Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Και κατ’ οίκον απολυτήρια;
EUROKINISSI / ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Και κατ’ οίκον απολυτήρια;

  • A-
  • A+

Στις αρχές της εβδομάδας, ένα από τα μεγαλύτερα freepress έντυπα, η Lifo, δημοσιοποίησε στην ιστοσελίδα της την ιστορία πίσω από το ντοκιμαντέρ «ΙΧΘΥΣ» που θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σε λίγες ημέρες.

Στο ντοκιμαντέρ καταγράφεται η περίπτωση μιας οικογένειας που λόγω «έλλειψης εμπιστοσύνης» στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν στέλνει τα παιδιά της στο σχολείο και έχει συνάψει συμφωνία με κάποιο ιδιωτικό σχολείο για «να δώσουν (τα παιδιά) τις εξετάσεις και να παρακολουθούν και κάποια πράγματα που είναι απαραίτητο να παρακολουθήσουν».

Πιο συγκεκριμένα, με βάση όσα αναφέρονται στο άρθρο, οικογένεια με τέσσερα παιδιά αποφάσισε, για τους παραπάνω λόγους, να διδάσκονται τα παιδιά κατ’ οίκον.

Συνήψε, δε, συμφωνία με ιδιωτικό σχολείο προκειμένου τα παιδιά να φαίνεται ότι παρακολουθούν τα μαθήματα, να μην καταγράφονται οι απουσίες και να είναι εικονικές οι εξετάσεις (προφανώς, για να λαμβάνουν οι μαθητές προαγωγικούς και απολυτήριους τίτλους).

Ο πατέρας, Σ.Λ., είναι ιατρός και διευθυντικό στέλεχος σε μεγάλο ιδιωτικό θεραπευτήριο της Αθήνας και η μητέρα, που φέρεται ως εκπαιδευτικός, είναι από τη Σερβία.

Πρόκειται για μια παραλλαγή του homeschooling, όπου τα παιδιά παίρνουν απολυτήριους τίτλους σπουδών - ισότιμους μάλιστα με αυτούς των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολείων που λειτουργούν νόμιμα.

Να διευκρινίσουμε στο σημείο αυτό ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η πρακτική της κατ’ οίκον διδασκαλίας επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις (στο άρθρο 6 παρ. 4γ του Ν. 3699/2008, όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί, ορίζεται ότι «Οταν η φοίτηση των μαθητών καθίσταται αδύνατη λόγω σοβαρών βραχυχρόνιων ή χρόνιων προβλημάτων που δεν επιτρέπουν τη μετακίνησή τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών δύναται να παρέχεται με διδασκαλία στο σπίτι») και είναι αναγκαία η κατάθεση συγκεκριμένων δικαιολογητικών προς έγκριση στην αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

Μέχρι στιγμής είναι άγνωστο εάν η Διεύθυνση Εκπαίδευσης όπου ανήκει το σχολείο ή οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας γνωρίζουν για το περιστατικό.

Οι στόχοι τους

Οπως επισημαίνει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) σε σχετική ανακοίνωση, «σε ό,τι αφορά την κατ’ οίκον εκπαίδευση (homeschooling), αυτή αποτελεί κεντρικό στόχο της ευρωπαϊκής ΜΚΟ που εκπροσωπεί τα “ελεύθερα” (ιδιωτικά) σχολεία στην Ευρώπη και της οποίας μέλος είναι ο εδώ Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων.

»Για ποιο λόγο; Οχι, φυσικά, για τη δήθεν “ελεύθερη επιλογή των γονέων”, όπως παραπλανητικά αναφέρουν.

»Η μετατροπή των ιδιωτικών σχολείων σε γραφεία εκτύπωσης τίτλων που θα απονέμονται, μετά αμοιβής, σε μαθητές-φαντάσματα εξυπηρετεί τόσο τους επιχειρηματίες που θα εισπράττουν τα χρήματα των γονέων χωρίς να χρειάζεται να πληρώνουν εκπαιδευτικό προσωπικό πλήρους απασχόλησης όσο και τους προερχόμενους από την ελίτ γονείς των οποίων τα τέκνα θα λαμβάνουν άκοπα απολυτήρια και δεν θα χρειάζεται να αναμιγνύονται κοινωνικά με “κατώτερης κάστας” παιδιά».

Η ΟΙΕΛΕ κάνει λόγο για «μια εξαιρετικά επικίνδυνη αντίληψη κοινωνικής καθαρότητας που αγγίζει τα όρια του ρατσισμού» και τονίζει τις ομοιότητες που εντοπίζονται με χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπου το homeschooling συνδέεται με ακραίες συντηρητικές ομάδες φονταμενταλιστών χριστιανών, νεοφιλελεύθερων που επιδιώκουν τη διάλυση του οργανωμένου εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και με το λόμπι που υποστηρίζει την οπλοκατοχή.

Η Ομοσπονδία απέστειλε, χθες, επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας, με την οποία ζητά την άμεση διερεύνηση του ζητήματος.

Σε ερώτησή μας για το θέμα, ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Μιχάλης Κουρουτός, τονίζει ότι η Ομοσπονδία με αναφορά της προς τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών ζητάει εισαγγελική παρέμβαση για το ζήτημα.

Στην αναφορά τονίζεται ανάμεσα σε άλλα: «Από τα στοιχεία που προκύπτουν από το άρθρο διαπιστώσαμε ότι ο πατέρας των παιδιών ονομάζεται (...) και είναι ιατρός που υπηρετεί στο ιδιωτικό θεραπευτήριο “Υγεία” σε διευθυντική θέση. Ο ένας εκ των μαθητών, ο (...) είναι σήμερα φοιτητής».

Παράλληλα ζητείται από την Εισαγγελία να παραγγείλει:

1) Από το υπουργείο Παιδείας την άμεση έναρξη έρευνας για τον εντοπισμό του ιδιωτικού σχολείου που απένειμε τίτλους σπουδών με κατ’ οίκον διδασκαλία χωρίς να υπάρχει βάσιμος έννομος λόγος, για την απόδοση ευθυνών στα στελέχη της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης που εποπτεύει το εκπαιδευτήριο και για τη διαπίστωση της εγκυρότητας και νομιμότητας των προαγωγικών και απολυτήριων τίτλων των μαθητών που φοίτησαν κατ’ αυτόν τον τρόπο.

2) Από τις αρμόδιες αρχές της πολιτείας την έναρξη έρευνας για τους γονείς που επέβαλαν, παρά το νομοθετικό πλαίσιο, τον συγκεκριμένο τύπο διδασκαλίας στα παιδιά και για την ενδεχόμενη κατάθεση ψευδών παραστατικών-βεβαιώσεων, ώστε να δικαιολογηθεί η κατ’ οίκον διδασκαλία.

Ελπίζουμε η Δικαιοσύνη να διερευνήσει το θέμα σε βάθος, καθώς, όπως είναι φανερό, ο κίνδυνος για το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης και για τους μαθητές είναι πολύ μεγάλος.

  

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μύθος και πραγματικότητα για την αξιολόγηση των σχολείων
Αύγουστο του 1999, το δελτίο Τύπου του υπ. Παιδείας σημείωνε: «Η διαφοροποίηση μεταξύ γειτονικών Λυκείων ερμηνεύεται μόνο με βάση την ποιοτική διαφορά του εκπαιδευτικού έργου. Το γεγονός αυτό αποκαλύπτει και...
Μύθος και πραγματικότητα για την αξιολόγηση των σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
Πώς τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία, με οδηγό το σχέδιο-εφιάλτη του ΣΕΒ που στόχο έχει τη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, επιχειρούν να περάσουν την πλήρη εμπορευματοποίηση των σπουδών. Η εισαγωγή...
Οι γονείς-πελάτες και ο μαθητής-προϊόν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
(Αρειος) Πάγος στο... μαθητοδικείο
Την παρέμβαση της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, Ξένης Δημητρίου, προκάλεσε η πρωτοφανής καταδίκη τριών μαθητών Γυμνασίου από το δικαστήριο ανηλίκων λόγω της συμμετοχής τους στην κατάληψη του 1ου Γυμνασίου...
(Αρειος) Πάγος στο... μαθητοδικείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αναστέλλονται άδειες ιδιωτικών σχολείων
Απίστευτες περιπτώσεις παρανομιών σε ιδιωτικά σχολεία διαπιστώθηκαν σε εν εξελίξει προκαταρκτικές έρευνες. Έχουν ήδη αρθεί οι άδειες σε δύο ιδιωτικά σχολεία, ένα στην Αττική και ένα στη Στερεά Ελλάδα....
Αναστέλλονται άδειες ιδιωτικών σχολείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι «νομάδες» και τα «ντελίβερι» στις σχολικές τάξεις
Η εξάπλωση του... φαινομένου αναπληρωτές-ωρομίσθιοι και εκπαιδευτικοί-λάστιχο (που διδάσκουν σε δύο και τρία σχολεία την ίδια μέρα) υπονομεύει εκ των πραγμάτων την κρίσιμη για τη διδασκαλία σχέση παιδαγωγού -...
Οι «νομάδες» και τα «ντελίβερι» στις σχολικές τάξεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το δέντρο της ενισχυτικής διδασκαλίας και το δάσος των ανισοτήτων
Δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) για την οργάνωση και λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την Ενισχυτική Διδασκαλία για το σχολικό έτος 2016/17. Σύμφωνα με την Υ.Α., στην...
Το δέντρο της ενισχυτικής διδασκαλίας και το δάσος των ανισοτήτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας