Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Αυτονομία» στα σχολεία: η επιθυμία των θεσμών γίνεται διαταγή
ΕUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αυτονομία» στα σχολεία: η επιθυμία των θεσμών γίνεται διαταγή

  • A-
  • A+

Νέες δομές ελέγχου, επιτήρησης και αξιολόγησης του σχολείου. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Αναδιοργάνωση των Δομών Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες Διατάξεις» (αποτελείται από 121 άρθρα) που είχε αναρτηθεί στη διαβούλευση (16/3/2018) κατατέθηκε την Παρασκευή και θα ψηφιστεί εντός της επόμενης εβδομάδας με τη διαδικασία του επείγοντος.

Το νομοσχέδιο είναι προαπαιτούμενο στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων με την Ε.Ε. και τους θεσμούς, και πρέπει να ψηφιστεί πριν από την 4η αξιολόγηση. Βασική πλευρά αυτών των δεσμεύσεων είναι: η ανασυγκρότηση της διοικητικής δομής (με καταργήσεις και συγκεντρωτισμό υπηρεσιών) με στόχο την περικοπή δαπανών, την «εξοικονόμηση» προσωπικού και τη θεσμοθέτηση νέων ιεραρχικών δομών εποπτικού ελέγχου. Η προώθηση των διαδικασιών «αξιολόγησης» στην εκπαίδευση (αξιολόγηση-λογοδοσία σχολείου και εκπαιδευτικών), η αυτονομία των σχολικών μονάδων και η άμεση και πλήρης υπαγωγή στην τοπική αυτοδιοίκηση (αποκέντρωση).

Με το νομοσχέδιο επιχειρείται «συγκεντρωτισμός» όσον αφορά τον πιο σφικτό έλεγχο του κράτους στο να υλοποιούνται οι αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς και «αυτονομία» όσον αφορά τη μετακύλιση των λειτουργικών, χρηματοδοτικών υποχρεώσεων του κράτους στα σχολεία, στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται:

◼ Σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) θα λειτουργήσουν «Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ)» και, ακόμα, β) Σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης θα λειτουργούν «Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ)» και «Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ)». Τα ΠΕΚΕΣ θα στελεχωθούν από τους νέους περιφερειακούς συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και επιμόρφωσης (ΠΣΕΕ) (νέα ονομασία των σχολικών συμβούλων).

◼ Στο πλαίσιο αυτό καταργούνται τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα, τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών, τα Περιφερειακά Κέντρα Στήριξης Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων , τα Κέντρα Συμβουλευτικής – Προσανατολισμού και τα Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, τα Κέντρα Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών, οι Αθλητικές Ακαδημίες, τα Τμήματα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, οι γραμματείες των σχολικών συμβούλων, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

◼ Η φυσιογνωμία των ΠΕΚΕΣ, η συγκεντρωτική τους μορφή, η τεράστια απόστασή τους από τη ζωντανή σχολική πραγματικότητα προκαλούν αμφιβολίες για το αν ο πραγματικός σκοπός της ίδρυσής τους είναι η στήριξη για την επίλυση των προβλημάτων που εμφανίζονται στο πεδίο της σχολικής ζωής. Τα ΠΕΚΕΣ θα έχουν καθαρά επιτελική ευθύνη στην οργάνωση της εκπαιδευτικής πολιτικής σε επίπεδο Περιφέρειας. Θα αναλάβουν ρόλο προωθητή των κεντρικών κατευθύνσεων και στόχων για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και τη λειτουργία των σχολείων.

Σε αυτό το πλαίσιο η αυτοαξιολόγηση και η αξιολόγηση μετονομάζεται σε «προγραμματισμό και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου».

Προβλέπει ότι: οι πιθανοί-ενδεικτικοί θεματικοί άξονες τίθενται μέσω σχεδίου προγραμματισμού, το οποίο καθορίζεται με Υ.Α. και παρουσιάζεται στα σχολεία με οδηγίες συμπλήρωσης και ενημερωτικές συναντήσεις των διευθυντών των σχολείων από τα στελέχη του ΠΕΚΕΣ.

Θα γίνονται συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων τουλάχιστον μία φορά τον μήνα για να φέρει σε πέρας τον προγραμματισμό, τη διαμορφωτική και τελική αποτίμηση της δράσης του.

Το Σχολικό Συμβούλιο κάθε μονάδας (Σύλλογος Διδασκόντων, Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι μαθητικών κοινοτήτων, με προεδρεύοντα τον διευθυντή) θα συμμετέχει στις διαδικασίες προγραμματισμού και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας.

Ο,τι δηλαδή καλούνταν να υλοποιήσουν οι Σύλλογοι Διδασκόντων και με την αυτοαξιολόγηση του Αρβανιτόπουλου. Και λογοδοσία για τα αποτελέσματα.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα έντασης του κρατικού ελέγχου είναι η αποδυνάμωση του Συλλόγου Διδασκόντων όσον αφορά τον καθορισμό των κριτηρίων διαμόρφωσης της τελικής έκθεσης αυτοαξιολόγησης του σχολείου.

Τα κριτήρια θα καθορίζονται σε κεντρικό επίπεδο από το ΙΕΠ και θα απηχούν τους στόχους και τους προσανατολισμούς της κυρίαρχης πολιτικής για την εκπαίδευση.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο κάθε στέλεχος εκπαίδευσης αξιολογείται από τον αμέσως προηγούμενο προϊστάμενό του. Ετσι προβλέπεται ότι οι διευθυντές ή προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων αξιολογούνται από τον συντονιστή Εκπαιδευτικού Εργου και τον διευθυντή Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης «λαμβάνεται υπόψη και η αξιολόγηση του μόνιμου προσωπικού που υπάγεται στα στελέχη αυτά».

Η ρύθμιση αυτή, όσον αφορά την αξιολόγηση των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολείων (οι εκπαιδευτικοί των σχολείων τους τους αξιολογούν συμπληρώνοντας ανώνυμα ερωτηματολόγια), παίζει και έναν επιπλέον ρόλο: να εκμαιεύσει από τους εκπαιδευτικούς την αποδοχή της διαδικασίας της αξιολόγησης.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κουίζ με τίτλο: «Είναι όμοια και όμως διαφέρουν»! Βρείτε τις διαφορές…
Πριν από λίγες μέρες το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε τη διάταξη του πολυνομοσχεδίου που ψηφίζεται σήμερα σχετικά με την υποχρεωτική 30ωρη παραμονή των καθηγητών στο σχολείο, μαζί με το υπάρχον σχετικό άρθρο...
Κουίζ με τίτλο: «Είναι όμοια και όμως διαφέρουν»! Βρείτε τις διαφορές…
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 3+3 «παραδοτέα» του υπουργείου Παιδείας
​Φόρτο «νομοθετικής εργασίας» ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας με τις διατάξεις για το αναθεωρημένο μνημόνιο που υπέγραψε με την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Διορισμοί, επιτροπές αξιολόγησης, διδακτικές...
Τα 3+3 «παραδοτέα» του υπουργείου Παιδείας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα πήραν όλα κι έφυγαν!
Οι εκπρόσωποι των θεσμών επιμένουν σ’ αυτά που έχει συνυπογράψει η κυβέρνηση με το 3ο Μνημόνιο: αύξηση του εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών....
Τα πήραν όλα κι έφυγαν!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αποκέντρωση, Αξιολόγηση, Αυτονομία
Σε αυτά τα τρία «Α» συνοψίζεται το πλάνο του υπουργείου Παιδείας για άμεσες και μεσοπρόθεσμες μεταρρυθμίσεις, βάσει πάντα των μνημονιακών δεσμεύσεων ● Το νέο μοντέλο Εκπαίδευσης επιφέρει την ελαστικοποίηση των...
Αποκέντρωση, Αξιολόγηση, Αυτονομία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η Παιδεία αλλάζει πρόσωπο με ορίζοντα τριετίας
Στην αναβάθμιση της Β' και Γ' Λυκείου, που με το υπάρχον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων «θυσιάζονται» στον βωμό της προετοιμασίας, στοχεύει μεταξύ άλλων το Τριετές Σχέδιο για τις μεταρρυθμίσεις στην...
Η Παιδεία αλλάζει πρόσωπο με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στο στόχαστρο του 3ου Μνημονίου τα μικρά σχολεία
Οπως είναι γνωστό, το 3ο Μνημόνιο (όπως και το 1ο και το 2ο), το οποίο έγινε νόμος του κράτους πριν ακριβώς από έναν χρόνο (14/8/2015), περιλαμβάνει και μια σειρά από μέτρα που αφορούν την Παιδεία, την...
Στο στόχαστρο του 3ου Μνημονίου τα μικρά σχολεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας