Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Τώρα τρέχουμε με την ταχύτητα του φωτός»
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

«Τώρα τρέχουμε με την ταχύτητα του φωτός»

  • A-
  • A+

Τις δομικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης που περιλαμβάνει η ατζέντα του υπουργείου Παιδείας για την ερχόμενη τριετία παρουσίασε αναλυτικά, χθες, ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, αναγγέλλοντας ταυτόχρονα ορισμένες ενδεικτικές παρεμβάσεις ή, όπως τις χαρακτήρισε ο ίδιος, «εμβληματικές πρωτοβουλίες», είτε μεταρρυθμιστικού είτε κοινωνικού χαρακτήρα.

Μεταξύ αυτών, η ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, η καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, η επέκταση του ολοήμερου σε όλα τα σχολεία της χώρας, η σταδιακή κατάργηση των πανελλαδικών.

Ο αντίκτυπος των ανακοινώσεων, αντιφατικός. Στη μια άκρη η θερμή υποδοχή της ίδρυσης του νέου Πανεπιστημίου που θα προκύψει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά στο πλαίσιο της αναδιάταξης του χώρου που ξεκινά στο άμεσο μέλλον.

Στην άλλη άκρη, ο «πόλεμος» που ξεκίνησε με την ανακοίνωση της καθιέρωσης της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δηλαδή της αναγνώρισης της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης.

Οι αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης δεν έκαναν διακρίσεις στα θέματα. Για «παροχολογία και ψεύδη» έκανε λόγο η κ. Νίκη Κεραμέως, υπεύθυνη τομέα Παιδείας της Ν.Δ., τονίζοντας: «Ακούσαμε τον πρωθυπουργό να υπόσχεται ακοστολόγητες παροχές για όλους, σε ένα κρεσέντο υποτιθέμενης ευαισθησίας. (…) Με ποιο σχέδιο θα πραγματοποιήσει όλα αυτά που “γενναιόδωρα” υποσχέθηκε, πού θα βρει τους απαραίτητους πόρους για να υλοποιήσει τις ψηφοθηρικές εξαγγελίες του, πώς θα αναβαθμίσει ποιοτικά το σχολείο όταν δεν κάνει ούτε μία αναφορά στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών;».

Σε ακόμα πιο σκληρό τόνο το ΠΑΣΟΚ: «Επιλέγει πάντα το υπουργείο Παιδείας για να ξεκινήσει την εκστρατεία παραπλάνησης της κοινωνίας από τη σκληρή πραγματικότητα που ο ίδιος επιβάλλει με το δεύτερο δικό του μνημόνιο που έχει τη δική του υπογραφή».

Ο πρωθυπουργός, πάντως, στο τέλος της συνέντευξης προσδιόρισε τους χρόνους του, λέγοντας: «Ο υπουργός μού έδωσε εδώ μια κάρτα με το καλωσόρισμα, η οποία έχει μια φωτογραφία του Αϊνστάιν. Λέει ότι όλοι στο υπουργείο τρέχουμε με την ταχύτητα του φωτός προς μια νέα εξίσωση για την εκπαίδευση(…). Αυτό λοιπόν είναι το μήνυμα που στέλνουμε από τη σημερινή συνέντευξη: τώρα τρέχουμε».

Οχι πάντα με τους ίδιους ρυθμούς, θα «τρέξουν» οι εξής βασικές μεταρρυθμίσεις:

Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση

Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού ήταν προσεκτικά διατυπωμένες. Εξήγγειλε την καθιέρωση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ωστόσο έθεσε ορίζοντα τριετίας για την εφαρμογή, ενώ σε ό,τι αφορά το πρώτο έτος της δίχρονης προσχολικής (ή πρωτοσχολικής, σύμφωνα με τον υπουργό Κ. Γαβρόγλου) ο κ. Τσίπρας, όχι τυχαία, τόνισε πως είναι στη διακριτική ευχέρεια των γονέων να επιλέξουν σε ποια δομή θα στείλουν το παιδί τους. Αλλωστε, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν είναι σε όλη τη χώρα ίδιος ο βαθμός ετοιμότητας.

Για την ακρίβεια, η περιφέρεια έχει επαρκείς υποδομές ακόμα και για άμεση εγγραφή προνηπίων, κάτι που επιβεβαιώνουν και οι νηπιαγωγοί. Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όμως, θα χρειαστεί ένας προγραμματισμός ώστε μέσα στην εξαγγελθείσα τριετία να έχει ολοκληρωθεί το εγχείρημα σε όλους τους δήμους. «Εγινε μεγάλη κατασπατάληση κονδυλίων ΕΣΠΑ στην ίδρυση υποδομών χωρίς κανένα σχεδιασμό αλλά μόνο σύμφωνα με τις προτεραιότητες δημάρχων ή άλλων παραγόντων», λένε χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου Παιδείας.

Πάντως, η εικόνα, τόσο ως προς την επάρκεια όσο και ως προς το ενδιαφέρον, θα φανεί γρήγορα, αφού οι εγγραφές ξεκίνησαν την 1η και τελειώνουν στις 20 Μαΐου.

Εξάλλου, το κυβερνητικό πλάνο μπορεί να περιλαμβάνει προσεκτικά βήματα και σταδιακή υλοποίηση της εξαγγελίας ώστε να εξασφαλιστούν επάρκεια, προσωπικό αλλά και ηρεμία, ωστόσο οι αντιδράσεις ξεκίνησαν.

Με διαμετρικά αντίθετα εργασιακά συμφέροντα οι άμεσα εμπλεκόμενες ομάδες ήδη χωρίστηκαν σε στρατόπεδα. Δήμοι και βρεφονηπιοκόμοι από τη μια, νηπιαγωγοί από την άλλη. Στην προκειμένη δε περίπτωση, υπάρχουν και κάποιοι στη μέση.

Μεταξύ αυτών, οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ) ναι μεν χαιρετίζει την ικανοποίηση του πάγιου εδώ και δεκαετίες αιτήματος της εκπαιδευτικής κοινότητας, ωστόσο εκφράζει τις επιφυλάξεις της για την επιτυχία του μέτρου αν αυτό δεν συνοδευτεί γρήγορα από διορισμούς και βελτίωση υποδομών.

«Είναι υποκρισία να θέτουμε την άμεση δρομολόγηση διορισμών για να αρχίσουμε να δεχόμαστε προνήπια. Η πλειονότητα των νηπιαγωγείων μπορούν να κάνουν δεκτές όλες τις αιτήσεις εγγραφών νηπίων και προνηπίων», δηλώνουν οι νηπιαγωγοί, καταγγέλλοντας, παράλληλα, την ύπαρξη παραταξιακών-κομματικών συμφερόντων.

Παραπέμπουν, δε, στη διεθνή βιβλιογραφία σύμφωνα με την οποία «τo παιδί που είναι 4 ετών πρέπει να είναι με μεγαλύτερα παιδιά, όχι με μικρότερα, για την προσωπικότητά του. Αρα το σωστό είναι στα δύο χρόνια προσχολικής αγωγής να είναι από 4 μέχρι 6, τα δύο χρόνια, ώστε να μπορέσουν οι γονείς να στέλνουν και μικρότερα παιδιά στους παιδικούς σταθμούς, οι οποίοι λόγω των τετράχρονων πολλές φορές δεν είναι σε θέση να δεχτούν τα μικρότερα παιδιά».

Για τα τελευταία, μάλιστα, οι υπέρμαχοι της δίχρονης υποχρεωτικής υποστηρίζουν πως θα μπορέσουν να φιλοξενηθούν πολύ περισσότερα αν τα μεγαλύτερα μετακινηθούν προς τα Νηπιαγωγεία. Δεν είναι, μάλιστα, λίγοι όσοι επικαλούνται το παράδειγμα της «πάνας». Κάτι που πολλοί γονείς το γνωρίζουν.

Η ερώτηση που δέχονται όταν πάνε σε παιδικό σταθμό είναι αν το παιδί έχει βγάλει την πάνα. Αν ναι, γίνεται δεκτό. Αν όχι, δεν γίνεται δεκτό ή πρέπει να πληρώσουν περισσότερα χρήματα.

Στον αντίποδα, δήμοι και βρεφονηπιοκόμοι υποστηρίζουν πως η υποχρεωτική προσχολική αγωγή για παιδιά τεσσάρων ετών δεν υφίσταται σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα χωρών του αναπτυγμένου κόσμου, ενώ το μέτρο θα οδηγήσει στη διάλυση του θεσμού των δημοτικών παιδικών σταθμών και αφήνει άνευ αντικειμένου χιλιάδες εργαζομένους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ο θόρυβος είναι μεγάλος και δεν αναμένεται να κοπάσει γρήγορα. Στο τέλος του μηνός, πάντως, θα αποτυπωθούν οι πραγματικές ανάγκες και θα φανούν οι πραγματικές δυνατότητες.

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής τέως ΤΕΙ

Σε αντίθεση με την προσχολική, το κλίμα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρά τις προωθούμενες ριζικές αλλαγές, είναι πιο ήρεμο, ενώ χθες, για ορισμένα τουλάχιστον ιδρύματα, ήταν σχεδόν πανηγυρικό.

Η εξαγγελία της ίδρυσης Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, προκάλεσε αισιοδοξία όχι μόνο στα δύο ιδρύματα αλλά και ευρύτερα στον χώρο με δεδομένο το ανάλογο ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί κυρίως για συνεργασίες μεταξύ ΤΕΙ και Πανεπιστημίων.

Ο υπουργός Παιδείας έχει ήδη πραγματοποιήσει σειρά επαφών με ιδρύματα της περιφέρειας, παρακολουθώντας και ειδικές εκδηλώσεις από την Τρίπολη έως τα Ιωάννινα και τη Φλώρινα.

Βέβαια, τα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά είναι από τα μεγαλύτερα και καλύτερα της χώρας. Δεν ισχύει το ίδιο για όλα τα τεχνολογικά ιδρύματα που λειτουργούν αυτή τη στιγμή. Εξ ου και η εγκράτεια των αρμοδίων ως προς τις εξελίξεις ειδικά μετά την αναδιάταξη του χώρου η οποία θα γίνει βάσει αξιολόγησης.

Ο πρωθυπουργός ήταν και σ’ αυτό το θέμα προσεκτικός και καλά διαβασμένος. Αλλωστε, όπως είπε και ο ίδιος, «το υπουργείο Παιδείας είναι ένα γνώριμο υπουργείο, το έχω ξαναεπισκεφθεί, άρα γνωρίζω από κοντά κι έχω ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το παραγόμενο έργο».

Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, το νέο Πανεπιστήμιο, ανήγγειλε «την πρόθεση και επιθυμία της κυβέρνησης αυτά τα δύο Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα να δημιουργήσουν ένα νέο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ιδρυμα, ένα νέο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής».

Ομως, «ύστερα από διαδικασίες αξιολόγησης» οι οποίες θα ξεκινήσουν προσεχώς αφού αναβαθμιστεί η ΑΔΙΠ, ενώ όταν ολοκληρωθούν κανείς δεν γνωρίζει πώς θα είναι το νέο τοπίο του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας. Ενα πάντως από τα χαρακτηριστικά των μελλοντικών ΤΕΙ είναι και οι διετείς σπουδές που θα προσφέρουν.

Βάσει και των πρόσφατων ανακοινώσεων Γαβρόγλου, ο πρωθυπουργός είπε πως «θα δημιουργηθούν και νέες διετείς δομές που θα παρέχουν διπλώματα ευρωπαϊκών επαγγελματικών προσόντων για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων».

Κατά τ’ άλλα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ατζέντα των πρωτοβουλιών του υπουργείου Παιδείας.

Για την τριτοβάθμια

►Εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο με εθνικό απολυτήριο.

Ριζική αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου, κάτι που θα οδηγήσει σταδιακά στην κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων και την εισαγωγή στα ΑΕΙ με τον βαθμό του εθνικού απολυτηρίου.

►Master στις πενταετείς σχολές.

Αναγνώριση των πενταετών προγραμμάτων σπουδών ως πτυχίων με ενσωματωμένο μεταπτυχιακό (Master). Πρόκειται για την ικανοποίηση αιτήματος πολυτεχνικών σχολών με ταυτόχρονη επίλυση του αντίστοιχου προβλήματος επαγγελματικών προσόντων των πτυχιούχων των ΤΕΙ.

►65 εκατ. ευρώ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2018. Με αυτόν τον τρόπο θα καλυφθούν οι ανελαστικές δαπάνες των Πανεπιστημίων.

►Σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση

α) Δωρεάν φοίτηση στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε όλους τους φοιτητές που έχουν οικονομική δυσκολία. Διαφάνεια και εξορθολογισμός στους προϋπολογισμούς των ΠΜΣ με ορισμό ανώτατου ορίου απολαβών των καθηγητών από τα έσοδα που προκύπτουν από τα τέλη φοίτησης. Ενισχυση ΠΜΣ που λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης.

β) Αλλαγές στη διοίκηση και λειτουργία των ΑΕΙ. Οι αντιπρυτάνεις θα εκλέγονται σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο. Η αλλαγή «θα οδηγήσει και σε μεγαλύτερες συναινέσεις που έχουν ανάγκη σήμερα τα Πανεπιστήμιά μας», αλλά «θα οδηγήσει και σε μεγαλύτερη διαφάνεια, σε καλύτερο έλεγχο και νομίζω ότι θ’ αποτρέψει και κακώς κείμενα, φαινόμενα που είχαμε στο παρελθόν, όπου μειοψηφικές ομάδες στον δεύτερο γύρο εκλογής των πρυτανικών αρχών έπαιζαν διάφορα παιχνίδια στην πλάτη της ακαδημαϊκής πλειοψηφίας».

Τέλος, οι φοιτητές μένουν έξω από τη διαδικασία εκλογής, δεν μένουν όμως έξω από τα όργανα. Συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης, για την πιο δημοκρατική αντιπροσώπευση σ’ αυτά, μέσα από τις δικές τους διαδικασίες, μέσα απ’ αυτούς που θα ορίζουν τα δικά τους συλλογικά όργανα.

Για α'βάθμια - β'βάθμια και Ειδική Αγωγή

►Ανανέωση του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

►Επέκταση από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο του ολοήμερου Δημοτικού σχολείου σε όλα τα σχολεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων σχολείων. Με την πρωτοβουλία αυτή από τη νέα σχολική χρονιά εντάσσονται στα ολοήμερα επιπλέον 830 μονάδες και πάνω από 10.000 μαθητές.

►Σταδιακή μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά σχολεία, προκειμένου σε βάθος διετίας ο αριθμός τους να μην υπερβαίνει τους 22 ανά τμήμα.

►Από τον Σεπτέμβριο δίκτυο συστήματος σχολικών βιβλιοθηκών, στο οποίο σε πρώτη φάση θα ενταχθούν πάνω από 1.000 Δημοτικά σχολεία από όλη τη χώρα.

►Δύο νέα καλλιτεχνικά σχολεία και τρία μουσικά, τα οποία θα λειτουργήσουν παράλληλα με τα υπάρχοντα.

►Δημιουργία 11 νέων ειδικών σχολείων, σε συνέχεια των 23 που δημιουργήθηκαν το τρέχον έτος για την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής.

►Προσλήψεις 10.700 αναπληρωτών καθηγητών Ειδικής Αγωγής για το ερχόμενο σχολικό έτος, ενώ φέτος οι σχετικές προσλήψεις ήταν 8.500.

►Προσαρμογή των ωρολόγιων προγραμμάτων των ειδικών Δημοτικών σχολείων και των ειδικών Νηπιαγωγείων με αυτά των σχολείων ειδικής εκπαίδευσης.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
Μέτριες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά μαθήματα, οι οποίες μπορεί να σημείωσαν ορισμένα υψηλά αρνητικά ποσοστά (στα μισά το 20-30% των διαγωνιζομένων έγραψε κάτω από τη βάση), ωστόσο ξέφυγαν από...
Πανελλαδικές: μέτριες επιδόσεις στα ειδικά μαθήματα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μειώνεται... η μείωση των θέσεων εισακτέων
Με πρόθεση να περιοριστεί στο ήμισυ η μείωση των εισακτέων αποφασίζεται σήμερα ο τελικός αριθμός των τμημάτων ΑΕΙ όπου θα γίνει η ανακατανομή των θέσεων. Μετά τις αντιδράσεις γονέων και μαθητών που προκάλεσε η...
Μειώνεται... η μείωση των θέσεων εισακτέων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μειώνονται φέτος οι εισακτέοι σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
Μειωμένος θα είναι φέτος ο αριθμός εισακτέων στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας, φέροντας διπλή τη σφραγίδα της οικονομικής κρίσης αφού, για πρώτη φορά, ελήφθη υπ’ όψιν η αδυναμία όχι μόνο των οικογενειών αλλά και...
Μειώνονται φέτος οι εισακτέοι σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκτακτη σύνοδος των πρυτάνεων
Ο υπουργός Παιδείας φιλοδοξεί ότι μέχρι τις 14 Ιανουαρίου θα έχει καταλήξει σε ένα οριστικό σχέδιο λύσης, που θα το παρουσιάσει στις διοικήσεις των ΑΕΙ, ώστε να διαμορφωθεί η βάση της επιδιωκόμενης συναίνεσης...
Εκτακτη σύνοδος των πρυτάνεων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πανελλαδικές: ανακοινώνονται οι βαθμολογίες
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, αύριο οι βαθμολογίες θα αναρτηθούν στα σχολεία σταδιακά έως το μεσημέρι και στις 14.00 στην ιστοσελίδα του υπουργείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.results.it.minedu.gov.gr....
Πανελλαδικές: ανακοινώνονται οι βαθμολογίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας