Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρεις ολισθηρές παραλείψεις στο σχέδιο του νέου Ποινικού Κώδικα

Ο Αρχηγός της Χρυσής Αυγής Νίκος Μιχαλολιάκος θα εκτίσει μικρότερη ποινή αν ισχύσουν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις | EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρεις ολισθηρές παραλείψεις στο σχέδιο του νέου Ποινικού Κώδικα

  • A-
  • A+
Εντονες αντιδράσεις προκαλούν η απαλοιφή του αδικήματος της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης, που ευνοεί την ηγεσία της Χ.Α., η άρση των επιβαρυντικών διατάξεων του αντιρατσιστικού νόμου και η μη υιοθέτηση του όρου «συναίνεση» στις διατάξεις περί βιασμού.

Μαύρα σύννεφα άρχισαν να μαζεύονται στον ορίζοντα, αφότου δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση ο νέος Ποινικός Κώδικας, με την ολοκλήρωση του έργου της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής υπό την προεδρία του Χριστόφορου Αργυρόπουλου.

Η επιτροπή επεξεργάστηκε τις αλλαγές και τις νέες ρυθμίσεις και παρέδωσε στον υπουργό Δικαιοσύνης ένα πιο σύγχρονο και εξορθολογισμένο σύστημα ποινών που, εκτός από πολλά θετικά σχόλια, έχει δημιουργήσει ήδη σφοδρές αντιδράσεις, πραγματικές, αλλά και απολύτως υποκριτικές.

Ατιμώρητος αρχηγός;

Ηδη, από χθες, πηγές του υπουργείου Δικαιοσύνης διευκρίνιζαν με έμφαση ότι οι Κώδικες βρίσκονται στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, ενώ θέματα όπως η ενίσχυση των αντιρατσιστικών προβλέψεων, οι προτεινόμενες διατάξεις για τη διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, η μετατροπή ορισμένων αδικημάτων σε πλημμέλημα και η οριοθέτηση της έννοιας του βιασμού έχουν καταγραφεί από το υπουργείο και έχουν ήδη τεθεί υπόψη της Επιτροπής.

Το σημαντικότερο ίσως σημείο τριβής είναι η ακατανόητη αλλαγή στο άρθρο που αφορά τις εγκληματικές οργανώσεις και ειδικότερα η κατάργηση του ξεχωριστού αδικήματος της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης. Δεδομένου δε ότι η αλλαγή αυτή προτείνεται μεσούσης της δίκης της Χρυσής Αυγής, η ηγεσία της οποίας κατηγορείται (κυρίως) με το συγκεκριμένο αδίκημα της διεύθυνσης, πονηρές σκέψεις κατακλύζουν το μυαλό κάθε πολίτη.

Συγκεκριμένα, το προτεινόμενο άρθρο 187 παρ. 1 και 2, που αναφέρεται στην εγκληματική οργάνωση, προβλέπει ότι: Οποιος συγκροτεί ή εντάσσεται ως μέλος σε επιχειρησιακά δομημένη και με διαρκή εγκληματική δράση οργάνωση τριών ή περισσότερων προσώπων που επιδιώκει την τέλεση κακουργημάτων, τιμωρείται με κάθειρξη ώς δέκα έτη και χρηματική ποινή. Η διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης αποτελεί επιβαρυντική περίσταση.

Το ισχύον άρθρο προβλέπει μεν την ίδια ποινή κάθειρξης για τη συγκρότηση και ένταξη, αλλά θεωρεί αυτόνομο ποινικό αδίκημα, που τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών (έως 20), τη διεύθυνση της εγκληματικής οργάνωσης.

Αυτή είναι η διαφορά που έρχεται ως μάννα εξ ουρανού ή ίσως και μετά από συγκεκριμένες επιρροές μελών του Δ.Σ. της Ενωσης Ποινικολόγων, προκειμένου να πέσει στα μαλακά ειδικά η ηγεσία της Χρυσής Αυγής. Είναι ακατανόητο το πώς... διέλαθε -αυτή η κομβική αλλαγή- την προσοχή των μελών της επιτροπής. Ειδικά όταν μέλη της νομοπαρασκευαστικής έχουν δικάσει στο παρελθόν, με βάση τον ίδιο νόμο, άλλες οργανώσεις και μάλιστα με πολύωρες αγορεύσεις υπέρ του Νόμου.

Επίσης, εδώ φαίνεται να έχει δημιουργηθεί επιπλέον και μια παρεξήγηση. Η απάλειψη από τα άρθρα για την εγκληματική οργάνωση της επιβαρυντικής περίστασης όταν υφίσταται και οικονομικό όφελος των μελών της, θεωρείται από μερίδα νομικών ως η επαναφορά της Σύμβασης του Παλέρμο από το παράθυρο.

Θυμίζουμε ότι στον ορισμό αυτής της Σύμβασης υπάρχει ως προϋπόθεση για την εγκληματική οργάνωση και το οικονομικό όφελος.

Ωστόσο, ο Ελληνας νομοθέτης έκρινε -πολύ σωστά, όπως αποδείχτηκε- ότι μια εγκληματική οργάνωση μπορεί να λειτουργεί και να διαπράττει κακουργήματα, είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει οικονομικό όφελος.

Ο ρατσισμός δεν... εξαφανίζεται

Αυτό προφανώς και δεν αλλάζει ούτε τώρα, δεδομένου ότι στο σχέδιο δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά περί οικονομικού κινήτρου. Ισως η παρεξήγηση να οφείλεται σε άλλο άρθρο που αφορά τη σύσταση συμμορίας, στο οποίο προβλέπεται -σωστά, κατά τη γνώμη μας- επιεικέστερη ποινική μεταχείριση όταν τα μέλη της συμμορίας δεν επιδιώκουν οικονομικό ή άλλο υλικό όφελος.

Η ανάγκη ποινικού ελέγχου και ιδίως πρόληψης πράξεων με μεγάλη βαρύτητα και συχνότητα στην εποχή της ανόδου του ρατσισμού και της Ακροδεξιάς οδήγησε σε μία ευπρόσδεκτη από όλους (πλην Χρυσής Αυγής) ποινική μεταρρύθμιση. Στον Ποινικό Κώδικα προστέθηκε (2014, 2015) το άρθρο 81Α, που απειλεί με βαρύτερη ποινή τα εγκλήματα που έχουν ρατσιστικά χαρακτηριστικά. Μέχρι τότε, τα χαρακτηριστικά αυτά πρακτικά ήταν «αόρατα», ενώ η γενικόλογη ρύθμιση για την επιμέτρηση της ποινής κάλυπτε άνετα την αδράνεια της εφαρμογής. Εξαλείφθηκε, επίσης, τότε κι άλλη μια θεσμική πρόφαση: αντί για ρατσιστικά κίνητρα (που είναι δύσκολο να αποδειχτούν), γίνεται πλέον λόγος για ρατσιστικά χαρακτηριστικά. Στοιχεία, δηλαδή, εξωτερικά, φανερά και αποδείξιμα.

Η μη κατανοητή απάλειψη από το Σχέδιο του συγκεκριμένου άρθρου 81Α είναι βέβαιο ότι θα υπονομεύσει την πρόληψη των ρατσιστικών εγκλημάτων και θα οδηγήσει σε μια θλιβερή παλινδρόμηση. Η κατεδάφιση της αντιρατσιστικής νομοθεσίας συμπληρώνεται και από την κατάργηση του άρ. 361 Β που ποινικοποιεί «την προσφορά αγαθών, υπηρεσιών κ.λπ. με καταφρονητικό αποκλεισμό προσώπων λόγω φυλής, χρώματος, θρησκείας κ.λπ.». Σημειώνεται εδώ ότι από τότε που ποινικοποιήθηκαν οι ναζιστικές πρωτοβουλίες «μόνο για Ελληνες», τα φαινόμενα σχεδόν εξέλιπαν.

Βιασμός σημαίνει μη συναίνεση

Αντιγράφουμε -προς το παρόν- από το δελτίο της Διεθνούς Αμνηστίας:

«Στο προτεινόμενο σχέδιο διαπιστώνουμε ότι όχι απλώς δεν υιοθετείται ένας ορισμός του βιασμού με βάση τη συναίνεση, αλλά ο ισχύων μέχρι σήμερα ορισμός αντικαθίσταται με έναν ακόμη χειρότερο. Η νέα πρόταση περιορίζει τις περιπτώσεις της “απειλής σπουδαίου και άμεσου κινδύνου” μόνο σε εκείνες που αφορούν “απειλή κατά της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας”. Με αυτόν τον τρόπο οριοθετείται ακόμη περισσότερο η έννοια της απειλής (ως αποκλειστικά σωματικής) και κλείνει οποιοδήποτε περιθώριο διαφορετικής ερμηνείας. Σε κάθε περίπτωση, ο μόνος ορισμός του βιασμού που μπορεί να γίνει αποδεκτός είναι αυτός που θα συνδέεται με την απουσία συναίνεσης. Η Διεθνής Αμνηστία έχει θεμελιώσει συγκεκριμένα τους λόγους για τους οποίους ένας τέτοιος ορισμός είναι απαραίτητος, έχει αναδείξει τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις της Ελλάδας ως προς την υιοθέτησή του [...] Θυμίζουμε εδώ ότι στις 29/3/2018, μετά την ψήφισή του από τη Βουλή, έγινε νόμος του κράτους η απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας».

Πέρα από τις εύλογες αντιδράσεις των αντιφασιστών, των θυμάτων και της Πολιτικής Αγωγής στη δίκη της Χρυσής Αυγής, πέρα από τις αντιδράσεις των αντιρατσιστικών οργανώσεων και των φορέων ανθρώπινων δικαιωμάτων και, τέλος, πέρα από τις αντιδράσεις των γυναικείων οργανώσεων και της Διεθνούς Αμνηστίας, είναι εξόφθαλμα υποκριτική η ανακοίνωση της Ν.Δ., η οποία πέραν των άλλων μοιάζει να έχει πλήρη άγνοια όχι μόνο για την εξέλιξη της δίκης της Χ.Α., αλλά και για το πώς και από ποιους συντάσσονται οι Κώδικες, πώς κατατίθενται και πώς ψηφίζονται (στο σύνολό τους και μόνο). Αμεσα απάντησε στη Ν.Δ. ο υπουργός Δικαιοσύνης, Μιχάλης Καλογήρου.

Ν.Δ.: «Απαράδεκτες μειώσεις ποινών»

«Το νομοσχέδιο που έδωσε για διαβούλευση το υπουργείο Δικαιοσύνης προβλέπει απαράδεκτες μειώσεις ποινών, τόσο για τη σύσταση εγκληματικής οργάνωσης όσο και για την κατασκευή και κατοχή μολότοφ. Οι σκανδαλώδεις αυτές διατάξεις ευνοούν ευθέως τη Χρυσή Αυγή, αλλά και τους ταραξίες και τους κουκουλοφόρους που καταστρέφουν καθημερινά ανενόχλητοι δημόσια και ιδιωτική περιουσία, έχοντας μετατρέψει τα πανεπιστήμια σε παρασκευαστήρια μολότοφ. Η εύνοια της κυβέρνησης προς τη Χρυσή Αυγή δεν είναι καινούργια, αφού εδώ και τέσσερα χρόνια καθυστερεί τη δίκη της με φαιδρά προσχήματα. Οπως δεν είναι καινούργια και η ανοχή της στους κουκουλοφόρους που έχουν καταλάβει τα πανεπιστήμια. Ως εδώ. Καλούμε την κυβέρνηση να ανακαλέσει αμέσως τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και να μην τις καταθέσει καν στη Βουλή».

Μιχάλης Καλογήρου: «Η δημόσια διαβούλευση αποτελεί ουσιαστική και όχι τυπική διαδικασία»

Μιχαλης Καλογήρου | EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

«Η Ν.Δ. προφανώς αγνοεί ή προσποιείται ότι αγνοεί τη διαδικασία η οποία τηρείται κατά την επεξεργασία των κωδίκων. Επαναλαμβάνουμε ότι το σχέδιο του Ποινικού Κώδικα αποτελεί την πρόταση της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, δηλαδή πόνημα έμπειρων και επιφανών δικαστικών λειτουργών, ακαδημαϊκών και δικηγόρων. Εχουμε ξεκαθαρίσει εξαρχής ότι η δημόσια διαβούλευση αποτελεί για εμάς ουσιαστική και όχι τυπική διαδικασία, κατά την οποία προσδοκούμε τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή. Για τον λόγο αυτό θα κληθούν οι τομεάρχες Δικαιοσύνης των κοινοβουλευτικών ομάδων να καταθέσουν τις απόψεις τους. Είναι επίσης γνωστό ότι το υπουργείο Δικαιοσύνης, επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ, σε συνεργασία με τις διοικήσεις των δικαστηρίων, έχει δώσει λύσεις στο θέμα των αιθουσών και των δικασίμων, συμβάλλοντας καίρια στην επιτάχυνση της δίκης της Χρυσής Αυγής. Η δημιουργία εντυπώσεων σχετικά με τα θέματα λειτουργίας και απονομής της Δικαιοσύνης στη χώρα αποτελεί, δυστυχώς, πάγια τακτική και επαναλαμβανόμενο θεσμικό ατόπημα της Ν.Δ.».

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Όχι από ΕΕΔΑ για μείωση ποινής στη διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης στον νέο Π.Κ.
Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) ζητά με ανακοίνωσή της από το υπ. Δικαιοσύνης να αναιρέσει τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα που προβλέπουν μείωση στο μισό της προβλεπόμενης ποινής για τη...
Όχι από ΕΕΔΑ για μείωση ποινής στη διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης στον νέο Π.Κ.
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Ερευνες για τον ξυλοδαρμό στις φυλακές Αυλώνα
​Μετά τον άγριο ξυλοδαρμό του ενός από τους φερόμενους ως δράστες του βιασμού και της δολοφονίας της Ελένης Τοπαλούδη, του 19χρονου, το υπουργείο Δικαιοσύνης αποφάσισε τη μεταφορά του σε άλλη φυλακή. Σύμφωνα...
Ερευνες για τον ξυλοδαρμό στις φυλακές Αυλώνα
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Θα ενισχυθεί κι άλλο ο αντιτρομοκρατικός;
Ο υπουργός Δικαιοσύνης, αιφνιδιασμένος από τις αντιδράσεις που ξεσήκωσαν οι προσθήκες σε παραγράφους του νόμου περί εγκληματικών οργανώσεων και περί τρομοκρατίας (1871 και 187Α), δήλωσε κατηγορηματικά στην...
Θα ενισχυθεί κι άλλο ο αντιτρομοκρατικός;
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Νομοσχέδιο εκσυγχρονίζει τη λειτουργία των υποθηκοφυλακείων
Με ανοιχτό ακόμη το ζήτημα της σκανδαλώδους αδυναμίας σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου με τεράστιους πόρους που σπαταλήθηκαν χωρίς αποτέλεσμα εδώ και δεκαετίες, ένα νομοσχέδιο θέλει να αποκαταστήσει τη...
Νομοσχέδιο εκσυγχρονίζει τη λειτουργία των υποθηκοφυλακείων
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Εξελίξεις σε δύο παράλληλες υποθέσεις
Η επίθεση από μηχανοκίνητο τάγμα εφόδου της Χ.Α. στον Κοινωνικό Χώρο «Συνεργείο» και η επίθεση 10μελούς τάγματος εναντίον δύο γυναικών από τη Βόρεια Ηπειρο στο Μεταξουργείο παίρνουν άλλη τροπή. Για την πρώτη ο...
Εξελίξεις σε δύο παράλληλες υποθέσεις
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Ηλεκτρονικό έγκλημα στο σκαμνί
Στη δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για την καταπολέμηση των εγκλημάτων στον κυβερνοχώρο (παιδική πορνογραφία, ρατσισμός, εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, πνευματική ιδιοκτησία κ.λπ.) προχωρά η κυβέρνηση με...
Ηλεκτρονικό έγκλημα στο σκαμνί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας