Στη Βουλή για την κοινοβουλευτική διερεύνηση των ποινικών ευθυνών των δύο πρώην υπουργών Μεταφορών βρίσκεται πλέον η δικογραφία για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών. Οι απολογίες των δύο κατηγορούμενων στελεχών του υπουργείου, που πριν από μερικές βδομάδες βρέθηκαν ενώπιον του εφέτη ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη, ήταν αναπόφευκτο να «ξεκλειδώσουν» τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες για τη σκανδαλώδη διαχείριση του σιδηροδρόμου, κυρίως για τον Κώστα Καραμανλή που διατελούσε υπουργός κατά τον χρόνο του δυστυχήματος, αλλά και του προκατόχου του Χρήστου Σπίρτζη.
Για κακούργημα
Ολόκληρη η δικογραφία διαβιβάστηκε αμελλητί χθες στη Βουλή, αφού πρώτα έφτασε στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, χωρίς αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού ή τον ποινικό χαρακτηρισμό συγκεκριμένων πράξεων. Το ερώτημα πλέον είναι όχι μόνο αν θα συσταθεί προανακριτική επιτροπή για τον πρώην υπουργό Κ. Καραμανλή -για τον Χρ. Σπίρτζη έχει περάσει το όριο της παραγραφής λόγω παρέλευσης δύο κοινοβουλευτικών θητειών- αλλά και για ποιο ή ποια αδικήματα θα διερευνηθεί.
Το βασικό αδίκημα που βαραίνει σχεδόν όλους τους εμπλεκόμενους, μεταξύ των οποίων και τα δύο υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου, είναι το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Για το ίδιο αδίκημα διερευνώνται από τον ανακριτή και εφτά γενικοί γραμματείς Υποδομών αλλά και Μεταφορών, που θήτευσαν επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και Ν.Δ., οπότε η ανάλογη ποινική διερεύνηση φαίνεται μονόδρομος και για τον Κ. Καραμανλή.
«Ανθρώπινο λάθος»
Μπορεί τα δύο κατηγορούμενα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών κατά τις απολογίες τους να υποστήριξαν πως δεν φέρουν καμία ευθύνη για την κατάσταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τα συστήματα ασφαλείας και πως το υπουργείο είναι αναρμόδιο για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, τα δρομολόγια και και την εποπτεία τους, επιρρίπτοντας ευθύνες στο «ανθρώπινο λάθος», στον ΟΣΕ και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ωστόσο τα έγγραφα που κατατέθηκαν στον ανακριτή στο πλαίσιο των απολογιών λένε μια διαφορετική ιστορία.
Ιδιαίτερα επιβαρυντική είναι εσωτερική επιστολή της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών που δύο χρόνια πριν από το δυστύχημα είχε αποσταλεί με τη σήμανση «εξαιρετικά επείγον» από τον γενικό διευθυντή Μεταφορών, Ανδρέα Πολάκι, προς τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή, τον γ.γ. Μεταφορών Γιάννη Ξιφαρά και τον υφυπουργό Γ. Καραγιάννη («‘‘Για τα Τέμπη φταίνε όλοι οι άλλοι εκτός από εμάς’’», «Eφ.Συν.» 7.4.25).
Ελλιπής συντήρηση
Το έγγραφο κοινοποιούνταν και στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών και ανέφερε πως «η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και συμβάντων», δημιουργώντας έκτακτες καθυστερήσεις και «ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό». Μάλιστα υπογράμμιζε την έλλειψη προσωπικού, θέτοντας στο επίκεντρο την ανάγκη προσλήψεων για να «ανασάνει» το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Αυτά γράφονταν ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2021, αποδεικνύοντας πως ο Κ. Καραμανλής είχε λάβει έγκαιρα όλες τις προειδοποιήσεις –μόνο και μόνο για να διαβεβαιώσει στη Βουλή μία εβδομάδα πριν από το πολύνεκρο δυστύχημα ότι η ασφάλεια των σιδηροδρόμων δεν αμφισβητείται!
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας