Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νόμιμη έκρινε το ΣτΕ την αποϊδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ

Νόμιμη έκρινε το ΣτΕ την αποϊδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ

  • A-
  • A+

Απορρίφθηκαν από την Ολομέλεια του του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου οι αιτήσεις των πρώην μετόχων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), οι οποίοι ζητούσαν να ακυρωθούν όλες οι υπουργικές αποφάσεις και ο σχετικός νόμος που αφορούσε το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην περιφερειακή ενότητα της Θεσσαλονίκης. 

Σήμερα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόεδρο το Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητές τους συμβούλους Επικρατείας Μιχάλη Πικραμένο και Ηλία Μάζο, δημοσίευσαν τέσσερεις αποφάσεις (870-873/2018) με τις οποίες απέρριψαν όλες τις αιτήσεις των 399 πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ, (μεταξύ αυτών ο πρώην πρόεδρος Χρήστος Στεφανίδης και άλλα τρία άτομα του παλιού ΔΣ) και ως προς ένα σκέλος των διοικητικών αποφάσεων έκριναν ότι είναι αρμόδια τα πολιτικά δικαστήρια να επιληφθούν. 

Συγκεκριμένα, ζητούσαν να ακυρωθεί το σύνολο των αποφάσεων και διοικητικών πράξεων με τις οποίες αφαιρέθηκε το αποκλειστικό προνόμιο της εκτέλεσης του αστικού συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΘ, διαλύθηκε και εξαγοράστηκε (κρατικοποιήθηκε), τέθηκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία, κ.λπ. Οι προσφεύγοντες στρεφόντουσαν κατά των υπουργείων Υποδομών, Οικονομικών και Μεταφορών. 

Τo σκεπτικό των αποφάσεων

Παράνομα είχε δοθεί στον «Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης» (ΟΑΣΘ) το αποκλειστικό προνόμιο της εκτέλεσης του αστικού συγκοινωνιακού έργου της κοινής ωφέλειας στην συμπρωτεύουσα, αποφάνθηκε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με 4 αποφάσεις της. 

Έτσι, σωστά ο νομοθέτης μετέβαλε τις αντιλήψεις του «προς το καλλίτερο για το συμφέρον των του κοινωνικού συνόλου» και ανέθεσε την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου της Θεσσαλονίκης σε κρατικό Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που είναι οι Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ), προσθέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας. 

Οι δικαστές κατ΄ αρχάς, υπογραμμίζουν ότι η εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου κοινής ωφελείας της Θεσσαλονίκης είχε παραχωρηθεί ως αποκλειστικό προνόμιο στον ΟΑΣΘ. 

Όμως, η ανάθεση αυτής της δραστηριότητας στον ΟΑΣΘ «δεν ήταν αποτέλεσμα της συνταγματικά κατοχυρωμένης, ως ατομικού δικαιώματος, οικονομικής ελευθερίας και ιδιωτικής οικονομικής ελευθερίας από επιχειρήσεις που μπορούσαν να ιδρυθούν ελεύθερα με οποιαδήποτε νομική μορφή προς ενάσκηση του έργου αυτού ως επιχειρηματική δραστηριότητα». 

Έτσι, «ακολούθως, μεταβλήθηκαν οι αντιλήψεις του νομοθέτη ως προς το καλύτερο για το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου, για τον τρόπο εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο ήταν αντικείμενο δημόσιας υπηρεσίας». 
Κατόπιν αυτού, με τις διατάξεις του νόμου 4482/2017, αφαιρέθηκε το παραχωρηθέν, δημόσιας φύσεως, προνόμιο της αποκλειστικής εκτέλεσης του έργου αυτού από τον ΟΑΣΘ και της εξαγοράς του τελευταίου από το Δημόσιο, ταυτοχρόνως δε με διατάξεις του ίδιου νόμου ανατέθηκε το συγκοινωνιακό έργο σε κρατικό ΝΠΙΔ, τον ΑΣΥΘ». 

Δεν παραλείπει η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου να αναφερθεί στην εισηγητική έκθεση του νόμου 4482/2017 και στο σημείο εκείνο που αναφέρει ότι «αδυνατεί ο ΟΑΣΘ να παράσχει προσηκόντως το μεταφορικό έργο που του ανατέθηκε, λόγω φαινομένων κακής διαχείρισης και άρνησης της διοίκησης και των μετόχων να εφαρμόσουν το κοινοτικό και εθνικό πλαίσιο προμηθειών». 

Τέλος, η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι είναι αναρμόδια να επαλειφθεί στο σκέλος εκείνο που αφορά τη λειτουργία της επιχείρησης (ΟΑΣΘ) κατά την εκτέλεση του μεταβατικού συγκοινωνιακού έργου, που αφορά αποκλειστικά την εσωτερική οργάνωση και λειτουργία του ΟΑΣΘ και αρμόδια είναι τα πολιτικά δικαστήρια. 

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΣτΕ: Δικαίωση με... ουρά πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ
Πρώτη και μοναδική δικαίωση πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ από το Συμβούλιο της Επικρατείας αποτελεί η χθεσινή δημοσιοποίηση απόφασης του Δ’ τμήματος του ΣτΕ που αφορά προσφυγή εργαζόμενων, οι οποίοι ήταν παράλληλα...
ΣτΕ: Δικαίωση με... ουρά πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Εφαγαν «πόρτα» από το ΣτΕ οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ
Απορρίφθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας η αίτηση των 353 πρώην μετόχων και εργαζομένων του «Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης» (ΟΑΣΘ), οι οποίοι ζητούσαν ακύρωση της υπουργικής απόφασης για την...
Εφαγαν «πόρτα» από το ΣτΕ οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Συνταγματική η κρατικοποίηση
​Και ο νόμος για την «αποϊδιωτικοποίηση» του ΟΑΣΘ είναι συνταγματικός και ορθά η κυβέρνηση αποφάσισε την κρατικοποίηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Αυτό έκρινε η Ολομέλεια του...
Συνταγματική η κρατικοποίηση
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Νέα προσφυγή στο ΣτΕ κατά της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ
Για τρίτη φορά κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση για την ακύρωση της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ. Αυτή τη φορά η προσφυγή φέρει την υπογραφή 201 παλαιών μετόχων του Οργανισμού, με την οποία...
Νέα προσφυγή στο ΣτΕ κατά της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στραβοτιμονιές με τις αμοιβές
Αποκαλύψεις έγιναν από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη για τις αμοιβές του απερχόμενου διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΣΘ. Δημοσιοποίησε το επίσημο έγγραφο αμοιβών του προηγούμενου συμβουλίου για να γίνουν...
Στραβοτιμονιές με τις αμοιβές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με τα φρένα σπασμένα στον ΟΑΣΘ
Η ανταλλαγή «μηνυμάτων» μεταξύ του υπουργού και του σωματείου εργαζομένων και του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης για την κατάσταση και το μέλλον του ΟΑΣΘ δείχνει σύγκρουση μέχρις εσχάτων εν όψει εκλογών
Με τα φρένα σπασμένα στον ΟΑΣΘ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας