Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η πρώτη τελεσίδικη απόφαση στην Ελλάδα για το dieselgate
AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πρώτη τελεσίδικη απόφαση στην Ελλάδα για το dieselgate

  • A-
  • A+

H πρώτη αποζημίωση καταναλωτή στη χώρα μας για το σκάνδαλο dieselgate και με δικαστική βούλα είναι γεγονός. Την Παρασκευή, η Volkswagen αποσύρθηκε από την έφεση στην οποία είχε προχωρήσει εναντίον γυναίκας που είχε δικαιωθεί πρωτόδικα από το Ειρηνοδικείο Αθηνών σε αποζημίωση ύψους 5.200 ευρώ για την αγορά ντιζελοκίνητου Volkswagen Polo του 2011.

Για τελεσίδικη απόφαση, που δίνει πολύ γερό νομικό πάτημα σε όσους καταναλωτές αγόρασαν τα συγκεκριμένα μοντέλα ντίζελ στη χώρα μας και θέλουν να προσφύγουν στη δικαιοσύνη για να αποζημιωθούν, κάνει λόγο στην «Εφ.Συν.» ο δικηγόρος Ηλίας Μπέτζιος που είχε αναλάβει την υπόθεση.

Η γυναίκα είχε προσφύγει στο Ειρηνοδικείο Αθηνών το 2016 και δικαιώθηκε με την απόφαση 5286/2017. Το Ειρηνοδικείο τής επιδίκασε 4.000 ευρώ αποζημίωση για εξαπάτηση, καθώς το αυτοκίνητο δεν είχε τις συνομολογημένες ιδιότητες (στο κομμάτι της εκπομπής ρύπων) και έτσι έχανε τη μεταπωλητική του αξία. «Οταν κάποιος πάει να αγοράσει ένα Polo ή κάποιο παρόμοιο μοντέλο της VW, μπορεί να πληκτρολογήσει σε ιστοσελίδες τον αριθμό πλαισίου του και να δει εάν βρίσκεται στα προβληματικά», εξηγεί ο κ. Μπέτζιος.

Μέχρι το 2020

Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, το ποσό των 4.000 ευρώ συνιστά το υπερβάλλον του τιμήματος που κατέβαλε η γυναίκα σε σχέση με την πραγματική αξία του αυτοκινήτου (το αρχικό τίμημα που είχε καταβάλει κατά την αγορά του ήταν 13.300 ευρώ). Επιδικάστηκαν ακόμη 1.200 ευρώ για ηθική βλάβη. Οι Ελληνες καταναλωτές μπορούν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη μέχρι το 2020.

Η Volkswagen, μέσω του δικηγορικού γραφείου που την εκπροσωπεί, είχε ασκήσει έφεση, αλλά την Παρασκευή παραιτήθηκε από την υπόθεση, γεγονός που αποτελεί ένδειξη ότι η εταιρεία αναγνωρίζει τις ευθύνες της για το σκάνδαλο dieselgate και στη χώρα μας. Ενας από τους βασικούς ισχυρισμούς της υπεράσπισης της εταιρείας ήταν ότι δεν πρόκειται για εξαπάτηση, καθώς στις μετρήσεις ρύπων σε ράμπα το αυτοκίνητο εξέπεμπε ρύπους εντός των επιτρεπτών ορίων της Ε.Ε. Euro-5.

Εάν η Γερμανική Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών είχε βεβαιωθεί ότι δεν πληρούνται οι όροι, θα είχε προβεί σε ανάκληση της πιστοποίησης, ισχυρίζεται η εταιρεία. Ωστόσο, σε πραγματικές συνθήκες στον δρόμο, τα αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με το ειδικό λογισμικό τις εταιρείας, που «ξεγελούσε» τις μετρήσεις, εκπέμπουν πολύ μεγαλύτερους ρύπους (π.χ. ακόμα και 40 φορές πάνω από τα όρια στα οξείδια του αζώτου), προς όφελος της απόδοσης του οχήματος.

Η παραγραφή

Επιπλέον, το δικαστήριο αποφάνθηκε ότι ο καταναλωτής δεν είναι υποχρεωμένος να αποδεχθεί τη διόρθωση λογισμικού και την αναβάθμιση στον κινητήρα που προσέφερε εκ των υστέρων η εταιρεία.

Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, οι εν Ελλάδι αντιπρόσωποι της γερμανικής εταιρείας δεν φέρουν ευθύνη, καθώς η πώληση του αυτοκινήτου έλαβε χώρα το 2011, πολύ νωρίτερα από το 2015, όταν έγινε διεθνώς γνωστό το σκάνδαλο dieselgate.

«Η παραγραφή των αξιώσεων κατά της κατασκευάστριας εταιρείας είναι (σύμφωνα με το νόμο) 5 χρόνια από τη γνώση της αδικοπραξίας. Το σκάνδαλο (η αδικοπραξία εν προκειμένω) αποκαλύφθηκε το 2015, άρα η παραγραφή των δικαιωμάτων των Ελλήνων καταναλωτών λήγει το 2020», μας ενημερώνει ο κ. Μπέτζιος.

Σταδιακή απόσυρση

Μετά το ξέσπασμα του dieselgate, το 2015, εντάθηκε σε όλη την Ε.Ε. η συζήτηση για τη σταδιακή μείωση της χρήσης των ρυπογόνων ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων και η σταδιακή αντικατάστασή τους από ηλεκτροκίνητα.

Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η Ελλάδα, καθώς, πριν από λίγες μέρες, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης τόνισε ότι στόχος είναι, σταδιακά, η απομάκρυνση από τη λογική των ντίζελ οχημάτων και η παροχή κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης σε βάθος δεκαετίας, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Πρόστιμα-μαμούθ και διεθνώς

Τον Σεπτέμβριο του 2015 αποκαλύφθηκε από την Αμερικανική Αρχή Περιβαλλοντικής Προστασίας ότι η Volkswagen είχε ενσωματωμένο στα ντιζελοκίνητα οχήματά της από το 2009 παράνομο λογισμικό παραποίησης των αποτελεσμάτων των ελέγχων ρύπων, ώστε να εμφανίζονται λιγότερο ρυπογόνα.

Στην πραγματικότητα, τα συγκεκριμένα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της VW εξέπεμπαν έως και 40 φορές περισσότερο από το κανονικό οξείδιο του αζώτου, το οποίο συνδέεται με παθήσεις του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος.

Στη συνέχεια, η ίδια η εταιρεία ομολόγησε ότι 11 εκατομμύρια ντιζελοκίνητα αυτοκίνητά της παγκοσμίως έφεραν τη συγκεκριμένη συσκευή εξαπάτησης.

Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παραιτήθηκε και η μετοχή της κατέρρευσε. Ο γερμανικός κολοσσός κλήθηκε να πληρώσει μέσα στα 3 χρόνια που ακολούθησαν πρόστιμα ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ και την Ε.Ε.

Τον Νοέμβριο του 2017, 15.374 κάτοχοι οχημάτων κατέθεσαν ομαδική αγωγή εναντίον της Volkswagen στο πρωτοδικείο του Μπράουνσβαϊκ στη Γερμανία, ζητώντας αποζημιώσεις ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ. Στο σκάνδαλο ενεπλάκησαν και τιμωρήθηκαν επίσης με βαριά πρόστιμα οι Audi και Porsche που αποτελούν θυγατρικές του ομίλου Volkswagen.

Τον περασμένο Ιούνιο συνελήφθη από τη γερμανική αστυνομία ο διευθυντής της Audi, Ρούπερτ Στάντλερ, ενώ τον Οκτώβριο οι γερμανικές Αρχές επέβαλαν στην εταιρεία πρόστιμο 800 εκατομμύρια ευρώ.

Την περασμένη εβδομάδα, δικαστήριο του Αουγκσμπουργκ επέβαλε στη VW να αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη ενός Golf με το προβληματικό λογισμικό με 30.000 ευρώ, όσα δηλαδή είχε καταβάλει το 2012 για να το αγοράσει.

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Αντισυνταγματικό το πλαφόν των 6.000 €
Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου έκρινε ομόφωνα πως είναι αντίθετες με το Σύνταγμα διατάξεις του νόμου Στουρνάρα (4092/2012) που καθόριζαν σε χαμηλά επίπεδα τις αποζημιώσεις για ψυχική οδύνη σε συγγενείς θυμάτων...
Αντισυνταγματικό το πλαφόν των 6.000 €
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
«Τεμάχισα, αλλά δεν σκότωσα την κόρη μου»(!), είπε ο πατέρας
Με τον πατέρα να παραδέχεται ότι τεμάχισε, αλλά δεν σκότωσε την κόρη του, ξεκίνησε χθες στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Αθηνών η δίκη για τον φρικτό θάνατο της τετράχρονης Αννυ το Πάσχα του 2015. Ο κατηγορούμενος...
«Τεμάχισα, αλλά δεν σκότωσα την κόρη μου»(!), είπε ο πατέρας
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Στη φυλακή ο οδηγός του τρελού Smart
«Τι μεταμέλεια; Ούτε ένα δάκρυ δεν έχουμε δει...» Με αυτά τα λόγια αντέδρασε ο πατέρας ενός από τα θύματα του Ervis Marku, που τον Οκτώβριο του 2014 παρέσυρε με το αυτοκίνητό του και σκότωσε τρία άτομα στην...
Στη φυλακή ο οδηγός του τρελού Smart
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Διεκόπη για τις 12 Μαΐου η δίκη Τοπαλούδη
Διεκόπη για την ερχόμενη Τρίτη η δίκη για την δολοφονία της φοιτήτριας Ελένης Τοπαλούδη. Ενώ σήμερα επρόκειτο να συνεχιστεί η απολογία του δεύτερου κατηγορούμενου Αλβανικής καταγωγής η δίκη διεκόπη για τις 12...
Διεκόπη για τις 12 Μαΐου η δίκη Τοπαλούδη
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Δίκη Τοπαλούδη: «Ο αδελφός μου δεν την υπερασπίστηκε, αλλά δεν την χτύπησε»
Στον χαρακτήρα του κατηγορούμενου Α.Λ. επικεντρώθηκε στην κατάθεσή της η αδελφή του, που ήταν μάρτυρας υπεράσπισης στη δίκη για τη δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο. Υποστήριξε ότι ο Α.Λ. και η νεαρή...
Δίκη Τοπαλούδη: «Ο αδελφός μου δεν την υπερασπίστηκε, αλλά δεν την χτύπησε»
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Χωρίς δημοσιογράφους και κοινό η δίκη για τη δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη
Με πολλές δυσκολίες η δίκη για τον βιασμό και τη δολοφονία της 21χρονης φοιτήτριας Ελένης Τοπαλούδη τον Νοέμβριο του 2018 στη Ρόδο. Η δίκη συνεχίζεται σήμερα σε μια προσπάθεια να εκδοθεί απόφαση πριν από τη...
Χωρίς δημοσιογράφους και κοινό η δίκη για τη δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας