Αναστάτωση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση προοιωνίζεται από την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που κρίνει αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας τη μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας εκπαιδευτικών στον ιδιωτικό τομέα.
Η Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με προεδρεύουσα την απελθούσα πρόεδρο του ΣτΕ, Ευαγγελία Νίκα, εξέτασε το άρθρο 53 του νόμου Γαβρόγλου (ν. 4589/2019) και με σειρά αποφάσεων (1251-1254/2024) έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας κάποιου εκπαιδευτικού σε ιδιωτικό σχολείο για την πρόσληψή του στη δημόσια εκπαίδευση. Η συγκεκριμένη διάταξη του 2019 αφορούσε το «πλαφόν» στο σύστημα διορισμού ιδιωτικών εκπαιδευτικών ως μονίμων στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με το οποίο οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να έχουν απολυθεί από τα ιδιωτικά σχολεία και να έχουν συμπληρώσει μετά την απόλυσή τους δύο χρόνια ως αναπληρωτές στη δημόσια εκπαίδευση.
Με την απόφαση των δικαστών ακυρώθηκαν και δύο προσβληθείσες προκηρύξεις (1ΓΕ/2019 και 2ΓΕ/2019) κατά το μέρος που αφορούσε τη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας. Με την ακύρωση των δύο διαγωνισμών παραμένει άγνωστο αν θα χρειαστεί η έκδοση καινούργιων αξιολογικών πινάκων, αλλά και αν με αυτό το νομικό προηγούμενο υπάρξουν νομοθετικές συνέπειες στις μελλοντικές μοριοδοτήσεις προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με το σκεπτικό των Συμβούλων Επικρατείας, στην περίπτωση που η προϋπηρεσία κάποιου εκπαιδευτικού αποτελεί κριτήριο επιλογής για την πρόσληψή του στη δημόσια εκπαίδευση, «η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας καθώς και τον σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων και έμπειρων».
Παράλληλα οι ανώτατοι διοικητικοί δικαστές με τις αποφάσεις τους έκριναν ότι σωστά ο νομοθέτης επιλέγει «να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στη δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα», αυτό όμως δεν σηματοδοτεί ότι θα πρέπει «να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία».
Οι δικηγόροι των προσφευγόντων -που επηρεάζονται πρωτίστως από την απόφαση- προαναγγέλλουν τη διεκδίκηση των μισθών των εκπαιδευτικών που είχαν αποκλειστεί από τους διορισμούς, ενώ η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδος σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «σημαντική απόφαση που θωρακίζει την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση ως “πραγματική, δημόσια υπηρεσία”, όπως άλλωστε προβλέπεται από πλήθος νομοθετημάτων την τελευταία εικοσαετία». Ωστόσο, σημειώνει, «θα περιμένουμε να λάβουμε το σύνολο της απόφασης, το οποίο θα μελετηθεί από τους νομικούς συμβούλους μας» προκειμένου να ερμηνεύσει την απόφαση στο σύνολό της, με το σκεπτικό πως «είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τους απολυμένους συναδέλφους μας που έχουν υπηρετήσει ή υπηρετούν ως αναπληρωτές στη δημόσια εκπαίδευση».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας