Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το νομοσχέδιο πΑΕΙ για ψήφιση
EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Το νομοσχέδιο πΑΕΙ για ψήφιση

  • A-
  • A+

Χωρίς αλλαγές στις βασικές του διατάξεις κατατέθηκε χθες στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση.

Οι βασικές ρυθμίσεις του είναι:

Για την ακαδημαϊκή αναβάθμιση:

– Ιδρυση των περιφερειακών Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Eρευνας (ΑΣΑΕΕ). Αντικαθιστούν τα Συμβούλια Ιδρύματος των ΑΕΙ.

– Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ). Προβλέπονται ρυθμίσεις για τον εξορθολογισμό των προϋπολογισμών, τη δυνατότητα δωρεάν φοίτησης αλλά και σε συνδυασμό με ακαδημαϊκά κριτήρια σε περιπτώσεις προγραμμάτων μεγάλης διάρκειας (επιδόσεις μετά τα δύο εξάμηνα), ενίσχυση όσων προγραμμάτων λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης αλλά και περιορισμούς στις αμοιβές των διδασκόντων.

Για την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας των οργάνων διοίκησης και των ακαδημαϊκών ελευθεριών:

– Εκλογή αντιπρυτάνεων με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο και μονοσταυρία για την καλύτερη αντιπροσώπευση των μελών του προσωπικού στα όργανα διοίκησης,

– Ορισμός συγκεκριμένου αριθμού και αρμοδιοτήτων των αντιπρυτάνεων (τέσσερις πλέον ή τρεις σε Ιδρύματα μικρότερης δυναμικότητας).

– Συμμετοχή όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στα όργανα διοίκησης. Προβλέπεται φοιτητική συμμετοχή όχι στην ανάδειξη μονοπρόσωπων αλλά στη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων.

– Επαναφορά του ακαδημαϊκού ασύλου με όρους, όμως, άρσης-επέμβασης των αστυνομικών δυνάμεων.

– Επαναφορά του Πρυτανικού Συμβουλίου που θα αποφασίζει για την άρση σε περιπτώσεις πλην των κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής, για τα οποία προβλέπεται αυτεπάγγελτη επέμβαση δημόσιας δύναμης.

– Ενίσχυση της ακαδημαϊκής λειτουργίας των κοσμητειών και των κοσμητόρων.

Για τη διοικητική αναβάθμιση των Ιδρυμάτων:

– Απλοποίηση διαδικασιών για τη σύναψη συμβάσεων για υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης, μίσθωσης μεταφορικών μέσων για μεταφορά φοιτητών και συντήρησης εγκαταστάσεων, με στόχο τον περιορισμό ή την παύση των εργολαβιών.

Για τη δρομολόγηση του ενιαίου χώρου:

– Η ενιαία πλέον ονομασία οργάνων ανεξαρτήτως Ιδρύματος (Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ). Οργανα όλων των ΑΕΙ είναι: η Σύγκλητος, το Πρυτανικό Συμβούλιο, ο πρύτανης, οι αντιπρυτάνεις.

– Νέα διευρυμένη διατύπωση της «αποστολής» των ΤΕΙ.

Η εύρεση πόρων

Αναλυτικότερα:

Τα περιφερειακά Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας (ΑΣΑΕΕ)

Α) Είναι όργανα ευρύτερα των Συμβουλίων Ιδρύματος των ΑΕΙ, με πρόσθετες αρμοδιότητες (χάραξη στρατηγικής για την ανάπτυξη των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων-Ινστιτούτων, προώθηση συνεργασίας με φορείς, εισήγηση για εύρεση πόρων).

Β) Σε κάθε διοικητική Περιφέρεια της χώρας συνιστάται ένα ΑΣΑΕΕ. Είναι δυνατόν να συνιστάται ένα ΑΣΑΕΕ ανά δύο ή περισσότερες Περιφέρειες ή δύο ή περισσότερα ΑΣΑΕΕ σε μία Περιφέρεια.

Γ) Το ΑΣΑΕΕ αποτελείται από δεκαεννέα (19) μέλη: δεκαέξι είναι μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ της ίδιας ή άλλης Περιφέρειας ή της αλλοδαπής και ερευνητές Ε.Κ. της οικείας Περιφέρειας, οι οποίοι εκλέγονται ύστερα από σχετική πρόσκληση που απευθύνει η Σύγκλητος του αρμόδιου ΑΕΙ. Ενα μέλος υποδεικνύεται από το Εθνικό Συμβούλιο Ερευνας και Καινοτομίας (ΕΣΕΚ), ένα με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, ένα με απόφαση του υπουργού Παιδείας. Τα μέλη έχουν τριετή θητεία, με δυνατότητα επανεκλογής για ακόμη μία θητεία.

Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ)

Α) Τα ΠΜΣ ιδρύονται με απόφαση της Συγκλήτου, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος. Την εισήγηση κρίνει η Επιτροπή Μεταπτυχιακών Σπουδών του Ιδρύματος ενώ την απόφαση ίδρυσης λαμβάνει ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος μπορεί να αναπέμψει ύστερα από γνώμη εννεαμελούς επιτροπής συγκροτούμενης από τον γ.γ. του υπουργείου, τρεις πρυτάνεις ή αντιπρυτάνεις, τον πρόεδρο του ΕΣΕΚΑΑΔ, τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, τρεις εμπειρογνώμονες.

Β) Απαλλάσσονται από τα τέλη φοίτησης όσοι φοιτητές έχουν ατομικό εισόδημα, εφόσον έχουν και οικογενειακό εισόδημα που δεν υπερβαίνει αυτοτελώς το εβδομήντα τοις εκατό (70%) του εθνικού διάμεσου διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Σε κάθε περίπτωση οι απαλλασσόμενοι φοιτητές δεν ξεπερνούν το ποσοστό του τριάντα τοις εκατό (30%) του συνολικού αριθμού των φοιτητών που εισάγονται στο ΠΜΣ (σ.σ. ζητήθηκε επίμονα από τους πρυτάνεις).

Διευκρίνιση: η απαλλαγή ισχύει για τα δύο (2) πρώτα εξάμηνα φοίτησης και συνεχίζεται και για τα επόμενα εξάμηνα μόνο αν ο φοιτητής έχει την προβλεπόμενη επίδοση.

Γ) Οι διδάσκοντες σε ΠΜΣ είναι κατά 80% ή 60% (ανάλογα με τη δυναμικότητα) μέλη ΔΕΠ ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ του οικείου τμήματος. Αν το προσωπικό δεν επαρκεί, η Συνέλευση αναθέτει σε μέλη ΔΕΠ του ίδιου ή αλλου ΑΕΙ/Ε.Κ. ή προβαίνει σε νέες προσλήψεις/συμβάσεις.

Προϋπόθεση για την αμοιβή διδάσκοντος είναι η δωρεάν διδασκαλία σ’ ένα τουλάχιστον ΠΜΣ. Η αμοιβή των μελών ΔΕΠ δεν υπερβαίνει ανά μήνα το είκοσι τοις εκατό (20%) των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους (σ.σ. δεν έγινε το χατίρι των πρυτάνεων για αύξηση).

Ασυλο

Α) Στα ΑΕΙ κατοχυρώνεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και στη διδασκαλία καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών.

Β) Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των ΑΕΙ επιτρέπεται αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής και ύστερα από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Οι ανωτέρω περιορισμοί δεν ισχύουν για επεμβάσεις του Πυροσβεστικού Σώματος ή για περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων.

Διοίκηση

Α) Η εκλογή του πρύτανη και των αντιπρυτάνεων γίνεται με δύο ξεχωριστά ενιαία ψηφοδέλτια. Είναι άμεση, μυστική, με κάλπη, επαναλαμβάνεται ηλεκτρονικά εκτός κι αν πρόκειται για ισοψηφία, οπότε ξανά με κάλπη.

Β) Η Σύγκλητος διευρύνεται. Αποτελείται από τον πρύτανη, τους αντιπρυτάνεις, τους κοσμήτορες, τους προέδρους των Τμημάτων, εκπροσώπους φοιτητών «με δικαίωμα συμμετοχής» (σε ποσοστό 10% του συνόλου των μελών της Συγκλήτου και από γενική ψηφοφορία από το σύνολο των φοιτητών της οικείας κατηγορίας του Ιδρύματος), 3 εκπροσώπους, έναν ανά κατηγορία, από τα μέλη ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ, έναν εκπρόσωπο των διοικητικών υπαλλήλων.

Γ) Στα ΑΕΙ (με περισσότερα από είκοσι Τμήματα) ορίζονται τέσσερις αντιπρυτάνεις. Σε μικρότερα θα είναι τρεις (συγχωνεύονται οι ακαδημαϊκές με τις διοικητικές αρμοδιότητες).

– Σύσταση Επιτροπής Δεοντολογίας από τους κοσμήτορες και τον αντιπρύτανη ακαδημαϊκών υποθέσεων.

Μεταβολή έδρας

Στο ίδιο σχέδιο νόμου προβλέπονται:

– Λειτουργία εντός ΑΕΙ διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), τα οποία παρέχουν διπλώματα επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

– Με απόφαση του υπουργού, ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση, μετονομασία, κατάργηση και μεταβολή έδρας ΑΕΙ αλλά και παραρτήματα ΑΕΙ σε άλλες χώρες.

– Προπτυχιακά σε ξένη γλώσσα αλλά σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο.

– Ιδρυση σε κάθε ΑΕΙ, Κέντρου Επιμόρφωση και Διά Βίου Μάθησης (και εξ αποστάσεως).

– Αναγνώριση τίτλων 5ετών σπουδών ως integrated master και ρύθμιση επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων ΤΕΙ.

– Ρυθμίσεις για Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, όπως κατάργηση της αναγραφής του χαρακτηρισμού της διαγωγής από τα αποδεικτικά και πιστοποιητικά κάθε είδους.

– Κατάργηση του 4ου Επιστημονικού Πεδίου «Επιστήμες της εκπαίδευσης». Τα Τμήματα που κατατάσσονταν στο Πεδίο αυτό θα εντάσσονται σε όλα τα υπόλοιπα Πεδία.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
Η αναδιάρθρωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης εξακολουθεί να είναι το κυρίαρχο ζήτημα στα Ιδρύματα. Αλλού με εντάσεις, αλλού με ψυχραιμία και αλλού με μεγάλες ταχύτητες, ειδικά από τους αναποφάσιστους. Ηδη...
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
Με έντονο παρασκήνιο και αρκετές πανταχόθεν πιέσεις για αλλαγές της τελευταίας στιγμής οδεύει προς την Ολομέλεια της Βουλής, τη Δευτέρα, το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση. Η διεύρυνση του αριθμού των...
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ρελάνς με Παρασκευόπουλο
Ολοταχώς προς τη Βουλή οδεύει το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ μετά και τις τελευταίες, διαδοχικές συναντήσεις που είχε χθες ο υπουργός Παιδείας με τους πρυτάνεις και τους προέδρους των ΤΕΙ. Με λίγες αλλαγές που...
Ρελάνς με Παρασκευόπουλο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
Συνεχίζει τις πρωτοβουλίες συγκρότησης του ενιαίου χώρου στην ανώτατη εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας κυρίως ενισχύοντας το προφίλ των ΤΕΙ. Μετά την πλήρη αντιστοίχιση ονομασιών οργάνων στα Ιδρύματα των δύο...
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στη σύνοδο των πρυτάνεων πρυτάνευσε... ο Γαβρόγλου
Εξι πανεπιστημιακοί ζήτησαν την απόσυρση του σχεδίου νόμου για τα ΑΕΙ αλλά οι υπόλοιποι δώδεκα διαφώνησαν. Μόνη σοβαρή διαφωνία που παραμένει είναι ο τρόπος εκλογής των πρυτανικών αρχών. Νέα συνάντηση...
Στη σύνοδο των πρυτάνεων πρυτάνευσε... ο Γαβρόγλου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δεν πρυτάνευσε η ρήξη
​Σε πολιτική αρένα έχει μετατραπεί ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης με αφορμή το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ, ειδικά μετά την απόφαση του προέδρου της Ν.Δ. να αναλάβει προσωπικά τη μάχη, προσδίδοντάς της...
Δεν πρυτάνευσε η ρήξη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας