Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε το σχέδιό του για την εκπαίδευση, που περιλαμβάνει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες

EUROKINISSI / ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας

  • A-
  • A+

Η αυτοαξιολόγηση καθώς και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως η ενοποίηση τομέων/ειδικοτήτων, το νέο σύστημα επιλογής στελεχών και η αυτονομία του Λυκείου, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα κριτήρια της οποίας όσα τμήματα ΤΕΙ ή Πανεπιστημίων δεν μπορέσουν να ακολουθήσουν «θα πρέπει να προσαρμοστούν στην απαιτούμενη διάρκεια σπουδών και τον τύπο του πτυχίου που παρέχεται», δηλαδή... κατώτερη της τριτοβάθμιας.

Ολα αυτά περιλαμβάνονται με ακρίβεια πλέον στο τριετές σχέδιο για την εκπαίδευση που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας. Αρχής γενομένης από τον επόμενο μήνα, με την κατάθεση του σχεδίου νόμου που περιλαμβάνει όλες τις αλλαγές σε Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί ταχέως την υλοποίηση των νέων μέτρων, θέλοντας να προλάβει τον Σεπτέμβριο προκειμένου να δείξει τα νέα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού συστήματος σε όλες τις βαθμίδες και ταυτόχρονα τα ανακλαστικά του σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των δεσμεύσεων που προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς.

Σταδιακή εφαρμογή

Μεταξύ αυτών, ο «εξορθολογισμός της διαχείρισης του διδακτικού προσωπικού», που περιλαμβάνει, από τη μια, την έγκαιρη τοποθέτηση μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, δηλαδή μέχρι τις 31 Αυγούστου, και, από την άλλη, την ενοποίηση συναφών τομέων, «έτσι ώστε α) να είναι πιο πιθανό οι εκπαιδευτικοί να καλύψουν τις ώρες διδασκαλίας τους σε ένα ή δύο σχολεία, β) να μη δαπανάται περιττή ενέργεια στη μετακίνηση από σχολείο σε σχολείο, γ) να διευκολύνεται η διαχείριση του προσωπικού.

Από το πλάνο φυσικά δεν λείπει ούτε το νέο σύστημα εισαγωγής ούτε οι αλλαγές στην τριτοβάθμια. Από Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η σταδιακή εφαρμογή του πρώτου, ενώ ο νόμος για τα ΑΕΙ, αν και στα βασικά του σημεία γνωστός, θα χρειαστεί να περιμένει μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.

Αναδιάρθρωση ΤΕΙ

Πάντως, για τον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, πέραν των εξαγγελθεισών αλλαγών (σε διοίκηση, μεταπτυχιακά), άμα τη ψηφίσει του νόμου θα δρομολογηθούν και οι διαδικασίες αναδιάρθρωσης σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια.

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, στο πλάνο του υπουργείου «θα πρέπει να προταθούν συγκεκριμένα σχέδια αναδιάρθρωσης με πρωτοβουλία των ίδιων των ιδρυμάτων που επιθυμούν να προχωρήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση (σ.σ. δημιουργία ενιαίου χώρου).

Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνεται, θα τεθούν «συγκεκριμένοι στόχοι συνολικά για το μέγεθος και την αποτελεσματικότητα του συστήματος», αλλά και «κριτήρια σε ό,τι αφορά την ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την ερευνητική δραστηριότητα του προσωπικού, τη συμβολή τους στην πρόοδο της βασικής επιστήμης και της καινοτομίας, τον αριθμό των μελών, τις υποδομές και το ποσοστό του ακαδημαϊκού και ερευνητικού προσωπικού προς τους σπουδαστές».

Στο τέλος της διετίας «τα αποτελέσματα αυτών των αξιολογήσεων θα αποτελέσουν τη βάση για περαιτέρω σχεδιασμό της συνολικής αναδιοργάνωσης των ιδρυμάτων».

Δηλαδή, όπως τονίζεται ξεκάθαρα, «πρέπει να επιδιωχθούν συνεργασίες εντός και μεταξύ των ιδρυμάτων, έτσι ώστε σε επόμενες φάσεις να πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια για την αναβάθμισή τους περισσότερα Τμήματα». Διαφορετικά, θα υποβαθμιστούν σε άλλη κλίμακα εκπαίδευσης (σ.σ. όπως εξαρχής οριζόταν από το πρώτο σχέδιο για τον ενιαίο χώρο).

Αναλυτικότερα, ο προγραμματισμός του υπουργείου Παιδείας προβλέπει:

Ιούνιος 2017

►1.Υιοθέτηση νόμου σχετικά με: Νέες αρμοδιότητες, αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολείων και αξιολόγηση στελεχών της εκπαίδευσης, νέα κριτήρια επιλογής προσωπικού και υπεύθυνων δομών και νέα ορθολογική κατανομή τους ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Αύξηση παιδαγωγικής και διοικητικής αυτονομίας των σχολείων και διαδικασιών βελτίωσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων μέσω αυτοαξιολόγησης.

►2. Ενοποίηση της νομοθεσίας για το Γυμνάσιο (εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας)

Μέχρι τις 31 Αυγούστου του 2017:

α) Ολοκλήρωση της επιλογής όλων των διευθυντών και των στελεχών εκπαίδευσης.

β) Ολοκλήρωση των απαραίτητων ενεργειών για την τοποθέτηση μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Σεπτέμβριος 2017

Εναρξη της αυτοαξιολόγησης της εκπαιδευτικής μονάδας. Νόμος για τη βελτίωση του αναστοχασμού και του ελέγχου της εφαρμογής του σχολικού προγραμματισμού μέσω διαδικασιών αυτοαξιολόγησης και νέων αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων κάθε σχολείου (εκπαιδευτική αυτονομία σχολικής μονάδας).

Ανάμεσα σε άλλα, ορίζεται:

α) «νέο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων προκειμένου να διευρυνθούν τα θέματα στα οποία μπορεί να ληφθούν αποφάσεις χωρίς να απαιτείται έγκριση από μια ανώτερη αρχή,

β) «πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές) και του σχολικού συμβούλου για την εκπαιδευτική ευθύνη του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου στην αρχή του σχολικού έτους, την αναπροσαρμογή του στα μέσα του έτους και την αποτίμηση της υλοποίησής του στο τέλος της σχολικής χρονιάς».

Οκτώβριος 2017

Δημοσίευση της νέας έκθεσης του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, η οποία, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει:

α) την εκπόνηση ενός νέου μοντέλου αποκεντρωμένης εκπαίδευσης για την Ελλάδα, β) μεθόδους για την εφαρμογή της σχολικής αυτοαξιολόγησης, γ) βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, δ) βελτίωση της διακυβέρνησης και της εδραίωσης του δικτύου των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ε) βελτίωση της συνάφειας των μαθησιακών αποτελεσμάτων με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, στ) γενικές μεθόδους αποτίμησης των ανθρώπινων και υλικών πόρων καθώς και της χρηματοδότησης που αφιερώνεται στην εκπαίδευση στην Ελλάδα μέσα στα όρια του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.

Τέλος Νοεμβρίου 2017

Ενοποίηση των συναφών τομέων-ειδικοτήτων.

Δεκέμβριος 2017

Βελτίωση του συστήματος πληροφορικής, ώστε να παρέχει αξιόπιστα δεδομένα για τον μαθητικό πληθυσμό και το διδακτικό προσωπικό.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
Είτε λόγω αδιαφορίας για τον φοιτητικό συνδικαλισμό είτε λόγω δυσαρέσκειας για την παρακμή του, η αποχή -και όχι άλλη μορφή αντίδρασης- παραμένει το ισχυρότερο αποτύπωμα των φοιτητικών εκλογών τα τελευταία...
Αποχή δείχνει η απόχη της κάλπης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όνομά του μπορεί ακόμα να ξενίζει, αλλά με την ατζέντα του πολύ γρήγορα θα αναχθεί σε βασικό παράγοντα εξελίξεων στον χώρο της Εκπαίδευσης...
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Για να διασώσουμε την εκπαίδευση πρέπει να τη μεταρρυθμίσουμε»
Η «Εφ.Συν.» ανοίγει από σήμερα τον φάκελο «Εθνικός διάλογος για την παιδεία» με συνέντευξη του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου και ομότιμου καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκου. Το υπουργείο Παιδείας προανήγγειλε...
«Για να διασώσουμε την εκπαίδευση πρέπει να τη μεταρρυθμίσουμε»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
Εχει γίνει κανόνας, σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, η ανάγκη αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος μπροστά στην πραγματικότητα της «παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης» και της «παγκόσμιας κοινωνίας των...
Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εθνικός διάλογος για την παιδεία
Την πλήρη αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος έχει στόχο ο εθνικός διάλογος που ξεκινά επισήμως μέσα στην εβδομάδα, ενώ αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, στις 28 Δεκεμβρίου, αναλαμβάνει η επιτροπή του Εθνικού...
Εθνικός διάλογος για την παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο
Ετοιμη να κάνει υποχωρήσεις σε σημεία αιχμής του πολυνομοσχεδίου, κυρίως στις διατάξεις για τα ΑΕΙ, φαίνεται να είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να αποφύγει τον εγκλωβισμό από τις ιδιότυπες...
Κοπτοραπτική στο πολυνομοσχέδιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας