• Αθήνα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.4°C / 16.8°C
    3 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.6°C / 14.6°C
    0 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 18.4°C
    5 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.1°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.2°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 14.0°C
    2 BF
    91%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 8.4°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.1°C / 18.6°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.9°C
    2 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 18.5°C
    6 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    6 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    4 BF
    90%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 15.5°C
    3 BF
    76%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 15.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.8°C / 21.8°C
    2 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 17.0°C
    4 BF
    95%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 13.2°C
    1 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 14.7°C
    3 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια ακόμα... εμπεριστατωμένη πρόταση για την εκπαίδευση

  • A-
  • A+

Συμβούλιο προσωπικοτήτων που θα ελέγξει ό,τι διδάσκεται αυτή τη στιγμή στα σχολεία όλων των βαθμίδων και παράλληλα θα εποπτεύσει την κατάρτιση των νέων προγραμμάτων σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας.

Αυτή είναι η πρόταση που διατύπωσε ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών Αντώνης Κουνάδης, πριν από λίγες ημέρες, στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε το «Ιδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη», υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας.

Με μια δεύτερη ανάγνωση της πρότασης του κ. Κουνάδη ίσως κάποιος δει ένα ισχυρό κύμα αναχρονισμού να ορθώνεται και νιώσει μια κρυάδα.

Η δε κριτική που άσκησε, εν γένει, στη μεταπολιτευτική ζωή δεν αφήνει περιθώρια. Εχει άμεση επίδραση. Μπαμ και κάτω.

Η γλώσσα μας μετά τη Μεταπολίτευση, είπε ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, δέχθηκε καίρια πλήγματα. «Την κατάργηση της καθαρεύουσας στα δημόσια έγγραφα και την καθιέρωση του μονοτονικού». Τόσο άσχημα.

Το σχολείο, σήμερα, δέχεται κι αυτό πλήγματα, πρόσθεσε. «Με την κατάργηση της προσευχής, την απομάκρυνση των ιερών εικόνων από τα σχολεία, τη συζήτηση για την κατάργηση των παρελάσεων και τη συρρίκνωση των θρησκευτικών». Κατευθείαν στην καρδιά της εκπαίδευσης, δηλαδή.

Η κοινωνία μας, επίσης, αντιμετωπίζει προβλήματα, θα εννοούσε όταν συμπλήρωσε ότι «ο ιερέας, ο δάσκαλος και η οικογένεια έχουν αντικατασταθεί από την τηλεόραση. Η νεολαία δεν έχει πρότυπα. Αυτό οφείλεται στο έλλειμμα ανθρωπιστικής παιδείας» και κατέληξε λέγοντας πως «τα βιβλία της Ιστορίας έχουν ιδιαίτερη σημασία στη διαμόρφωση εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης».

Ολα του φταίνε...

Αποφεύγοντας τον σχολιασμό της καταστροφολογίας από τον πρόεδρο της Ακαδημίας Αθηνών, τον επικεφαλής του κορυφαίου πνευματικού ιδρύματος της χώρας, παραθέτουμε στοιχεία πιθανόν χρήσιμα στην εξήγηση ίσως και δικαιολόγηση της θέσης του για τη γλώσσα, την εκπαίδευση, τη χώρα και ό,τι άλλο στοιχειοθετεί το εθνικό μας κεφάλαιο και των -κατά τον ίδιον- συνεπαγόμενων υποχρεώσεών μας.

Ο κ. Κουνάδης, λοιπόν, εδώ και αρκετά χρόνια, σε κάθε ευκαιρία, καταγγέλλει οποιαδήποτε μεταρρύθμιση έχει γίνει σε κρίσιμα πεδία της δημόσιας διοίκησης, κυρίως, όμως, στην εκπαίδευση, από τη Μεταπολίτευση και ένθεν. Φαίνεται, δε, να τον διακατέχει θυμός και για τα γενικότερα εξελικτικά φαινόμενα στην κοινωνία.

Πρόσφατα μίλησε για την αρνητική επίδραση της τηλεόρασης. Σίγουρα θα έχει να ρίξει ευθύνες στα κινητά, χωρίς αμφιβολία στο facebook κ.ο.κ.

Παράλληλα (και συνδυαστικά), έχει εκφράσει τον ανυπέρβλητο θαυμασμό του στην ελληνική γλώσσα και την ιστορία της διατυπώνοντας την άποψή του περί παγκόσμιας υπεροχής και ανάγκης διαφύλαξης αυτής.

Ολα αυτά όχι χωρίς κριτική και αντιδράσεις. Τόσο από ειδικούς, ειδικότερους ημών και των εκτός της τάξης των επιστημών της γλώσσας, όσο και από την ίδια την Ακαδημία.

«Τις γλωσσικές απόψεις της Ακαδημίας (και όχι ενός ακαδημαϊκού) δεν τις αποτελούν σοβινιστικοί αστήρικτοι ισχυρισμοί αλλά τα όσα δημοσιεύουν και ανακοινώνουν οι φιλόλογοι και οι ποιητές και λογοτέχνες της Τάξης και πράττει το "Κέντρο Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων" όπου, από το 1926 έως σήμερα, συντελείται επιστημονικό έργο με τα δημοσιεύματά του, τους τόμους του Ιστορικού Λεξικού, τη συνεχή συλλογή γλωσσικού υλικού απ’ όλη την Ελλάδα, πολύτιμου και απαραίτητου για τη γλωσσολογική και φιλολογική μελέτη και γνώση της σημερινής ελληνικής. Αυτή η γλώσσα, η σημερινή, ενδιαφέρει κυρίως την Ακαδημία καθώς και η επιστημονική μελέτη της, της οποίας μεγάλο μέρος έχει αναλάβει και εκτελεί από πολλές δεκαετίες».

Πρόκειται για απόσπασμα από επιστολή την οποία υπογράφει ο γενικός γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών, Βασίλειος Χ. Πετράκος, προς απάντηση (και επαύξηση) των όσων είχε γράψει ο αείμνηστος Δημήτρης Μαρωνίτης στο «Βήμα» το 2013 σχετικά με τις απόψεις τού -τότε και τώρα- προέδρου της Ακαδημίας.

Αφορμή είχε σταθεί πάλι μια ομιλία του κ. Κουνάδη για τη γλώσσα και η δημοσίευσή της στο «Περιοδικό ελευθερίας και γλώσσας».

Ευθύνη παρέμβασης

Είναι αρκετά χρόνια πίσω. Ωστόσο, δεν έχει αλλάξει τίποτα. Ο κ. Κουνάδης επιμένει. Πρόκειται για τον πρόεδρο της Ακαδημίας Αθηνών, βεβαίως, βεβαίως.

Είναι, όμως, για τον λόγο αυτό, μεγάλη η ευθύνη της παρέμβασης στην πολιτεία, στην κοινωνία.

Αλλο οι απόψεις για τη γλώσσα –ακόμα κι αν εκθέτουν την Ακαδημία, όπως, εν προκειμένω, η ίδια έσπευσε να επισημάνει κόντρα στα συνήθως αργά ανακλαστικά της–, άλλο οι προτάσεις για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος που εξαντλούνται σε σύσταση υπερ-επιτροπών ελέγχου καταλληλότητας όλων των σχολικών εγχειριδίων (!) και υπόδειξης του ενδεδειγμένου περιεχόμενου της εκπαίδευσης των Ελληνοπαίδων. Εν έτει 2018.

Οπως σήμερα, έτσι και τότε, ο ακαδημαϊκός είχε μιλήσει για τα πλήγματα στη γλώσσα μετά τη Μεταπολίτευση, απαριθμώντας τα προσφιλή του επιχειρήματα υπεροχής: το 60% της γαλλικής γλώσσας έχει ελληνικές ρίζες, το 80% της πορτογαλικής το ίδιο, η ελληνική γλώσσα είναι η πλουσιότερη με πέντε εκατ. λέξεις κ.ά.

Ο Δημήτρης Μαρωνίτης (σε δύο συνεχόμενες επιφυλλίδες του) έγραψε, τότε, για «γλωσσική αρχαιοπληξία», για «ανιστόρητα επιχειρήματα», «αναπόδεικτα στατιστικά δεδομένα» και άλλα αυστηρά σχόλια.

Ακόμα αυστηρότερη η ίδια η Ακαδημία η οποία, στην ίδια επιστολή προς τον Δ. Μαρωνίτη, ξεκαθάριζε: «Ο κ. Κουνάδης ανήκει ως μηχανικός στην Τάξη των Θετικών Επιστημών. Επιστημονικώς δεν έχει αρμοδιότητα και τις αναγκαίες γνώσεις για να ασχολείται με ζητήματα της γλώσσας [...] Τα πράγματα είναι σαφή. Αλλο ένας αναρμόδιος για τη γλώσσα ακαδημαϊκός, άλλο η Ακαδημία».

Υποσημείωση: Ο τρόπος κάλυψης από ορισμένα μέσα ενημέρωσης τέτοιων θέσεων επαναφέρει τον προβληματισμό για το μερίδιο ευθύνης των ΜΜΕ στη δημοσιολογία.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενας διορισμός με παρατράγουδα
Νέος πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση ορίστηκε ο καθηγητής Παντελής Κυπριανός, ύστερα από μία ψηφοφορία γεμάτη ένταση στην επιτροπή ΔΕΚΟ, καθώς υπήρξαν 10...
Ενας διορισμός με παρατράγουδα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ποδαρικό με αλλαγές στην Παιδεία
Σύμφωνα με πληροφορίες, τον επόμενο μήνα αναμένεται να ανακοινωθεί το τελικό σχέδιο για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μαζί με όλες τις αλλαγές στο Λύκειο και τη θέσπιση του Εθνικού...
Ποδαρικό με αλλαγές στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σκληρά νεοφιλελεύθερες, αλλά από την προστακτική στην... υποτακτική
Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην έκθεση του ΟΟΣΑ του 2011 και τη φετινή; «Τώρα γνωρίσαμε καλύτερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα», δήλωσε η ειδική σύμβουλος του γενικού γραμματέα του ΟΟΣΑ, Γκαμπριέλα Ράμος,...
Σκληρά νεοφιλελεύθερες, αλλά από την προστακτική στην... υποτακτική
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δεν πείθει ούτε τους «δικούς» του
Εκπληξη στο επιτελείο του Κυριάκου Μητσοτάκη από τις απαντήσεις των πολιτών σε ερωτηματολόγιο-δημοσκόπηση της Νέας Δημοκρατίας, ενόψει του συνεδρίου της τον Δεκέμβριο. Δεν μπορεί να ικανοποίησε τους υπευθύνους...
Δεν πείθει ούτε τους «δικούς» του

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας