Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποδαρικό με αλλαγές στην Παιδεία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποδαρικό με αλλαγές στην Παιδεία

  • A-
  • A+

Με τις δύο πολυαναμενόμενες μεγάλες παρεμβάσεις στην εκπαίδευση ξεκινά ο καινούργιος χρόνος. Την ερχόμενη εβδομάδα αρχίζει η συζήτηση στις επιτροπές της Βουλής για το νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, τον επόμενο μήνα αναμένεται να ανακοινωθεί και το τελικό σχέδιο για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μαζί με όλες τις αλλαγές στο Λύκειο και τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου με τη διεξαγωγή περιφερειακών εξετάσεων.

Από τον τρέχοντα μήνα, όμως, θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ανακοινώσεις για τη σωστή προετοιμασία των παιδιών.

Σύμφωνα, πάντα, με τις ίδιες πληροφορίες, μελετώνται ορισμένες αλλαγές και στα δύο σχέδια νόμου. Επικρατέστερες οι σκέψεις για μικρή ανακατάταξη των κριτηρίων στη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών, ενώ, σε ό,τι αφορά το εξεταστικό, συζητείται η πιθανότητα πρόσδοσης μεταβατικού χαρακτήρα, και μόνο για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του συστήματος, στο συνυπολογισμό του βαθμού Απολυτηρίου στον τελικό βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Στο υπουργείο μελετούν όλες τις προτάσεις και αντιδράσεις στις μέχρι τώρα ανακοινώσεις. Η πρόβλεψη για τον συνυπολογισμό του Απολυτηρίου από την αρχή έχει συγκεντρώσει την υπερβολική ίσως ανησυχία μαθητών και γονέων για την ορθότητα της εφαρμογής του μέτρου μέσα στο σχολείο (πιέσεις στους καθηγητές).

Γι’ αυτό αναφέρθηκε το ενδεχόμενο να δοθεί στο μέτρο μια μικρή παράταση η οποία, κατά τα άλλα, δεν αλλάζει την εφαρμογή του νέου συστήματος.

Αλλωστε, πρόκειται για μικρή ποσόστωση του Απολυτηρίου, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, υπολογίζεται στο 10%. Αυτή είναι και η μόνη αλλαγή που, ίσως, γίνει προτού κατατεθεί το σχέδιο νόμου.

Σε ό,τι αφορά το νέο σύστημα διορισμών, η επεξεργασία των προτάσεων που έχουν ήδη γίνει στο πλαίσιο της διαβούλευσης –η οποία έληξε σήμερα– πιθανόν να οδηγήσει σε μικρή ανακατάταξη των κριτηρίων.

Δεν αλλάζει η φιλοσοφία του συστήματος που εξισώνει τα κριτήρια της προϋπηρεσίας με τα ακαδημαϊκά. Μελετάται μόνο η αλλαγή σε ορισμένα από τα κριτήρια τυπικών προσόντων.

Για την ακρίβεια, η αλλαγή των μορίων σε ένα ή δύο το πολύ ακαδημαϊκά κριτήρια. Σύντομα θα γίνει γνωστό, καθώς από Δευτέρα θα κατατεθεί στη Βουλή και θα αρχίσουν οι συζητήσεις στις επιτροπές. Το πιθανότερο, να ενταχθεί στο σχέδιο νόμου για την αναδιαμόρφωση των ΑΕΙ στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα.

Τα κριτήρια

Υπενθυμίζεται ότι το νέο σύστημα διορισμών προβλέπει ενιαίο πίνακα γενικής εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής. Η προκήρυξη θα γίνεται από το ΑΣΕΠ κάθε δύο χρόνια χωρίς τη διενέργεια γραπτού διαγωνισμού.

Τα τρία βασικά κριτήρια είναι:

1.  Προϋπηρεσία των αναπληρωτών με «ταβάνι» τους 120 μήνες, όπου θα δίνεται μία μονάδα ανά μήνα προϋπηρεσίας.

2.  Μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων (μεταπτυχιακά, σεμινάρια, ξένες γλώσσες κ.ά.) με ανώτατο όριο τις 120 μονάδες.

3.  Κοινωνικά κριτήρια. Θα δίνονται δύο μονάδες για κάθε τέκνο και 20 μονάδες για τη μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου. Οι πρώτες 4.500 προσλήψεις θα γίνουν στην Ειδική Αγωγή τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Ακολουθούν 5.250 διορισμοί για το σχολικό έτος 2020-2021 και άλλοι 5.250 για τη χρονιά 2021-2022.

Τα βασικά σημεία του τρόπου πρόσβασης στα ΑΕΙ

 Οι μαθητές της Β΄ Λυκείου τον Ιούλιο θα κληθούν να συμπληρώσουν το πρώτο μηχανογραφικό με το οποίο θα ζητούνται 10 προτιμήσεις Τμημάτων. Σε όσα Τμήματα η ζήτηση αποδειχθεί υψηλότερη σε σχέση με τις προσφερόμενες θέσεις, η πρόσβαση θα επιτυγχάνεται μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει σήμερα. Σε όσα Τμήματα η ζήτηση είναι χαμηλότερη από τις θέσεις που διαθέτουν τα ιδρύματα, η πρόσβαση θα γίνεται με τον βαθμό Απολυτηρίου. Σημειώνεται ότι όσοι δεν υποβάλουν δήλωση τον Ιούλιο θα χάσουν το δικαίωμα εισαγωγής στα ΑΕΙ για το τρέχον έτος.

Λίγες ημέρες μετά τη συμπλήρωση του πρώτου μηχανογραφικού, οι μαθητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια Τμήματα θα είναι Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) και ποια όχι. Τα μεν πρώτα θα είναι τα λεγόμενα «πράσινα» Τμήματα, ενώ τα υπόλοιπα «κόκκινα».

 Θεσπίζεται το Εθνικό Απολυτήριο. Για την απόκτησή του θα διεξάγονται περιφερειακές εξετάσεις σε συγκεκριμένα μαθήματα, ενώ θα συνυπολογίζεται και η επίδοση του μαθητή στις τάξεις του Λυκείου. Ο βαθμός του Απολυτηρίου θα λαμβάνεται υπόψη σε χαμηλή ποσόστωση (10%) κατά τον υπολογισμό του τελικού βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ.

 Αντικαθίσταται το μάθημα των Λατινικών από την Κοινωνιολογία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Εξ ου και οι ταχείες διαδικασίες συγγραφής νέων βιβλίων Κοινωνιολογίας.

 Ιδρύεται Νομική Σχολή στην Πάτρα, παρά τις αντιδράσεις της Κομοτηνής.

 Από τον Σεπτέμβριο θα αρχίσουν να λειτουργούν τα πρώτα διετή προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Η πρόσβαση θα γίνεται μόνο με τον βαθμό Απολυτηρίου.

Να σημειώσουμε πως στο ίδιο σχέδιο νόμου θα συμπεριληφθούν οι διατάξεις για την αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων αλλά και οι επόμενες συνέργειες πανεπιστημίων - ΤΕΙ, όπως αυτές μεταξύ Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και ΤΕΙ Πελοποννήσου και η ενοποίηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας.

Πρόκειται για σημαντικές παρεμβάσεις σε όλο σχεδόν το φάσμα της εκπαίδευσης. Οι μαθητές θα γνωρίσουν τους νέους όρους φοίτησης στο Λύκειο αλλά και μετάβασης στα πανεπιστήμια, οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να ενταχθούν σ’ ένα νέο σύστημα διορισμού, βλέποντας, όμως, και τις πόρτες των προσλήψεων ν’ ανοίγουν ύστερα από 10 χρόνια αδιοριστίας, ενώ ταυτόχρονα αλλάζει άρδην το τοπίο της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εθνικός διάλογος για την παιδεία
Την πλήρη αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος έχει στόχο ο εθνικός διάλογος που ξεκινά επισήμως μέσα στην εβδομάδα, ενώ αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, στις 28 Δεκεμβρίου, αναλαμβάνει η επιτροπή του Εθνικού...
Εθνικός διάλογος για την παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
Ετοιμη να κάνει υποχωρήσεις σε σημεία αιχμής του πολυνομοσχεδίου, κυρίως στις διατάξεις για τα ΑΕΙ, φαίνεται να είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να αποφύγει τον εγκλωβισμό από τις ιδιότυπες...
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση
Χωρίς αλλαγές στις ρυθμίσεις για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, με μικρές αλλαγές στις διατάξεις για τα ΑΕΙ στις οποίες δεσπόζει η κατάργηση των Συμβουλίων και, τέλος, με το οριστικό σύστημα για τις...
Νομοσχέδιο σε διαβούλευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας