Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αλλαγές στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλαγές στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών

  • A-
  • A+

Καταργείται η μετάφραση του γνωστού κειμένου από την εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών, του μαθήματος με τον υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας στον μέσο όρο βαθμολογίας των υποψηφίων που θα δηλώσουν την ομάδα των Ανθρωπιστικών Σπουδών, αρχής γενομένης από τη νέα σχολική χρονιά.

Οι μαθητές που τον Σεπτέμβριο θα πάνε στη Γ' Λυκείου και θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις τον Ιούνιο του 2019 δεν θα εξεταστούν στη μετάφραση γνωστού κειμένου, αλλά θα κληθούν να το συγκρίνουν με κείμενο στη νέα ελληνική απαντώντας σε μία ερμηνευτική ερώτηση.

Η παραπάνω αλλαγή αποτελεί πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), όπως ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προκειμένου να αποτραπεί η τυφλή αποστήθιση από το βιβλίο.

Η απόφαση του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, αναφέρει ότι για την εξέταση στο μάθημα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα της Γ' τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και της Δ' τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου θα ισχύουν από τις Πανελλαδικές 2019 τα εξής:

1. Δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου 12-20 στίχων με νοηματική συνοχή και τους ζητείται να απαντήσουν σε:

● Μία ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες από αυτό. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κ.λπ.) ή ανοιχτού τύπου.

● Δύο ερμηνευτικές ερωτήσεις που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/κοινωνικό/πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/σύνθεση του κειμένου ή και σε υφολογικά/αισθητικά θέματα με βάση το απόσπασμα.

● Μία ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του.

● Μία ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

● Δίνεται παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική, διδαγμένο ή αδίδακτο, από την αρχαία ή νεότερη ελληνική γραμματεία. Οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε μία ερμηνευτική ερώτηση με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο με το πρωτότυπο κείμενο.

Αδίδακτο κείμενο

2. Δίνεται επίσης αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12-20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.

Οι υποψήφιοι καλούνται:

● Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους.

● Να απαντήσουν σε μία ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.

● Να απαντήσουν σε μία ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.

● Να απαντήσουν σε μία ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υποερωτήματα.

Η απόφαση του υπουργού Παιδείας ορίζει τέλος ότι κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα βαθμολογείται με δέκα μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κριτική έξι σημείων για τη μεταρρύθμιση στην Παιδεία
Αφού υποχώρησαν οι πρώτες –αναμενόμενες– πολιτικές αντιδράσεις, χρειάζεται μια ψύχραιμη κριτική στο νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, πριν ξεκινήσει η διαβούλευση πάνω στην πρόταση του υπουργείου...
Κριτική έξι σημείων για τη μεταρρύθμιση στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
​Τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, αναβαθμισμένο απολυτήριο Λυκείου, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλά και κατάθεση Μηχανογραφικού με την ολοκλήρωση της Β΄ Λυκείου, είναι ορισμένες μόνο από τις αλλαγές που...
Ριζικές αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτες βοήθειες και μετά... τομές στη δημόσια Παιδεία
Για την επόμενη σχολική χρονιά παραπέμπονται οι «σοβαρές αλλαγές» από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Αμεσα όμως ξεκινούν οι «διορθωτικές παρεμβάσεις» σε όλες τις βαθμίδες, σύμφωνα με τα όσα επιφυλάσσουν...
Πρώτες βοήθειες και μετά... τομές στη δημόσια Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αναβολή ζητούν τα Μουσικά Σχολεία
Mαθητές και γονείς των Μουσικών Σχολείων ζητούν να μην εφαρμοστεί φέτος η Υπουργική Απόφαση σχετικά με τον νέο τρόπο εισαγωγής στα τμήματα Μουσικών Σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι...
Αναβολή ζητούν τα Μουσικά Σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
Οι καταλήψεις με εθνικιστικό πρόσημο δεν ενόχλησαν καμία αρχή, αλλά μία συγκεκριμένη κατάληψη κατά των προτεινόμενων αλλαγών στο Λύκειο και της έλλειψης βιβλίων προκάλεσε όχι μόνο αστυνομική παρέμβαση...
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας