Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χρυσή τομή για τους διορισμούς εκπαιδευτικών
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χρυσή τομή για τους διορισμούς εκπαιδευτικών

  • A-
  • A+

Το νέο σύστημα διορισμού στην εκπαίδευση και η πρόσληψη 15.000 δασκάλων και καθηγητών ύστερα από δέκα χρόνια αδιοριστίας αποφασίστηκε και επισήμως μετά τη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.

Προϋπηρεσία με πλαφόν, ακαδημαϊκά προσόντα, κοινωνικά κριτήρια και υπό την ευθύνη του ΑΣΕΠ (χωρίς γραπτό διαγωνισμό) είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματος μοριοδότησης, απέναντι στο οποίο, πάντως, οι ομοσπονδίες εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικές.

Η διεύρυνση του ορίου στην προσμετρώμενη προϋπηρεσία από τους 84 –όπως αρχικά είχε διαρρεύσει– στους 120 μήνες δεν φαίνεται να μείωσε τις αντιδράσεις των ΟΛΜΕ - ΔΟΕ, που αρνήθηκαν να συναντήσουν σήμερα το πρωί, στις 9.30, στη Βουλή τον υπουργό, ενώ έχουν προγραμματισμένη διαμαρτυρία το μεσημέρι έξω από το υπουργείο.

Την ίδια στιγμή, πάντως, αναπληρωτές με αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα εκδηλώνουν την ικανοποίησή τους, ενισχύοντας την «ενδοοικογενειακή» αντιπαράθεση για τη βαρύτητα των κριτηρίων του νέου συστήματος.

Σύμφωνα με την τελική πρόταση, η οποία σύντομα θα λάβει τη μορφή του σχεδίου νόμου, το νέο σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης, το οποίο θα είναι ενιαίο (για γενική εκπαίδευση και ειδική αγωγή) θα βασιζεται στους εξής τρεις πυλώνες:

 Αναγνώριση προϋπηρεσίας των αναπληρωτών με ανώτατο προσμετρώμενο όριο  τους 120 μήνες. Το σκεπικό για την απόφαση αυτή είναι να μην αδικηθούν οι έχοντες αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα σε σχέση με εκείνους που διαθέτουν (μόνο) μακρά προϋπηρεσία.

 Ακαδημαϊκά προσόντα (μεταπτυχιακές σπουδές, διδακτορικό, δεύτερος τίτλος,  ειδίκευση, σεμινάρια κ.ά.)

 Κοινωνικά κριτήρια (οικογενειακή κατάσταση, αριθμός παιδιών κ.ά.).

Η σχετική προκήρυξη αναμένεται να γίνει σύντομα, αφού οι πρώτες 4.500 θέσεις για την ειδική αγωγή θα διατεθούν για τη χρονιά 2019-2020. Σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας, για τις πρώτες 4.500 θέσεις αναμένεται να κατατεθούν 35.00-38.000 αιτήσεις, ενώ για τις υπόλοιπες 10.500 θέσεις οι αιτήσεις θα εκτοξευθούν στις 100.000-105.000.

«Εμείς είμαστε κάθετα αντίθετοι όσον αφορά το “ταβάνι” στην προϋπηρεσία, καθώς θεωρούμε ότι πρέπει να υπολογίζεται εξ ολοκλήρου, μέχρι και η τελευταία μέρα. Με την πρόταση που κάνει η κυβέρνηση “κλείνει το μάτι” σε όσους έχουν αποκτήσει πλήθος τίτλων (μεταπτυχιακά, διδακτορικά, ξένες γλώσσες, σεμινάρια κ.λπ.). Με αυτό τον τρόπο, όμως, δεν σκέφτηκε η κυβέρνηση ότι ανοίγει μια φάμπρικα απόκτησης προσόντων προκειμένου κάποιος να καταφέρει να διορισθεί», δηλώνει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νικηφόρος Κωνσταντίνου, δίνοντας, έτσι, το στίγμα των προθέσεων –προς το παρόν τουλάχιστον– ενώ εκπρόσωποι της ΔΟΕ περιμένουν τις λεπτομέρειες της μοριοδότησης σε ό,τι αφορά την ποσόστωση ειδικά της προϋπηρεσίας έναντι των υπόλοιπων κριτηρίων και αν πράγματι η κατανομή θα είναι 50%-50% όπως έχει διαρρεύσει. Ολα αυτά, βέβαια, θα ξεκαθαριστούν προσεχώς.

Σημειώνεται πως το προφίλ του νέου συστήματος, που στόχο έχει τη δημιουργια ενός ενιαίου πίνακα, οδηγεί σε μια διαρκώς αναπροσαρμοζόμενη και ανταγωνιστική κατάταξη, καθώς ένας υποψήφιος ανάλογα με τον αριθμό των προσόντων του μπορεί να αλλάζει θέσεις. Για παράδειγμα, ένας μεταπτυχιακός τίτλος ή ένα διδακτορικό αυτομάτως θα προσφέρει περισσότερα μόρια.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, ο διορισμός των 15.000 εκπαιδευτικών έχει προγραμματιστεί ως εξής:

 4.500 στην Ειδική Εκπαίδευση, τη σχολική χρονιά 2019-2020,

 5.250 τη σχολική χρονιά 2020-2021,

 5.250 τη σχολική χρονιά 2021-2022.

Στο υπουργικό συμβούλιο συζητήθηκαν, επίσης, τα θέματα της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και της μείωσης του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα.

Σε ό,τι αφορά τη δίχρονη υποχρεωτική, έχει ήδη αποφασιστεί την επόμενη χρονιά να διευρυνθεί περαιτέρω και να υλοποιηθεί σε συνολικά 300 δήμους της χώρας, ενώ για τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις, συνεχίζεται η μείωση από τους 25 στους 22 μαθητές ανά τμήμα και παράλληλα θεσμοθετείται ο μέγιστος αριθμός 25 ανά τμήμα της Γ΄ Λυκείου.

Το νέο εξεταστικό

Στο νέο εξεταστικό αναφέρθηκε, χθες, ο υπουργός Παιδείας, με δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, βγαίνοντας από το υπουργικό συμβούλιο, επαναλαμβάνοντας τα βασικά και ήδη αποφασισμένα χαρακτηριστικά. Δηλώνοντας πως στο τέλος Ιανουαρίου θα κατατεθεί στη Βουλή το σχετικό σχέδιο νόμου, μίλησε για τη δυνατότητα εισαγωγής μόνο με το απολυτήριο και για την πρόσβαση μέσω πανελλαδικών.

Χθες, βάφτισε και τις σχολές ένθεν και ένθεν. Οπως είπε χαρακτηριστικά, στο τέλος της χρονιάς, τον Ιούλιο του 2019, οι απόφοιτοι της Β΄ Λυκείου θα συμπληρώσουν πρώτη φορά μηχανογραφικό δελτίο και ανάλογα με τη ζήτηση οι σχολές θα βαφτούν «πράσινες» ή «κόκκινες».

Οι μεν «πράσινες» σχολές θα είναι οι μη δημοφιλείς, οι οποίες και θα μετατραπούν σε πύλες εισόδου προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς Πανελλαδικές, παρά μόνον με το Απολυτήριο Λυκείου. Οι δε «κόκκινες» θα είναι οι πιο δημοφιλείς και συνεπώς πιο ανταγωνιστικές και προσβάσιμες μόνο μέσω Πανελλαδικών.

Βέβαια, όπως τόνισε ο κ. Γαβρόγλου, η κατανομή των σχολών στην πράσινη ή κόκκινη λίστα θα αλλάζει από χρόνο σε χρόνο, ανάλογα με τις προτιμήσεις των μαθητών της Β΄ Λυκείου στο μηχανογραφικο του Ιουλίου. Οπερ σημαίνει ότι μια σχολή μπορεί να είναι πράσινη τη μια χρονιά, αλλά κόκκινη την άλλη.

Αδικο; Μη ισότιμο; Ισως. Ομως και οι Πανελλαδικές δεν είναι ποτέ ίδιες από τη μια χρονιά στην άλλη.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εγκρίθηκαν 4.500 προσλήψεις εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής
Ανοίγει ο δρόμος για τους μόνιμους διορισμούς 4.500 εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση για το ερχόμενο σχολικό έτος (2019-2020). Το ΣτΕ έκανε δεκτό το σχετικό αίτημα του υπουργείου Παιδείας.
Εγκρίθηκαν 4.500 προσλήψεις εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νέα 24ωρη απεργία από εκπαιδευτικούς τη Δευτέρα
Τη συνέχιση των απεργιακών τους κινητοποιήσεων αποφάσισαν δάσκαλοι και καθηγητές που σήμερα βρέθηκαν στους δρόμους διαμαρτυρόμενοι για το νέο σύστημα διορισμού. Δάσκαλοι και καθηγητές ανανεώνουν το «ραντεβού»...
Νέα 24ωρη απεργία από εκπαιδευτικούς τη Δευτέρα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η μοριοδότηση προκαλεί εντάσεις
​Δεν μειώθηκε η ένταση στις σχέσεις μεταξύ υπουργείου Παιδείας και Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών μετά την ανακοίνωση του νέου συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση. Η εξίσωση της προϋπηρεσίας με τα ακαδημαϊκά...
Η μοριοδότηση προκαλεί εντάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με αποχή από τις εξετάσεις «απειλούν» οι εκπαιδευτικοί
Μέχρι και στην αποχή από τις τελικές εξετάσεις προειδοποιούν ότι θα φτάσουν οι εκπαιδευτικοί στα Δημόσια ΙΕΚ, που παραμένουν απλήρωτοι εδώ και οκτώ μήνες. Πρόκειται για μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών που...
Με αποχή από τις εξετάσεις «απειλούν» οι εκπαιδευτικοί
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο ΟΟΣΑ προτείνει προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών
Στη φετινή έκθεση του διεθνούς οργανισμού για την Ελλάδα, που παρουσιάζεται αύριο στο υπουργείο Παιδείας, διαπιστώνεται η αυξανόμενη εξάρτηση της εκπαίδευσης από τους αναπληρωτές και επισημαίνεται η ανάγκη...
Ο ΟΟΣΑ προτείνει προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι εκπαιδευτικοί θέλουν εξασφάλιση, όχι παράταση
Συνεχίζεται η ένταση στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης με αφορμή τις νέες σχετικές διατάξεις κυρίως σε ό,τι αφορά τις απολύσεις. Η άκαρπη συνάντηση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών (ΟΙΕΛΕ)...
Οι εκπαιδευτικοί θέλουν εξασφάλιση, όχι παράταση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας