Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία

  • A-
  • A+

Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όνομά του μπορεί ακόμα να ξενίζει, αλλά με την ατζέντα του πολύ γρήγορα θα αναχθεί σε βασικό παράγοντα εξελίξεων στον χώρο της Εκπαίδευσης.

Συνδυαστικά πτυχία (joined degrees), κινητικότητα φοιτητών, αναμόρφωση του πλαισίου επαγγελματικών δικαιωμάτων, πρακτική άσκηση σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς και τα νέα εργαλεία αξιολόγησης των ΑΕΙ και διανομής συγγραμμάτων, είναι μερικά μόνο από τα έργα που θα αναλάβει να μελετήσει.

«Από την πρώτη συνεδρίαση θα γίνει σαφές στα μέλη του Συμβουλίου πως δεν πρόκειται να εξαντλήσουμε τις αρμοδιότητές μας σε συζητήσεις. Θα μελετήσουμε σε βάθος σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συμβουλίου (ΕΣΕΚΑΑΔ), καθηγητής Βιολογίας Σπύρος Γεωργάτος, σύμβουλος μέχρι πρότινος του υπουργού Παιδείας για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, αμισθί και τότε και τώρα.

Και για να γίνει πιο σαφής, τονίζει:

«Δεν πρόκειται να μείνουμε σε απλές διαπιστώσεις, είτε πρόκειται για δικές μας πρωτοβουλίες είτε για αναθέσεις από το υπουργείο Παιδείας.

Οι καιροί επιτάσσουν τολμηρές και αποτελεσματικές μεταρρυθμίσεις οι οποίες με τη σειρά τους χρειάζονται συστηματική δουλειά και συναίνεση.

Η διάθεση για δουλειά υπάρχει, η δε συναίνεση δεν χρειάζεται να είναι ιδεολογική.

Αρκεί μια στοιχειώδης πολιτική συμφωνία στα επίδικα. Αλλωστε, οδηγός μας θα είναι η αξιολόγηση κάθε φορά ενός μέτρου.

Αν δεν είναι αποτελεσματικό, θα μπορεί να διορθώνεται».

Με άλλα λόγια, στο 19μελές Συμβούλιο (πολύ μικρότερο του 30μελούς ΕΣΥΠ) όλοι θα αναλάβουν αυτά που τους αναλογούν.

Οι προεδρεύοντες των Συνόδων Πρυτάνεων και Προέδρων ΤΕΙ θα αναλάβουν τη σύνταξη εκθέσεων για τον φοιτητικό πληθυσμό (μετρήσεις κατά κλάδους, πόσοι σπουδάζουν σε κάθε τμήμα/σχολή, τι κινητικότητα παρουσιάζουν, πόσοι φεύγουν, πού πάνε κ.ά.), ο πρόεδρος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) θα βοηθήσει στη διασφάλιση πρότυπων μεταπτυχιακών σπουδών σε συνεργασία με διεθνείς φορείς, οι εκπρόσωποι του υπουργείου Οικονομικών, Εργασίας, της ΓΣΕΕ και του ΣΕΒ θα προσκομίσουν στοιχεία με σκοπό την καλύτερη δυνατή διασύνδεση με την αγορά εργασίας κ.ο.κ.

Πόσο φιλόδοξο, όμως, μπορεί να είναι ένα όργανο που καλείται να αντικαταστήσει το αμφιλεγόμενο ΕΣΥΠ;

Αν αποδείξει ότι δεν έχει καμία απολύτως συγγένεια με το όργανο που αποτέλεσε βιτρίνα μόνο μεταρρυθμίσεων για τις περισσότερες από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, τότε μπορεί γρήγορα να πείσει ότι έχει αναλάβει ένα ουσιαστικό μέρος της μεταρρύθμισης στον χώρο της Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης με την αγορά.

Η ατζέντα, πάντως, είναι καλό πειστήριο, ενώ οι πρώτες αντιδράσεις δείχνουν, όπως διαβεβαιώνει τουλάχιστον ο κ. Γεωργάτος, μια εξαιρετικά θετική ανταπόκριση σ’ ένα τέτοιο όργανο.

Βέβαια, ο ίδιος, φροντίζει για τις συνθήκες μιας ομαλής μετάβασης από το ένα Συμβούλιο στο άλλο, διευκρινίζοντας πως το νέο Συμβούλιο είναι η συνέχεια της Εθνικής Επιτροπής Εκπαίδευσης Ερευνας και Ανάπτυξης που συνεστήθη το 2015.

Στο ερώτημα γιατί να μην αποτελέσει συνέχεια, έστω με εμπλουτισμένες αρμοδιότητες, του τελευταίου ΕΣΥΠ που ανακοινώθηκε από τον Νίκο Φίλη, η απάντηση είναι χαρακτηριστική:

«Μα, δεν φιλοδοξούμε ούτε να υποκαταστήσουμε το υπουργείο αλλά ούτε και να φλυαρούμε ατέρμονα σε εξαντλητικές συνεδριάσεις».

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη καταρτίζεται το πλάνο με τις βασικές προτεραιότητες του οργάνου η δημιουργία του οποίου προσβλέπει σε ένα εκσυγχρονιστικό άλμα που καθυστερεί εδώ και δεκαετίες στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος του νέου οργανισμού έχει στο ενεργητικό του τον σχεδιασμό του Ελληνικού Ιδρύματος Ερευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) και τη μελέτη για τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας που έγινε σε συνεργασία με τον Κώστα Γαβρόγλου όταν ο δεύτερος ήταν πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και υπεύθυνος για τη συγγραφή της σχετικής πρότασης.

EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Για τα συνδυαστικά πτυχία:

Σκοπός είναι να γίνει σύντομα το επόμενο βήμα από αυτό που μόλις ανακοινώθηκε από τον υπουργό Παιδείας, σχετικά με την παροχή δυνατότητας στους φοιτητές να παίρνουν το 25% των μαθημάτων ενός Τμήματος συνεργαζόμενου με το Τμήμα της επιλογής τους.

Δηλαδή, αν σε πρώτη φάση είναι το πιστοποιητικό που θα χορηγείται, σε επόμενη φάση θα μπορέσουν να θεσπιστούν συνδυαστικά πτυχία που θα παραπέμπουν σε διεθνή μοντέλα, όπως το αμερικανικό, που περιλαμβάνει το βασικό πρόγραμμα σπουδών (major curriculum) και το μικρότερο (minor), ή το γερμανικό, όπου συμπεριλαμβάνονται όλα στον βασικό κύκλο σπουδών.

Αλλη παράμετρος που θα εξεταστεί είναι αυτή που συνδέεται με το πρόβλημα που είναι γνωστό ως Big Data και αφορά τον τεράστιο όγκο πληροφοριών οι οποίες συσσωρεύονται σε ορισμένα επιστημονικά πεδία.

Η πρόταση που κατόπιν μελέτης θα κατατεθεί στο υπουργείο θα περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων σχημάτων σπουδών και μεθόδων διδασκαλίας που στηρίζονται στην αποτελεσματική διαχείριση και χρήση της νέας πληροφορίας.

Για τα επαγγελματικά δικαιώματα:

Τα νέα πτυχία απαιτούν και νέο τρόπο εξέτασης των επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Θα μελετηθεί και θα προταθεί εντελώς καινούργιο πλαίσιο εναρμονισμένο τόσο με το νέο πλαίσιο προσόντων όσο όμως και με τις νέες κατηγορίες πτυχίων και επαγγελματιών.

Θα εξεταστεί επίσης η διεθνής πρακτική που προβλέπει απόδοση άδειας άσκησης επαγγέλματος ύστερα από διενέργεια εθνικών διαγωνισμών από επαγγελματικούς φορείς.

Για τις μεταπτυχιακές σπουδές:

Θα επιδιωχθεί η δημιουργία διεθνών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε συνεργασία με φορείς του εξωτερικού, οργανισμούς, ινστιτούτα, ιδρύματα κ.ά.

Το Συμβούλιο θα διαμορφώσει το πλαίσιο και τους όρους της συνεργασίας.

Η αρχή θα γίνει με ορισμένα Πρότυπα Μεταπτυχιακά Προγράμματα.

Για την αξιολόγηση των ΑΕΙ:

Θα αλλάξει όλο το σύστημα αξιολόγησης. Στόχος, να δημιουργηθούν νέοι δείκτες αποτίμησης του εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου, πολύ πιο εξειδικευμένοι και σύγχρονοι.

Για τη Μαθητεία των φοιτητών:

Θα μελετηθούν προγράμματα «sandwich» που αφορούν συνεργασία των ΑΕΙ με δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Φυσικά, όχι στην κατεύθυνση της δωρεάν μαύρης εργασίας, αλλά της απασχόλησης φοιτητών (για έξι, εννιά ή δώδεκα μήνες) σε επιχειρήσεις της επιλογής τους.

Στο ίδιο πλαίσιο, θα προβλέπονται και συμπράξεις ΙΕΚ-Πανεπιστημίων.

Για τη διανομή των συγγραμμάτων:

Θα μελετηθούν τρόποι εξοικονόμησης πόρων, χωρίς όμως να περιοριστούν οι πηγές.

Μια από τις σκέψεις είναι η διανομή με ηλεκτρονικό τρόπο, που θα υπερέβαινε και τα γεωγραφικά εμπόδια, αφού θα συνοδεύεται από την ανοιχτή πρόσβαση ανεξαρτήτως Τμήματος ή Ιδρύματος.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
Με έντονο παρασκήνιο και αρκετές πανταχόθεν πιέσεις για αλλαγές της τελευταίας στιγμής οδεύει προς την Ολομέλεια της Βουλής, τη Δευτέρα, το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση. Η διεύρυνση του αριθμού των...
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο νέος οδηγός μεταπτυχιακών σπουδών
Ριζική αναδιαμόρφωση των μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα επιφυλάσσει το σχέδιο που φαίνεται ότι προκρίνει το υπουργείο Παιδείας και, σύμφωνα με πληροφορίες, προωθεί με ταχείς ρυθμούς. Στόχος, ένα σχέδιο...
Ο νέος οδηγός μεταπτυχιακών σπουδών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι έτοιμο προς κατάθεση, αλλά ακόμα δεν μπορεί να προεξοφληθεί η αίσια πορεία του προς τη Βουλή, καθώς κομίζει όλα όσα έχουν προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση των...
Ενός νόμου... μύριες αντιδράσεις έπονται
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Φοιτητές και... Μπολόνια τα «αγκάθια»
Η συμμετοχή ή μη των φοιτητών στα όργανα των Πανεπιστημίων και η θεσμοθέτηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Συσσώρευσης και Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS), βάσει της ευρωπαϊκής Διακήρυξης της Μπολόνια,...
Φοιτητές και... Μπολόνια τα «αγκάθια»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας