Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κριτική έξι σημείων για τη μεταρρύθμιση στην Παιδεία
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κριτική έξι σημείων για τη μεταρρύθμιση στην Παιδεία

  • A-
  • A+

Αφού υποχώρησαν οι πρώτες –αναμενόμενες– πολιτικές αντιδράσεις, χρειάζεται μια ψύχραιμη κριτική στο νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, πριν ξεκινήσει η διαβούλευση πάνω στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας.

 Το βασικό ζήτημα που προκύπτει είναι η εξασφάλιση της ισονομίας στο σύστημα  πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Είναι πολυδιάστατο πρόβλημα με πολλά πιθανά σενάρια. Ολα ξεκινούν από τον Ιούλιο μετά τη Β΄ Λυκείου, όταν οι μαθητές κληθούν να καταθέσουν το πρώτο Μηχανογραφικό με τις δέκα επιλογές. Λίγες μέρες μετά βγαίνουν τα αποτελέσματα και οι μαθητές πληροφορούνται για τις επιλογές που έχουν μεταξύ ΤΕΠ (Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης) και ΤΠΠΕ (Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις).

Τον Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου οι μαθητές καλούνται να δηλώσουν αν κατοχυρώνουν την πρόσβαση σε ένα ΤΕΠ με μόνο προαπαιτούμενο το απολυτήριο ή αν επιθυμούν να διαγωνιστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Εναν μήνα μετά ανακοινώνεται και ο αριθμός των εισακτέων.

Σε αυτή τη φάση είναι που θα γίνει εμφανές το πρόβλημα. Εστω ότι ένα τμήμα διαθέτει 100 θέσεις και τον Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου το επέλεξαν 30 μαθητές. Αυτό συνεπάγεται ότι στο τμήμα αυτό 30 θέσεις καταλήφθηκαν με ελεύθερη πρόσβαση μέσω του απολυτηρίου και 70 θα διατεθούν σε όσους εξεταστούν στις Πανελλαδικές. Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο αν σκεφτούμε το ενδεχόμενο οι αριθμοί να είναι αντίστροφοι και άρα οι εναπομείνασες θέσεις να είναι 30.

Οι πιθανότητες λένε ότι το παραπάνω σενάριο θα ισχύσει σε τμήματα χαμηλής ζήτησης, αλλά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να ισχύσει και σε τμήματα μέτριας βαθμολογίας αλλά με υψηλό επιστημονικό κύρος, όπως για παράδειγμα το Βιολογικό, το οποίο μπορεί να δεχθεί και μαθητές μόνο με τον βαθμό απολυτηρίου, οι οποίοι δεν θα έχουν περάσει από τη διαδικασία των σαφώς απαιτητικότερων πανελλαδικών εξετάσεων συγκριτικά με τις ενδοσχολικές περιφερειακές εξετάσεις.

Αυτό συμβαίνει γιατί κανείς δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά τα κριτήρια βάσει των οποίων οι υποψήφιοι θα επιλέξουν τα δέκα τμήματα στο πρώτο Μηχανογραφικό τους. Είναι η αγάπη για το αντικείμενο σπουδών; Η εντοπιότητα; Η οικονομική κατάσταση; Οι ανάγκες της συνεχώς μεταλλασσόμενης αγοράς εργασίας; Κάθε χρόνο, τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης αναμένεται να είναι διαφορετικά, με πολλές εκπλήξεις.

 Το δεύτερο ζήτημα είναι η εξασφάλιση του αδιάβλητου των περιφερειακών  ενδοσχολικών εξετάσεων. Αρκετοί είναι αυτοί που εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσο οι εν λόγω εξετάσεις θα είναι αξιόπιστες, αφού οι εκπαιδευτικοί που θα κληθούν να βάλουν τα θέματα πιθανότατα θα δεχθούν πιέσεις από την τοπική κοινωνία για επιείκεια και μεροληψία υπέρ των μαθητών της περιοχής τους.

Το υπουργείο θα πρέπει να δει πολύ σοβαρά το θέμα, δίνοντας σαφείς κατευθυντήριες γραμμές ως προς το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων, τις οποίες φυσικά θα πρέπει να ελέγξει προσεκτικά αν ακολουθούνται ή όχι.

 Η αντικατάσταση του μαθήματος των Λατινικών με το μάθημα της  Κοινωνιολογίας έγινε με το σκεπτικό ότι τα Λατινικά βασίζονται εξ ολοκλήρου στην αποστήθιση, ότι δεν έχουν πραγματική παιδαγωγική/εκπαιδευτική αξία και ότι ήταν ένα σίγουρο 20άρι για τους μαθητές του 1ου Επιστημονικού Πεδίου, οδηγώντας σε τεχνητή αύξηση των βάσεων του πεδίου αυτού.

Η Κοινωνιολογία, αντίθετα, είναι ένα γνωστικό αντικείμενο που επεξεργάζεται ζητήματα κοινωνικών δομών και της ιστορικής τους εξέλιξης και συμβάλλει, με ορισμένες από τις θεωρητικές επεξεργασίες, στη γνώση καταστατικών στοιχείων του δυτικού και όχι μόνον πολιτισμού. Ακριβώς λοιπόν λόγω της πολυπλοκότητας του περιεχομένου και των υψηλών απαιτήσεων της Κοινωνιολογίας, απαιτούνται και αντίστοιχες οδηγίες τόσο για τον τρόπο διδασκαλίας όσο και εξέτασης του μαθήματος, για να μη γίνει η Κοινωνιολογία μια νέα Ιστορία.

 Ενα ακόμη προβληματικό σημείο είναι ο περιορισμός των μαθητών σε ένα  μοναδικό Επιστημονικό Πεδίο βάσει της Ομάδας Προσανατολισμού που θα επιλέξουν καθώς καταργείται η δυνατότητα εξέτασης πέμπτου μαθήματος ή αντικατάστασης ενός μαθήματος του Επιστημονικού Πεδίου από μάθημα γενικής παιδείας, που «ξεκλείδωνε» την πρόσβαση και σε άλλα Επιστημονικά Πεδία μέχρι τώρα. Είναι γεγονός ότι το υπουργείο ήδη επεξεργάζεται σχέδιο για τη συνάφεια τμημάτων που ανήκουν σε διαφορετικά Επιστημονικά Πεδία, ώστε να είναι ταυτόχρονα προσβάσιμα από περισσότερα του ενός Πεδία.

 Ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, τόνισε ότι οι μαθητές θα  συμπληρώνουν το πρώτο Μηχανογραφικό τον Ιούλιο μετά την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου αφού έχει προηγηθεί πρόγραμμα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της δεύτερης τάξης του Λυκείου. Το υπουργείο καλείται να ξαναθέσει σε λειτουργία ένα προ πολλού ξεχασμένο και πλήρως απαξιωμένο πρόγραμμα.

Η παρέμβαση του ΥΠΠΕΘ θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά μελετημένη, με δεδομένο ότι αναγνωρίζεται η σημασία της σωστής ενημέρωσης και κατεύθυνσης των μαθητών βάσει των επιδόσεων και των κλίσεών τους. Ειδικά για τα φετινά «παιδιά της μετάβασης» η άρτια λειτουργία του προγράμματος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού θα θέσει τις σωστές βάσεις για τη μετέπειτα απρόσκοπτη εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια.

 Τέλος, εύκολα μπορεί κανείς να εγκαλέσει το υπουργείο Παιδείας για ασυνέπεια  λόγου. Ο Κ. Γαβρόγλου έκανε λόγο για «ασφυκτικό εναγκαλισμό» της Γ΄ Λυκείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις, γεγονός που ματαιώνει τον εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό της ρόλο σε μεγάλο βαθμό.

Την ίδια στιγμή, όμως, με τις αλλαγές που προτείνει μετατρέπει την Γ΄ Λυκείου σε καθαρά προπαρασκευαστικό έτος, έναν προθάλαμο για την τριτοβάθμια, που ουδεμία σχέση έχει με την αποδέσμευσή της από τις Πανελλαδικές. Τουναντίον. Βέβαια, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει το γεγονός ότι καταφέρνει να δώσει ξανά ζωή σε μια κατά γενική ομολογία νεκρή τάξη.

Οπως κι αν έχει, η μεταρρύθμιση πρέπει να εφαρμοστεί και κατόπιν να αξιολογηθεί απ' όλους τους αρμόδιους φορείς, εφόσον βέβαια γίνουν οι απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις που θα προκύψουν από τη δημόσια διαβούλευση.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αλλαγές στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών
Καταργείται η μετάφραση του γνωστού κειμένου από την εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών, του μαθήματος με τον υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας στον μέσο όρο βαθμολογίας των υποψηφίων που θα δηλώσουν την ομάδα των...
Αλλαγές στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αναβολή ζητούν τα Μουσικά Σχολεία
Mαθητές και γονείς των Μουσικών Σχολείων ζητούν να μην εφαρμοστεί φέτος η Υπουργική Απόφαση σχετικά με τον νέο τρόπο εισαγωγής στα τμήματα Μουσικών Σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι...
Αναβολή ζητούν τα Μουσικά Σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
Οι καταλήψεις με εθνικιστικό πρόσημο δεν ενόχλησαν καμία αρχή, αλλά μία συγκεκριμένη κατάληψη κατά των προτεινόμενων αλλαγών στο Λύκειο και της έλλειψης βιβλίων προκάλεσε όχι μόνο αστυνομική παρέμβαση...
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νίκη μετά μουσικής
Μετά την έντονη αντίδραση γονέων και μαθητών των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να αποσύρει τη διάταξη που άλλαζε ριζικά την εκπαιδευτική και διοικητική...
Νίκη μετά μουσικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε συναγερμό τα Μουσικά Σχολεία
Οι ρυθμίσεις που έχουν ξεσηκώσει αντιδράσεις εντοπίζονται στο άρθρο 40 του νομοσχεδίου και αφορούν την κατάργηση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, την απαλοιφή των μαθημάτων Αισθητικής Παιδείας από το πρόγραμμα...
Σε συναγερμό τα Μουσικά Σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
​Τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, αναβαθμισμένο απολυτήριο Λυκείου, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλά και κατάθεση Μηχανογραφικού με την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, είναι ορισμένες μόνο από τις αλλαγές που...
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας