Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τέλος σε δώρα και επιδόματα δημοσίων υπαλλήλων από το ΣτΕ
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Τέλος σε δώρα και επιδόματα δημοσίων υπαλλήλων από το ΣτΕ

  • A-
  • A+

Οριστικό φρένο στον 13ο και τον 14ο μισθό, όπως και το επίδομα αδείας για τους δημοσίους υπαλλήλους έδωσε η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε ότι η κατάργηση είναι συμβατή με το Σύνταγμα και επιβεβλημένη.

Ειδικότερα, η πλειοψηφία αποφάνθηκε ότι ο βασικός μισθός στο Δημόσιο που κυμαίνεται από τα 780 ευρώ έως και τα 1.092 ευρώ εξασφαλίζει «αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας, όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο».

Η ολομέλεια του ΣτΕ εξέφρασε εντελώς αντίθετη άποψη από αυτή της επταμελούς σύνθεσης του ΣΤ΄ Τμήματος του ΣτΕ, που είχαν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των τριών επιδομάτων-δώρων, που έγιναν με το νόμο 4093/2012 και ειδικότερα ότι η κατάργηση των δώρων-επιδομάτων αντίκειται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.

Σήμερα η πρόεδρος η Αικατερίνη Σακελλαροπούλου και εισηγητές οι σύμβουλοι Επικρατείας, Ελένη Παπαδημητρίου και Ιωάννης Σπερελάκης με μια σειρά αποφάσεών της (1307-1316/2019) έκρινε κατά πλειοψηφία (μειοψήφησαν 2 αντιπρόεδροι και 4 σύμβουλοι Επικρατείας) μεταξύ των άλλων, ότι η κατάργηση των τριών επιδομάτων «τεκμηριώνεται επαρκώς» και δεν παρίσταται απρόσφορο μέτρο, και μάλιστα προδήλως, για «την επίτευξη των επιδιωκόμενων σκοπών, ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν ήταν αναγκαίο, δεδομένου ότι με αυτό το μέτρο, το οποίο εφαρμόζεται γενικά σε όλους τους μισθωτούς του δημόσιου τομέα, γίνεται προσπάθεια εξοικονόμησης και περιορισμού των διογκωμένων δαπανών της γενικής κυβέρνησης, η οποία υπαγορεύεται από επιταγές της Ε.Ε. για μείωση του υπερβολικού δημοσίου ελλείμματος».

Ακόμη, η ολομέλεια του ΣτΕ, έκρινε πως «κατά τη λήψη του επίμαχου μέτρου», ο νομοθέτης «είχε πλήρη επίγνωση, όχι μόνο του εν γένει επιπέδου διαβίωσης του πληθυσμού της χώρας, αλλά και ειδικά του επιπέδου διαβίωσης των δημοσίων υπαλλήλων, όπως προκύπτει:

  • α) από τα δημοσιευμένα και διαθέσιμα στις υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για το όριο κινδύνου φτώχειας ανά άτομο μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις (6.591 ευρώ) και το μέσο ετήσιο ισοδύναμο ατομικό εισόδημα (12.637,08 ευρώ) κατά το έτος 2011,
  • β) από το νέο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων που θεσπίστηκε με τον ν. 4014/2011, με το οποίο ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων κυμαίνεται μεταξύ 780 (ΥΕ με βαθμό ΣΤ) και 1092 ευρώ (ΠΕ με βαθμό ΣΤ) και γ) από τη θέσπιση νέου κατώτατου βασικού μισθού και ημερομισθίου με τον ίδιο ν. 4093/2012 (586,08 ευρώ και 26,18 ευρώ, αντίστοιχα)».

Επιπλέον, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν πως «οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, ακόμη και μετά την κατάργηση των επίμαχων επιδομάτων, εξασφάλιζαν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας, όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο».

Επιπρόσθετα, το ΣτΕ αναφέρει ότι «η τυχόν ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων δεν καθιστά, ενόψει των ευρέων περιθωρίων εκτίμησης που απολαμβάνει ο νομοθέτης στη χάραξη της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής και του οριακού ελέγχου, στον οποίο υπόκειται κατά τούτο, από μόνη της μη αιτιολογημένη την επίδικη ρύθμιση, ούτε, άλλωστε, υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο η συγκεκριμένη επιλογή, αν, δηλαδή, ο νομοθέτης επέλεξε τον καλύτερο τρόπο χειρισμού του προβλήματος ή αν έπρεπε να είχε ασκήσει διαφορετικά την εξουσία του».

Παράλληλα, στις εν λόγω αποφάσεις σημειώνεται ότι «το ίδιο μέτρο δεν αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 του Συντάγματος, δεδομένου ότι αφορά όλους τους υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενώ διαφορετικό είναι το ζήτημα της χορήγησης των επιδομάτων εορτών και αδείας στους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι αποτελούν διαφορετική κατηγορία, σε βάρος της οποίας έχουν επιβληθεί άλλα οικονομικής φύσεως μέτρα».

Τέλος, η πλειοψηφία αντέκρουσε την άποψη της μειοψηφίας, ότι με τις αποφάσεις του ΣΤ τμήματος, το ΣτΕ «μεταστρέφει τη νομολογία του ως προς τον ν. 4093/2012, τον οποίο συστηματικά κρίνει αντίθετο στις προεκτεθείσες συνταγματικές διατάξεις, με το επιχείρημα ότι, εκ μόνου του λόγου ότι άλλες ρυθμίσεις του νόμου αυτού, οι οποίες αφορούν διαφορετικά θέματα (μισθούς και συντάξεις), κρίθηκαν αντισυνταγματικές με αποφάσεις του Δικαστηρίου, δεν προκύπτει αναγκαίως αντισυνταγματικότητα και της επίδικης ρύθμισης.

»Και τούτο γιατί ανεξάρτητα από το ότι σε αυτόν περιλαμβανόταν πλήθος μέτρων με άμεσο οικονομικό αντίκτυπο στα εισοδήματα διαφόρων κοινωνικών ομάδων, αλλά και οικονομικών φορέων, ορισμένα από τα οποία κρίθηκαν συνταγματικά, πάντως αντίθετη εκδοχή θα ισοδυναμούσε με αφηρημένο έλεγχο συνταγματικότητας του νόμου, ο οποίος, σύμφωνα με το Σύνταγμα, δεν έχει ανατεθεί στο δικαστήριο».

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
ΣυμπληρώΣτΕ τα διατάγματα
Ως μη νόμιμα λόγω σημαντικών κενών και αντιφάσεων που περιέχουν επιστρέφονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας στους αρμόδιους υπουργούς τα προεδρικά διατάγματα για τους οργανισμούς των επτά αποκεντρωμένων...
ΣυμπληρώΣτΕ τα διατάγματα
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Η «μάχη» ενώπιον της Ολομέλειας για τον 13ο και 14ο μισθό
Η συνταγματικότητα της περικοπής των τριών δώρων (επίδομα Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας δηλ. 13ο και 14ο μισθό) στους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους, στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΜΠΙΔ κ.λπ,...
Η «μάχη» ενώπιον της Ολομέλειας για τον 13ο και 14ο μισθό
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Αντισυνταγματικές οι περικοπές σε δώρα και επιδόματα υπαλλήλων του Δημοσίου
Σημαντική απόφαση για χιλιάδες δημόσιους υπαλλήλους έλαβε η επταμελής σύνθεση του ΣΤ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας καθώς έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και...
Αντισυνταγματικές οι περικοπές σε δώρα και επιδόματα υπαλλήλων του Δημοσίου
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Στο ΣτΕ συζητήθηκαν οι προσφυγές κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών
Οι προσφεύγοντες στρέφονται κατά του Ελληνικού Δημοσίου και ζητούν να ακυρωθεί η τελική συμφωνία των Πρεσπών, όπως και οι επιστολές με τις οποίες ο τότε υπουργός Εξωτερικών Νικόλαος Κοτζιάς συναίνεσε στην...
Στο ΣτΕ συζητήθηκαν οι προσφυγές κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Προσφυγή δημάρχων για τα ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία του υπερταμείου
Προσφυγή για τα εκατοντάδες ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία (αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, δασικές εκτάσεις κ.λπ.) που, όπως υποστηρίζουν, έχουν μεταφερθεί προς εκποίηση στο υπερταμείο, δηλαδή στην Εταιρεία...
Προσφυγή δημάρχων για τα ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία του υπερταμείου
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Με τη βούλα του ΣτΕ αξιολόγηση και επιλογή διευθυντών στο Δημόσιο
Το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε αιτήσεις δημοσίων υπαλλήλων για «πάγωμα» της διαδικασίας επιλογής γενικών διευθυντών στη Δημόσια Διοίκηση, επειδή οι ίδιοι είχαν αποκλειστεί λόγω της μη συμμετοχής τους...
Με τη βούλα του ΣτΕ αξιολόγηση και επιλογή διευθυντών στο Δημόσιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας