Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πλήρης αμφισβήτηση του ελληνικού παράδοξου: χαμηλή εγκληματικότητα, «εγκληματικές» ποινές
EUROKINISSI-ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πλήρης αμφισβήτηση του ελληνικού παράδοξου: χαμηλή εγκληματικότητα, «εγκληματικές» ποινές

  • A-
  • A+
Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων του συμβουλίου της Ευρώπης, ανταποκρίθηκε στο ελληνικό αίτημα του 2015 και το πόρισμά του (μαζί με τις προτάσεις) είναι ένα καλό μάθημα σε αυτούς που δημαγωγικά σφυροκοπούν τον νόμο Παρασκευόπουλου και που σχεδόν εμμονικά επιμένουν στις εξοντωτικές ποινές που στοχεύουν όχι στον σωφρονισμό αλλά στη φυσική εξόντωση των καταδικασθέντων.

Η Ελλάδα, ενώ κατέχει έναν από τους σχετικά χαμηλότερους δείκτες εγκληματικότητας στην Ε.Ε., έχει ταυτόχρονα το πιο αυστηρό τιμωρητικό σύστημα σε χρόνο φυλάκισης. Και αυτός δεν είναι πλέον ο «ιδεοληπτικός» ισχυρισμός των σημερινών κυβερνώντων, αλλά της επίσημης επιτροπής εμπειρογνωμόνων του Συμβουλίου της Ευρώπης που μελέτησε το πρόβλημα των ελληνικών φυλακών μετά το κάλεσμα για συνεργασία και βοήθεια από το υπουργείο Δικαιοσύνης.

Οσοι εδώ και τέσσερα χρόνια σφυροκοπούν τον Νόμο αποσυμφόρησης των φυλακών (Νόμος Παρασκευόπουλου) με αφορμή περιπτώσεις υποτροπών κυριολεκτικά μετρημένων στα δάχτυλα, οφείλουν τώρα να διαβάσουν την έκθεση που συμπτωματικά συμπίπτει όχι μόνον χρονικά αλλά και από άποψη περιεχομένου με την κατάθεση των Ποινικών Κωδίκων από τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές.

Αρκεί για παράδειγμα να συγκρίνει κάποιος την ποινή των 21 χρόνων (με επανεκτίμηση στα 10 για το ενδεχόμενο μείωσης λόγω καλής διαγωγής) που επιβλήθηκε στον ακροδεξιό ρατσιστή Μπρέιβικ για την εν ψυχρώ δολοφονία 70 παιδιών με τις πολύχρονες ποινές που έχουν υποβληθεί σε Ελληνες και αλλοδαπούς για πολύ μικρότερης έντασης κακουργήματα, για να διαπιστώσει ότι οι ποινές μοιράζονται στη χώρα μας σαν στραγάλια.

Το αίτημα και η ανταπόκριση

Από τη στιγμή σχεδόν που ανέλαβε η σημερινή κυβέρνηση μετά την επιδεικτική αδιαφορία ειδικά της προηγούμενης κυβέρνησης στις κρούσεις, τις εξευτελιστικές για τη χώρα εκθέσεις των ελληνικών και ευρωπαϊκών θεσμών ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά ακόμα και τις καταδίκες, το υπουργείο Δικαιοσύνης αναγνώρισε το πρόβλημα και ζήτησε τη βοήθεια της Ευρώπης.

Το αίτημα για βοήθεια προς το Συμβούλιο της Ευρώπης το 2015 έγινε αποδεκτό και σύντομα δημιουργήθηκε μία Επιτροπή Ευρωπαίων Εμπειρογνωμόνων με αποστολή να τρέξουν ένα πρόγραμμα χρηματοδοτημένο εξ ολοκλήρου από το Συμβούλιο με στόχο δράσεις και οδηγίες ώστε να σταματήσει η προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας των κρατουμένων στην Ελλάδα.

Τα μέλη της Επιτροπής επισκέφτηκαν την Ελλάδα, συνεργάστηκαν στενά με τον γ.γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής, Ευτύχη Φυτράκη, ζήτησαν και έλαβαν τα αναγκαία στοιχεία και δεδομένα των φυλακών και ανέπτυξαν κοινές ενημερωτικές δράσεις για τον υπερπληθυσμό, την εκπαίδευση των υγειονομικών υπαλλήλων και των διευθυντών των φυλακών κ.λπ.

Αναμένονται επίσης στις αρχές Ιουνίου σεμινάρια εκπαίδευσης των ειδικών που επιβλέπουν την κοινωφελή εργασία των κρατουμένων που προβλέπεται πλέον και με την ψήφιση των ποινικών κωδίκων να αποκτήσει πρωτεύοντα ρόλο στη διαδικασία σωφρονισμού.

Ειδικά το κρισιμότερο ζήτημα του υπερπληθυσμού και των δυσανάλογων ποινών συνδέθηκε και από την Επιτροπή με τον αναγκαίο εξορθολογισμό που πλέον προβλέπουν οι νέοι κώδικες. Είναι καιρός να αποδείξει και το ελληνικό ποινικό δίκαιο ότι ο σωφρονισμός και όχι η εξολόθρευση είναι το ζητούμενο του κράτους δικαίου.

Στα τέλη του περασμένου Δεκέμβρη κι ενώ η επιτροπή είχε προχωρήσει στην επεξεργασία των δεδομένων διοργανώθηκε ευρύτατη διάσκεψη στην Ελλάδα από κοινού με το αρμόδιο υπουργείο και με όλους ανεξαιρέτως τους εκπροσώπους κάθε οργάνου της Δικαιοσύνης και του σωφρονιστικού συστήματος. Ακούστηκαν όλες οι απόψεις ενώ μετά τον διάλογο τα μέλη της Επιτροπής επεξεργάστηκαν αρχικά μια πρόχειρη έκθεση και την απέστειλαν στο υπουργείο. Εγιναν κάποιες απαραίτητες διορθώσεις και στη συνέχεια η Επιτροπή απέστειλε την επίσημη έκθεσή της για τους τρόπους αποκλιμάκωσης του πληθυσμού των ελληνικών φυλακών.

Ηδη πολλά μέτρα και επισημάνσεις είναι υπό μελέτη και πρόκειται να ενσωματωθούν στο υπάρχον στρατηγικό σχέδιο, ενώ είναι γεγονός ότι και οι νέοι κώδικες που κατέθεσαν οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές συμβαδίζουν σε μεγάλο βαθμό με τη διαπίστωση της ανάγκης ενός σύγχρονου και εξορθολογισμένου ποινικού συστήματος.

Η έκθεση

Οι μεγάλες ποινές φυλάκισης και η παρατεταμένη προφυλάκιση παρουσιάζονται συχνά στον δημόσιο λόγο σαν ο καλύτερος, αν όχι ο μοναδικός, τρόπος για τη μείωση της εγκληματικότητας και την εμπέδωση του αισθήματος δημόσιας ασφάλειας. Πρόκειται για μύθο που όχι μόνο δεν επιβεβαιώνεται αλλά διαψεύδεται από τα στοιχεία.

Στην πραγματικότητα, η μακροχρόνια παραμονή στη φυλακή περιορίζει τις πιθανότητες μιας νομοταγούς ζωής, καθώς αυξάνει τον υπερπληθυσμό των φυλακών, η μείωση του οποίου αποτελεί αναγκαίο όρο για την αποτελεσματική επανένταξη. Για να επιτευχθεί η μείωση του υπερπληθυσμού είναι αναγκαία η αναθεώρηση του ποινικού συστήματος, που είναι δυσανάλογα σκληρό συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Αυτές οι θεμελιώδεις αρχές διέπουν τις παρατηρήσεις και τις συστάσεις της έκθεσης του Συμβουλίου της Ευρώπης (Γενική Διεύθυνση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Κράτους Δικαίου, Τμήμα Δράσης εναντίον του Εγκλήματος, Μονάδα Συνεργασίας για την Εγκληματική Νομοθεσία) με τίτλο «Μειώνοντας τον υπερπληθυσμό των φυλακών στην Ελλάδα», που ετοιμάστηκε στη βάση της συνάντησης των συντακτών της με φορείς και στελέχη που εμπλέκονται στην απονομή δικαιοσύνης και στο σωφρονιστικό σύστημα της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2018.

Παρά τον συνεχή βομβαρδισμό της κοινής γνώμης σχετικά με την ανομία και την εγκληματικότητα που υποτίθεται ότι αυξάνονται τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα και μάλιστα κινδυνεύουν να εκτοξευτούν ύστερα από την πολιτική μερικής αποσυμφόρησης των φυλακών που επιχείρησε ο νόμος Παρασκευόπουλου, τα στοιχεία της έκθεσης του Συμβουλίου της Ευρώπης δίνουν τελείως διαφορετική εικόνα.

Μειώνεται η εγκληματικότητα

Η εγκληματικότητα μειώνεται από το 2007 και βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία δείχνουν σημαντική μείωση των εγκλημάτων κατά της ζωής, όπως οι επιθέσεις, οι σεξουαλικές επιθέσεις και, το πιο αδιαμφισβήτητο στοιχείο, οι ανθρωποκτονίες, που αποτελούν τον πιο πρόσφορο δείκτη για συγκρίσεις, καθώς καταγγέλλονται σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό στις Αρχές.

Αύξηση παρουσιάζουν τα εγκλήματα κατά της περιουσίας, τα οποία όμως παραμένουν σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως οι διαρρήξεις και οι κλοπές, είτε σε παρόμοιο επίπεδο με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως οι ληστείες.

Ελαφρά μείωση παρουσιάζουν και τα αδικήματα του νόμου για τα ναρκωτικά, που όμως βρίσκονται πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη συνάντηση του περασμένου Δεκεμβρίου, οι ίδιες τάσεις συνεχίζονται από το 2011 μέχρι το 2017.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό ποινών μακρόχρονης φυλάκισης σε σχέση με όλες τις χώρες-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης: 77,3% των ποινών φυλάκισης πάνω από πέντε έτη (έναντι 33,4% του μέσου όρου των χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης), 47,8% των ποινών μεταξύ 10 και 20 ετών (έναντι 11,8% του ευρωπαϊκού μέσου όρου), 13,1% των ισόβιων ποινών (έναντι 1,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου).

Εμφανίζει επίσης πολύ χαμηλότερο ποσοστό αποφυλακίσεων, κάτι που φαίνεται να σηματοδοτεί περιορισμένη χρήση των μέτρων πρόωρης αποφυλάκισης για αυτή την κατηγορία, αλλά και υψηλό ποσοστό αλλοδαπών κρατουμένων (54,5% έναντι 10,8% του ευρωπαϊκού μέσου όρου την 1η Σεπτεμβρίου 2015).

● Ο αριθμός φυλακισμένων δεν αντανακλά την εγκληματικότητα

Τα συγκριτικά στοιχεία δείχνουν ότι δεν υπάρχει αυτόματη σύνδεση μεταξύ του αριθμού των φυλακισμένων και της εγκληματικότητας. Στις χώρες του Συμβουλίου της Ευρώπης, το ποσοστό φυλακισμένων ανά 100.000 κατοίκους κυμαίνεται από 43,9 στην Ισλανδία μέχρι περίπου 439 στη Ρωσία. Τόσο μεγάλη διαφορά οφείλεται κυρίως στις διαφορετικές πολιτικές επιλογές ως προς την κράτηση.

Από το 2000 μέχρι το 2007, η Ελλάδα ακολούθησε επεκτατική πολιτική κράτησης, που χαρακτηρίζεται από δημιουργία φυλακών και συνεχή αύξηση του αριθμού των φυλακισμένων και παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα υπερπληθυσμού των καταστημάτων κράτησης.

Μετά το 2007, ακολούθησε μικτή πολιτική, που συνδυάζει τη δημιουργία νέων φυλακών με μέτρα μείωσης του αριθμού των φυλακισμένων και εξάπλωσης των εναλλακτικών ποινών – πολιτική που έχει αμφίβολα αποτελέσματα για την αντιμετώπιση του υπερπληθυσμού των φυλακών.

Το 2015 παρατηρήθηκε τάση μείωσης των ποσοστών κράτησης, καθώς υπήρξαν έκτακτα μέτρα αποφυλάκισης, τα οποία όμως είχαν προσωρινά αποτελέσματα, καθώς, όπως επισημαίνει η έκθεση, δεν υπήρξε επαρκής προετοιμασία των Αρχών ούτε σταθερή υποστήριξη των αποφυλακισθέντων.

Συνωστισμός στις φυλακές

Μολονότι τα στοιχεία που παρουσίασε η Ελλάδα στο Συμβούλιο της Ευρώπης δείχνουν ότι δεν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα υπερπληθυσμού των φυλακών, στην πραγματικότητα η εικόνα αυτή είναι παραπλανητική.

Το Συμβούλιο της Ευρώπης θέτει τρία κριτήρια που ορίζουν τον ζωτικό χώρο των κρατουμένων.

Κάθε κρατούμενος πρέπει να έχει 1. δικό του χώρο ύπνου σε κάθε κελί, 2. τουλάχιστον 3 τ.μ. δάπεδο στη διάθεσή του, 3. να μπορεί να κινείται ελεύθερα μεταξύ αντικειμένων και επίπλων στη συνολική επιφάνεια του κελιού. Η παραβίαση μόνο ενός από τα τρία κριτήρια δημιουργεί την έντονη υπόνοια ότι οι συνθήκες κράτησης ισοδυναμούν με εξευτελιστική συμπεριφορά και παραβιάζουν την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.

Πρακτικά, τα κριτήρια αυτά μεταφράζονται σε 6 τ.μ. διαθέσιμο χώρο σε ατομικό κελί, ενώ σε μη ατομικό κελί σε 4 τ.μ. ανά κρατούμενο συν 2 τ.μ. συνολικά, χωρίς να υπολογίζεται ο χώρος υγιεινής, που πρέπει να είναι διαχωρισμένος. Το ύψος δεν πρέπει να είναι μικρότερο από 2,5 μέτρα.

Σημαντικό στοιχείο είναι επίσης ο χρόνος που περνά στο κελί ο κρατούμενος και οι γενικότερες συνθήκες φυλάκισης, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων εκπαίδευσης, εργασίας και ψυχαγωγίας που στοχεύουν στην κοινωνικοποίηση των κρατουμένων και στην επανένταξη.

Συνολικά, ο πληθυσμός σε κάθε φυλακή δεν πρέπει να ξεπερνά το 90% της δυναμικής της, προκειμένου να υπάρχει χώρος για αυτές τις δραστηριότητες. Η Επιτροπή κατά των Βασανιστηρίων του Συμβουλίου της Ευρώπης έχει εκφράσει θεμελιώδεις αντιρρήσεις σε μεγάλα κελιά-υπνωτήρια, λόγω της έλλειψης ιδιωτικότητας και του αυξημένου κινδύνου βίας και πρακτικών εκφοβισμού μεταξύ των κρατουμένων.

Τα στοιχεία των ελληνικών αρχών στις 16 Νοεμβρίου 2018 δείχνουν συνολικό χώρο κελιών 43.520,45 τ.μ. στα 34 καταστήματα κράτησης της χώρας για 10.793 κρατούμενους, που φαίνεται ότι καλύπτει το κριτήριο των 4 τ.μ. ανά κρατούμενο. Ωστόσο, ο πληθυσμός των κρατουμένων είναι δυσανάλογα κατανεμημένος, με αποτέλεσμα να υπάρχουν 15 φυλακές με 900 άδεια κρεβάτια, ενώ άλλες έχουν σοβαρό πρόβλημα υπερπληθυσμού: οι φυλακές Κορυδαλλού έχουν πληρότητα περίπου 150%, οι φυλακές Κομοτηνής 189%, οι φυλακές Κω 207%.

Η αναλογική μεταφορά κρατουμένων από το ένα κατάστημα στο άλλο πρέπει να παίρνει υπόψη την ανάγκη για εγγύτητα του κρατούμενου με την οικογένειά του και την κατοικία του, καθώς είναι σημαντικά στοιχεία για την επανένταξη.

Σύγχρονες λύσεις

Οπως σημειώνει με έμφαση η έκθεση, η μόνη διαρκής αντιμετώπιση του υπερπληθυσμού είναι η εφαρμογή περιοριστικής-μετριοπαθούς πολιτικής κράτησης, με αλλαγή του ποινικού κώδικα και της εφαρμογής του έτσι που να θεωρείται η φυλάκιση έσχατο μέτρο, αφού διαπιστωθεί σε κάθε περίπτωση ότι αποτυγχάνουν εναλλακτικά μέτρα, αλλά και πολιτικών που μειώνουν τη διάρκεια της κράτησης, με γενναία εφαρμογή πολιτικών πρόωρης αποφυλάκισης ή απόλυσης υπό όρους.

Στις παρατηρήσεις του για το Εθνικό Σχέδιο για το Σωφρονιστικό Σύστημα (2018-2020) της ελληνικής κυβέρνησης, το Συμβούλιο της Ευρώπης προβλέπει την αποποινικοποίηση ορισμένων αδικημάτων, τη γενική μείωση των ποινών και της διάρκειάς τους, τη θεσμοθέτηση κύριων ποινών που δεν αποτελούν φυλάκιση και τον περιορισμό της φυλάκισης στα σοβαρότερα εγκλήματα, ενώ στην απόλυση υπό όρους για λόγους ηλικίας ή ασθένειας προτείνει σε περίπτωση ανάκλησης της απόλυσης, είτε λόγω διάπραξης νέου αδικήματος είτε λόγω παραβίασης των όρων, να αφαιρείται ο χρόνος επιτυχημένης απόλυσης από τη συνολική διάρκεια της ποινής.

Παραδείγματα υπάρχουν, με πρώτο αυτό της Φινλανδίας, που το 1976 είχε τετραπλάσιο αριθμό κρατουμένων από τις άλλες σκανδιναβικές χώρες. Υστερα από 25 χρόνια, η Φινλανδία πέτυχε 60% μείωση των φυλακισμένων, αποτέλεσμα μιας σταθερής και σαφούς περιοριστικής πολιτικής, που προέβλεπε μεταξύ άλλων την αποποινικοποίηση της χρήσης αλκοόλ και των μη βίαιων αδικημάτων κατά της περιουσίας, και έγινε δυνατή χάρη στην εμπλοκή εισαγγελέων, δικαστών και δημοσιογράφων σε έναν διάλογο για την αποτελεσματικότητα και τα οικονομικά πλεονεκτήματα της μετριοπαθούς πολιτικής.

Οπως σημειώνει η έκθεση, τα ζητήματα εγκληματικότητας εγείρουν τα ανακλαστικά των μέσων ενημέρωσης, της κοινής γνώμης και των πολιτικών, εξ ού και μια μετριοπαθής πολιτική θα πετύχει όχι αν εφαρμοστεί στα κρυφά, αλλά αν γίνει αντικείμενο ανοιχτού διαλόγου.

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Συμβούλιο της Ευρώπης: Μελέτη για τον υπερπληθυσμό των ελληνικών φυλακών
Βασικές παρατηρήσεις της μελέτης του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη μείωση του υπερπληθυσμού των ελληνικών φυλακών
Συμβούλιο της Ευρώπης: Μελέτη για τον υπερπληθυσμό των ελληνικών φυλακών
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Η προπαγάνδα πείθει βουλευτές
​Βιάστηκαν ο γιατρός Ν. Κακλαμάνης και ο Σ. Θεοδωράκης να κατακρίνουν για άλλη μία φορά τον Νόμο του 2015 για την αποσυμφόρηση των φυλακών. Ξέχασαν προφανώς ότι παρόμοιοι νόμοι (λόγω και των συνεχών...
Η προπαγάνδα πείθει βουλευτές
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Το βούλευμα βάσει του οποίου απορρίφθηκε η άδεια στον Δ. Κουφοντίνα
Η παρέμβαση της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου και η εντολή να της χορηγηθούν το απορριπτικό της άδειας βούλευμα και όλα τα ιατρικά πιστοποιητικά του κρατούμενου απεργού πείνας προκειμένου να κριθεί άμεσα αίτημα...
Το βούλευμα βάσει του οποίου απορρίφθηκε η άδεια στον Δ. Κουφοντίνα
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Εφαρμόζεται ή όχι ο νόμος για όλους;
27 χρόνια κάθειρξης έχει συμπληρώσει -σύμφωνα με όλους τους υπολογισμούς που προκύπτουν από τις διατάξεις του νόμου- ο Σάββας Ξηρός με αναπηρία 80% βάσει αληθινών πιστοποιητικών, υποβάλλοντας νέο αίτημα για...
Εφαρμόζεται ή όχι ο νόμος για όλους;
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Βλέπουν παντού ευνοϊκές διατάξεις
Το αυτονόητο αίτημα των κρατουμένων και των επικεφαλής των σωφρονιστικών ιδρυμάτων να ισχύουν οι ίδιες διατάξεις για όλα τα ιδρύματα φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης. Το μέτρο του ευεργετικού...
Βλέπουν παντού ευνοϊκές διατάξεις
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Κι άλλος νεκρός με... οσμή Energa
Ο δεύτερος θάνατος κρατουμένου που εμπλέκεται στην ευρύτερη υπόθεση Energa-Hellas Power και στην εν ψυχρώ δολοφονία του δικηγόρου Μιχάλη Ζαφειρόπουλου έχει έντονα ανησυχήσει τη διοίκηση των φυλακών Κορυδαλλού...
Κι άλλος νεκρός με... οσμή Energa

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας