Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Στοπ» από ΣτΕ σε ελέγχους καταθέσεων μετά την 5ετία
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

«Στοπ» από ΣτΕ σε ελέγχους καταθέσεων μετά την 5ετία

  • A-
  • A+

«Απαγορευτικό» βάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας στους φορολογικούς ελέγχους που αφορούν τραπεζικούς λογαριασμούς άνω των πέντε ετών. Με βάση αυτήν την απόφαση, παραγράφονται εκατοντάδες χιλιάδες υποθέσεις φοροδιαφυγής.

Όπως αποφάσισε το ΣτΕ, μετά την πενταετία δεν μπορεί να λαμβάνονται υπόψη οι κινήσεις και τα υπόλοιπα των τραπεζικών λογαριασμών στην Ελλάδα, για φορολογικούς ελέγχους και καταλογισμούς, καθώς έχει επέλθει παραγραφή.

Η σχετική απόφαση ελήφθη, με αφορμή υπόθεση ελέγχου επιχειρηματία, για την επταετία (2001-2008), ο οποίος έχει αποβιώσει και συνέχισε τη δικαστική διεκδίκηση η κόρη του ως κληρονόμος. Η αρμόδια ΔΟΥ έλαβε υπόψη τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών ως συμπληρωματικά στοιχεία που περιήλθαν στην ΔΟΥ μετά την πάροδο 5ετίας.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν στην απόφασή τους μεταξύ άλλων τα παρακάτω: 

Δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία, εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της προβλεπόμενης στην παράγραφο 1 του ανωτέρω άρθρου 84 πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν, είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας, εάν είχε επιδείξει την δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο.

⇒ Μεταξύ των βασικών και τακτικών μέσων του φορολογικού ελέγχου της ακρίβειας των δηλώσεων εισοδήματος, ο οποίος πρέπει να διενεργείται, κατ΄ αρχήν, εντός της προβλεπόμενης στο άρθρο 84 παρ. 1 πενταετίας, είναι και η εξέταση του υπόλοιπου και των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή. Τούτων έπεται, ότι στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή, δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ικανά να δικαιολογήσουν (ενόψει και των επιταγών της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας) την επιμήκυνση της (κατ΄ αρχήν οριζόμενης, πενταετούς) προθεσμίας παραγραφής, σύμφωνα με το άρθρο 84 παρ. 4 περιπτ. β, σε συνδυασμό με το άρθρο 68 παρ. 2 περιπτ. α του ΚΦΕ».

⇒ Πράγματι, αν θεωρηθεί ότι στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή μπορούν να αποτελούν “συμπληρωματικά στοιχεία”, ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής δεν θα είχε κατ΄ ουσίαν πεδίο εφαρμογής και η εμφανιζόμενη ως παρέκκλιση δεκαετής παραγραφή θα καθίστατο ο κανόνας, δεδομένου ότι, αν όχι το σύνολο των φορολογουμένων, εν πάση περιπτώσει, η συντριπτική πλειοψηφία αυτών τηρούσε ήδη από πολλών ετών και εξακολουθεί να τηρεί τραπεζικούς λογαριασμούς, χωρίς τους οποίους, άλλωστε, δεν είναι πλέον δυνατή η πραγματοποίηση μεγάλου πλήθους συναλλαγών.

⇒ Υπό το φως της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας, δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της διάταξης της περίπτωσης β της παραγράφου 4 του άρθρου 84 του ΚΦΕ, σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 68 παρ. 2 περίπτωση β του ΚΦΕ, περί δεκαετούς παραγραφής, εάν η ανακρίβεια της δήλωσης αποδεικνύεται, κατά την εκτίμηση της φορολογικής αρχής, βάσει στοιχείων για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή.

⇒ Η διάρκεια της παραγραφής πρέπει να καθορίζεται εκ των προτέρων, ενώ μεταβολή της με την πρόβλεψη επιμηκύνσεως είναι δυνατή μόνον υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του ανωτέρω άρθρου 78 του Συντάγματος, δηλαδή με διάταξη θεσπιζόμενη το αργότερο το έτος που έπεται εκείνου στο οποίο ανάγεται η φορολογική υποχρέωση.

⇒ Κατά συνέπεια, διάταξη νόμου περί παρατάσεως χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων, οι οποίες ανάγονται σε ημερολογιακό έτος προγενέστερο του προηγουμένου της δημοσιεύσεως του νόμου αυτού έτους, είναι ανίσχυρη ως αντικείμενη στην απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου αρχή της ασφάλειας δικαίου και στις εξειδικεύουσες αυτήν ειδικώς στο φορολογικό δίκαιο ανωτέρω συνταγματικές διατάξεις, για τον λόγο ότι θα τροποποιούσε κατά τον τρόπο αυτό αναδρομικά εις βάρος των φορολογουμένων το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο στον οποίο ανάγονται οι φορολογικές τους υποχρεώσεις όσον αφορά ουσιαστικό στοιχείο των εν λόγω υποχρεώσεων.

 

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Οι πρώτοι 100 «φτωχοί» της λίστας Μπόργιανς
Γιατροί, δικηγόροι, πολιτικοί μηχανικοί, συνταξιούχοι του Δημοσίου και ένας που δηλώνει ανεπάγγελτος αλλά έχει καταθέσεις 7.000.000 ευρώ, αποτελούν τους πρώτους εκατό μεγαλοκαταθέτες της τράπεζας UBS, οι...
Οι πρώτοι 100 «φτωχοί» της λίστας Μπόργιανς
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Μια απόφαση του ΣτΕ που... γέρνει
Επιπλέον πονοκέφαλο στην κυβέρνηση προκαλεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να χαρακτηρίσει αντισυνταγματικές τις συνεχείς παρατάσεις παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου. Η απόφαση αυτή δίνει...
Μια απόφαση του ΣτΕ που... γέρνει
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
ΣτΕ: Πρόστιμα με αποδεδειγμένη φοροδιαφυγή ελεύθερων επαγγελματιών
Οι φορολογικές αρχές οφείλουν να αποδεικνύουν τεκμηριωμένα τη φοροδιαφυγή των ελευθέρων επαγγελματιών, σύμφωνα με το Συμβούλιο της Επικρατείας, πριν προχωρήσουν στην επιβολή προστίμων. Όπως αναφέρεται στην...
ΣτΕ: Πρόστιμα με αποδεδειγμένη φοροδιαφυγή ελεύθερων επαγγελματιών
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
«Ανοικτές» οι μεγάλες φορολογικές υποθέσεις
Στη «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής, δικαστικές πηγές τονίζουν πως η διερεύνηση των ανοικτών υποθέσεων που αφορούν «λίστες καταθετών εξωτερικού» ή προσώπων που διακίνησαν μεγάλα χρηματικά ποσά στο εξωτερικό και...
«Ανοικτές» οι μεγάλες φορολογικές υποθέσεις
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Το ΣτΕ αποφασίζει για την κατάσχεση στην υπόθεση Βγενόπουλου
Η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας καλείται να απαντήσει σε νομικά ερωτήματα για την ηλεκτρονική κατάσχεση ποσού 13 εκατ. ευρώ που πραγματοποιήθηκε στον κοινό λογαριασμό που διατηρούσε στην...
Το ΣτΕ αποφασίζει για την κατάσχεση στην υπόθεση Βγενόπουλου
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Με προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια απειλεί ο Βγενόπουλος
Ο Ανδρέας Βγενόπουλος εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση με αφορμή την έρευνα των εισαγγελέων στο σπίτι του ίδιου και τεσσάρων συνεργατών του, αλλά και την ανάσυρση από το αρχείο της υπόθεσης της Λαϊκής Τράπεζας.
Με προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια απειλεί ο Βγενόπουλος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας