Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι προτάσεις για πανεπιστήμια χωρίς βία
MOTIONTEAM/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι προτάσεις για πανεπιστήμια χωρίς βία

  • A-
  • A+

Εφικτή είναι η διασφάλιση ενός πεδίου με μειωμένη παραβατικότητα, ώστε να μην εμποδίζονται οι ακαδημαϊκές λειτουργίες, σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής για τη βία στα ΑΕΙ, στο οποίο υπογραμμίζεται ότι «οι ακραίες επιλογές αφενός της διαρκούς και χωρίς σοβαρό λόγο επέμβασης της δημόσιας δύναμης, αφετέρου της παντελούς απουσίας της, προφανώς θα πολλαπλασίαζαν τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες».

Το εξαιρετικά πολύπλοκο ζήτημα της παραβατικότητας στα πανεπιστήμια και της διασφάλισης της ακαδημαϊκής ειρήνης εντοπίστηκε χονδρικά στα εξής τρία σημεία: την εγκληματικότητα, τα ναρκωτικά και τις καταλήψεις.

Η Επιτροπή έλαβε μεταξύ άλλων υπόψη της και την έρευνα που υπέβαλε ο τέως (πλέον) πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Αχιλλέας Ζαπράνης, με θέμα «Η ανομία στα ελληνικά ΑΕΙ», συμπεραίνοντας, πάντως, ότι δεν προκύπτει ξεκάθαρα σχέση μεταξύ της κατάργησης του πανεπιστημιακού ασύλου με τα περιστατικά ανομίας.

Οπως μάλιστα φαίνεται από τα στοιχεία που περιέχονται στην έρευνα, κατά τον πρώτο χρόνο έπειτα από την εφαρμογή του νόμου Διαμαντοπούλου, τα περιστατικά βίας πολλαπλασιάστηκαν και η εφαρμογή του νόμου υπονομεύτηκε, ενώ την επέμβαση της Αστυνομίας σε πανεπιστημιακούς χώρους ακολουθούσε συνήθως πλήθος αντιδράσεων.

Αναφορικά με το ζήτημα των ναρκωτικών, η Επιτροπή προτάσσει την εκπαίδευση των φοιτητών γύρω από το πρόβλημα, προτείνοντας την ένταξη μαθήματος των εξαρτήσεων στο πρόγραμμα σπουδών στα Τμήματα της Ιατρικής, Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Νοσηλευτικής, Παιδαγωγικών, Κοινωνιολογίας και Νομικής και μεταπτυχιακής εξειδίκευσης στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία συμβουλευτικών σταθμών ψυχοκοινωνικής στήριξης φοιτητών σε κάθε πανεπιστήμιο, που διαπιστώνει τη σχετική ανάγκη, με στόχο την πρόληψη και την έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση της χρήσης ουσιών.

Το ερώτημα είναι γιατί θα πρέπει να φτάσουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο, έχοντας περάσει ολόκληρη τη μαθητική τους ζωή, χωρίς να έχουν διδαχθεί σε μάθημα την πρόληψη και τις συνέπειες της χρήσης ναρκωτικών ουσιών;

Για το θέμα των καταλήψεων και του ακαδημαϊκού ασύλου, η εισήγηση που υιοθετήθηκε τελικά είναι αυτή της Γιαννούλας Καρύμπαλη, καθηγήτριας Νομικής του ΑΠΘ, μία εισήγηση με σαφή ενίσχυση της καταστολής.

Για τις καταλήψεις από εξω-πανεπιστημιακούς, προτείνει την άμεση προσφυγή των ΑΕΙ στην προβλεπόμενη από τον νόμο προστασία.

Ο νόμος 4485/2017 ορίζει σαφώς ότι «Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των ΑΕΙ επιτρέπεται αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις κακουργημάτων, καθώς και εγκλημάτων κατά της ζωής και ύστερα από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση».

Το δεύτερο σχέδιο

Για τις καταλήψεις χώρων των ΑΕΙ για τη χρήση τους για αναψυχή - διασκέδαση, προτείνει τη δημιουργία ειδικών χώρων αναψυχής στα πανεπιστήμια, φυλασσόμενων και ελεγχόμενων εξωτερικά, οι οποίοι θα παραχωρούνται στους φοιτητές με άδεια του κοσμήτορα της οικείας σχολής και θα λειτουργούν με ευθύνη εκπροσώπων φοιτητών.

Για τις καταλήψεις που συνδέονται με ακαδημαϊκές λειτουργίες και τη χρήση χώρων των ΑΕΙ ως «στεκιών», υποστηρίζει ότι «θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με την παραχώρηση από την Κοσμητεία των οικείων σχολών χώρου ή χώρων για τη συνεύρεση φοιτητών, οι οποίοι θα λειτουργούν υπό αυστηρούς όρους που θα θέτει η Κοσμητεία», καταλήγοντας ότι, εφόσον δεν είναι δυνατόν να βρεθούν τέτοιοι χώροι και οι διαρκείς καταλήψεις εμποδίζουν τις ακαδημαϊκές λειτουργίες, τότε θα πρέπει να εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία και οι σχετικοί χώροι να αποδίδονται άμεσα στις σχολές.

Τέλος, για τις διεκδικητικού χαρακτήρα πρόσκαιρες καταλήψεις προτείνεται η συγκρότηση στα ΑΕΙ επιτροπής αποτελούμενης από εκπροσώπους καθηγητών, φοιτητών και λοιπού προσωπικού, αρμόδιας για τον εντοπισμό, τη συζήτηση και την επίλυση προβλημάτων που διαβλέπεται ότι θα προκαλέσουν αναταραχές στα πανεπιστήμια.

Επ’ αυτού, ο καθηγητής Ιατρικής ΑΠΘ, Αλέξης Μπένος, που κατέθεσε δικό του σχέδιο πορίσματος, γιατί δεν τον έβρισκαν σύμφωνο οι «αρχές και η γενική προσέγγιση της εισήγησης προς την επιτροπή», ξεκαθαρίζει ότι οι δυσλειτουργίες της ακαδημαϊκής ζωής αποτελούν καθαρά και μόνο ζήτημα που οφείλει να αντιμετωπίσει η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα, χωρίς τις παρεμβάσεις κατασταλτικών μηχανισμών.

Αναφορικά με την αντιμετώπιση της γενικότερης βίας στα πανεπιστήμια, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, αλλά και ο πρόεδρος της Επιτροπής, ομότιμος καθηγητής Νομικής ΑΠΘ, Νίκος Παρασκευόπουλος, συμφώνησαν ότι είναι απόρροια του μη σωστού συντονισμού των αρμόδιων φορέων. Ως εκ τούτου, προτείνεται η δημιουργία επιτροπών δεοντολογίας στα ΑΕΙ, η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων παραγόντων (πρυτάνεις, καθηγητές, φοιτητές, εισαγγελέας, αστυνομία, τοπικοί άρχοντες κ.ά.) για τη δημιουργία ενός «δικτύου υπευθύνων» για παραβατικές συμπεριφορές, καθώς και επιμέρους ειδικές ενέργειες, όπως η απομάκρυνση των ATM από το εσωτερικό των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και τοποθέτηση φωτισμού σε προαύλιους χώρους.

Το πόρισμα θα σταλεί στα ΑΕΙ και θα ζητηθεί από τις Συγκλήτους, τους φοιτητικούς συλλόγους, αλλά και τις πολιτικές νεολαίες του κάθε εκπαιδευτικού Ιδρύματος, θα τοποθετηθούν επί των συγκεκριμένων προτάσεων που γίνονται, με σχόλια και νέες προτάσεις, οι οποίες θα ληφθούν υπόψη της Επιτροπής, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να παρθούν εν τέλει όλες οι αναγκαίες πολιτικές αποφάσεις, με σχετικές εγκυκλίους ή ό,τι άλλο χρειαστεί.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ζητούν την κατάργηση του ασύλου
Με το προσφιλές αφήγημα της Νέας Δημοκρατίας περί ασφάλειας συντάσσονται πέντε πολιτικοί και πανεπιστημιακοί, οι οποίοι με ανοιχτή επιστολή ζητούν την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου.
Ζητούν την κατάργηση του ασύλου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κακόβουλη κριτική στο πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου
Η δημοσίευση του πορίσματος της Επιτροπής για τη μελέτη ζητημάτων ακαδημαϊκής ελευθερίας και ειρήνης, προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις, με τις συντηρητικές κορόνες να επιχειρούν να σκεπάσουν κάθε ψύχραιμη...
Κακόβουλη κριτική στο πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συμβουλευτικός ο ρόλος της Επιτροπής για τα ΑΕΙ
Τον καθαρά γνωμοδοτικό χαρακτήρα της 12μελούς Επιτροπής για την Ακαδημαϊκή Ελευθερία και Ειρήνη στους χώρους των ΑΕΙ, που συγκροτήθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Παιδείας, επιβεβαιώνει ο πρόεδρός της, καθηγητής...
Συμβουλευτικός ο ρόλος της Επιτροπής για τα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτο βήμα, η καταγραφή των προβλημάτων
Στην πρώτη της συνεδρίαση, η επιτροπή που ασχολείται με τα «φαινόμενα παραβατικότητας» στα ΑΕΙ της χώρας, αποφάσισε να αποσταλεί επιστολή προς τις πρυτανικές αρχές όλων των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας...
Πρώτο βήμα, η καταγραφή των προβλημάτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Θα (του) τα πουν και κατ’ ιδίαν
«Υπάρχουν στοιχεία για την περίοδο 1980-1985, όταν η προφορική βαθμολογία μετρούσε κατά ένα ποσοστό για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, που οι αριστούχοι είχαν αυξηθεί κατά 95% συγκριτικά με τις περιόδους που...
Θα (του) τα πουν και κατ’ ιδίαν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ρελάνς με Παρασκευόπουλο
Ολοταχώς προς τη Βουλή οδεύει το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ μετά και τις τελευταίες, διαδοχικές συναντήσεις που είχε χθες ο υπουργός Παιδείας με τους πρυτάνεις και τους προέδρους των ΤΕΙ. Με λίγες αλλαγές που...
Ρελάνς με Παρασκευόπουλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας