της αλλαγής ώρας έναρξης των μαθημάτων σε Γυμνάσια-Λύκεια διατύπωσαν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών στα μέλη της αρμόδιας επιστημονικής επιτροπής
Ενστάσεις για το «κουδούνι» στις 9 π.μ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πυρά μόνο για τη διαδικασία
Με ένταση ξεκίνησε, χθες, στην Επιτροπή των Θεσμών η συζήτηση για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας σχετικά με τις συνέργειες Πανεπιστημίων – ΤΕΙ, την πρόσβαση στην τριτοβάθμια, τα Πειραματικά σχολεία...
Πυρά μόνο για τη διαδικασία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το νομοσχέδιο στη Βουλή, οι αντιδράσεις συνεχίζονται
Το υπουργείο Παιδείας επείγεται να ανακοινώσει τον αριθμό των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο οι διαμαρτυρίες για τις συνέργειες ΑΕΙ-ΤΕΙ αλλά και για το νέο σύστημα εισαγωγής εξακολουθούν.
Το νομοσχέδιο στη Βουλή, οι αντιδράσεις συνεχίζονται
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο νέος χάρτης της Παιδείας
Τα πανεπιστήμια μετά τις συγχωνεύσεις, πρωτοϊδρυόμενες σχολές και τμήματα και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Ο νέος χάρτης της Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση
Το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα το πολυνομοσχέδιο που φέρνει σημαντικές αλλαγές τόσο στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όσο και σε άλλους κλάδους της εκπαίδευσης στη χώρα μας. 
Το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε 24ωρη απεργία οι καθηγητές την Παρασκευή για τις αλλαγές στο Λύκειο
Σήμερα το υπουργείο Παιδείας πρόκειται να δώσει στη δημοσιότητα την τελική μορφή του νομοσχεδίου για τις συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τη νέα Γ΄ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια.
Σε 24ωρη απεργία οι καθηγητές την Παρασκευή για τις αλλαγές στο Λύκειο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας