Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Συνενώσεις ΑΕΙ - ΤΕΙ σε Κρήτη, Βορ. Ελλάδα και Πελοπόννησο

Την αναδιάταξη στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης ολοκληρώνει το υπουργείο Παιδείας με τρεις ακόμα συνέργειες

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συνενώσεις ΑΕΙ - ΤΕΙ σε Κρήτη, Βορ. Ελλάδα και Πελοπόννησο

  • A-
  • A+

Με τρία εγχειρήματα, σε Κρήτη, Βόρεια Ελλάδα και Πελοπόννησο, επιχειρεί να ολοκληρώσει το υπουργείο Παιδείας την αναδιάταξη στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης. Τα δύο πρώτα δρομολογούνται ταχέως, το τρίτο έχει σκοντάψει σε εμπόδια ανυπέρβλητα, όπως φαίνεται, προς το παρόν.

Τα πορίσματα για την πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Κρήτης και το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο (με τη σύμπραξη των ΤΕΙ Θεσ/νίκης, Αν. Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας) θα περιληφθούν στο νέο σχέδιο νόμου που ετοιμάζεται για τον επόμενο μήνα, μαζί με το νέο λύκειο και το εξεταστικό.

Ωστόσο (όπως έχει ήδη γράψει η «Εφ.Συν.»), το υπουργείο προγραμματίζει να ανακοινώσει νωρίτερα την ύλη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων του νέου λυκείου.

Συμπεριλαμβανομένου του μαθήματος της Κοινωνιολογίας, όπως τόνιζαν χθες στελέχη του υπουργείου Παιδείας.

Σε ό,τι αφορά τις συνέργειες στην ανώτατη εκπαίδευση, το πόρισμα για την Κρήτη θα είναι έτοιμο την επόμενη εβδομάδα.

Με στόχο τη συμπλήρωση και όχι την αλληλοεπικάλυψη των προγραμμάτων σπουδών με το Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο της μεγαλονήσου, η τελική πρόταση για την πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ προβλέπει την ίδρυση πολυτεχνικών και γεωπονικών τμημάτων, αλλά και την αναβάθμιση των περισσοτέρων από τα υπάρχοντα (Διοίκησης, Οικονομίας κ.ά.).

Χρονοβόρα και απαιτητική διαδικασία

Οι περιπετειώδεις και εν τέλει άγονες διαπραγματεύσεις με το Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο Κρήτης, η επιμονή της επιτροπής να προωθήσει τις συνέργειες με επίκεντρο ένα ΤΕΙ που «έχει πολύ καλές ακαδημαϊκές επιδόσεις, καλύτερες και από αρκετά πανεπιστήμια», όπως τονίζουν κύκλοι προσκείμενοι σ’ αυτήν, οδήγησαν στην ίδρυση του «Παγκρήτιου Πανεπιστημίου», χωρίς μεγάλης κλίμακας αναδιάρθρωση, σύμφωνα με πληροφορίες, αφού οι συνενώσεις θα αφορούν ένα με δύο τμήματα, ενώ θα δημιουργηθούν μια Γεωπονική Σχολή και ένα νέο Πολυτεχνικό Τμήμα. Τα 13 δηλαδή τμήματα υπολογίζεται να γίνουν 15-16.

Η προσπάθεια θα επικεντρωθεί στην ενίσχυση του πολυτεχνικού και γεωπονικού προφίλ, με στόχο τις πενταετείς σπουδές και παράλληλα την αναβάθμιση των υπόλοιπων τμημάτων τετραετούς φοίτησης. Οχι βέβαια από την ερχόμενη χρονιά, αφού η μετάβαση στο επόμενο επίπεδο θα γίνει μετά το έτος 2020-2021.

Αλλωστε, πρόκειται για μια διαδικασία εκ των πραγμάτων χρονοβόρα και απαιτητική, ειδικά αν προσβλέπει σε αποτέλεσμα αντάξιο των προσδοκιών. Απαιτούνται προκηρύξεις μελών ΔΕΠ, προσεκτικός σχεδιασμός νέων προγραμμάτων σπουδών, διοικητική και χωροταξική αναδιάρθρωση κ.ά.

Δεν είναι τυχαίο, πάντως, ότι στο πόρισμα –σύμφωνα πάντα με πληροφορίες– θα δίνεται έμφαση στους δύο βασικούς άξονες της προσπάθειας, τα ακαδημαϊκά κριτήρια και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών.

Για τα πρώτα, θα παρουσιαστούν τα στοιχεία που αποδεικνύουν τις υψηλές επιδόσεις του Ιδρύματος στον ερευνητικό και στον ευρύτερο επιστημονικό τομέα (δημοσιεύσεις, διαγωνισμοί κ.ά.).

Οπως λένε χαρακτηριστικά καλά γνωρίζοντες το εγχείρημα, «το ΤΕΙ Κρήτης είναι από τα καλύτερα πανελλαδικώς, ξεπερνάει σε ακαδημαϊκές επιδόσεις και απήχηση περί τα επτά πανεπιστημιακά Ιδρύματα».

Ο δεύτερος άξονας του σχεδιασμού, ο οποίος αφορά την επιδίωξη να μην υπάρξουν αλληλοεπικαλύψεις αντικειμένων σπουδών με τα δυο άλλα Ιδρύματα της Κρήτης, μπορεί να χρησιμεύει και στο μέλλον.

Από τη μια, επιδιώκεται η τήρηση των αποστάσεων και η υποχρέωση της σωστής διεπιστημονικής μελέτης στην ευρύτερη περιοχή και από την άλλη αρχίζει να στρώνεται ένας δρόμος που ίσως αργότερα οδηγήσει σε μια συνένωση των τριών. Σκέψη που σίγουρα δεν έχει υποχωρήσει από την επιτροπή.

Στον αντίποδα βρίσκεται το σχέδιο για τις συνέργειες Πανεπιστημίου και ΤΕΙ Πελοποννήσου.

Εχουν παρουσιαστεί αρκετές δυσκολίες στις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στα δύο Ιδρύματα και δεν φαίνεται στον ορίζοντα πιθανότητα σύγκλισης.

Οι συζητήσεις δεν έχουν σταματήσει, ωστόσο το συνεχόμενο αδιέξοδο δείχνει ότι το σχέδιο έχει κολλήσει. Υπάρχουν αιτιάσεις που δεν αποσύρονται από τη μια πλευρά και δεν γίνονται δεκτές από την άλλη.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πολιτική αντιπαράθεση για το Διεθνές Πανεπιστήμιο
Μπορεί 10 χρόνια τώρα το Διεθνές Πανεπιστήμιο να μην κατάφερε να βρει μια θέση στη διεθνή σχετική κατάταξη ή τουλάχιστον στη λίστα ενδιαφέροντος αλλοδαπών ενδιαφερομένων, όμως η παραίτηση του προέδρου του το...
Πολιτική αντιπαράθεση για το Διεθνές Πανεπιστήμιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μπαίνει τέλος στην ομηρία των πτυχιούχων μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης
Σε λίγες μέρες θα τεθεί σε διαβούλευση το σχέδιο πρότασης της επιτροπής για τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Τμημάτων Πολιτικών Μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Δομικών Εργων ή Εργων Υποδομής (ή...
Μπαίνει τέλος στην ομηρία των πτυχιούχων μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
Η αναδιάρθρωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης εξακολουθεί να είναι το κυρίαρχο ζήτημα στα Ιδρύματα. Αλλού με εντάσεις, αλλού με ψυχραιμία και αλλού με μεγάλες ταχύτητες, ειδικά από τους αναποφάσιστους. Ηδη...
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
Με έντονο παρασκήνιο και αρκετές πανταχόθεν πιέσεις για αλλαγές της τελευταίας στιγμής οδεύει προς την Ολομέλεια της Βουλής, τη Δευτέρα, το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση. Η διεύρυνση του αριθμού των...
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
Συνεχίζει τις πρωτοβουλίες συγκρότησης του ενιαίου χώρου στην ανώτατη εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας κυρίως ενισχύοντας το προφίλ των ΤΕΙ. Μετά την πλήρη αντιστοίχιση ονομασιών οργάνων στα Ιδρύματα των δύο...
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας