Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στα χέρια των πρυτάνεων έκθεση για τα διετή προγράμματα στα ΑΕΙ
EUROKINISSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στα χέρια των πρυτάνεων έκθεση για τα διετή προγράμματα στα ΑΕΙ

  • A-
  • A+

Στους πρυτάνεις των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ απέστειλε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου την έκθεση-μελέτη που εκπονήθηκε από μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΣΕΚΑΑΔ) για τον σχεδιασμό και τη μέθοδο υλοποίησης των προγραμμάτων «Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» (ΚΕΕ) και των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στα ΑΕΙ.

Στα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στα ΑΕΙ, όπως είναι γνωστό, θα έχουν πρόσβαση απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων, οι οποίοι θα επιλέγονται βάσει του βαθμού απολυτηρίου τους.

Το κάθε πρόγραμμα θα διαρκεί τέσσερα εξάμηνα και θα περιλαμβάνει θεωρητική αλλά και εργαστηριακή εκπαίδευση, συνολικής διάρκειας 1.200 διδακτικών ωρών, και πρακτική άσκηση διάρκειας 960 ωρών, που μπορεί να πραγματοποιείται παράλληλα με τη φοίτηση και μετά την ολοκλήρωση του δεύτερου εξαμήνου.

Η έκθεση που έχουν στα χέρια τους από χθες οι πρυτάνεις αποτελεί ουσιαστικά έναν οδηγό καλών πρακτικών, που προτείνει τον σχεδιασμό τριών κατηγοριών διετών προγραμμάτων:

  • Κατηγορία I: Προγράμματα «γενικού σκοπού».
  • Κατηγορία II: Τοπο-ειδικά προγράμματα, με έμφαση στην πρωτογενή παραγωγή.
  • Κατηγορία III: Προγράμματα εστιασμένα στις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία.

Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται τεχνικές/τεχνολογικές ειδικότητες τόσο στον τομέα των υπηρεσιών όσο και στον τομέα της μεταποίησης, όπως τα ναυτιλιακά, η διαφήμιση, η ηλεκτρολογία, η υφαντουργία και το βιομηχανικό σχέδιο.

Η δεύτερη κατηγορία αφορά ειδικότητες που προσιδιάζουν σε εύρωστες μορφές τοπικής οικονομίας, όπως η ειδικότητα της γαλακτοκομίας και της ιχθυοκαλλιέργειας.

Τέλος, στην τρίτη κατηγορία κατατάσσονται «αναδυόμενες» ειδικότητες που συνδυάζουν τεχνικές δεξιότητες, όπως οι συντηρητές μνημείων και εικόνων με τεχνολογία λέιζερ.

Στα εκπαιδευτικά Ιδρύματα συνιστάται η υλοποίηση προγραμμάτων που θα αναδεικνύουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα σε σχέση με τα ήδη υπάρχοντα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και μαθητείας στα ΙΕΚ.

Μάλιστα για την ορθότερη αξιολόγηση των προγραμμάτων αυτών προτείνεται να υπάρχει τεκμηριωμένη πρόταση της Συγκλήτου του εκάστοτε Ιδρύματος, πάνω στην οποία θα γνωμοδοτεί η Εθνική Επιτροπή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και την οποία θα εκτιμά τελικά το ΕΣΕΚΑΑΔ.

Η έκθεση βασίστηκε στην εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στις οποίες τα διετή προγράμματα εφαρμόζονται εδώ και χρόνια και έχουν ιδιαίτερη απήχηση στους νέους.

Συγκεκριμένα αναφέρεται το παράδειγμα της Γαλλίας, στην οποία λειτουργούν δύο είδη διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης: τα DEUST (Diplôme d’ études Universitaires Scientifiques et Techniques) στα Πανεπιστήμια και τα DUT (Diplôme Universitaire de Technologie) στα πανεπιστημιακά Τεχνολογικά Ινστιτούτα (IUTs), με τα τελευταία να παρέχουν μαθήματα που αφορούν 24 διαφορετικές ειδικότητες στη βιομηχανική παραγωγή και στον τομέα των υπηρεσιών.

«Είναι ένας θεσμός απολύτως απαραίτητος. Ενας θεσμός με δύο διαστάσεις: από τη μία είναι η καθαρά αναπτυξιακή διάσταση αυτών των προγραμμάτων και από την άλλη είναι η εντελώς κοινωνική τους διάσταση.

Η μεγάλη πλειονότητα των παιδιών που φοιτούν στα ΕΠΑΛ προέρχονται από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα. Τα παιδιά αυτά δικαιούνται να έχουν πρόσβαση σε ένα σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης που είναι ποιοτικά αναβαθμισμένη, κοινωνικά αναγνωρίσιμη και μέσα στο πλαίσιο μιας ακαδημαϊκής μονάδας» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Σπύρος Γεωργάτος, πρόεδρος του ΕΣΕΚΑΑΔ.

Φυσικά τονίζεται ότι για την ομαλή λειτουργία και τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων αυτών θα πρέπει η πολιτεία να ενισχύσει οικονομικά τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα που θα αναλάβουν τελικά να τα υλοποιήσουν.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος, σχολίασε τις προτάσεις του Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση....
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ετσι στέλνουν τους νέους από το λύκειο στα κολέγια
Το καταστροφικό για τη δημόσια δωρεάν παιδεία σχέδιο της κυβέρνησης της Ν.Δ. έχει αρχίσει να ξετυλίγεται συντεταγμένα εντός και εκτός Βουλής, ένα σχέδιο το οποίο καταργεί στην πράξη συνταγματικές επιταγές.
Ετσι στέλνουν τους νέους από το λύκειο στα κολέγια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα σχέδια που δεν πρόλαβαν να νομοθετηθούν
Η προκήρυξη εκλογών ανέτρεψε το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας με αποτέλεσμα να μένουν μετέωρες σημαντικές ρυθμίσεις σχετικά με τα φροντιστήρια, το πειθαρχικό δίκαιο και 16 πανεπιστημιακά τμήματα.
Τα σχέδια που δεν πρόλαβαν να νομοθετηθούν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δεν θα γίνουμε πειραματόζωα της κυβέρνησης»
Αρκετές εκατοντάδες μαθητών συγκεντρώθηκαν χθες στα Προπύλαια και πραγματοποίησαν πορεία προς τη Βουλή απαιτώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στην Γ΄ Λυκείου και τον τρόπο εισαγωγής στην...
«Δεν θα γίνουμε πειραματόζωα της κυβέρνησης»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι 4 άξονες των νέων προγραμμάτων σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας
Υστερα από δύο ολόκληρα χρόνια εντατικής –και αφιλοκερδούς– εργασίας, η επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που ανέλαβε να διαμορφώσει τα νέα προγράμματα σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας...
Οι 4 άξονες των νέων προγραμμάτων σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας