Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Δεν κάνουμε πειράματα με τους μαθητές»

Ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης

EUROKINISSI

«Δεν κάνουμε πειράματα με τους μαθητές»

  • A-
  • A+

Ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, ΤάσοςΚουράκης, μιλάει στην «Εφ.Συν.» για το νέο μοντέλο του Λυκείου, τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016, τους εκπαιδευτικούς που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα, αλλά και για το θέμα των χιλιάδων κενών στα σχολεία.

• Το Λύκειο απαιτεί ίσως τις πλέον επείγουσες ρυθμίσεις. Εκτός από τις ανακοινωμένες ενέργειες, ποιες είναι θα οι διορθώσεις σχετικά με το εξεταστικό; Θα διατηρηθεί και πώς το πλαίσιο των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων και των έξι επιστημονικών πεδίων; Το μεταβατικό σύστημα παραπέμπει σε παλαιότερο σύστημα (βλ. δέσμες); Πότε θα το ανακοινώσετε;

Η λυκειακή βαθμίδα έχει υποστεί βίαιες παρεμβάσεις τα τελευταία χρόνια και απαιτούνται άμεσες ενέργειες για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός μεταβατικού σταδίου, που θα φέρει την ηρεμία στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε ανακοινώσει μια δέσμη άμεσων ενεργειών για την εξομάλυνση των προβλημάτων και για τη δημιουργία της βάσης για την υλοποίηση του δικού μας προοδευτικού οράματος για την εκπαίδευση.

Σε ό,τι αφορά τις εξετάσεις, να ξεκαθαρίσουμε τα εξής. Κατ’ αρχάς σε σχέση με τα παιδιά που φοιτούν σήμερα στη Γ’ Λυκείου δεν αλλάζει απολύτως τίποτα. Σε σχέση με τα παιδιά που σήμερα φοιτούν στη Α’ και στη Β’ Λυκείου έχουμε πει ότι αρχικά καταργούμε την υποχρεωτική άντληση του 50% των θεμάτων των προαγωγικών τους εξετάσεων από την Τράπεζα Θεμάτων. Αλλάζει επίσης ο τρόπος υπολογισμού του βαθμού πρόσβασης και καταργείται η σύνδεσή του με τα μόρια εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Σε σχέση με την εισαγωγή στα ΑΕΙ από το 2015-2016 διατηρούμε τη φυσιογνωμία των Επιστημονικών Πεδίων Εξειδίκευσης, στα οποία η πλειονότητα των μαθητών είναι ήδη προσανατολισμένη, και μελετάμε τη δυνατότητα σύνδεσης των επιστημονικών πεδίων ώστε οι μαθητές να έχουν περισσότερες επιλογές στο μηχανογραφικό τους.

Ο τρόπος επικοινωνίας των πεδίων αποτελεί αντικείμενο μελέτης επιστημονικής επιτροπής που έχει ήδη συστήσει το υπουργείο Παιδείας. Η μελέτη αυτή θα προχωρήσει πάρα πολύ γρήγορα και τάχιστα θα ανακοινώσουμε τις λεπτομέρειες του σχεδίου. Σε κάθε περίπτωση οι λύσεις που θα προκρίνουμε θα είναι δοκιμασμένες στον χρόνο και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πειράματα με τους μαθητές και τα όνειρά τους δεν κάνουμε.

• Αν η διεύρυνση των επιλογών αποτελεί βασική σας θέση, τότε αναπόφευκτα θα πρέπει να συνδεθεί με προσθήκη μαθημάτων (επιλογής) και πιθανόν καθηγητών ειδικοτήτων. Πώς θα εξασφαλιστεί αυτό το προσωπικό;

Πράγματι βλέπουμε θετικά τη διεύρυνση της επιλογής επιστημονικών πεδίων για τους υποψηφίους. Ωστόσο χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία, ώστε να συναξιολογηθούν όλοι αυτοί οι παράγοντες που αναφέρατε. Στην ουσία όλο το αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου πρέπει να επανεξεταστεί και να επαναξιολογηθεί. Θα είναι διαθέσιμα πιο συγκεκριμένα στοιχεία σε ένα-δυο μήνες.

• Ποιο είναι το σχέδιο της επαναφοράς όσων εκπαιδευτικών τέθηκαν σε διαθεσιμότητα;

Στόχος μας είναι η επανασύσταση των καταργημένων ειδικοτήτων, ύστερα βέβαια και από επανεξέταση, καθώς αποσκοπούμε στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Αυτή η συνολικότερη παρέμβαση δεν μπορεί να υλοποιηθεί τώρα, στο μέσον της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.

Αυτό που μπορεί να γίνει τώρα και θα γίνει, με ρυθμίσεις που θα καταθέσουμε στο πρώτο προς ψήφιση νομοσχέδιο της κυβέρνησής μας, είναι η ακύρωση της διαθεσιμότητας και η επιστροφή στην εργασία όλων των εκπαιδευτικών. Θα τοποθετηθούν ανάλογα με τις ανάγκες, σε σχολεία κατά προτεραιότητα, είτε σε προγράμματα διδασκαλίας και εργαστήρια είτε και για κάλυψη αναγκών γραμματειακής υποστήριξης, αλλά και σε δημόσια ΙΕΚ και σε υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας.

Ετσι και υπαρκτές ανάγκες θα καλυφθούν και οι εκπαιδευτικοί θα εργάζονται και θα αμείβονται με το 100% και όχι με το 75% του μισθού τους ή και καθόλου (όπως συμβαίνει σήμερα). Παράλληλα μελετάμε τις ανάγκες της επόμενης σχολικής χρονιάς, ώστε να τοποθετηθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ σε κανονικές και όχι προσωρινές θέσεις.

• Πώς θα λυθεί το θέμα των χιλιάδων κενών στα σχολεία; Ο προηγούμενος υπουργός επέμενε μέχρι τέλους ότι ήταν έτοιμη η ανατροπή του 1/10. Ο πρωθυπουργός δεν αναφέρθηκε ούτε σε ΑΣΕΠ ούτε σε μόνιμους διορισμούς. Ποιο είναι το σχέδιο;

Το 1/10 αποτελούσε πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης. Εμείς έχουμε άλλους σχεδιασμούς συνολικά για τον δημόσιο τομέα και φυσικά για το υπουργείο Παιδείας. Εντούτοις δεν θα ήθελα να μιλήσω για αριθμούς προσλήψεων πριν από την ολοκλήρωση της δύσκολης διαπραγμάτευσης που διεξάγει αυτή τη στιγμή η κυβέρνησή μας.

Σε κάθε περίπτωση είναι αξιακή μας θέση ότι τα σχολεία πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες τους κατά προτεραιότητα με μόνιμους εργαζόμενους και οπωσδήποτε εγκαίρως και σε αξιοπρεπείς εργασιακές συνθήκες.

Με αυτά τα δεδομένα έχουμε δύο προτεραιότητες: η πρώτη, που είναι άμεση, αφορά την κάλυψη των κενών της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, τα οποία είναι δυστυχώς περισσότερα από τις διαθέσιμες πιστώσεις, αλλά διερευνούμε ήδη όλες τις δυνατές λύσεις.

Η δεύτερη αναφέρεται στον σχεδιασμό της σχολικής χρονιάς 2015-16, για την οποία πρόθεσή μας είναι να προχωρήσουμε σε σημαντικό αριθμό προσλήψεων μόνιμων και αναπληρωτών. Για τον τρόπο πρόσληψης θα συζητήσουμε λίγο αργότερα.

Σας λέω όμως ότι αναγνωρίζουμε, μεταξύ άλλων, πως οι αναπληρωτές με πολύχρονη προϋπηρεσία και εμπειρία, πολλοί δε απ’ αυτούς όντας επιτυχόντες προηγουμένων ΑΣΕΠ και μη διορισθέντες επειδή δεν άνοιξαν θέσεις, σε κάθε δε περίπτωση άνθρωποι οι οποίοι μπήκαν στην εκπαίδευση στο πλαίσιο προηγούμενων διατάξεων που καταργήθηκαν αιφνιδιαστικά εκ των υστέρων, είναι δίκαιο εργασιακά και χρήσιμο για τη δημόσια εκπαίδευση να ενταχθούν μόνιμα στη δημόσια εκπαίδευση και αναζητούμε τους τρόπους.

• Μιλήσατε για νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία. Μερικά έχουν προκαλέσει έντονες διαμαρτυρίες, όπως αυτά της Γ’ Λυκείου. Θα υπάρξουν άμεσες παρεμβάσεις; Τι θα γίνει με τους διαγωνισμούς που τρέχουν;

Εμείς σε αυτή τη φάση άμεσο στόχο έχουμε θέσει τα βιβλία της επόμενης σχολικής χρονιάς να φτάσουν απολύτως έγκαιρα στα σχολεία. Και θα πάμε υποχρεωτικά με τα βιβλία της φετινής Γ’ Λυκείου και στη σχολική χρονιά 2015-16, δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Από κει και πέρα θα χρειαστεί να επανεξετάσουμε το σύνολο του αναλυτικού προγράμματος του Λυκείου.

Αποβλέπουμε στη μείωση του όγκου των πληροφοριών για χάρη της εμβάθυνσης και της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης. Εχουμε δηλαδή ένα διαφορετικό παράδειγμα στη στοχοθεσία μας, που θέλουμε να το μελετήσουμε με επιστημονική επάρκεια αλλά χωρίς προχειρότητες.

Δεν θέλουμε να κάνουμε αυτό για το οποίο κατηγορούσαμε, δικαίως, όλες τις προηγούμενες ηγεσίες. Δηλαδή να φτιάξουμε αναλυτικά προγράμματα και βιβλία στο πόδι. Θα λειτουργήσουμε με επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια και σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα. Θα δώσουμε τον απαραίτητο χρόνο στον διάλογο και δεν θα αιφνιδιάσουμε κανέναν.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές
Αμέσως μετά τις νομοθετικές παρεμβάσεις στην Παιδεία, ο αν. υπουργός Τάσος Κουράκης μιλά στην «Εφ.Συν.» για τις αλλαγές και τις δυσκολίες της επόμενης χρονιά, τις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση και το εξεταστικό...
Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πρώτες βοήθειες και μετά... τομές στη δημόσια Παιδεία
Για την επόμενη σχολική χρονιά παραπέμπονται οι «σοβαρές αλλαγές» από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Αμεσα όμως ξεκινούν οι «διορθωτικές παρεμβάσεις» σε όλες τις βαθμίδες, σύμφωνα με τα όσα επιφυλάσσουν...
Πρώτες βοήθειες και μετά... τομές στη δημόσια Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μικρές οι αλλαγές στην ύλη για τις πανελλαδικές του 2020
Χωρίς δραστικές αλλαγές στη θεματολογία και με αύξηση ύλης «τόση όση», όπως επισημαίνεται εμφατικά από το υπουργείο Παιδείας, ανακοινώθηκε η διδακτέα και εξεταστέα ύλη για τις πανελλαδικές της επόμενης χρονιάς...
Μικρές οι αλλαγές στην ύλη για τις πανελλαδικές του 2020
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενδοσχολικές... Πανελλαδικές
Το Λύκειο ξεκινά φέτος χωρίς αλλαγές, με μόνη εξαίρεση την ελάφρυνση των μαθητών της Α’ Λυκείου από το εξεταστικό βάρος με τη μερική αντικατάσταση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Την επόμενη χρονιά θα γίνουν...
Ενδοσχολικές... Πανελλαδικές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας