Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη σύνοδο των πρυτάνεων πρυτάνευσε... ο Γαβρόγλου

Το γκράφιτι δεν απεικονίζει τον Γαβρόγλου αλλά τον Αϊνστάιν. Πάντως και ο υπουργός Παιδείας δεν τα πάει άσχημα καθώς, όπως όλα δείχνουν, θα επιβάλει τη «θεωρία» του για την Ανώτατη Εκπαίδευση, με τρόπο που θα ζήλευαν πολλοί προκάτοχοί του

EUROKINISSI / ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΝΤΖΙΑΡΗΣ

Στη σύνοδο των πρυτάνεων πρυτάνευσε... ο Γαβρόγλου

  • A-
  • A+

Το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ προχωρά χωρίς καμία σοβαρή αλλαγή στις βασικές του διατάξεις. Μάλιστα, ενισχύονται ορισμένες σημαντικές ρυθμίσεις, όπως εκείνες που αφορούν τα μεταπτυχιακά προγράμματα, ενώ παραμένει η πρόβλεψη για την εκλογή των πρυτανικών αρχών, η οποία αποτελεί και τη μόνη σοβαρή διαφωνία με τους πρυτάνεις που δεν γεφυρώθηκε.

Το δε υπουργείο προγραμματίζει πρωτοβουλίες σχετικά με μείζονα θέματα, όπως μια διυπουργική επιτροπή για τη λειτουργία του ασύλου στα ΑΕΙ, αμέσως μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου.

Το έντονο πολιτικό παρασκήνιο γύρω από τις επιχειρούμενες αλλαγές ξεφούσκωσε απότομα με την εσωτερική ρήξη στη σύνοδο των πρυτάνεων, το Σάββατο, και την επικράτηση της (πλειοψηφικής) άποψης για συνέχιση της συζήτησης τις επόμενες ημέρες, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αφορά κυρίως τεχνικές βελτιώσεις.

Μάταιη, ως εκ τούτου, αποδείχθηκε και η ύστατη προσπάθεια του Κυριάκου Μητσοτάκη να καλέσει σε συστράτευση ενάντια στις αλλαγές.

Με άρθρο του στην «Καθημερινή» της Κυριακής επιχείρησε ν’ ανοίξει νέο γύρο αντιπαράθεσης, σ’ ένα παιχνίδι που, όμως, είχε ήδη τελειώσει.

Οι πρυτάνεις που ταυτίζονται με τη θέση της απόσυρσης του σχεδίου νόμου προκάλεσαν ένταση αρνούμενοι οποιαδήποτε συζήτηση, ακόμα και για συμφωνημένες διορθώσεις.

Ωστόσο, αποτέλεσαν τη μειοψηφία καθώς πρόκειται για έξι πρυτάνεις έναντι των 18 συνολικά μελών της συνόδου. Πρόκειται για τους πρυτάνεις των ΑΠΘ, Οικονομικού Πανεπιστημίου (ΟΠΑ), ΠΑΜΑΚ, Παν. Κρήτης, Πολυτεχνείου Κρήτης και Πανεπιστημίου Πειραιά.

Αποτέλεσμα, να μην καταλήξουν σε ψήφισμα υπέρ της απόσυρσης του σχεδίου, αντιθέτως, σε ανακοίνωση για τη συνέχιση της συζήτησης «ώστε να διαμορφωθεί ένα Σχέδιο Νόμου που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Ανώτατης Εκπαίδευσης», αν και ο υπουργός Παιδείας, σε δηλώσεις του αμέσως μετά τη σύνοδο, αναφέρθηκε σε τεχνικές βελτιώσεις, ενώ επιβεβαίωσε τη διαφωνία σχετικά με την εκλογή των πρυτανικών αρχών (ειδικά για την πρόταση εκλογής αντιπρυτάνεων με ψηφοδέλτιο, όπως στην εκλογή πρυτάνεων).

Συγκεκριμένα, τόνισε: «Υπήρξαν πολλές συγκλίσεις και διατυπώθηκαν διαφωνίες, κυρίως ως προς τον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών. Σε αρκετά σημεία που βελτιώνουν τεχνικά το νομοσχέδιο, θα υπάρξει συνάντηση με το προεδρείο της συνόδου εντός των επόμενων ημερών και αμέσως μετά το νομοσχέδιο θα συνεχίσει την πορεία του στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες».

Μικροβελτιώσεις

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Εφ.Συν.», η συζήτηση δεν θα αφορά ούτε την εκλογή των αντιπρυτάνεων ούτε άλλες καίριες ρυθμίσεις. Θα συζητηθούν επιμέρους βελτιώσεις και διορθώσεις, όχι αναθεωρήσεις, τονίζουν κύκλοι του υπουργείου για να σηματοδοτήσουν το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης.

Κάτι που μπορεί να εξηγηθεί από τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τη διαπραγμάτευση το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να περάσει τις θεσμικές του πρωτοβουλίες.

Αντικατέστησε τα Συμβούλια στα Ιδρύματα με τα περιφερειακά Συμβούλια, ενώ προέβη σε αρκετές ρυθμίσεις τις οποίες οι διοικήσεις είτε ζητούσαν επί χρόνια είτε γνωρίζουν πως θα μπορούσαν να είναι αυστηρότερες:

Αναγνωρίζονται ως master οι τίτλοι πενταετών σπουδών (πολυτεχνικές σχολές, Γεωπονικό, Ιατρική και μουσικών σπουδών), καμία θητεία πρυτανικών αρχών δεν διακόπτεται, ορθολογικοποιούνται (και δεν κλείνουν για να ανοίξουν με νέους όρους) τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, δημιουργούνται και χρηματοδοτούνται 2ετείς δομές κ.ά.

Παράλληλα, εξομαλύνθηκε το κλίμα με τα ΤΕΙ για τα οποία προβλέπεται η επί χρόνια εκκρεμής αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους, ενώ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες μας, στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου θα συμπεριληφθεί διάταξη με τη μετονομασία μονοπρόσωπων και συλλογικών οργάνων των ΤΕΙ στους αντίστοιχους τίτλους των πανεπιστημίων (πρυτάνεις, αντιπρυτάνεις, σύγκλητοι κ.ά.).

Το σχέδιο νόμου προς το παρόν είναι στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής, την Τετάρτη θα σταλεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και μετά θα επιστρέψει στην ολομέλεια της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση.

Τι αλλάζει στα μεταπτυχιακά

• Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που έχει σκοπό να ενσωματώσει το υπουργείο Παιδείας, η σημαντικότερη αφορά τα μεταπτυχιακά. Συγκεκριμένα, πρόθεση είναι η ενίσχυση της διαδικασίας έγκρισης των ΠΜΣ.

Ειδικότερα, προβλέπεται η ύπαρξη μιας επιτροπής αρμόδιας για τα ΠΜΣ σε κάθε Ιδρυμα η οποία θα απαρτίζεται από τους κοσμήτορες, τους προέδρους των τμημάτων και τον αντιπρύτανη ακαδημαϊκών υποθέσεων.

Η πρόταση για δημιουργία ενός μεταπτυχιακού θα εξετάζεται πρώτα από αυτή την επιτροπή και μετά θα περνάει στη Σύγκλητο του Ιδρύματος.

Οταν θα τελειώνει αυτή η διαδικασία, τότε η αίτηση για την ίδρυση και λειτουργία του νέου ΠΜΣ θα εξετάζεται από μια άλλη επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου αλλά και πρυτάνεων.

Αυτή η επιτροπή δεν θα είναι αρμόδια για την αξιολόγηση (αφού για την τελευταία θα επιλαμβάνεται η ΑΔΙΠ) αλλά για το αν θα αναπέμπεται ή όχι η αίτηση. Με άλλα λόγια, θα συμμετέχουν όλοι στη δημιουργία και τη λειτουργία του νέου πλαισίου για τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα.

Διυπουργική για το άσυλο

• Σε ό,τι αφορά το άσυλο, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μελετά μια σημαντική πρωτοβουλία μόλις ψηφιστεί το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ. Με βάση τη διάταξη που προτείνεται και η οποία, όπως τονίζουν κύκλοι του Αμαρουσίου, δεν είναι παρά η διάταξη που ίσχυε επί Μαριέττας Γιαννάκου, θα ζητηθεί η δημιουργία μιας επιτροπής από εμπειρογνώμονες πολλών συναρμόδιων υπουργείων που θα μελετήσουν όλο το πλαίσιο λειτουργίας του ασύλου στα ελληνικά ΑΕΙ.

«Από το 1974 και ανεξάρτητα από τις διατάξεις που κατά καιρούς ισχύουν, το άσυλο είναι στον αέρα» αναφέρει χαρακτηριστικά σημαντικό στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, για να προσθέσει: «Εμείς θέλουμε να διερευνήσουμε όλο το πλαίσιο μέσα στο οποίο, λ.χ., να μπορεί να αντιμετωπιστεί η παραβατικότητα αλλά και να λειτουργήσει το άσυλο».

Η αρχική ιδέα είναι να κληθούν και να συνεργαστούν εκπρόσωποι από τα υπουργεία Παιδείας, Δικαιοσύνης, Υγείας, Προστασίας του Πολίτη και όσα άλλα κριθεί αναγκαίο.

  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ρελάνς με Παρασκευόπουλο
Ολοταχώς προς τη Βουλή οδεύει το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ μετά και τις τελευταίες, διαδοχικές συναντήσεις που είχε χθες ο υπουργός Παιδείας με τους πρυτάνεις και τους προέδρους των ΤΕΙ. Με λίγες αλλαγές που...
Ρελάνς με Παρασκευόπουλο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
Η αναδιάρθρωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης εξακολουθεί να είναι το κυρίαρχο ζήτημα στα Ιδρύματα. Αλλού με εντάσεις, αλλού με ψυχραιμία και αλλού με μεγάλες ταχύτητες, ειδικά από τους αναποφάσιστους. Ηδη...
Εντάσεις και... υψηλές ταχύτητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
Συνεχίζει τις πρωτοβουλίες συγκρότησης του ενιαίου χώρου στην ανώτατη εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας κυρίως ενισχύοντας το προφίλ των ΤΕΙ. Μετά την πλήρη αντιστοίχιση ονομασιών οργάνων στα Ιδρύματα των δύο...
Τι σημαίνει ΤΕΙ στη διεθνή πραγματικότητα;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πολιτική αντιπαράθεση για το Διεθνές Πανεπιστήμιο
Μπορεί 10 χρόνια τώρα το Διεθνές Πανεπιστήμιο να μην κατάφερε να βρει μια θέση στη διεθνή σχετική κατάταξη ή τουλάχιστον στη λίστα ενδιαφέροντος αλλοδαπών ενδιαφερομένων, όμως η παραίτηση του προέδρου του το...
Πολιτική αντιπαράθεση για το Διεθνές Πανεπιστήμιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα 11 εκατ. βελτίωσαν το κλίμα
Σε κλίμα περισσότερο συναινετικό απ’ όσο αναμενόταν έληξε η συνάντηση του υπουργού με τους πρυτάνεις. Σίγουρα σ’ αυτό βοήθησαν από τη μια η αναγγελία της επιχορήγησης συνολικού ύψους 11 εκατ. ευρώ και από την...
Τα 11 εκατ. βελτίωσαν το κλίμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας