• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.6°C / 20.7°C
    3 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.2°C / 21.6°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.7°C / 22.0°C
    3 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 20.7°C
    3 BF
    48%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.1°C / 18.5°C
    3 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.4°C / 15.9°C
    1 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.2°C / 21.5°C
    5 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.5°C / 19.9°C
    5 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 21.1°C
    5 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    1 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    0 BF
    42%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.5°C / 19.9°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.2°C
    3 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 20.4°C
    2 BF
    48%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 21.0°C
    2 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.7°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    46%

Ο πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας

«Εχουμε αρκετούς δικούς μας βαρβάρους, δεν έχουμε ανάγκη άλλους...»

  • A-
  • A+

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός που η αναζήτηση και ο εντοπισμός των πόκεμον ήταν πρώτο θέμα ενασχόλησης, μια μόδα που ξέφτισε.

Εθνικιστές και ακροδεξιοί ασχολούνται τελευταία στη Θεσσαλονίκη με την αναζήτηση του… Τούρκου καθηγητή στο ΑΠΘ, κατά προτίμηση και πράκτορα του Ερντογάν.

Δημοσιεύματα αναπαράγονται άκριτα και σωρηδόν σε ενημερωτικές ιστοσελίδες, τροφοδοτώντας σενάρια συνωμοσιών και φόβου.

Αφορμή, η συνεργασία του ΑΠΘ και με τουρκικά πανεπιστήμια, η ίδρυση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, η εισαγωγή κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή ή η φροντιστηριακή διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας.

Κι έτσι φτάνουμε στο σημείο να ξεκαθαρίζει τα πράγματα ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας με τη σκωπτική δήλωσή του στην «Εφ.Συν.»:

«Εγώ δεν έχω αντιληφθεί καμιά διείσδυση Τούρκων του Ερντογάν στο πανεπιστήμιο. Εχουμε αρκετούς δικούς μας βαρβάρους, δεν έχουμε ανάγκη άλλους».

Η απάντηση που «θάφτηκε»

Η ανακοίνωση με την οποία το ΑΠΘ απαντούσε διεξοδικά «θάφτηκε» από τα περισσότερα Μέσα.

Απέμειναν οι τίτλοι των εφημερίδων και οι δηλώσεις του πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Αθανάσιου Καραμπίνη, που περιέγραφαν αφενός κατάσταση… διείσδυσης πρακτόρων ξένης δύναμης και αφετέρου αδυναμία παροχής εκπαιδευτικού έργου σε δασκάλους μειονοτικών σχολείων λόγω… αποστάσεως του ΑΠΘ από την Κομοτηνή και την Ξάνθη.

Από κοντά το αγαπημένο θέμα των «τουρκοφάγων», η υπογραφή από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου της απόφασης για την ίδρυση Τομέα Μουσουλμανικών Σπουδών.

Σε ό,τι αφορά τις θέσεις του ΔΠΘ, δεν πρόκειται για μια αντιπαλότητα και διεκδίκηση κάποιου ερεθιστικού, έστω, γνωστικού αντικειμένου δύο ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δεν πρόκειται για διαγωνισμό αξιοσύνης.

Και δεν είναι τίποτα από αυτά όταν γίνεται χρήση και επίκληση «εθνικών κινδύνων» και «κακόβουλων εισβολέων».

Ματαίως φαίνεται να προσπαθεί ο κ. Μήτκας σε ήπιους τόνους να εξηγήσει πως «όλοι μιλάνε για τρία διαφορετικά πράγματα και τα συγχέουν».

Απαντά το ΑΠΘ: «Ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης λειτουργούσε άτυπα από το 2011 και θεσμοθετήθηκε πρόσφατα. Τα μαθήματα του Τομέα προσφέρονται εδώ και τουλάχιστον 6 χρόνια από εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος ή διδάσκοντες του Π.Δ. 407/80 που επιλέγονται σύμφωνα με τους κανόνες της ελληνικής νομοθεσίας και τις ακαδημαϊκές προδιαγραφές».

Ματαίως… Λέει το πανεπιστήμιο πως «η εισαγωγική κατεύθυνση μουσουλμανικών σπουδών αποτελεί επιστημονικό γνωστικό αντικείμενο, μέρος του συνόλου του προγράμματος του Τμήματος Θεολογίας […] προσφέρει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση στο επιστημονικό πεδίο της μελέτης της θρησκείας και του πολιτισμού […] παρέχει τη δυνατότητα πανεπιστημιακής θεολογικής εκπαίδευσης σε μουσουλμάνους το θρήσκευμα, μέλλοντες εκπαιδευτικούς της Δυτικής Θράκης» και ότι «στη συγκεκριμένη Κατεύθυνση δεν διδάσκει κανείς Τούρκος πολίτης». Αλλά απάντηση χωρίς «εχθρό» τι να την κάνεις…

Συνεργασίες με 160 πανεπιστήμια

Και μάλλον μοιάζει ακατανόητο το γεγονός πως «το ΑΠΘ έχει αυτή τη στιγμή σε ισχύ συνεργασίες με 160 πανεπιστήμια του εξωτερικού, εκ των οποίων οι 6 αφορούν συνεργασίες με τουρκικά πανεπιστήμια. Οι συμφωνίες στοχεύουν στην ενίσχυση της ερευνητικής κυρίως συνεργασίας και προβλέπουν ολιγοήμερες ανταλλαγές διδασκόντων, φοιτητών, ερευνητών και προσωπικού, αλλά όχι τη διδασκαλία μαθημάτων στα προγράμματα σπουδών του ΑΠΘ».

Κι είναι… απολύτως δυσνόητο ότι σε ένα πανεπιστήμιο «το Κέντρο Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών προσφέρει μαθήματα εκμάθησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού ξένων γλωσσών προς τους φοιτητές του Ιδρύματος. Στο πλαίσιο αυτό έχει διδαχτεί κατά καιρούς και η τουρκική γλώσσα. Τελευταία φορά διδάχτηκε το εαρινό εξάμηνο του 2014».

Ειδικότερα, απαντώντας στα δημοσιεύματα, κυρίως της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα», ο κ. Μήτκας ξεκαθαρίζει πως «ο τρόπος που παρουσιάστηκε το θέμα από την εφημερίδα ήταν τελείως λάθος. Είχα μιλήσει με τη δημοσιογράφο και της εξήγησα τι ακριβώς κάνουμε. Θεώρησα ότι κατάλαβε, αλλά το παρουσίασε τελείως ανάποδα. Οταν λέω ότι δεν έχουμε Τούρκους καθηγητές στο πανεπιστήμιο και δεν έχουμε και εμφανίζεται τίτλος "Αριστοτέλειο με καθηγητές του Ερντογάν", τι να σας πω κι εγώ…».

Διευκρινίζει μάλιστα ότι όταν είχαν γραφτεί τα πρώτα σχετικά ρεπορτάζ «δεν βγάλαμε ανακοίνωση, είπαμε, άντε, ας το αφήσουμε», αλλά επειδή το θέμα είχε συνέχεια, «τότε γράψαμε την ανακοίνωση, να είναι δημόσια και όποιος πραγματικά ενδιαφέρεται και αν θέλει ας τη διαβάσει».

Η απάντηση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης (ΠΤΔΕ), που έστειλε στην «ΕΦ.ΣΥΝ.» 

1. Ως προς την µειονοτική εκπαίδευση της Θράκης υπενθυμίζουμε ότι αυτή ξεκινά ιστορικά µε την ελληνική διοίκηση της Θράκης το 1920, και στηρίζεται στην Συνθήκη της Λοζάνης (για το νομικό πλαίσιο της λειτουργίας των μειονοτικών σχολείων)

2. Μετά την κατάργηση της "Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσ/νίκης", το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ειδικότερα το ΠΤΔΕ Θεσσαλονίκης, συνέβαλε καθοριστικά στην εκπαίδευση της Μουσουλμανικής Μειονότητας Θράκης.

Με βάση την συσσωρευμένη επιστημονική και κοινωνική του πρακτική σε θέματα εκπαίδευσης μειονοτήτων και το πλούσιο Πρόγραμμα Σπουδών που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης ομάδας εκπαιδευτικών, το ΠΤΔΕ Θεσσαλονίκης αξιολογείται ως ιδιαίτερα ικανό να ανταποκριθεί στην ανάγκη για εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, προς τους φοιτητές και φοιτήτριες της μειονότητας (με βάση, μεταξύ άλλων, τις εξαιρετικά θετικές αξιολογήσεις κατά την εδώ και μια εξαετία εισαγωγή και εκπαίδευσή τους, και την απουσία οποιασδήποτε διαμαρτυρίας για την εισαγωγή των συγκεκριμένων φοιτητών και φοιτητριών στο Παιδαγωγικό Τμήμα). 

3. Ιστορικά, αναφέρουμε ότι το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. αξιοποιώντας την εμπειρία του, από το 2011 ακόμη (υπ. αριθμ. 11Τ4/18-3-2011 συνεδρίαση) αποφάσισε τη σύσταση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης και διαβίβασε την απόφασή του για έγκριση στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Το Υπουργείο δεν προχώρησε τότε στη θεσμοθέτηση της πράξης, ενώ λίγο αργότερα, με το Ν. 4009/11 (ΦΕΚ Α' 195/6.9.2011), οι τομείς καταργήθηκαν.

Έκτοτε το ΠΤΔΕ επανήλθε πολλές φορές στην πρότασή του για την ίδρυση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης, χωρίς όμως να υπάρξει ανταπόκριση από την πλευρά του Υπουργείου. 

4. Παρά την απουσία ίδρυσης Τομέα, από το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012 (βλέπε Υ.Α. Φ.151/65680/Β6 ΦΕΚ Β’ 1202/11), με τις ενέργειες της προηγούμενης προεδρίας (Ε. Τρέσσου-Φατούρου) μέχρι και σήμερα (με εξαίρεση την ακαδημαϊκή χρονιά 2012-2013) έχουν εισαχθεί στο Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ -με ειδικές εγκυκλίους- 76 συνολικά νέοι και νέες της μουσουλμανικής μειονότητας ενώ έχουν αποφοιτήσει 20 περίπου φοιτητές/τριες.

Οι συγκεκριμένοι νέοι και νέες έχουν την υποχρέωση -εκτός από τα υποχρεωτικά μαθήματα- να επιλέγουν και να εξετάζονται επιτυχώς σε επτά τουλάχιστον διδακτικά αντικείμενα-μαθήματα που εμπίπτουν στις γνωστικές περιοχές «Τουρκική γλώσσα και η Διδακτική της», «Μειονοτική Εκπαίδευση» και «Θέματα πολυγλωσσίας και πολυπολιτισμικότητας». 

5. Τον Δεκέμβριο του 2016, και αφού οι τομείς με τον ν.4386/2016 αποκαθίστανται ως βασική ακαδημαϊκή μονάδα των πανεπιστημίων, το Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ. επανέρχεται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης (αρ. 16Τ10/16.09.2016 της Γ.Σ) στο θέμα της ίδρυσης του Τομέα.

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με την Υ.Α. (ΦΕΚ 4153/22.12.2016) προχώρησε στη σύσταση Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ που επιτρέπει στο Τμήμα με την απαραίτητη θεσμική κατοχύρωση, να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο του σε σχέση με την εκπαίδευση και την ανάπτυξη της έρευνας σε όλους τους τομείς που σχετίζονται με τη μειονοτική εκπαίδευση στο ΠΤΔΕ Θεσσαλονίκης. 

6. Ταυτόχρονα, η ίδρυση της εισαγωγικής κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ, (ΦΕΚ Ίδρυσης 69/19-04-2016) με την οποία το Τμήμα έχει ήδη στενή συνεργασία, θα συνεισφέρει σημαντικά στα γνωστικά αντικείμενα του Τομέα. 

Με εκτίμηση 

Ο Πρόεδρος του ΠΤΔΕ, Αθανάσιος Αϊδίνης, Αναπληρωτής Καθηγητής

Η Κοσμητόρισσα της Παιδαγωγικής Σχολής, Ιωάννα Μπίμπου, Καθηγήτρια 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
Αμέσως μετά το πράσινο φως που δόθηκε από το ΣτΕ αναρτήθηκε η υπουργική απόφαση για την κατανομή θέσεων μελών ΔΕΠ και έκτακτου προσωπικού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.
Κανονικά η κατανομή 500 θέσεων ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τσάμπα μεταπτυχιακό για τα παιδιά των καθηγητών
Οι φοιτητές είναι ίσοι απέναντι στο κόστος των μεταπτυχιακών στα ΑΕΙ, μόνο που κάποιοι είναι περισσότερο ίσοι από τους άλλους και δεν πληρώνουν. Η παράφραση της ρήσης του Τζορτζ Οργουελ από τη «Φάρμα των ζώων»...
Τσάμπα μεταπτυχιακό για τα παιδιά των καθηγητών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πληρώνουν οι πρυτάνεις τα κρίματα των καθηγητών
​Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) ή αλλιώς... ένα σκάνδαλο χωρίς αποδέκτες. Αφού ο άλλοτε υπουργός του ΠΑΣΟΚ (και πανεπιστημιακός) Ανδρέας Λοβέρδος φρόντισε με νόμο να... αμνηστεύσει τους...
Πληρώνουν οι πρυτάνεις τα κρίματα των καθηγητών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όνομά του μπορεί ακόμα να ξενίζει, αλλά με την ατζέντα του πολύ γρήγορα θα αναχθεί σε βασικό παράγοντα εξελίξεων στον χώρο της Εκπαίδευσης...
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πού θα κάτσει η... μπίλια με τον αριθμό των εισακτέων;
Ο περιορισμός της μείωσης, στον οποίο προέβη πρόσφατα το υπ. Παιδείας μετά τις αντιδράσεις των υποψηφίων, βρίσκει αντίθετη την πανεπιστημιακή κοινότητα. Η πρώτη αντίρρηση εκφράστηκε από τον πρύτανη του...
Πού θα κάτσει η... μπίλια με τον αριθμό των εισακτέων;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στόχος πάλι το άσυλο!
Την πρόθεσή του να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά τις επόμενες μέρες για τα όσα διαδραματίστηκαν στο ίδρυμα, με την εισβολή ομάδας αντιεξουσιαστών και τη συμπλοκή φοιτητών με την Αστυνομία, δήλωσε ενώπιον της...
Στόχος πάλι το άσυλο!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας