Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

  • A-
  • A+

Τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, αναβαθμισμένο απολυτήριο Λυκείου, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλά και κατάθεση Μηχανογραφικού με την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, είναι ορισμένες μόνο από τις αλλαγές που αφορούν τα Γενικά Λύκεια και τον τρόπο εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, οι οποίες θα ισχύσουν αρχής γενομένης από την ερχόμενη σχολική χρονιά.

Οι αλλαγές εντάσσονται σε ένα συνολικό πλέγμα εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, που στοχεύουν στην ανασυγκρότηση της Γ΄ Λυκείου, η εκπαιδευτική λειτουργία της οποίας έχει ακυρωθεί εδώ και χρόνια, λόγω του στενού εναγκαλισμού της με τις πανελλαδικές εξετάσεις, επιβαρύνοντας τόσο οικονομικά όσο και ψυχολογικά τις οικογένειες των υποψηφίων και τους ίδιους, στην αναβάθμιση του μέχρι σήμερα κοινωνικά αλλά και εκπαιδευτικά απαξιωμένου απολυτηρίου Λυκείου, που έχει οδηγήσει στην υποτίμηση του ίδιου του σχολείου, και φυσικά στην αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ομάδες Προσανατολισμού

Με γνώμονα τα παραπάνω, το υπουργείο προτείνει ένα «δωρικό, συμμετρικό και παιδαγωγικά αποτελεσματικό σύστημα», όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου.

Οι βασικές αλλαγές στην Γ΄ Λυκείου, η οποία θα αποτελεί πλέον προπαρασκευαστική τάξη για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, είναι οι εξής:

Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού γίνονται τέσσερις και αντιστοιχούν σε κάθε ένα από τα Επιστημονικά Πεδία.

Το μάθημα των Λατινικών αντικαθίσταται από το μάθημα της Κοινωνιολογίας, ενώ τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ενοποιούνται στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία», το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους, ανεξαρτήτως Ομάδας Προσανατολισμού.

Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικών Σπουδών» διαιρείται στις ομάδες «Θετικές Σπουδές» και «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη ομάδα οδηγεί στο δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες) και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής).

Εμπλουτίζεται το περιεχόμενο του μαθήματος των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας.

Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας.

Για τα ημερήσια Γενικά Λύκεια προβλέπεται η εντατική διδασκαλία των τριών πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού (18 ώρες στο σύνολο), ενώ τα μαθήματα Γενικής Παιδείας -συμπεριλαμβανομένης και της διδασκαλίας της ΝΕ Γλώσσας και Γραμματείας που θα έχει τη μερίδα του λέοντος (6 ώρες διδασκαλία ανά εβδομάδα)- θα διδάσκονται εννέα ώρες συνολικά.

Βασική αλλαγή έγινε και στο σχολικό πρόγραμμα, όπου εντάσσεται πλέον και η διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων, ενώ στο σύνολο των παραπάνω ωρών συμπεριλαμβάνονται και τρεις επιπλέον ώρες την εβδομάδα, μία για κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού, κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί θα είναι διαθέσιμοι στους μαθητές για επίλυση αποριών, συζήτηση εργασιών κ.ά.

Εγκαινιάζεται ένα σύστημα ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ της χώρας, χωρίς τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια, τον Ιούλιο, μετά την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, θα συμπληρώνουν ένα πρώτο Μηχανογραφικό με δέκα τμήματα, στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν, κατόπιν εντατικής διαδικασίας επαγγελματικού προσανατολισμού.

«Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β΄ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο Μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους», τόνισε ο Κ. Γαβρόγλου.

Η παραπάνω διαδικασία είναι εξαιρετικά σημαντική και αποκτά υποχρεωτικό χαρακτήρα, αφού, όσοι δεν υποβάλουν το πρώτο αυτό Μηχανογραφικό, χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις.

Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης

Η υποβολή του πρώτου Μηχανογραφικού θα δώσει σαφή εικόνα για τις προτιμήσεις των μαθητών και για το ποιες είναι εν τέλει οι σχολές υψηλής, μέσης ή χαμηλής ζήτησης.

Βάσει των προτιμήσεων των μαθητών, σε συνδυασμό φυσικά με τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψουν τμήματα για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων και ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ), ενώ τα τμήματα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

Λίγες μέρες μετά, οι μαθητές θα ενημερώνονται για το ποιες από τις προτιμήσεις τους αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Τον επόμενο Φεβρουάριο, στη Γ΄ Λυκείου, οι μαθητές θα κληθούν να αποφασίσουν οριστικά αν θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις για τμήματα που ενδεχομένως δεν εμφανίστηκαν καν στο πρώτο τους Μηχανογραφικό ή αν θα επιλέξουν ένα από τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου τους.

Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν ότι η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι δεσμευτική.

Σε ό,τι αφορά τους μαθητές που θα επιλέξουν τη διαδικασία των πανελλαδικών, ο βαθμός εισαγωγής θα διαμορφωθεί κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου, ποσόστωση η οποία θα ισχύσει για πρώτη φορά στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020 και με τη σκέψη το ποσοστό του βαθμού του απολυτηρίου να αυξάνεται σταδιακά.

Διευκρινίζεται ότι οι μαθητές που θα επιλέξουν τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων θα συμπληρώσουν εκ νέου Μηχανογραφικό, δηλώνοντας όσα τμήματα επιθυμούν, ανεξάρτητα από τις επιλογές του πρώτου Μηχανογραφικού.

Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια, είτε με τη διαδικασία των πανελλαδικών ή με τον βαθμό του απολυτηρίου, είναι μία απόφαση, την οποία καλούνται να λάβουν οι μαθητές συνυπολογίζοντας μία σειρά παραγόντων όπως: το «κλείδωμα» των Επιστημονικών Πεδίων βάσει της εκάστοτε επιλεγμένης Ομάδας Προσανατολισμού, την κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, που σημαίνει αυτομάτως εξίσου μεγάλη προσπάθεια σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, καθώς και την απώλεια της δυνατότητας μετεγγραφής για όσους επιλέξουν να εισαχθούν σε ΤΕΠ.

Στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων είναι και το μεγαλεπήβολο σχέδιο του υπουργείου για αναβάθμιση του απολυτηρίου Λυκείου, με τη διεξαγωγή περιφερειακών ενδοσχολικών εξετάσεων.

Οι μαθητές θα εξετάζονται στα τέσσερα μαθήματα Γενικής Παιδείας σε θέματα που θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων.

Τα τελικά θέματα θα προκύπτουν κατόπιν κλήρωσης και θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά, το πρωί της δίωρης εξέτασης.

Πρωταγωνιστικός ρόλος

Ο υπουργός Παιδείας διευκρίνισε ότι θα δίνονται σχετικές οδηγίες για το πώς θα πρέπει να διαμορφώνονται τα θέματα, όπως άλλωστε γίνεται και στην περίπτωση των πανελλαδικών.

Τα σχολεία στις μεγάλες πόλεις θα χωρίζονται σε ομάδες ανά δήμο και ανά νομό στην επαρχία. Επιτηρητές των εξετάσεων θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος, ενώ στα ιδιωτικά σχολεία θα υπάρχουν δύο επιτηρητές (ένας από δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο).

Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου, όπως γίνεται και τώρα.

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων θα διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, έναν ρόλο που είχαν απολέσει, λόγω μιας νοοτροπίας που καλλιεργήθηκε τα τελευταία χρόνια και η οποία οδήγησε στην υποβάθμιση του ρόλου του δημόσιου σχολείου.

Στο περιθώριο της συζήτησης, ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι, μέχρι το τέλος του μήνα, θα ανακοινωθεί και ο νέος μειωμένος αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου, ενώ η μοναδική αλλαγή, η οποία μάλιστα θα εφαρμοστεί από τη φετινή χρονιά, είναι η κατάργηση του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας στη Β΄ Λυκείου, το οποίο αντικαθίσταται από το μάθημα «Πολίτης και Δημοκρατία».

Παράλληλα, υποσχέθηκε ότι η κατάσταση στα Πανεπιστήμια θα είναι σαφώς βελτιωμένη, με ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών, την εξασφάλιση του ελάχιστου αριθμού των οκτώ μελών ΔΕΠ που εξασφαλίζει την αυτοδυναμία ενός τμήματος, καθώς και την κάλυψη της απαραίτητης για την ομαλή λειτουργία τους υλικοτεχνικής υποδομής.

Οι προτάσεις του υπουργείου Παιδείας αναμένεται να συζητηθούν το προσεχές διάστημα, με ορίζοντα, όπως ανέφερε ο Κ. Γαβρόγλου, το νομοσχέδιο να κατατεθεί στην ολομέλεια της Βουλής και να ψηφιστεί τον Δεκέμβριο του 2018.

Τέλος, ερωτώμενος για τη δέσμευση του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι θα καταργήσει όποιες αλλαγές έχει φέρει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία, απάντησε ότι αυτή «δεν είναι μία σοβαρή πολιτική θέση».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στην τελική ευθεία για τις πανελλαδικές
​Σε λιγότερο από δύο μήνες ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους μαθητές των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, με τους υποψηφίους να διεκδικούν συνολικά 74.692 θέσεις στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα...
Στην τελική ευθεία για τις πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αλλαγές στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών
Καταργείται η μετάφραση του γνωστού κειμένου από την εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών, του μαθήματος με τον υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας στον μέσο όρο βαθμολογίας των υποψηφίων που θα δηλώσουν την ομάδα των...
Αλλαγές στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος, σχολίασε τις προτάσεις του Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση....
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Με χαμόγελα άρχισαν χθες οι πανελλαδικές
Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες ήταν τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, με τα οποία, χθες, έγινε η πρεμιέρα των πανελλαδικών. Με το ίδιο μάθημα ξεκινούν, σήμερα, τη δική τους...
Με χαμόγελα άρχισαν χθες οι πανελλαδικές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις
Στα Γυμνάσια τα μαθήματα λήγουν στις 26 Μαΐου, ενώ στις 31 Μαΐου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα φοίτησης και την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Στα Λύκεια τα μαθήματα τελειώνουν...
Τι αλλάζει φέτος σε ενδοσχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας