Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια

  • A-
  • A+

Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. για «αυτονομία» σχολείων με ελευθερία ακόμα και στην επιλογή προσωπικού, πανεπιστημιακούς-επιχειρηματίες και ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια για τα προβλήματα της Παιδείας», ενώ για Λύκειο και εξεταστικό τονίζει πως ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης «επιχείρησε να παρουσιάσει το μη σχέδιό του για την Παιδεία με μπαλοθιές».

Οσο για τον θόρυβο που ξέσπασε σχετικά με τις προθέσεις του ίδιου του κ. Γαβρόγλου για το υπό διαβούλευση σύστημα εισαγωγής και την αναβάθμιση του Λυκείου, κύκλοι του υπουργείου επιμένουν πως «οι δηλώσεις του πρωθυπουργού καθορίζουν την πορεία του σχεδίου», παρατηρώντας με νόημα πως «δεν έχει κατατεθεί καμία αντιπρόταση».

«Το προτεινόμενο σχέδιο έχει μια συγκεκριμένη φιλοσοφία. Ο διάλογος θα γίνει επ’ αυτού. Ολα τα άλλα είναι εκ του πονηρού. Θα συζητηθούν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να εξασφαλίσουμε αυτή τη φιλοσοφία. Εκτός κι αν υπάρχουν προτάσεις σοβαρές με εντελώς διαφορετικό στόχο ή σκεπτικό. Μέχρι τώρα, πάντως, δεν τις έχουμε δει» επισημαίνουν συνεργάτες του υπουργού, με εμφανή τη διάθεση να διασαφηνίσουν ακόμα περισσότερο τη θέση του υπουργείου ως προς τη διαβούλευση, ειδικά μετά την πρόταση προς την ΟΛΜΕ για κοινή ομάδα εργασίας -με σκοπό τη διαμόρφωση προτάσεων- η οποία ερμηνεύτηκε από πολλούς ως αναδίπλωση.

Το σύστημα των πολλαπλών επιλογών

Αλλωστε, είναι γεγονός πως στις αντιδράσεις περιλαμβάνονται και οι εσωκομματικές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα του προτεινόμενου μοντέλου, βασικό χαρακτηριστικό του οποίου είναι δύο κεντρικές εξετάσεις. Οι πρώτες, βέβαια, πιο εύκολες, αφού ουσιαστικά αντικαθιστούν την αξιολόγηση του πρώτου τετραμήνου και μάλιστα με το σύστημα των πολλαπλών επιλογών.

Προς το παρόν, αλλά χωρίς κανένας να προεξοφλεί την κατάληξη της διαβούλευσης και κατ’ επέκταση της ίδιας της πρότασης, η στάση του υπουργείου δείχνει ψυχραιμία. Οπως έλεγε χαρακτηριστικά μέλος του επιτελείου του Αμαρουσίου, «και για το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ υπήρχαν πανταχόθεν αντιδράσεις, αλλά τελικά προχώρησε». Την ίδια στιγμή όμως, οι επιτελείς γνωρίζουν πως χρειάζονται ακόμη περισσότερη υποστήριξη, οικονομική και πολιτική, για την υλοποίηση των φιλόδοξων σχεδίων τους.

Οι αναγγελίες του πρωθυπουργού εξασφαλίζουν τη δρομολόγηση αλλά όχι απαραίτητα τις προδιαγραφές υλοποίησης. Χρειάζεται γενναία κονδύλια μια σοβαρή μεταρρύθμιση στο Λύκειο. Οπως και γενναία προσπάθεια η αναβάθμιση όλου του συστήματος. Τα δεδομένα είναι ακόμα πολύ απογοητευτικά. Περί τα 12.000 παιδιά με βαθμολογία πάνω από τη βάση δεν πέρασαν στην ανώτατη εκπαίδευση επειδή αρνήθηκαν τη χαμηλή επιλογή του «οπουδήποτε», ενώ 14.000 με βαθμολογία κάτω από τη βάση πέρασαν σε τμήμα ΑΕΙ. Κοντός ψαλμός αλληλούια. Οι μαθητές της Α’ Λυκείου πρέπει να μάθουν γρήγορα τι τους περιμένει.

Κατά τ’ άλλα, είναι πολύ περισσότερη η αποφασιστικότητα του υπουργείου Παιδείας στο έτερο φιλόδοξο εγχείρημα, της διαμόρφωσης του ενιαίου χώρου στην ανώτατη εκπαίδευση. Οι εξελίξεις αποκτούν καταιγιστικούς ρυθμούς. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής προχωρά έστω με -αναπόφευκτη- γκρίνια, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, σήμερα κιόλας δημοσιεύεται το ΦΕΚ με τις αποφάσεις για τη συγκρότηση επιτροπών που θα επιληφθούν των διεργασιών στα Ιδρύματα Ηπείρου και Ιονίου. Πρόκειται για την κοινή επιτροπή Ιόνιου Πανεπιστημίου και ΤΕΙ Ιόνιων Νήσων και την κοινή επιτροπή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ΤΕΙ Ηπείρου.

Οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ αποτελούν συστατικό στοιχείο της διαμόρφωσης του ενιαίου χώρου, αλλά δεν είναι παρά η αρχή. Οι αντιδράσεις στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά ενόψει της δημιουργίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής οδήγησαν στην ανακοίνωση του υπουργείου (επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.») περί διατήρησης ΤΕΙ (Αθήνας) για όσα τμήματα είτε δεν θελήσουν είτε δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Ανοίγει το παιχνίδι με ανατροπές

Θα ακολουθήσουν τα επόμενα εγχειρήματα με τα ανάλογα προβλήματα. Οι δε αναγγελίες για τις διετείς δομές εντός των ΑΕΙ, για αποφοίτους ΕΠΑΛ, ανοίγουν ακόμη περισσότερο το παιχνίδι και ανατρέπουν εντελώς τα δεδομένα για τον ευρύτερο χώρο των ΤΕΙ όπως τον ξέραμε μέχρι τώρα. Το τοπίο της εκπαίδευσης αλλάζει βήμα βήμα, προκαλώντας μεγαλύτερες ή μικρότερες αναταράξεις. Οι επόμενοι μήνες θα είναι περίοδος γερών δοκιμών αντοχής.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μεταρρυθμίσεις η απάντηση στην οπισθοδρόμηση
Στο απόγειο του λαϊκισμού και του πολιτικού παραλόγου έφθασε η αντιπαράθεση που επέλεξε να ακολουθήσει η αξιωματική αντιπολίτευση με τον υπουργό Παιδείας. Με αφορμή δημοσίευμα από γνωστή σύμμαχη δύναμη Τύπου,...
Μεταρρυθμίσεις η απάντηση στην οπισθοδρόμηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΟΟΣΑ(Ν) να ακούς τον Κυριάκο...
​Πώς μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να συμβάλει στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας; Λίγες ημέρες μετά την παρουσίαση του οράματος του προέδρου της Ν.Δ. για την εκπαίδευση, η σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ αποδεικνύει...
ΟΟΣΑ(Ν) να ακούς τον Κυριάκο...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος, σχολίασε τις προτάσεις του Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση....
Ποιοτική εκπαίδευση και όχι επέκταση της υποχρεωτικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ολοι οι μαθητές είναι άξιοι για τη σημαία
Η ρύθμιση που προβλέπει ότι όλοι και όχι οι καλύτεροι στην τελευταία τάξη του Δημοτικού θα διεκδικούν (με κλήρωση) την πιθανότητα να κρατούν τη σημαία στις εθνικές και τις τοπικές γιορτές προκάλεσε υποστολή...
Ολοι οι μαθητές είναι άξιοι για τη σημαία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πολιτική αντιπαράθεση για το Διεθνές Πανεπιστήμιο
Μπορεί 10 χρόνια τώρα το Διεθνές Πανεπιστήμιο να μην κατάφερε να βρει μια θέση στη διεθνή σχετική κατάταξη ή τουλάχιστον στη λίστα ενδιαφέροντος αλλοδαπών ενδιαφερομένων, όμως η παραίτηση του προέδρου του το...
Πολιτική αντιπαράθεση για το Διεθνές Πανεπιστήμιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας