Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ολοι οι μαθητές είναι άξιοι για τη σημαία

Ολοι οι μαθητές είναι άξιοι για τη σημαία

  • A-
  • A+

Από τη νέα χρονιά όλοι και όχι οι καλύτεροι στην τελευταία τάξη του Δημοτικού θα διεκδικούν (με κλήρωση) την πιθανότητα να κρατούν τη σημαία στις εθνικές και τις τοπικές γιορτές.

«Η σχολική κοινότητα έχει πολλούς και μπορεί να βρει ακόμα περισσότερους τρόπους ώστε να επιβραβεύει τους αρίστους. Θεωρούμε ότι την τιμή να κρατούν τη σημαία πρέπει να τη διεκδικούν όλοι οι μαθητές» δήλωσε στην «Εφ.Συν.» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, σπεύδοντας σε διευκρινίσεις για την αλλαγή που συμπεριλαμβάνεται στο νέο Προεδρικό Διάταγμα για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των Δημοτικών σχολείων.

Ματαίως. Η Ν.Δ. ύψωσε αμέσως τη σημαία της επίθεσης αναμασώντας τα περί κατάργησης της αριστείας, ενώ ακολούθησε, τόσο στο πολιτικό σκηνικό όσο και στα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης, διαγωνισμός εντυπώσεων αλλά και παραπληροφόρησης για το ζήτημα και κυρίως για τα όσα σηματοδοτεί: την αριστεία, τα εθνικά σύμβολα, τις παιδαγωγικές αντιλήψεις, τον ρόλο του Δημοτικού σχολείου, τον ρόλο της σχολικής κοινότητας, τους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος και ό,τι μπορεί να χωρέσει σε μια συζήτηση γύρω από σκληρά ταμπού.

Για να παραμείνουμε εντός θέματος: Πρόκειται για ρύθμιση που αφορά μόνον μαθητές Δημοτικού, μόλις 12 χρόνων, στην πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης, η οποία έχει προτεραιότητες διαφορετικές από τις επόμενες.

Και για να μη χάσουμε το δάσος: Δεν πρόκειται για ρύθμιση που αφορά ή επηρεάζει τη γυμνασιακή φοίτηση των παιδιών, ούτε τη λυκειακή, ούτε το σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Επειδή όμως αποδεικνύονται πολλές οι ερμηνείες που μπορεί να δοθούν σε τέτοιες πρωτοβουλίες καταγράφουμε τις εξηγήσεις που συνόδευσαν την απόφαση.

«Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πιστή στο δόγμα του εξισωτισμού προς τα κάτω, καταργεί το κριτήριο της επίδοσης για την επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου και εισάγει την κλήρωση ως τρόπο επιλογής. Για άλλη μια φορά, αποθεώνεται η λογική της ήσσονος προσπάθειας. Το μήνυμα που δίνουν στη νέα γενιά είναι ότι δεν χρειάζεται προσπάθεια και προσωπικός αγώνας για την επιτυχία και την καταξίωση, αλλά τύχη».

Αυτά αναφέρει στην ανακοίνωσή της η τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ν.Δ., Νίκη Κεραμέως. Δηλαδή, θέτοντας το θέμα σε αμιγώς εκπαιδευτική βάση, θεωρεί πως τα παιδιά εφεξής, στο Δημοτικό, όχι μόνο θα χάσουν κάθε ευκαιρία για να καταλάβουν ότι «η επιτυχία και η καταξίωση» θέλουν «προσπάθεια και προσωπικό αγώνα», αλλά θα λάβουν και διαστρεβλωμένο μήνυμα για τις κατακτήσεις αυτές, καθώς θα μάθουν πως το μόνο που χρειάζεται είναι τύχη.

Μιλάει, δηλαδή, για την απόλυτη καταστροφή, αφού υπονοεί πως οι δάσκαλοι είναι ανίκανοι να τους μεταδώσουν τα σωστά μηνύματα περί προσπάθειας και αριστείας, ο διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων είναι κατώτεροι των γενικών προσδοκιών μην μπορώντας να βρουν τρόπους επιβράβευσης και του αγώνα και της αριστείας (παρά, μάλιστα, το ευρύ φάσμα αρμοδιοτήτων που τους δίνεται με το επίμαχο Π.Δ.) και, τέλος, το εκπαιδευτικό σύστημα είναι παρωχημένο, καθώς εξακολουθεί να χρησιμοποιεί παλιές παιδαγωγικές αντιλήψεις είτε για την εκπαίδευση είτε για τη διάκριση, παραμένοντας περιορισμένο μόνο στις συνδέσεις με τα πατριωτικά ανακλαστικά.

EUROKINISSI / ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

«Με βαθύ αίσθημα ευθύνης απέναντι στη νέα γενιά των Ελλήνων, θεωρούμε ότι το σύμβολο της πατρίδας, τη σημαία, κάθε μαθητής και μαθήτρια πρέπει να έχει τη δυνατότητα να την τιμήσει και να τιμηθεί από αυτήν. Το προνόμιο να κοινωνήσει το σύμβολο της πατρίδας μας θα το δικαιούται επιτέλους το σύνολο των μαθητών και μαθητριών ανεξάρτητα από επιδόσεις σε μαθήματα. (...)

»Λυπούμαστε ειλικρινά που η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει σε αναχρονισμούς που ταλαιπωρούν το εκπαιδευτικό σύστημα και δεν είναι σε θέση να σκεφτεί τρόπους που να τιμούν ουσιαστικά και τη σημαία αλλά και το σύνολο των μαθητών-μαθητριών και των εκπαιδευτικών των Δημοτικών σχολείων. Οι καλές επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών έχουν τη δική τους αυτόνομη αξία».

Με αυτόν τον τρόπο απαντά στη Ν.Δ. το υπουργείο Παιδείας, θίγοντας επίσης την παράμετρο ταύτισης της αριστείας και των μαθητικών επιδόσεων «με την ύψιστη κοινή ευθύνη και τον σεβασμό προς την πατρίδα, που αφορά όλους τους μαθητές και μαθήτριες».

Δηλαδή, το υπουργείο αποσυνδέει το προνόμιο της σημαίας από την προϋπόθεση της αριστείας θεωρώντας πως αφορά το σύνολο των μαθητών. Ταυτόχρονα, χωρίς να καταργεί τη δυνατότητα διάκρισης, αφήνει στη διακριτική ευχέρεια του συλλόγου διδασκόντων να βρει τρόπους επιβράβευσης των μαθητών.

Βέβαια, η ταύτιση της αριστείας με την ύψιστη διάκριση να φέρει ο μαθητής τη σημαία δεν γίνεται μόνον από τη Ν.Δ. Αποτελεί κοινωνική κληρονομιά ριζωμένη βαθιά και δύσκολα αναθεωρούμενη. Οι παρελάσεις ακόμα διχάζουν. Πόσο μάλλον η απαίτηση για διάκριση των παιδαγωγικών σκοπών από τις κοινωνικές καταβολές.

EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Η ρύθμιση συναρτάται με τον θεσμό της παρέλασης. Οπως αναφέρεται:

«Τα Δημοτικά σχολεία λαμβάνουν μέρος στις παρελάσεις και στον γενικό εορτασμό των εθνικών και τοπικών εορτών, σύμφωνα με το πρόγραμμα του οικείου δήμου. (...) Σημαιοφόροι, παραστάτες και υπεύθυνοι για την κατάθεση στεφάνου ορίζονται μαθητές της ΣΤ' τάξης. Η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης».

Κάτι δηλαδή που δεν αποκλείει γιορτές στο σχολείο με επίδοση συμβόλων στους μαθητές. Σε αρκετά ιδιωτικά σχολεία δεν γίνεται παρέλαση ούτε στο Δημοτικό ούτε στο Γυμνάσιο. Γίνεται η γιορτή της σημαίας. Θα μπορούσαν να βρεθούν αντιστοιχίες. Σε άλλα, βέβαια, γίνεται κλήρωση μεταξύ των πολλών πρώτων μαθητών. Τακτική που έχει οδηγήσει σε τραγελαφικές καταστάσεις για τη διεκδίκηση του τίτλου.

Φαινόμενα που επίσης επιδιώκει να αντιμετωπίσει το υπουργείο καθώς, όπως αναφέρει, στόχος είναι «η δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα και αποφεύγοντας τους ανταγωνισμούς και τις διενέξεις μεταξύ των μαθητών».

Γεγονός που συνδέεται και με τα φαινόμενα βαθμοθηρίας ακόμα και στο Δημοτικό, τα οποία διαμορφώνουν μια ακραία αντίληψη για την προσπάθεια και την αριστεία. Αλλωστε, αυτό ακριβώς αποτελεί μέρος της ευρύτερης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Το παρόν Π.Δ. είναι μέρος των παρεμβάσεων που επιχειρεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης το υπουργείο Παιδείας εκσυγχρονίζοντας το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας Νηπιαγωγείων και Δημοτικών 19 χρόνια μετά το τελευταίο Π.Δ. Και δεν περιλαμβάνει μόνον την επίμαχη διάταξη, αλλά και:

►Ενισχύει τον ενιαίο χαρακτήρα της πρωτοβάθμιας και για πρώτη φορά δεν διαχωρίζεται το Νηπιαγωγείο από το Δημοτικό (εγγραφές ίδιες ημερομηνίες).

►Αποδίδει αρμοδιότητες στον σύλλογο διδασκόντων για θέματα που αφορούν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

►Εκσυγχρονίζει οργάνωση και λειτουργία (απλουστεύεται η διαδικασία ορισμού ορίων των σχολικών περιφερειών, ορίζεται ευέλικτο ωράριο για 2 εβδομάδες στα νήπια-προνήπια κ.ά.).

Σε ό,τι αφορά το έτερο σκέλος της ρύθμισης που... χωρίς να υπάρχει κάνει τη διαφορά, το υπουργείο είναι κατηγορηματικό. Στη νέα ρύθμιση δεν περιλαμβάνεται η ρητή παλιά αναφορά ότι «Ο σημαιοφόρος με τη σημαία του σχολείου και οι παραστάτες παρίστανται στη δοξολογία».

Στην ερώτηση της «Εφ.Συν.» γιατί ενώ οριζόταν ρητά στο προηγούμενο Π.Δ. τώρα δεν προβλέπεται τίποτα σχετικό, η απάντηση ήταν η εξής: «Το 1998 θεωρήθηκε απαραίτητο. Το 2018 όχι».

Τουιτάροντας τον παραλογισμό

Ξεσπάθωσαν χθες στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης οι υπέρμαχοι της αριστείας, με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα που ορίζει ότι η επιλογή σημαιοφόρου και παραστατών στα Δημοτικά σχολεία θα γίνεται πλέον με κλήρωση και όχι βάσει βαθμολογίας.

Από τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που κάνει λόγο για «εξίσωση προς τα κάτω», και την υπεύθυνη Τομέα Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων της Ν.Δ., Νίκη Κεραμέως, που αναρωτιέται «γιατί φοβόμαστε να επιβραβεύσουμε τον καλύτερο μαθητή; Τι μήνυμα δίνεται στους μαθητές, να είναι τυχεροί αντί να προσπαθούν;» μέχρι τον πρόεδρο του Ποταμιού, Σταύρο Θεοδωράκη, και τον Ανδρέα Λοβέρδο, όλοι καταφέρονται εναντίον της κυβέρνησης κατηγορώντας την για «δογματισμό» και για «καταδίωξη της αριστείας».

Διαλεκτή Αγγελή

Κώστας Γαβρόγλου για την επιλογή των σημαιοφόρων

«Για εμάς η σημαία δεν πρέπει να είναι βαθμολογικό έπαθλο»

EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ (ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟΥ)

Με σκληρή γλώσσα απάντησε, χθες το βράδυ, ο υπουργός Παιδείας στις αντιπολιτευτικές αντιδράσεις για το Π.Δ. που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη ρύθμιση σχετικά με την επιλογή των σημαιοφόρων.

«Η Νέα Δημοκρατία μαζί με τη Χρυσή Αυγή αυτή τη φορά μάς κάνουν κριτική για το θέμα της επιλογής του σημαιοφόρου. Αν διαβάσει κανείς τις ανακοινώσεις αυτών των δύο κομμάτων είναι σαν να είναι γραμμένες από τον ίδιο συντάκτη» αναφέρει ο κ. Γαβρόγλου σε γραπτή δήλωσή του προσθέτοντας:

«Για εμάς η σημαία δεν πρέπει να είναι βαθμολογικό έπαθλο. Ολοι έχουν δικαίωμα να την κρατούν, όπως και υποχρέωση να την υπερασπίζονται. Στρατό δεν πάνε μόνον οι άριστοι μαθητές, πάνε όλοι, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους».

Θέλοντας δε να εξηγήσει τους λόγους και τους σκοπούς της ρύθμισης δηλώνει:

«Δεν είναι δυνατόν ένας μικρός αλλά υπαρκτός αριθμός οικογενειών να διαγκωνίζονται μεταξύ τους και να πιέζουν τους εκπαιδευτικούς να δώσουν βαθμούς για να γίνει το παιδί τους σημαιοφόρος. 

»Εμείς προτείνουμε να γίνεται κλήρωση και να αναδεικνύεται ο σημαιοφόρος. Κλήρωση ανάμεσα σε ίσους ως προς τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην Πολιτεία. Δηλώσεις που συνδέουν την αριστεία με τη σημαία είναι κάτι βαθιά αντιδημοκρατικό. Οι επιδόσεις των μαθητών βαθμολογούνται, η αριστεία έχει πολλούς τρόπους να καταγραφεί».

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μεταρρυθμίσεις η απάντηση στην οπισθοδρόμηση
Στο απόγειο του λαϊκισμού και του πολιτικού παραλόγου έφθασε η αντιπαράθεση που επέλεξε να ακολουθήσει η αξιωματική αντιπολίτευση με τον υπουργό Παιδείας. Με αφορμή δημοσίευμα από γνωστή σύμμαχη δύναμη Τύπου,...
Μεταρρυθμίσεις η απάντηση στην οπισθοδρόμηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
Οι καταλήψεις με εθνικιστικό πρόσημο δεν ενόχλησαν καμία αρχή, αλλά μία συγκεκριμένη κατάληψη κατά των προτεινόμενων αλλαγών στο Λύκειο και της έλλειψης βιβλίων προκάλεσε όχι μόνο αστυνομική παρέμβαση...
Οι «καλές» και οι κακές καταλήψεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΟΟΣΑ(Ν) να ακούς τον Κυριάκο...
​Πώς μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να συμβάλει στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας; Λίγες ημέρες μετά την παρουσίαση του οράματος του προέδρου της Ν.Δ. για την εκπαίδευση, η σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ αποδεικνύει...
ΟΟΣΑ(Ν) να ακούς τον Κυριάκο...
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αγιασμοί με υποσχέσεις
​Σε σχολεία επιλεγμένα για διαφορετικούς λόγους, όλα όμως σημειολογικού ενδιαφέροντος, βρέθηκαν χθες οι περισσότεροι από τους αρχηγούς κομμάτων και φυσικά οι αρμόδιοι θεσμικοί παράγοντες, όπως ο υπουργός...
Αγιασμοί με υποσχέσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας