Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αναζήτησαν κοινούς τόπους

Από τη διαμαρτυρία φοιτητών στο Περιφερειακό Συνέδριο Δυτικής Αττικής στην Ελευσίνα την περασμένη Κυριακή

EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Αναζήτησαν κοινούς τόπους

  • A-
  • A+

Μια κοινά αποδεκτή λύση για το ζήτημα της ένταξης των καθηγητών των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και μια ενδελεχής συζήτηση για τα επαγγελματικά δικαιώματα, τις διετείς δομές στα ΑΕΙ και το στοίχημα της αναβάθμισης των τμημάτων ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά.

Αυτός είναι ο απολογισμός της έκτακτης συνάντησης του υπουργού Παιδείας με τη σύνοδο των πρυτάνεων των ΤΕΙ, χθες, η οποία φυσικά είχε επίκεντρο το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, αλλά έφτασε μέχρι και στην εξέταση συγκεκριμένων σχεδίων για τη λειτουργία ΚΕΕ σε ιδρύματα που ετοιμάζουν συνέργειες.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της διαπίστωσης (πιστοποίησης) των προσόντων των καθηγητών των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά προκειμένου να ενταχθούν στο Παν. Δυτικής Αττικής, συμφωνήθηκε να επανεξεταστεί το θέμα με την ανάθεση σε μια ολιγομελή ομάδα, από μέλη της Συνόδου, η οποία «θα επεξεργαστεί τις επόμενες μέρες τις ακριβείς διαδικασίες αυτής της διαπίστωσης», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου.

Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες, η διαδικασία δεν θα περιλαμβάνει την υποχρέωση κατάθεσης φακέλου από τους καθηγητές, όπως ορίζει η επίμαχη διάταξη του σχεδίου νόμου. Η λύση αυτή φαίνεται να ικανοποιεί τόσο τους διαμαρτυρόμενους που δεν ήθελαν να υποστούν την οποιαδήποτε μορφή πιστοποίησης προσόντων όσο και το υπουργείο που θέλει να ορίζεται έστω μια τυπική διαδικασία διαπίστωσης προσόντων, «αναγκαία νομικά και ακαδημαϊκά», όπως διευκρίνιζε ο υπουργός Παιδείας, χθες, στους πρυτάνεις των ΤΕΙ, οι οποίοι έχουν έντονο ενδιαφέρον καθώς έπονται ανάλογα εγχειρήματα.

Το βέβαιο είναι πως η διαδικασία θα περιορίζεται στον έλεγχο των διαθέσιμων στοιχείων, προφανώς από κάποια επιτροπή στην οποία θα ανατεθεί το έργο. Η πρόταση από ορισμένους εκπροσώπους των ΤΕΙ ήταν να αναλάβει η Διοικούσα Επιτροπή, αλλά πιθανότερη φαίνεται η σύσταση μιας ολιγομελούς επιτροπής. Ηδη ο πρύτανης του ΤΕΙ Πειραιά Λάζαρος Βρυζίδης δήλωσε πως δεν θα προχωρήσει σε παραίτηση -όπως ανακοίνωσε προχθές- αναμένοντας την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.

Η σκοπιμότητα

«Δεν επρόκειτο να καταθέσω κανέναν φάκελο σε καμία επιτροπή», ξεκαθάριζε χθες στην «Εφ.Συν.», διευκρινίζοντας, μάλιστα, πως δεν μπορεί να δεχθεί την ύπαρξη οποιασδήποτε διαδικασίας.

Ο ίδιος μιλά για αυτόματη ένταξη. Το υπουργείο, πάλι, για εξέταση στοιχείων. Με δεδομένη τη συμφωνία στο πλαίσιο της Συνόδου και το πάγωμα της παραίτησης, μάλλον συναντήθηκαν κάπου στη μέση.

Στην ουσία, πάντως, της διαφωνίας δεν ήταν τόσο η διαδικασία όσο η σκοπιμότητά της, ειδικά για όσους δεν θα απολάμβαναν την πιστοποίηση. Οπως όριζε ο νόμος, οι θέσεις τους θα μετατρέπονταν σε προσωποπαγείς, δηλαδή θα παρέμεναν μεν ίδιες αλλά χωρίς το δικαίωμα του εκλέγεσθαι στα όργανα του ιδρύματος.

Κατά τ’ άλλα, το κριτήριο για την πιστοποίηση των προσόντων καθηγητών α’ βαθμίδας δεν ήταν απαιτητικό. Πρόκειται για τη διδασκαλία επί τρία έτη σε μεταπτυχιακά προγράμματα.

Ο δε χρονικός ορίζοντας έως το 2024 κάλυπτε ακόμα και όσους δεν έχουν συμπληρώσει την τριετία. «Εμείς δεν έχουμε ούτε έναν που δεν καλύπτει το κριτήριο. Ομως, είναι αντισυνταγματική και περιττή αυτή η πρόβλεψη», τονίζει ο κ. Βρυζίδης.

Κατά τ' άλλα, βάση της συζήτησης, χθες, ανάμεσα στον υπουργό Παιδείας και τους πρυτάνεις των ΤΕΙ φαίνεται ότι αποτέλεσε ο μονόδρομος της αναβάθμισης των τμημάτων ΤΕΙ.

Το δίλημμα αναβάθμιση ή εξαφάνιση -άντε διετές πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης- φαίνεται ότι θα γίνεται όλο και πιεστικότερο όταν θα αρχίσουν οι διαδικασίες διαμόρφωσης των νέων προγραμμάτων σπουδών.

Οι καταλήψεις

Το Τμήμα Εργοθεραπείας, εν τέλει, έπεισε την επιτροπή πως, παρά τις τυπικές ελλείψεις (μη ικανός αριθμός μελών ΔΕΠ), μπορεί να παραμείνει πανεπιστημιακό τμήμα και μάλιστα ούτε καν συγχωνευόμενο με τη Φυσικοθεραπεία.

«Είναι αναγνωρισμένο πανεπιστημιακό γνωστικό αντικείμενο πανευρωπαϊκά και το δικαιολογούν και οι ανάγκες του συστήματος υγείας», μας έλεγε, χθες, στέλεχος του υπουργείου, εξηγώντας την τελική απόφαση.

Παραμένει αμφίβολο, ωστόσο, αν αυτή η εξήγηση είναι αρκετή για τη λήξη της κατάληψης στις Σχολές Υγείας, πέντε τμήματα της οποίας συγχωνεύτηκαν σε ένα, των Βιοϊατρικών Επιστημών.

Σε αυτό το πανεπιστημιακό τμήμα εντάχθηκαν τα τμήματα ΤΕΙ Αισθητικής και Κοσμητολογίας, Ιατρικών Εργαστηρίων, Οδοντικής Τεχνολογίας, Οπτικής και Οπτομετρίας, Ακτινολογίας και Ακτινοθεραπείας.

Τι πρόγραμμα σπουδών θα έχει το Τμήμα Αισθητικής και ποια επαγγελματικά δικαιώματα; Προφανώς δεν θα μείνει με το ίδιο. Ποιους φοιτητές θα προσελκύσει; Προφανώς υψηλότερων επιδόσεων.

Και από αυτό ακριβώς το σημείο ξεκινά και πηγαίνει πολύ πιο μακριά το ζήτημα της ανώτατης εκπαίδευσης και η επιχειρούμενη αναδιαμόρφωση του τοπίου. Φτάνει μέχρι τον μαθητή Λυκείου και τις διαθέσιμες επιλογές σπουδών.

Είναι χαρακτηριστική η συζήτηση που είχαμε με ανώτατο στέλεχος του υπουργείου:

Ερώτηση: Πού θα σπουδάσει αισθητική μια μαθήτρια μέτριων επιδόσεων που ίσως δεν μπορέσει να αντεπεξέλθει στις βαθμολογικές απαιτήσεις του νέου Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών, αλλά ούτε είναι καλή στα πιο τεχνικά μαθήματα του ΕΠΑΛ που θα την οδηγούσαν σε ένα ΚΕΕ; Τα ΙΕΚ σύντομα δεν θα υπάρχουν.

Απάντηση: Υπάρχει ένα τμήμα στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ενώ τα ΙΕΚ δεν θα κλείσουν εν μιά νυκτί. Σίγουρα, όμως, θα πρέπει να ξαναδεί σοβαρά το θέμα των σπουδών της και το μέλλον της, ειδικά αν είναι σίγουρη για την κλίση της ή την επιλογή της.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο θρίαμβος της... αποχής
Με ιστορικό χαμηλό, η συμμετοχή στις φοιτητικές εκλογές ανέδειξε τους συνήθεις συσχετισμούς δυνάμεων στο φοιτητικό κίνημα ή μάλλον στον φοιτητικό συνδικαλισμό, αφού η μεγάλη αποχή δεν επιτρέπει αναφορές σε...
Ο θρίαμβος της... αποχής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
Είτε λόγω αδιαφορίας για τον φοιτητικό συνδικαλισμό είτε λόγω δυσαρέσκειας για την παρακμή του, η αποχή -και όχι άλλη μορφή αντίδρασης- παραμένει το ισχυρότερο αποτύπωμα των φοιτητικών εκλογών τα τελευταία...
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
Η αναδιάρθρωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης εξακολουθεί να είναι το κυρίαρχο ζήτημα στα Ιδρύματα. Αλλού με εντάσεις, αλλού με ψυχραιμία και αλλού με μεγάλες ταχύτητες, ειδικά από τους αναποφάσιστους. Ηδη...
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συντονιστείτε για την παραβατικότητα
​«Το πρόβλημα δεν είναι ο νόμος, αλλά η εφαρμογή του». Μια σχεδόν κλασική διαπίστωση, που αυτή τη φορά επισημαίνεται από την επιτροπή που ανέλαβε να μελετήσει θέματα ασύλου, ακαδημαϊκής ελευθερίας και ειρήνης....
Συντονιστείτε για την παραβατικότητα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 11 εκατ. βελτίωσαν το κλίμα
Σε κλίμα περισσότερο συναινετικό απ’ όσο αναμενόταν έληξε η συνάντηση του υπουργού με τους πρυτάνεις. Σίγουρα σ’ αυτό βοήθησαν από τη μια η αναγγελία της επιχορήγησης συνολικού ύψους 11 εκατ. ευρώ και από την...
Τα 11 εκατ. βελτίωσαν το κλίμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας