Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και της Εκπαίδευσης
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και της Εκπαίδευσης

  • A-
  • A+

Το υπουργείο Παιδείας, με την εγκύκλιο 220703/Δ3, καλεί τους Συλλόγους Διδασκόντων να συγκροτήσουν τις Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, που προβλέπονται στο άρθρο 11 του Ν. 4547/2018 («Αναδιοργάνωση των Δομών υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»), για τις νέες δομές στην Εκπαίδευση.

Με τον παραπάνω νόμο και ειδικότερα με τα άρθρα 10 και 11 προβλέπεται η σύσταση (σε κάθε σχολείο) είτε της Επιτροπής Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ) είτε της Ομάδας Εκπαιδευτικής Υποστήριξης.

Με βάση το άρθρο 11 παράγραφος 2 του Ν. 4547 και την εγκύκλιο για τις Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης προβλέπεται συγκεκριμένα ότι «στις σχολικές μονάδες που δεν λειτουργεί ΕΔΕΑΥ συνιστάται για την άσκηση της αρμοδιότητας αυτής ομάδα εκπαιδευτικής υποστήριξης μαθητών, η οποία υποστηρίζεται στο έργο της από το ΚΕΣΥ, συγκροτείται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και αποτελείται από τον διευθυντή ή τον υποδιευθυντή του σχολείου, τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό επικοινωνίας με το ΚΕΣΥ και τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του τμήματος».

Στα άρθρα 10 και 11 του ίδιου νόμου αναφέρεται ότι: «Στις συνεδριάσεις των ομάδων εκπαιδευτικής υποστήριξης καλούνται οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, καθώς και οι ίδιοι οι μαθητές, όπου αυτό καθίσταται εφικτό, για την παροχή απόψεων για τον σχεδιασμό Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) και σε κάθε άλλη περίπτωση που κρίνεται σκόπιμο».

Το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης που αναφέρεται παραπάνω είναι ένα γραπτό σχέδιο δράσης με διαδοχικούς μετρήσιμους στόχους και αφορά κυρίως τους μαθητές με ειδικές ανάγκες, χωρίς όμως να αποκλείονται και οι υπόλοιποι μαθητές.

Για να ασχοληθεί το ΚΕΣΥ με ένα παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (δηλαδή για την αξιολόγηση και την έκδοση σχετικών αξιολογικών εκθέσεων-γνωματεύσεων) απαιτείται:

α) Υποβολή σχετικού αιτήματος των γονέων ή κηδεμόνων προς το ΚΕΣΥ,
β) «αιτιολογημένη εισήγηση του συλλόγου διδασκόντων προς το ΚΕΣΥ, από την οποία να προκύπτει ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από τη σχολική μονάδα του μαθητή, τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών, καθώς και το βραχυχρόνιο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο έχει συνταχθεί και υλοποιηθεί από την ΕΔΕΑΥ ή την Ομάδα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης»!

Ουσιαστικά, με τον παραπάνω νόμο μετακυλίεται η ευθύνη ένταξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Με τη ρευστοποίηση των ΚΕΔΔΥ μέσω των ΚΕΣΥ, το υπουργείο Παιδείας υιοθετεί την αντίληψη περί «λειτουργικότητας της αναπηρίας» και της «συμπερίληψης» που υποστηρίζουν η Ε.Ε. και η Παγκόσμια Τράπεζα, ακυρώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις ανάγκες που προκύπτουν από τη φύση και τη βαρύτητα της αναπηρίας.

Το κράτος «απελευθερώνεται» από τις ευθύνες του απέναντι στους αναπήρους και η ιδιωτική πρωτοβουλία αναλαμβάνει να επεκτείνει την κερδοφορία της από τα πεδία απόσυρσης του κράτους.

Σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο, την ευθύνη ένταξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες την έχουν το σχολείο και ο σύλλογος των εκπαιδευτικών, αφού η ΕΔΕΑΥ προτείνει την παραπομπή στα ΚΕΣΥ μαθητών για διάγνωση «ύστερα από εφαρμογή στο σχολείο τους βραχυχρόνιου προγράμματος παρέμβασης», «αιτιολογημένη απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, από την οποία να προκύπτει ότι έχουν γίνει όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από τη σχολική μονάδα και την ΕΔΕΑΥ και τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών», δηλαδή επίσημη ομολογία αποτυχίας του σχολείου και ταυτόχρονα «αίτηση των γονέων ή κηδεμόνων» των μαθητών.

Με λίγα λόγια, το ΥΠΠΕΘ ζητάει από τους εκπαιδευτικούς των γενικών σχολείων, ούτε λίγο ούτε πολύ, να διαγνώσουν μαθητές με ειδικές ανάγκες και να εφαρμόσουν εξειδικευμένα προγράμματα ένταξης, χωρίς τις απαιτούμενες γνώσεις και με παντελή έλλειψη εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, Δημήτρη Καρυώτη, ο βασικός στόχος για μείωση των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό των δομών της Ειδικής Αγωγής έχει αρχίσει να υλοποιείται καθώς οι εκπαιδευτικοί καλούνται να κάνουν την πρώτη διάγνωση και να διαμορφώσουν και να εφαρμόσουν βραχύχρονα Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) σε μαθητές που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης!

Δηλαδή, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αντικαταστήσουν τη διεπιστημονική επιτροπή (!) και στη συνέχεια να εφαρμόσουν εκπαιδευτική παρέμβαση, χωρίς στην ουσία να έχουν στα χέρια τους επιστημονική διάγνωση.

Είναι προφανές ότι είναι αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό να το κάνουν αυτό οι Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης. Κάτι τέτοιο, εκτός των άλλων, μπορεί να οδηγήσει σε κινδύνους πρώτα και κύρια για το ίδιο το παιδί.

Η διαδικασία της αξιολόγησης-διάγνωσης είναι έργο διεπιστημονικής ομάδας η οποία πρέπει να χαράσσει και τους άξονες της εκπαιδευτικής παρέμβασης.

Μπαίνει σε εφαρμογή με αυτόν τον τρόπο το σχέδιο υποβάθμισης του ευαίσθητου χώρου της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης το οποίο κινείται στη λογική της «ένταξης» των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, χωρίς την αναγκαία επιστημονική υποστήριξη!

Οπως πολύ σωστά επισημαίνει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Γιώργος Σεφέρης», το κράτος, αντί να κάνει μόνιμους μαζικούς διορισμούς όλων των ειδικοτήτων (εκπαιδευτικών, Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού) στα δημόσια σχολεία, ειδικά και γενικά, και αντί να στελεχώσει όλες τις αναγκαίες δομές της ειδικής αγωγής, ώστε έγκαιρα και με επιστημονικό τρόπο να εξασφαλίζεται σε όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες η αναγκαία εκπαιδευτική υποστήριξη, μεταφέρει την ευθύνη του στις πλάτες των εκπαιδευτικών και μάλιστα της γενικής αγωγής.

Η όποια άτυπη παιδαγωγική αξιολόγηση, την οποία κάνει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και πάντα προς όφελος του μαθητή, δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντικαταστήσει τη διεπιστημονική αξιολόγηση-διάγνωση αλλά και την πλήρη εκπαιδευτική υποστήριξη στην οποία πρέπει να έχει δικαίωμα πρόσβασης κάθε μαθητής.

Η όλη διαδικασία φανερώνει τι πραγματικά κρύβεται πίσω από τη λογική της «συμπερίληψης και ένταξης» δομών, εκπαιδευτικών και μαθητών ειδικής αγωγής στα γενικά σχολεία, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας.

Βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να εξακολουθήσουν να υποστηρίζουν με κάθε τρόπο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών τους και ειδικότερα των μαθητών με αναπηρία ή και με ειδικές ανάγκες, το δικαίωμα του κάθε παιδιού να έχει τη θέση του στο δημόσιο σχολείο και στη δομή που έχει ανάγκη.

Ωστόσο, είναι φανερό ότι είναι αντιπαιδαγωγικό και βαθιά αντιεπιστημονικό να εναπόκειται στους εκπαιδευτικούς η διαδικασία της αξιολόγησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από το 2.500 στο 13.000 είναι μακρύς ο δρόμος
Με ανακοίνωσή του στις 25/9/2015 και υπό τον τίτλο «Προσλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», το υπουργείο Παιδείας αναφέρει: «Από τη Δευτέρα 28/09/2015 επιλύεται το πρόβλημα των...
Από το 2.500 στο 13.000 είναι μακρύς ο δρόμος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μύθος και πραγματικότητα για την αξιολόγηση των σχολείων
Αύγουστο του 1999, το δελτίο Τύπου του υπ. Παιδείας σημείωνε: «Η διαφοροποίηση μεταξύ γειτονικών Λυκείων ερμηνεύεται μόνο με βάση την ποιοτική διαφορά του εκπαιδευτικού έργου. Το γεγονός αυτό αποκαλύπτει και...
Μύθος και πραγματικότητα για την αξιολόγηση των σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
Πώς τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία, με οδηγό το σχέδιο-εφιάλτη του ΣΕΒ που στόχο έχει τη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, επιχειρούν να περάσουν την πλήρη εμπορευματοποίηση των σπουδών. Η εισαγωγή...
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με την ψυχή στο στόμα οι μαθητές των ΕΠΑΛ
Σε πανελλαδική κινητοποίηση στις Εκπαιδευτικές Διευθύνσεις και Περιφερειακές Διευθύνσεις Α'βάθμιας και Β'βάθμιας Εκπαίδευσης καλεί τους εκπαιδευτικούς η ΟΛΜΕ στις 21/6. Αφορμή το έγγραφο του υπ. Παιδείας το...
Με την ψυχή στο στόμα οι μαθητές των ΕΠΑΛ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εξετάσεις τον Ιούνιο, μόνο με το νέο σύστημα...
Τις επόμενες μέρες το υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του θα ενημερώσει τους υποψηφίους για το χρονικό διάστημα υποβολής της αίτησης-δήλωσης συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις, η οποία θα πραγματοποιηθεί...
Εξετάσεις τον Ιούνιο, μόνο με το νέο σύστημα...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Μαϊμού» το πρόγραμμα υποτροφιών από την Ομοσπονδία Φροντιστών;
Ανώνυμη καταγγελία που έγινε πρόσφατα σε βάρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), για παραπλάνηση της κοινής γνώμης μέσω μεγάλου προγράμματος υποτροφιών, ελέγχεται από το υπουργείο...
«Μαϊμού» το πρόγραμμα υποτροφιών από την Ομοσπονδία Φροντιστών;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας